Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ja, dat zal ik zeker gaan proberen.
probleem is wel 's ochtends dat ik dan meestal geen lik op stukbeleid kan voeren omdat ik dan zelf ook haast heb. Ik moet om 8.45 op mn werk zijn, dus dan heb ik geen tijd voor opvoedkundige acties (ohoh, dat klinkt weer als een slechte moeder)
juval schreef:ja, dat zal ik zeker gaan proberen.
probleem is wel 's ochtends dat ik dan meestal geen lik op stukbeleid kan voeren omdat ik dan zelf ook haast heb. Ik moet om 8.45 op mn werk zijn, dus dan heb ik geen tijd voor opvoedkundige acties (ohoh, dat klinkt weer als een slechte moeder)
marleen_usar schreef:Misschien meer tijd nemen en het leuk maken, probeer eens iets nieuws bv een hele andere planning.Zorg voor afwisseling.
Cowboy55 schreef:marleen_usar schreef:Misschien meer tijd nemen en het leuk maken, probeer eens iets nieuws bv een hele andere planning.Zorg voor afwisseling.
Nou ja, wat mij betreft dus JUIST NIET.
Als het gaat over opstaan denk ik: wat is daar nou leuk aan en waarom zou je het leuk maken? Het is simpelweg een aaneenrijging van redelijk instrumentale taken die je waarschijnlijk de komende 70 jaar van je leven gaat doen. Ik zou mijn kind leren: 1. niet doen is geen optie en 2. doe het zo efficient mogelijk, kun je daarna snel leukere zaken doen (of aan de voorkant langer in je nest blijven liggen)
Pinda_Dipje schreef:Ik heb tnt eigenlijk 0,0 problemen ondervonden in de opvoeding van mijn zoon (bijna 2, en nu flink aan het peuter puberen).
Ik heb hem van baby af aan, altijd alles nauwkeurig spelenderwijs uitgelegd. "Dit gebeurt omdat..." - "Auwie, voorzichtig hoor de pannen zijn heet" bijv. En ook duidelijk laten zien, dat je pannen voordat ze op het vuur gaan gewoon nog wel beet kunt pakken.
Hij wordt eind november 2, en weet alles precies "Mama, mag niet he? Dat is auw" ziet hij de afstandsbediening liggen "Mama, Duke tv kieke? Even helpen asseblief!". Ook kan ik gewoon afspraken met hem maken: Ik leg al onderweg in de auto uit wat we s'avonds gaan doen "Mama gaat zometeen even eten koken - ook uitleggen wat we gaan eten - dan gaat Duke even lekker spelen, oke?" hij knikt dan en zegt "Oke mama" dan vervolg ik mn verhaal "Gaan we even lekker eten, nog wat liedjes zingen en in badje, oke?" Enz.
Vaak wil hij voor het slapen gaan Bumba kijken, wij zeggen dan van te voren: "Dat is goed schat, maar we kijken maar 1 filmpje en dan ga je naar je bedje toe. Oke?" hij knikt opnieuw "Oke mama & papa".. Hij installeert zich voor de laptop, kijkt het filmpje af en zegt aan het einde"Daag bumba!" *zwaait*klapt zelf de laptop dicht* pakt zijn knuffels en zegt: "Ik ga pape (slaapje) doen! Kus kus!" en raced vervolgens al de trap op.
Momenteel is hij heel erg in de fase "Ik ben 2 dus ik zeg NEE", in het begin vond ik dat wel even moeilijk. En werd het een getouwtrek om iets voor elkaar te krijgen, dramaaaaa...
Tegenwoordig maken we overal afspraken over, en zijn we nog meer spelenderwijs (meer in de vorm van toneelstukjes, en met muziek) met hem aan de slag gegaan. Dat leidt hem heel erg af, waardoor het "NEE" nu al nagenoeg helemaal verdwenen is.
Een kind moet kind kunnen zijn, problemen zijn er om door mama opgelost te worden. Ik leer hem niets 'bewust' maar doordat ik me heel vaak als vriendje van hem opstel, is hij mij (en mijn vriend) als een soort voorbeeld gaan zien. Alles wat wij doen, wil hij na doen... Zoals het afruimen van de tafel, zelf drinken, stofzuigen, dweilen etc. En uiteraard kopieert hij daarbij ook wel eens dingen die nog niet voor hem bestemd zijn, een simpel "nee liefje, daar ben je nog iets te klein voor" is dan voldoende.
Ik praat altijd vriendelijk en zacht tegen hem, als hij dan wél een keer het bloed onder mn nagels vandaan haalt verhef ik m'n stem een keer door heel hard "UHHHHH" te zeggen. Dan is hij gelijk in tranen en is het volkomen duidelijk dat de grens écht bereikt is.
Mijn vriend heeft wel eens zijn twijfels gehad bij mijn aanpak, hij is zelf vrij streng opgevoed en zag een corrigerende tik als 'must-have' binnen de opvoeding. Ik hanteer deze alleen, wanneer zoonlief mij een tik verkoopt. Inmiddels ziet vriendlief in dat een corrigerende tik absoluut niet noodzakelijk is, mits je van jongs af aan heel consequent bent met je sancties.
marleen_usar schreef:Er is een reden waarom er niet opgeschoten wordt,dus is er misschien wel verandering nodig.Ik vind dat je een dag best leuk mag beginnen hoor en daar hoeft geen extra tijd bij te zitten.
juval schreef:leuk om te lezen dat jouw peuter het zo goed doet! je pakt het volgens mij prima aan op deze leeftijd.
zo heb ik het voorheen ook veel gedaan, met veel geduld en het leuk maken kom je verder dan wanneer je kinderen probeert te dwingen..
maar aan de andere kant zijn ze nu wel op een leeftijd dat mama geen vriendinnetje meer is, maar iemand waar ze toch wel respect voor moeten hebben. misschien ben ik 'vroeger' te makkelijk geweest, en heb ik daar nu dus de 'problemen' door.