Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:25

Het is een gevoelig onderwerp ja.. Maar ik denk dat er prima over gediscussieert kan worden :)
Alleen dan wél op een respectvolle manier..
De opening van dit topic kwetst al veel mensen, het is de toon van ts die 't 'm doet denk ik.. Niet de discussie op zichzelf :)

Vithou

Menino schreef:
Hoe vaak hoor je niet dat iemand met anorexia begonnen is met lijnen ' omdat de schooldokter vond dat er wel wat af mocht' ... Nou,daar heb je het dus al.

_/-\o_

Of door je bloedeigen familie ...

WhiteWoman

_Lot schreef:
Veel mensen vinden het not done om mensen op een negatieve manier aan te spreken oid op hun overgewicht.
Stukje respect, kan ik begrijpen.

Maar eigenlijk, het merendeel kan best wat aan het gewicht doen, en dik zijn is gewoon slecht voor je.
Door mensen erop aan te spreken (negatief) kan dit wel een extra stimulans zijn er wat aan te doen.

Terwijl wanneer je alleen maar zegt iedereen is goed zoals hij/zij is de betreffende persoon geen reden meer ziet om er wat aan te doen (het effect van wat er over 30 jaar gebeurd zien we dan wel weer, we leven nu). Gevolg dat die mensen naar 30 jaar wel problemen hebben als gevolg van hun langdurige overgewicht.

Ik moet toegeven ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik krijg bij de vet gedrukte uitspraak wel een bepaald idee...

Je bent heel aan fanatiek aan het dieeten. Sonja bakkeren, herbalifen, de hele mikmak. Je bent helemaal dolblij dat er al 5 kilo af is. Nog 2o te gaan, maar het begin is er. Komt er een 'vriend' naar je toe en die zegt: Joh jij mag ook wel een paar kilootjes afvallen!

Dat word niet in dank afgenomen denk ik.

xDramaQueen

Cayenne schreef:
Afvallen moet je echt voor jezelf doen, maar het is wel vreselijk wanneer andere mensen je erop aankijken en je veroordelen.
Dat heeft bij mij wel voor een stuk motivatie gezorgd. Ik was het ontzettend zat dat mensen je nakijken.

Dus aan het afvallen geslagen en inmiddels ruim 70 kilo kwijt. Het einde is godzijdank in zicht, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Wat ook niet hielp is dat mijn weegschaal kaduuk ging na anderhalf jaar trouwe dienst, en ik op mijn nieuwe weegschaal opeens 8 kilo zwaarder was := uh.. juist.
Daar ben ik wel ff ziek van geweest kan ik je vertellen. Ik was zo blij dat ik klaar was, en toen "moest" ik van mezelf toch opeens weer 8 a 9 kilo kwijt.

toch ff maar een oneliner, maar wauw en amen! _/-\o_

Anoniem

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:26

Tja, ik voel me eigenlijk best wel aangesproken. :+

In de meeste gevallen zit er inderdaad een emotionele reden achter.
Als je eet, hoef je even niet te denken aan de hel waarin je leeft.
Het geeft even een goed gevoel, tot het op is, dan voel je je schuldig.
Een opmerking als;"Ik merk aan je dat je steeds dikker wordt" (o.i.d) zal diegene alleen maar naar beneden halen, en wat doe je dan? Eten, zodat je er niet aan hoeft te denken.

Bij sommige mensen gaat dat over in Binge Eating Disorder.
Zoiets is niet te doorbreken tenzij je er voor de volle 100% achter staat.
Een opmerking over gewicht zal écht niet helpen, alleen maar een negatief effect hebben.

Bij andere mensen komt het door de medicijnen, zoals bij mij.
Ook wel in combinatie met eetbuien, maar de voornaamste reden is dan het medicijngebruik.
En ja, dan moet je kiezen; "medicijnen + overgewicht" of "geen medicijnen + dood"..

Ik vind dat je je even in had moeten lezen/kijken voor je dit topic aan maakte. :o

Thioro

Het is idd echt de manier waarop het gebracht wordt.

Was laatst aan het twijfelen wat ik ging aandoen voor (chique) feestje. Vriendin stelde bepaald jurkje voor en zei erbij dat mijn figuur daarin mooi uitkomt. Ik helemaal vrolijk dat jurkje aangedaan en vlak voor vertrek nog aan moeder gevraagd wat ze van m'n outfit vond. 'Heel mooi en in dat jurkje zie je niet dat je zo dik bent' en bedankt moeder :+ .

Sunshine80

xDramaQueen schreef:
Wendy15 schreef:
Amanda: Wat goed dat je ondanks dat het voor jou extra moeilijk is al zoveel bent afgevallen!! Fijn ook dat je goede begeleiding hebt nu :j

Ik kan het trouwens prima hebben als een vriendin met shoppen zegt van jeeeetje wat heb jij een dikke kont in die broek :D Of als die vraagt of ik wat ben aangekomen oid.
Maar iemand als Lot zou wss van mij een mooie rode handafdruk op haar wang hebben :j

ik hoor t zelfs graag, ik heb 2 vriendinnen gehad en die zeiden bij alles ohh wat leuk ohh ja dat staat je goed!
ik heb een smalle taille maar flinke heupen en dikke bovenbenen, lichte spijkerbroeken zijn bij mij not done, hoge tailerokken met een blouse absoluut wel! soms zie je t niet meer en ik vind t fijn als een vriendin eerlijk is als mij dat toch echt te grote billen geeft of me veel dikker maakt dan dat ik werkelijk ben, dat kan ik waarderen, maar idd op de manier van de ts absoluut niet.

Dat wat jij bedoelt kan ik ook erg goed hebben. Zeker ik er ondanks alles toch erg graag leuk uitzie. En dat soort advies van vriendinnen is natuurlijk altijd welkom! :j

quartel

heb niet het hele topic gelezen.

Als iemand mij aanspreekt op mijn gewicht (die ook te veel is) dan vraag ik of diegen daar last van heeft.
Meestal is het antwoord nee, nou ik dus ook niet en nu?

of....dat moet je niet nemen want daar word je dik van.......
uhm, nee hoor, daar word ik niet dik van want ik ben al dik :+

verder, ik zit nooit op mijn botten, heb het niet snel koud, heb een mooie vaste wegligging en ga niet snel naast een stoel zitten.
Allemaal dingen waar ik zelf geen moeite mee heb.

Ik vraag me af waarom een ander mij hier op attent zou moeten maken?
Mensen met een paar kilo teveel weten dat zelf wel toch?
Hierbij gaat het er totaal niet om wat een ander hier van vind.
Als ik een ander niet om zijn of haar mening vraag kan die ook gewoon zijn klep dicht houden.
Veel belangrijker is hoe ik me zelf hieronder voel.
Als je jezelf accepteerd zoals je bent wat doet de mening van een ander er dan nog toe?

Als iemand mij negatief benaderd op mijn uiterlijk dan kan die een zelfde soort opmerking terug verwachten :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik werd voornamelijk dik door een aantal gebeurtenissen in het verleden die ik niet had verwerkt, en ik vervolgens straatvrees opliep. Ja, en tel daar troosteten bij op + het feit dat je met straatvrees bijna niet de deur uit komt en dus ook geen beweging krijgt, en dan gaat het hard :+
Maar na traumaverwerking voelde ik me beter, ging de deur weer uit en begon aan mezelf te werken. Het is bij sommige mensen dus echt een psychologisch gevolg, al zit er natuurlijk ook wel een klein beetje gemakzucht bij soms, maar daar hoef je je helemaal niet voor te schamen vind ik. Het is wel lekker om af en toe je verdriet weg te kunnen eten :)

@MarJon, dat uithoudingsvermogen begint nu wel een beetje op te raken hoor :+
en afvallen is nieteens zo moeilijk, echt niet! Het gaat om het stabiel op gewicht blijven na het afvallen en niet meer aan te komen.
Dat is echt 10 keer zo moeilijk!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:28

_Lot schreef:
Waarom je iemand aan zou spreken op zijn overgewicht? Het zou immer niet jouw zaak zijn.

Nee, dat klopt, het is zijn zaak, en als hij wil afvallen moet hij dat zelf willen en zelf doen.
Maar als niemand hem aan het denken zet? Positief benaderen in de zin van samen gaan sporten oid vind ik om de zaak heen draaien, come to the point.

wie overgewicht heeft weet dat écht zelf wel, dat hoef je niet te gaan vertellen.
en de meeste mensen met overgewicht hebben al tig keer geprobeerd om af te vallen, en zijn al gefrustreerd genoeg omdat het niet lukt.
denk je nu echt dat een lompe opmerking van jou hen gaat motiveren?
zo duw je mensen alleen maar nóg dieper de put in.
en wat doet een emo-eter dan?
juist, eten :)*

@Cayenne :oo _/-\o_

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:29

Wat ik me afvraag is waarom mensen bij overgewicht vaak vinden dat ze het recht hebben om er iets over te zeggen. En de persoon met overgewicht beschuldigen van dat het eigen schuld is en dat je er best wat aan kunt doen....terwijl dat met andere dingen niet (of minder) gebeurt. Tuurlijk is het in veel gevallen zo dat als je geen medische of genetische aandoening hebt, dat ieder pondje door het mondje gaat.
Maar what the heck....
Waarom wordt er niet op die manier tegen rokers aangekeken? Waarom worden die niet "veroordeeld" als dat het eigen schuld is en dat ze er best wat aan kunnen doen. Of mensen die regelmatig drinken? Dat is ook slecht voor de gezondheid!
En als die daar ziek door worden kun je ook zeggen: eigen schuld....
En mensen die stelselmatig 10 - 15 km te hard rijden in de auto? Dat is ook slecht en gevaarlijk...zelfs voor anderen....(en het milieu).
Iemand die overgewicht heeft treft daarentegen alleen zichzelf. Iemand die rookt laat echter vaak een ander lekker meegenieten van zijn sigaret en vindt dat nog normaal ook.

Ik denk dat het commentaar op dikkere mensen vooral met de commentator zelf te maken heeft. Want deze voelt zichzelf dan zo lekker "goed", omdat die niet dik is. En komt zo tegemoet aan het ontbreken van het gevoel van eigenwaarde voor zichzelf.
Want is de commentator zelf wel zonder "zonden"? Rookt die niet? Drinkt die niet? Doet die geen andere ongezonde dingen????

Meestal wel hoor....
Dus als we nou eens ophielden met oordelen over een ander en gewoon lekker naar jezelf kijken....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:29

Citaat:
Motivatie en toelichting op het forum(NM):
Dit forum is bedoeld om discussies over maatschappelijke ontwikkelingen en interessante nieuwsfeiten een eigen plaats te geven. Je kunt hier topics kwijt over zaken die je opvallen in de huidige maatschappij of voor het bespreken van nieuwsberichten.

Zodoende past dit onderwerp elders beter:

NM >> LPZ

Moderatoropmerking:
Let wel, ondanks de verplaatsing betekent dit niet dat er persoonlijke aanvallen en respectloze reacties mogen worden geplaatst. Ik ga er vanuit dat dit nu dus ook geheel niet meer zal gebeuren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:30

Ik ben momenteel dus op dieet en niet omdat anderen vonden dat het nodig was, maar alleen voor mezelf en omdat ik als ik 25kg was afgevallen ik een o zo nodige operatie kan krijgen
Inmiddels 20kg kwijt en nu de stimulans om te zeggen ik ga voor de 40kg...maar nogmaals voor mezelf..
Overigens vond de chirurg het overgewicht vervelend, maar als ik zou roken begon hij er niet eens aan...
Nogmaals ik wist best dat ik te dik was en niemand hoefde mij dat te vertellen zeker een 18jarige snotneus bij de Mac niet

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:34

Cayenne, goed hoor dat je zo veel bent afgevallen! :j

Ik heb een vriendin die 40 kilo is afgevallen, ik vind dat zo knap! :j

Zelf zou ik het niet op prijs stellen dat mensen me negatief zouden benaderen, doe het dan positief! :j Maar eigenlijk vind ik dat andere mensen zich daar helemaal niet mee moeten bemoeien. :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:36

upendo schreef:
[Ik denk dat het topic niet gesloten wordt hoor, Amanda heeft hier al gereageerd. :)

Ik reageer hier niet als mod hoor, maar gewoon als gebruiker van bokt ;)

Cayenne: ik heb diep respect voor jou. Wat ontzettend knap zeg!

Verder helpt het echt om 1 dag te zondigen. De dietiste zei ook: als je dat niet doet en 8 weken alleen maar heel gezond eet dan is de kans groter dat je in je oude patroon valt of helemaal los slaat dan wanneer je jezelf 1x in de week iets ongezonds gunt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:36

Echwel schreef:
Ik ben momenteel dus op dieet en niet omdat anderen vonden dat het nodig was, maar alleen voor mezelf en omdat ik als ik 25kg was afgevallen ik een o zo nodige operatie kan krijgen
Inmiddels 20kg kwijt en nu de stimulans om te zeggen ik ga voor de 40kg...maar nogmaals voor mezelf..
Overigens vond de chirurg het overgewicht vervelend, maar als ik zou roken begon hij er niet eens aan...
Nogmaals ik wist best dat ik te dik was en niemand hoefde mij dat te vertellen zeker een 18jarige snotneus bij de Mac niet

Wat goed van jou ook! :j En dat je de stimulans vindt om nog meer af te vallen! :j

Dat iemand dat van 18 jaar tegen jou zegt, zo, ik had even mijn mond open getrokken!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:37

MamboBeach, dat ging over TS. Die heeft wel eens wat tegen een vaste klant gezegd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:38

Mambo ik denk dat je een draadje verkeerd hebt aangesloten ;) TS heeft tegen een klant bij haar in de Mac een opmerking geplaatst..
Ik gaf het als voorbeeld

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:39

mensen die te dun zijn, zonder hier echt wat aan te kunnen doen.
die spreken mensen wel willekeurig aan, "zo heb je anorexia?" "eet je wel genoeg?"

Dit is algemeen wel geaccepteerd.

maar mensen die te dik zijn, mag je weer niet aanspreken op hun postuur.

Waarschijnlijk omdat te dikke mensen er erger mee zitten dan te dunne mensen.

Ik hou mijn gedachten voor mijzelf, maar ik gruwel als ik iemand van 150 kg bij de mc donalds 2 big mac menu's zie weg schranzen.
hoe laat je het zo ver komen, nou op die manier.
gelukkig komt het nooit voor want mij zul je niet bij zo'n junkfood keten treffen :Y)
al ben ik niet vies van een patatje mayo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:40

Ik zou het niet tegen een vreemde zeggen, maar wel tegen mijn beste vriendin of mijn vriendje of mijn moeder ofzo. En dan niet als ze al dik zijn, maar wel als er te veel kilo's bij gaan komen. En ja, ook dat weten ze dan heus wel van zichzelf, maar ik neem geen blad voor de mond bij mensen die dicht bij me staan. En zij ook niet bij mij trouwens.

Dan erbij, ik zou het echt niet leuk vinden als mijn partner te dik zou worden en daar niets aan zou willen doen..

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:40

Halve topic doorgelezen...
Ik vind het eerlijk gezegd en beetje pijnlijk (en onbeschoft) om een wildvreemd persoon aan te spreken op zijn zwakke plekken; of dat nou te dik, te dun, flaporen of weet ik wat is.

Natuurlijk is overgewicht verre van gezond en ik denk dat iedereen met een maatje meer dat zelf ook wel weet.

Als het iemand betreft die mij dierbaar is (familie, goede vrienden) wil ik ze natuurlijk helpen met de eventuele achterliggende (psychische) oorzaak, of ze behoeden voor andere klachten in de toekomst.
Als ik dus een goede vertrouwensband heb met iemand vind ik het een volkomen ander verhaal.
Ik denk ook dat een vertrouwensband voorwaarde is voor een gesprek waar een 'positieve stimulans' uit voort moet komen.

Een wildvreemde aanspreken? Vind ik absoluut niet aan mij en hoe goed je het ook kan bedoelen, ik kan me niet voorstellen dat het bij de ander als positieve stimulans overkomt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:41

Elke dag puur gezond eten houd ik ook geen weken vol. Mede dankzij het ijskarretje dat hier elke avond voorbij komt rijden, de snoodaard (en nee ik eet heus niet elke avond een ijsje).
Probleem is dat bij mij 1 koekje er al snel 2 worden. Daarin mis ik idd discipline en is de beste oplossing gewoon geen koekjes in huis halen.

Voor mij hoeft het topic niet op slot hoor. Ik vind ook dat er best over gediscussieerd mag worden. En bij kortzichtige reacties kan ik me uitleven }> .

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:42

TS eigenlijk wil je weten of dikkere/ zwaardere mensen ermee geholpen zijn als jij daar iets van zegt ?
Misschien is het een optie om een topic te openen om daarin eens te vragen hoe een zwaarder persoon zou reageren als je er iets van zegt ?
Misschien kan je er zelfs een pol bij maken, maar ik denk dat je gaat verschrikken van de antwoorden die daar geplaatst gaan worden.

Ik ben zelf ook te zwaar, en kan je wel vertellen dat je het bij mij niet zou moeten proberen om er iets van te zeggen. Ik zou me aangevallen voelen, en niet te weinig naar je uithalen.

Iedere mens heeft zijn gebrek. Sommige mensen hebben meerdere gebreken, maar zoals bekent, niemand is perfect. Waarom zou je dan een ander op zijn gebreken wijzen, terwijl je zelf waarschijnlijk ook wel je minder sterke kanten zult hebben ?
Zou jij het fijn vinden als iemand anders je daar continue op wijst ?
Kijk als de zwaardere mens even het ijsje van zijn/haar kind vasthoud, krijgen ze meteen naar het hoofd geslingerd dat ze hun dikke kont wel zullen houden. Als een mager mens een ijsco in handen heeft waar je bijna niet overheen kan kijken, zeggen ze, smakelijk, jij kan het wel gebruiken.. Het oordeel is altijd meteen klaar...bam..hier heb je het.
Als we allemaal eens zouden proberen om onszelf te beoordelen, in plaats van anderen veroordelen, zou de wereld een heel beetje toffer worden, mijn advies dus...kijk in de spiegel, en werk aan jezelf ipv aan anderen. Velen van ons hebben het dan al druk genoeg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:44

Ik heb ook voor Cayenne én Koudbloedkim veel respect. Je doet het toch maar. :)

En Git: inderdaad, niemand is perfect. :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:45

HMM...Best een lastig onderwerp voor de meeste mensen. Ik ben de dunste ook zeker niet. Hoef echt van niemand te horen dat ik prima ben, hoef ook van niemand te horen dat ik niet prima ben. Ik weet het toch zeker zelf wel..?? Delano kan mij tillen dus...Ik heb trouwens ook een erg trage schildklier wat eraanmee heeft geholpen(heb er nu leuke kleine pilletjes voor) en het zit in de familie.