Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:04

Faber: Herkomst NL vlag:

Citaat:
Als in 1572 de Geuzen zich meester maken van een aantal steden in Holland en Zeeland, voeren zij voor het eerst een rood-wit-blauwe of oranje-wit-blauwe vlag. Dit waren de kleuren van het prinsdom Oranje, dat in een gouden schild een jachthoorn voerde in de kleuren rood, wit en blauw. Als soeverein vorst over dit prinsdom had Willem van Oranje aan de Watergeuzen zogeheten kaperbrieven verleend, om hun optreden te rechtvaardigen. Ook de livrei, de ceremoniële kleding van zijn bedienden, was in de kleuren oranje, wit en blauw gemaakt. Zo werden de kleuren rood-wit-blauw of oranje-wit-blauw de kleuren van de partij van de Opstand. Bij de inname van Gouda riepen de mannen van Adriaan van Swieten, partijganger van de prins: "met luyder stemme: Vive le prince d'Orangien, vertoonende vendelen, orangien, wit ende blauw" (Fruin, Tien Jaren, 1924, p. 335). De kleuren hadden als voordeel dat ze niet samenhingen met die van één enkele provincie, waardoor zich andere provincies te kort gedaan konden voelen. Vóór 1572 zijn er tot nu toe geen rood-wit-blauwe vlaggen geregistreerd. Als Oranje die aan zijn Watergeuzen heeft gegeven op het moment dat hij hen kaperbrieven gaf, moet er op zee toch menige rood-wit-blauwe vlag hebben gevaren vóor de vlag op de wal geplant kon worden. In 1568 had de prins nog gestreden onder de spreuk Pro lege, rege et grege.

In later jaren ging de herkomst van het oranje-wit-blauw of rood-wit-blauw verloren. Zo meende men in de zeventiende eeuw een tegenstelling te zien tussen het rood-wit-blauw, dat men als vlag van de Statenpartij interpreteerde, en de vlag van enkel oranje, als vlag van de Prinsenpartij. Pas in de negentiende eeuw herontdekte de toenmalige rijksarchivaris J.C. de Jonge de herkomst van de kleuren.

Veel moeilijker wordt het om de eerste afbeelding van het oranje-wit-blauw te traceren. In de atlas van Kittensteyn is een afbeelding te zien van gevechten tussen Geuzen en Spanjaarden in Delfshaven in 1572. Daarop is duidelijk een rood-wit-blauwe vlag afgebeeld.

Felix Rachfahl vermeldt in zijn grote Oranje-biografie over de inval van 1568: "Es wurde hier gesagt, es sollten im ganzen 10.000 Pferde und 70 Kompanien aufgestellt werden, alle mit denselben Farben, blau-weiss-orange", zonder bron te citeren (III, 467). Ronald de Graaf nam dit over in zijn Oorlog mijn arme schapen, 151-152.

Het verbinden van de Nederlandse vlag aan het jaar 1572 werd officieel bevestigd door de uitgave van een herdenkingspostzegel in 1972.

Literatuur
Vlaggen, vaandels & standaarden van het Rijksmuseum : een geïllustreerde catalogus / door Marijke van den Brandhof ; [voorw. door S. Levie]. - Amsterdam : Rijksmuseum, 1977. - 99 p. : foto's, ill. ; 30 cm.

Tien jaren uit den tachtigjarigen oorlog / door R. Fruin. - 9e druk. - 's-Gravenhage, 1924, p. 335.

`De Nederlandsche vlag', in: Verspreide geschriften : met aanteekeningen, toevoegsels en verbeteringen uit des schrijvers nalatenschap / uitg. door P.J.Blok, P.L.Muller en S.Muller Fz.. - 's-Gravenhage : Nijhoff, 1900-1905. - 11 dl. ; dl. 8, pp. 429-445.

Over den oorsprong der Nederlandsche vlag / door J.C. de Jonge. - 's-Gravenhage [etc.] : Van Cleef, 1831. - [IV], 78 p. ; 24 cm

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/nederl ... 0blauw.htm

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:05

Thokkadisje schreef:
Moontje1991 schreef:
Nederlander is voor mij iemand die nederlands spreekt, man en vrouw als gelijke ziet, zelf nederlands wilt zijn, en in nederland woont.
Dus als een hollander naar het buitenland gaat vindt ik dat diegeene zijn hollands zijn moet laten varen en de nieuwe cultuur moet aannemen.

Ach jeetje, nou dan beloof ik dat ik nooit meer een tulp zal aanraken, of drop eten, of gouda kaas. Ow wacht eens... mijn Deense buurvrouw eet ook Hollandse gouda kaas, én hollandse drop én Stroopwafels, en ze heeft verdorie ook hollandse tulpen in de vensterbank staan. Allemaal hier gekocht. Potverdorie, waarom houden die Nederlanders hun rommel niet in hun eigen land, zo kan ik niet inburgeren >;)

:')
_O- _O-

Het is allemaal de schuld van de Denen!

Dacht ik het niet. :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:05

Ik vind dat wel gaaf,is wat anders dan alleen maar Rood/Wit/Blauwe vlaggen.Ik vind ook niet dat die mensen dat zouden doen omdat ze niet bij nederland willen horen.Hun roots liggen altijd nog in het land van afkomst,ook al zijn ze in Nederland geboren.
Ik vind het prima dat ze hun eigen vlag uithangen.
Dat doen vele toch ook tijdens het WK?die hangen ook geen Oranje vlag uit maar de vlag van hun voetbal land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:06

Volgens de regels van Moontje ben ik geen Nederlander :n

Ik spreek het :j en ik woon er (nog wel)

Maar ik zie man en vrouw niet al 'gelijken' maar als aanvulling op elkaar met dezelfde rechten en plichten ;)

En ik zou liever geen Nederlander zijn... sowieso al niet omdat ik niks heb met Nederland, maar als ik topics lees als deze dan schaam ik me er zelfs een beetje voor inmiddels...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:06

Moontje1991 schreef:
Nederlander is voor mij iemand die nederlands spreekt, man en vrouw als gelijke ziet, zelf nederlands wilt zijn, en in nederland woont.
Dus als een hollander naar het buitenland gaat vindt ik dat diegeene zijn hollands zijn moet laten varen en de nieuwe cultuur moet aannemen.

Ik spreek en schrijf nederlands, zie beide geslachten als gelijk, wil geen nederlander zijn omdat ik dat simpelweg niet ben en woon niet in nederland. Dus wat ben ik dan volgens u?
Iedere staatsburger van nederland is nederlander, maar niet hollander? Een nederlander is toch alleen hollander, als die geboren is en de province noord of zuid holland? Of is mij dat verkeerd geleerd? Dus met uw laatste schrijven, begaat u als nederlander een grove fout? Naar mijn weten bestaat er geen land holland, maar wel nederland?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:07

Hier in Friesland waren ook veel friese vlaggen te bekennen. Vind het wel een mooi gezicht

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:08

Ik ga naar de paarden, even mijn absoluut niet van Nederlandse herkomst bijrijdpony een knuffel geven. Shame on him.

Maar moontje, geloof je nou echt zelf wat je zegt en waar haal je dat vandaan. Hoe kun je jezelf nou beter voelen dan mensen
met een andere cultuur. Waarom zouden juist wij beter zijn en waarom zou deze lap grond perse van ons zijn en moet iedereen zich aan de zelfbedachte regeltjes van sommige Nederlandse burgers houden.

(vraagteken functioneert nog steeds niet)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:08

Ik denk er net zo over als jij TS. :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:09

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:09

Ik denk dat ik als ik in het buitenland zou wonen ook een nederlandse vlag buiten zou hangen!
Nu met voetbal zou ik ook lekker oranje vlaggetjes ophangen net zoals veel nederlanders in Duitsland doen en veel duitsers hier!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:10

Nou ik zie Friese mensen met hun Friese taal en Friese vlaggen als een bedreiging. Ze willen duidelijk niet bij ons horen, en er zijn ook wel enkele jongeren die in de problemen komen met hun asociale gedrag. Ik weet het niet hoor, ik vertrouw ze gewoon niet en ze zijn ook zo blond... misschien zijn het wel terroristen of zo...
Ik stel voor dat we alle Friezen terugsturen naar Friesland en vervolgens een hééél breed kanaal om Friesland graven, misschien dat het dan wel in de zee valt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:11

:(:)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:12

randalinpony schreef:
Nou ik zie Friese mensen met hun Friese taal en Friese vlaggen als een bedreiging. Ze willen duidelijk niet bij ons horen, en er zijn ook wel enkele jongeren die in de problemen komen met hun asociale gedrag. Ik weet het niet hoor, ik vertrouw ze gewoon niet en ze zijn ook zo blond... misschien zijn het wel terroristen of zo...
Ik stel voor dat we alle Friezen terugsturen naar Friesland en vervolgens een hééél breed kanaal om Friesland graven, misschien dat het dan wel in de zee valt.

Zeeland komt op bij bedreigender over. Kunnen we dat niet eerst aanpakken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:13

randalinpony schreef:

Is uw schrijven nu serieus of humor?

Anoniem

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:13

Ik gok op humor ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:15

FaberSmid schreef:
randalinpony schreef:

Is uw schrijven nu serieus of humor?

Ik gok ook op humor! :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:16

Nee joh. Ik ben dódélijk serieus. >;)

Zozeer zelfs dat ik een eigen partij ga oprichten: zeg maar dag PVV, hier komt de LPFF ( Lijst Politiek Front tegen Friesland).
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 24-06-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:16

Ik zeg ook Humor!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:17

Alhoewel, ik vind de noorderlingen altijd wel wat anders en 'het is mijn'. :o :=
Ik denk dan altijd, we leven met zijn allen in 1 land, doe niet zo afstandelijk maargoed, zo denk ik he. :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:18

De broer van een vriendin van mij hing toen hij was geslaagd de Duitse vlag uit. Waarom? Vond hij grappig :=
Als we ons daar al druk om moeten maken .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:22

xNursiex schreef:

Alleen Zeeland heeft zichzelf al buitengesloten met de kanalen :j dus daar maak ik me minder zorgen om... Maar die Limburgers.... :Y)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:23

Misschien is het juist wel een positief signaal. Om te laten zien dat ook Turken of Marokkanen diploma's halen, want na de berichtgevingen van de afgelopen tijd zou men kunnen gaan denken dat er niet één meer is die school met goed resultaat afmaakt. Ik vind dat we niet moeten zeuren over welke vlag iemand uit zijn raam hangt. Zodra gaan ze een bepaalde vlag verbranden, dan moeten we ingrijpen.

lifaya schreef:
Alleen Zeeland heeft zichzelf al buitengesloten met de kanalen :j dus daar maak ik me minder zorgen om... Maar die Limburgers.... :Y)

Wat is er met Limburgers?
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:24

Eefske schreef:
De broer van een vriendin van mij hing toen hij was geslaagd de Duitse vlag uit. Waarom? Vond hij grappig :=
Als we ons daar al druk om moeten maken .

En heeft meneer plezier verkregen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:25

lifaya schreef:
xNursiex schreef:

Daarbij, er komen alleen maar goede dingen uit Zeeland. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:30

janesmith schreef:
Misschien is het juist wel een positief signaal. Om te laten zien dat ook Turken of Marokkanen diploma's halen, want na de berichtgevingen van de afgelopen tijd zou men kunnen gaan denken dat er niet één meer is die school met goed resultaat afmaakt. Ik vind dat we niet moeten zeuren over welke vlag iemand uit zijn raam hangt. Zodra gaan ze een bepaalde vlag verbranden, dan moeten we ingrijpen.

Inderdaad.