Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:47

wij zeggen dan weer frubbel dis :')

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:30

Als je een heel verhaal verteld hier thuis en je bent dan klaar dan is er altijd wel iemand die overdreven geintereseerd zegt; 'zoooo en heb je dat allemaal zelf verzonnen/meegemaakt' :P

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:06

wij kennen hier het begrip 'bankzaken doen'. Das een dutje op de bank doen. En 'LB-en', dat is afpingelen (waar die vanaf stamt weet ik dus echt niet :n )

'Het kraakt' als iemand voor zich uit staart.

Enne de grote boodschap (zag ik een paar bladzijde geleden ook al voorbij komen, dus kan wel ;) )
ff een bruine jongen kneden
Een neger op de glijbaan
en de kleine boodschap
Mopje lezen
FF kijken wie er jarig is.

Voor de rest zullen we er ongetwijfeld meer hebben :D

zongrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:11

haha er staan hier wel leuke tussen
roken is even buiten spelen

en Ojee ;) als ik dit op stal ze is het
´gaat ze weer´

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:23

Als je bij ons een bolling in je haar hebt, heb je een bolpruik.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:37

Wij gaan hier vaak stappen in Heerenveen, en op een of andere manier in Heerenveen veranderd in Jarre.. En Jarre is in het fries stront :P En dan vind ik het raar als vrienden uit een andere vriendengroep het niet snappen als ik ze vraag of we vanavond nog naar Jarre gaan..
En: Ja, het is een danser. Hier ook erg in trek :P

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:30

Kleingeld is bij mij altijd standaard 'losgeld', ja, logisch toch, het zit los in je portemonnee :D

Mijn vader gaat altijd 'dikke armen maken' als hij 's middags een dutje gaat doen.

Sjwik is troep (zo van, wat een vieze sjwik).

Chique heeft ook een heel andere betekenis gekregen hier. Je kunt bv zeggen 'dat is chique' en dan is iets heel goed gedaan.

In versgeperst sinaasappelsap zitten fiesels (van die vezel-flubbertjes :)) ).

Wortelenrats is hutspot. Er zijn nog wel meer dingen denk ik maar daar kom ik niet zo op...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:46

Haha wat een leuk topic!
Ik ga m zo nog even goed lezen..

Hier zeggen we na de uitdrukking 'peace of cake' (uitgesproken als pies of keek?) 'nou doe maar een plakje cake dan..'

Mijn vader is al heel lang kaasdrager in Alkmaar en hij zij vroeger altijd tegen ons 'zeg maar dat je vader kaasdrager is dan mag je vast ... (vul in als eerste/het grootste koekje/bij een vriendinnetje spelen/etc/etc) Nu zegt hij dat nog steeds als mijn broertje of ik bijvoorbeeld gaan solliciteren ofzo. 'zeg maar dat je vader kaasdrager is, dan word je vast aangenomen' :')

Mijn neefje had een keer geen geld om uit te gaan, toen heeft hij zijn moeder opgebeld om te vragen of zij nog raad had. Nu gebruiken wij deze uitdrukking als je iemand geld vraagt. (Heb jij nog raad voor in de parkeerautomaat?)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:35

Pfoe, even denken

Scheetje beef i.p.v. beetje scheef
Piest pecaz i.p.v. past precies
hij is een zandfabriek begonnen/heeft een tuin op zijn buik/ligt de maaien te voeren = is dood gegaan

Mijn moeder noemt alles al snel 'rotzooi' of 'troep' en heeft me een keer bijna in mijn broek laten piesen van het lachen toen ze verbaasd reageerde op de ziekte van haar broer: "Maar die is zo gezond als de pest!" Die is erin gebleven.
Wij waren volgens mijn moeder vroeger altijd 'rare snijbonen' of 'krentebollen' en ik betrap mezelf erop dat ik mijn paard soms een dropveter noem :o Zal wel een genetisch bepaalde voorkeur zijn voor bijnamen met etenswaar... :Y)

Mijn 3-jarige neefje heeft ooit eens heel wijs geantwoord op de vraag van mijn zus of hij nog wat wilde drinken: "Hhm, waarschijnlijk wel" Die komt ook regelmatig voorbij.

Mijn zwager nam me lang geleden mee voor mijn eerste bezoek aan de MacDrive. Hij plaatste heel stoer zijn bestelling - in de vuilnisbak _O- Wij gaan nu dus nog weleens 'uit de vuilnisbak eten' (naar de Mac)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:20

secricible schreef:
mijn moeder zegt altijd als het eten lekker is, en daardoor iedereen stil is: "als katjes muizen, mauwen ze niet". Dan kijken mensen haar ook aan of ze chinees praat...

Hahaha die zeg ik ook wel eens! Alleen zeg ik het meestal als iedereen aan het eten is en dan heel stil is: 'Als katjes muizen...'! Ik wordt dan ook meestal raar aangekeken.
Of als mijn moeder en ik heerlijk hebben gegeten: 'Ik ben verzadigd en verkwikt en aanmerkelijk aangedikt'
En nog zo'n ouderwetse die veel mensen niet meer kennen: 'Zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen.'

En een paar met een oude vrienden groep:
Een bak (goede mop)
werkwoord "herten" hadden wij gemaakt
Wat een gehert (Wat een gezeur/gekloot)
Wat een herte beetje (Wat een klein beetje)

Als de brandweer..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:32

Zwitsal schreef:
Eva_Arno schreef:
wij zeggen altijd:

aaah op die fiets!

Als iemand wat probeert uit te leggen, maar de ander snapt t niet, vervolgens wordt het nog eens uitgelegd waardoor dat de ander het wel snapt, en daarom roept: aah op die fiets! (lees, aah nu begrijp ik het!)

Waar het vandaan komt? geen idee :')

hihi dat zeg ik ook altijd, word ook altijd vreeemd aangekeken..
net als dat ik altijd zeg "kaasje!!" ( als iets heel makkelijk is --> eitje! )

Op die fiets zeiden we hier jaren geleden ook. Kaas gebruiken wij ergens anders voor, namelijk: Kaaaaaaaaas, als scheldwoord ;) En de uitdrukking 'mooie bloemen' als we iemand langs zien lopen met heel lelijke kleding oid. Ohja en we zeggen ook altijd 'wat is het hier mooi geworden' als we dr nooit eerder zijn geweest.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:36

Ik heb zo'n speciaal zinnetje met een vriendin...

'Hé, kijk! Een ijsbeer!'

En dan liggen we weer vlak.

Wij waren vorig jaar namelijk op schoolreis met de bus naar Moviepark Germany. Op een gegeven moment zag ik een groot wit ding staat, langs de kant van de weg. Mijn ogen zijn niet erg goed met veraf zien... Dus ik zei toen: 'He kijk, een ijsbeer!' Heel serieus, dacht het ook echt....

Toen zei mijn vriendin, heel droog: 'Nee Priscilla, dat is gewoon een witte koe....' :')

Even later ik weer: 'He kijk een ijs... ooh wacht laat maar...' :') Zag ik weer iets wits staan.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:49

Ohja ik bedenk me dr nog 1! Als je vraagt aan iemand: Is het lekker? Zegt de ander: Is binnen te houden. Dat is dan een ja ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:50

Die zou ik ook nog wel begrijpen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:55

vroeger op vakantie in Spanje zeiden de schoonmaaksters in het hotel altijd "adios" tegen ons.
Dus wij dachten dat dat de adiossen waren.
Als wij het dus over schoonmaakster hebben, zeggen we adiossen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:37

'Verneukeratief'. Echt geen flauw idee waar het vandaan komt :') Komt er op neer dat iets eigenlijk prutkwaliteit is of helemaal niet is wat de advertenties zeggen o.i.d. Niet echt helemaal goed uit te leggen, maar dit komt het dichtste in de buurt..

Edit; Heb inmiddels een goed voorbeeld :) Ben nu ijs aan het eten wat 'chocolate cookie dough' zou moeten zijn, in een poging B&J's na te doen natuurlijk.. Probleem is dat het gewoon vanille-ijs is, met hele kleine stukjes bruinkleurige 'dinges' erin (ik weet ook niet wat het is :+) zonder smaak..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:31

Verneukeratief gebruik ik ook wel eens!

Juppiejuppie is voor 'normale mensen' ruitenvloeistof (om de voorruit van de auto tijdens het rijden schoon te maken).

Verder weet ik het eigenlijk niet was wij allemaal zeggen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

Een ding waar mee je kan eh.

(Standaard suggestie voor een cadeautje. Ooit vroeg ik mijn moeder wat ze voor haar verjaardag wilde en dat was haar antwoord, is nooit meer over gegaan)

Tegenwoordig eet ik moslim als ontbijt.
(Muesli, met een erg zwaar overdreven slavisch/russisch accent uitgesproken werd iets van 'moesleh', wat mijn vriend verstond als moslim. Komen we ook niet meer vanaf)

Leuk topic :D

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 20:34

:D wat leuk dat jullie allemaal mijn topic zo leuk vinden.

Zie een hoop leuke dingen voorbij komen,
maar toch ook wel vaak redelijk standaard uitdrukkingen

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:39

niet alles gelezen maar wil toch wel in het rijtje :+
wij zeggen altijd "luurs" (flessentrekker ofzoiets?) en "flats" (frietsaus) vooral door flats keek ik erg raar op toen ik ging hockeyen, er is namelijk een soort slag en die heet de flats :=
verder wordt er altijd gezegd als iemand iets zegt over wat iets is (sorry, beetje onduidelijk maarja :o) "als je zelf maar niet......" en niemand snapt het behalve wij :P
en mijn vega-eten wordt in huis "plastic" genoemd :Y)

durf trouwens te wedden dat iemand die, niet in Brabant heeft gewoond/woont, niet snapt was "houdoe" en "kzoek het nie" betekent :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:42

Oh! Dat doet mij eraan denken...

Wij hebben het altijd over kwik-en-kwak (ketchup en mayo). Ik vraag me nog steeds af waar kwek gebleven is...

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:43

Rock schreef:

Wij hebben het altijd over kwik-en-kwak (ketchup en mayo). Ik vraag me nog steeds af waar kwek gebleven is...

_O-
die vind ik ook wel mooi :P

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 20:45

Rock schreef:

doop de curry om! :Y)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:51

op de oude manege noemden we mensen met een verstandelijke beperking altijd muppets.

Het is tijd om de hak door te knopen, als je iets moeilijks moet doen. (tijd om de knoop door te hakken)

En er ligt nog wel wat gras over de adder. ( addertje onder het gras)

Na het eten zeggen we thuis altijd welke bomen i.p.v. wel bekome.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:54

over eten gesproken :o
mijn broer zei een keer op zijn "beste" duits: "schmeklich" sindsdien zit die erin :P