Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:01

Misschien een beetje offtopic maar ik heb een keer bij Oprah gezien dat er zo'n financiele vrouw was (Suzie Orman of zoiets) en die ging dan advies geven oa over hoe uit de schulden te blijven. Zij zei dat iedereen voor 8 maanden salaris, of in ieder geval wat je uitgeeft per maand maal 8, achter de hand moest hebben. Ivm ontslag dus.

Ik vind dat wel een goede regel en ik probeer daar nu ook op te letten. Niet iedereen heeft de gelegenheid om te sparen natuurlijk, maar toch.

Oamaru

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:03

Ik heb ook een flinke studieschuld, but thats it. :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:11

rainbow8 schreef:
kiwi1990:
Als de gemeente zegt dat het betaald is....... dan kan je daar toch een bewijs van vragen?? Die kan je dan aan menzis laten zien........ Of denk ik nu te simpel??

Heeft nu al geen nut meer, het loopt al via de deurwaarder..
maar heb met beide veel aan de telefoon gezeten, maar dan werd er gezegt bel menzis maar om het op te lossen, en de menzis zei weer, ja mevrouw we kunnen nu niets voor je doen dus je moet maar met de gemeente bellen.

Van de deurwaarder heb ik een formulier gekregen om het in delen te betalen, moest invullen wat ik uitgeef aan vaste lasten en wat ik binnenkrijg van de gemeente, zodat we een betalingsregeling kunnen treffen. Ik weet alleen niet of ze het zullen accepteren want ik hou maar 3 euro per maand over..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:13

Ook alleen studieschuld en niet zoveel. Ben nu lekker aan het werk, dus zsm afbetalen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:37

russel schreef:
Het laten verslommeren zodat er schade komt en een lening genomen moet worden, kan ik niet zo gauw bedenken, ben wel beniewd wat jij in gedachte had.

Lekkage (dak, waterleiding, gasleiding) is een duidelijk voorbeeld - iets dat je lang niet altijd kunt voorkomen met goed onderhoud, en dat echt iets dat op korte termijn vaak ingrijpend vervangen moet worden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:41

dorientjuh schreef:
Misschien een beetje offtopic maar ik heb een keer bij Oprah gezien dat er zo'n financiele vrouw was (Suzie Orman of zoiets) en die ging dan advies geven oa over hoe uit de schulden te blijven. Zij zei dat iedereen voor 8 maanden salaris, of in ieder geval wat je uitgeeft per maand maal 8, achter de hand moest hebben. Ivm ontslag dus.

Ik vind dat wel een goede regel en ik probeer daar nu ook op te letten. Niet iedereen heeft de gelegenheid om te sparen natuurlijk, maar toch.

met mijn salaris nu ben ik blij dat ik alles kan betalen, dus sparen lukt niet echt :o

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:46

Ik heb een basisbeurs van de IBgroep, maar die wordt hopelijk kwijtgescholden!
Verder leen ik wel eens wat van vriendinnen/ouders, maar dat is nooit meer dan 10 euro, en geef ik liefst zo snel mogelijk terug! Moet er niet aan denken zo'n groot bedrag schuld te hebben :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:25

russel schreef:
Nu is het zo dat mijn paarden aan huis staan, dus die 300 per maand, zou ik ze alle 4 voor kunnen doen...

Maar even 4000 op tafel leggen voor een paard, is dan weer een uitgave. Ik hou die liever op de spaarrekening voor als er wat gebeurd.

Wij hebben altijd reserve die we vasthouden voor enge dingen.

Essentiele dingen die schade zouden kunnen geven als je ze niet aanpast, heb ik geen beelden bij. Wij onderhouden op tijd onze zaken en gebruiken goede spullen. Het laten verslommeren zodat er schade komt en een lening genomen moet worden, kan ik niet zo gauw bedenken, ben wel beniewd wat jij in gedachte had.

Je leventje is nu op orde. Maar stel, je weet maar nooit.

Je krijgt ruzie met je man/ vriend. Je gaat even bij je ouders logeren om bedenktijd. Je man is je helemaal zat en parkeert 4 paarden bij je moeder in de achtertuin.
Hij heeft alle sloten van het huis vervangen. Er zit ineens een andere vrouw in huis.

Je raakt in de stress. Je baas denkt, nou dit is een mooie kans om van die Russel af te komen.
Ontslaat je.

Ondertussen komt er nog wel post op dat oude adres. Zoals die factuur van H en M of je zorgverzekering of of...

Enzovoorts.

Je denkt misschien 'zo'n vaart loopt het niet' maar ik heb gekke dingen in mijn leven gezien en zelf meegemaakt hoor..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:05

Ik ben bezig met een studieschuld opbouwen, en heb een hypotheek, niet echt een fijne combi, maar het is even niet anders :n. Ik werk wel zoveel mogelijk om rond te kunnen komen, maar houd voorlopig die IB lening wel aan, om toch nog een soort buffer op te kunnen bouwen, anders ga ik bankroet.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:16

Annn schreef:
Verder leen ik wel eens wat van vriendinnen/ouders, maar dat is nooit meer dan 10 euro, en geef ik liefst zo snel mogelijk terug! Moet er niet aan denken zo'n groot bedrag schuld te hebben :=

Kwijtgescholden? omdat je je opleiding hebt afgerond dan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:19

ik heb ook een fikse studieschuld.
Helaas is studeren duur, straks als ik klaar ben wil ik wel direct beginnen met aflossen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:21

Ik heb ook een studieschuld.. 3 jaar 300 euro per maand.. Dus flink wat. Maar ja,moet ergens mijn studie van betalen.

Nog een week dan ben ik klaar met school en begin ik met aflossen :)

Henkje schreef:
Geen schulden :)
Ik kan ook niet roodstaan op mijn rekening.
Ook heb ik geen studieschuld (altijd gewerkt naast mijn studie).

Naast mijn studie van 30 uur werkte ik nog 20 uur bij en daarna nog mijn huiswerk.. Maar had die lening echt nodig.. Als je niet meer thuis woont zijn de kosten een stuk hoger. Zonder die lening had ik geen diploma, simpel zat. Ik kan niet anders.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:32

Ik heb een studieschuld van 2500,- tot nu toe denk ik.
Ik ben na 3 jaar studeren nog weer veranderd van studie waardoor ik nog 1 jaar stufi kreeg en nu dit jaar niet meer. Daarom ben ik gaan lenen, ik had het zelf ook liever niet gehad maarja...
Zodra ik afgestudeerd ben wil ik deze schuld z.s.m. aflossen!

En als het zo gaat als het nu gaat, studeer ik nog wel af binnen 10 jaar na de start van het studeren waardoor mn gewone studiebeurs en ov-kaart nog wel een gift worden en ik dus alleen mn lening maar hoef af te lossen!

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:39

nixx schreef:
Annn schreef:

Kwijtgescholden? omdat je je opleiding hebt afgerond dan?

Jup, als je binnen 10 jaar je diploma hebt :j

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:23

( dit is overgins niet mijn eigen account aangezien ik mij doodschaam)

Ik ben 1 van de "mensen" die veel schulden heeft. Ik heb op dit moment 57000 euro schuld en nee ik typ geen nulletje teveel.

Hoe dit is gekomen? Tjsaa. Ik was altijd heel normaal voor ik mijn schulden kreeg. Maar mijn ouders gingen scheiden en ik woonde bij mijn moeder. Zij heeft 2 jaar geen inkomen gehad en ik verdiende net genoeg om de huur voor mijn moeder te betalen.

Voor de scheiding waren er geen schulden. Mijn vader betaalde erg veel voor ons. Maar de rekeningen liepen door na de scheiding waaronder mijn DSW en telefoonrekening.

Omdat ik die niet kon betalen heb ik een lening aangevraagt, om daar de schulden van te betalen. En toen nog een lening en toen nog 1 en toen raakte ik mijn baan kwijt en de huur konden we ook niet meer betalen en toen stonden we letterlijk en figuurlijk op straat.

Ik ben nu 23 en dankzij de schulden ben ik depressief en zie geen reden om nog verder te "leven". Ik zie geen enkele uitweg meer en ik kan ook geen schuldsanering aanvragen aangezien ik nergens sta ingeschreven. Ik kan mij ook bij niemand inschrijven omdat ik geen vrienden meer heb. Ze waren het zat dat ik nooit geld had om te gaan stappen etc en wie wil nou dat iemand zich op zijn adres inschrijft die zoveel schulden heeft?

Ik zal wel weer gemene reacties hierop krijgen maar geloof mij dat er niets ergers is dan "leven"met zoveel schulden als dat ik heb. Ik denk elke dag aan zelfmoord zodat ik dan geen schulden meer heb.

Afbetalen is ook niet echt mogelijk. Ik verdien 500 euro per maand en schuldeisers stellen geen genoegen met een afbetaling van 10 euro per maand. Dus moet ik ze minstens 200 euro per maanden betalen. Maar ik heb 36 schuldeisers die allemaal dat bedrag per maand willen en dat gaat niet.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:26

mensen denken ook vaak dat schulden omdat mensen luxe spullen willen hebben. Niets is minder waar. Ik heb een bed, een bureau die ik zelf heb gekocht. Mijn computer en TV heb ik bij het vuil weggehaald ( bij containers op straat). Een telefoon heb ik wel. maar ik heb nooit beltegoed. Bellen is te duur voor mij. Ik heb zelf geen internet maar ik lift mee met de buren. Dat zelfde geld voor mijn digitenne. De buurman had 3 digitennes en gebruikte er maar 2 dus mocht ik er 1 hebben.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:30

Verder wil ik alle mensen die anoniem blijven ( net als ik trouwens) en die ook hebben aangevinkt meer als 10.000 euro schuld hebben heel veel sterkte wensen en als jullie de kans hebben om de schuldsanering in te gaan gelijk doen! Het duurt 3 jaar maar dan ben je wel van je schulden af! En waarschijnlijk hebben jullie in de schuldsanering meer geld om van rond te komen dan dat jullie nu hebben en hoeven jullie niet meer bang te zijn als de deurbel gaat of als de post wordt bezorgt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Heb je al eens gedacht aan schuldsanering??

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:34

rainbow8: Schuldsanering is alleen mogelijk als je een adres hebt waar je officieel op staat ingeschreven. Dat heb ik niet en heb ook geen mogelijkheid om mij ergens in te schrijven. Een postadres is namelijk niet voldoende.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:37

Als ik de kans zou hebben dan zou ik werkelijk alles doen om van mijn schulden af te komen. Geloof mij dat je in deze situatie de meest rare dingen bedenkt om aan geld te komen. Ik zou vandaag nog een nier verkopen als ik dan van mijn schulden af zou zijn.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:41

Jeetje wat heftig zeg.. Ik heb nog geen schulden en ga dat proberen zo te houden.
Veel sterkte!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:42

ppfff... ik wil je ook veel sterkte toewensen...

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:44

I_Moondance schreef:
Jeetje wat heftig zeg.. Ik heb nog geen schulden en ga dat proberen zo te houden.
Veel sterkte!

dank je wel en doe er alsjeblieft alles aan om nooit schulden te krijgen! Geloof mij niemand kan denk ik echt goed begrijpen hoe klote mijn "leven"hierdoor is. Doe er alles aan om dit voor jezelf te voorkomen!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:44

Jij ook bedankt henkje.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:47

jeetje wat heftig zeg!
heel veel sterkte! ik hoop dat je hier toch ooit uit gaat komen