Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:40

Ik ben wel katholiek opgevoed, maar doen er eigenlijk niks meer aan.

Mijn ouders (die vrij gelovig zijn) hebben niks tegen homoseksualiteit, zij vinden dat dit gewoon moet kunnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:41

Omdat het dan geen geloof meer is Tara? :) Je ziet 'm vanzelf als het daar de tijd voor is.

Oh en over homosexualiteit gesproken: ik denk dat het God er om gaat dat je gelukkig bent. Of je nu alleen bent, op mannen valt of op vrouwen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:41

Homo sexualiteit heb ik absoluut geen moeite mee.

Heb homo's in mijn werkkring en in mijn vriendenkring.

Ben er geen fan van om toeschouwer te zijn als er flink wordt gezoend maar dat is ook niet iets wat ik van hetero stellen waardeer.
Dat heeft dus niets met geaardheid of geloof te maken.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:42

Rianne_ schreef:
colunder schreef:
Nee, ik geloof niet, ik ben er eerder tegen!!
Ik ben te vaak bedonderd door streng gelovige mensen(op zondag vooraan in de kerk en de rest van de week de hele wereld bedonderen)
Zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn,
Het gros van de oorlogen draait om het geloof!

:oo Je kunt ook een beetje anders reageren. Een beetje meer om anderen denken bijvoorbeeld. :) Ik ben het totaal niet met je uitspraak 'zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn' eens. :n Ik denk dat er dan nog heeeel wat meer ellende zou zijn!

Dit is wel een harde uitspraak ... maar denk eens aan de jodenvervolging .. kruistochten ... en nu met die moslimgroepen die allemaal gekke dingen doen.
Er zijn altijd wel hele extreme groepen binnen geloven die dit soort praktijken uitvoeren en die mensen dus het vertrouwen erg schaden.
Maar ik vind het wel een harde uitspraak omdat het geloof niet over 1 kam geschoren hoeft worden want het heeft ook te maken met menselijke eigenschappen wat los staat van het geloof. Als er geen geloven op de wereld bestonden was er wel iets anders waar groepen mensen zich aan vast hielden om gekke dingen mee uit te halen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:43

Kijk allemaal eens de film Religulous, dat heeft mijn ogen nog verder geopend dan dat ze al waren.

Ben zelf niet (meer) gelovig. Ik vind ieder geloof een wanhopige poging van de mens om onsterfelijk te zijn. Omdat we simpelweg niet kunnen accepteren dat wanneer we dood gaan er geen paradijs is.
Mensen hebben de bijbel geschreven, de natuur heeft homo's gemaakt. I'm just saying.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Rianne_ schreef:
Omdat het dan geen geloof meer is Tara? :) Je ziet 'm vanzelf als het daar de tijd voor is.

Oh en over homosexualiteit gesproken: ik denk dat het God er om gaat dat je gelukkig bent. Of je nu alleen bent, op mannen valt of op vrouwen.

Blijkbaar haat god homo's :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Geloof is niet de oorzaak van oorlogen enz. Dat is extremisme.

Dus de extreme kant van het geloven. Die hebben volgens mij echt een steekje of wat los zitten.

De 'gewone' christen/moslim/jood oid gaat niet over tot oorlogvoering om het geloof.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:45

christel1857 schreef:
Rianne_ schreef:

Waar slaat dát dan op?! :? Ik zie het nergens in de bijbel staan hoor. Onderbouw het dan ook voor je met zulke uitspraken komt.. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:45

christel1857 schreef:
Rianne_ schreef:

Hoezo?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:46

Ik geloof zeker in het nabestaan van je ziel , dat wordt ook telkens weer bewezen door paragnosten zoals het zesde zintuig .
Ik geloof zeker niet in God en de Duivel , dat is me allemaal te makkelijk , snap wel dat mensen die geloven steun hebben aan god omdat zij denken "komt in orde , god zorgt voor mij "
Vooral katholieken kunnen alle soort zonden weer afkopen met een paar wees gegroetjes .
En de gereformeerden die bang worden gemaakt met de duivel brrrrrr daar hou ik niet van , bijna alles wat leuk is is zondig , mensen leven in angst .
Bovendien vind ik dat god [ als ie zou bestaan ] het helemaal niet goed heeft gedaan voor een almachtige
Dus beter voor god als ie niet bestaat

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:47

Ik vind het harde uitspraken zeg.. :o "Dus beter voor God als ie niet bestaat". Tuurlijk, als jij God was geweest had je het anders gedaan, vandaar je uitspraak over dat ie het niet goed heeft gedaan voor een almachtige..

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:47

In de bijbel staat dat je geen homo mag zijn.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:48

Oh en we gaan allemaal naar de hel mensen :)

Want er zijn meerdere religieuze stromingen die beweren dat als je niet in hun god gelooft je naar de hel gaat. Dus wanneer je christen bent, kom je in de moslim hel, en wanneer je moslim bent kom je niet in de christen hemel. En wat voor geloof je hebt hangt ook alleen maar af van waar je geboren bent, als je in india was geboren had je in een pratende olifant en een manvrouw met 16 armen geloofd. En dat vinden ze daar ook helemaal niet raar. Wat maakt het christendom minder ongeloofwaardig? Ik vind geloven in de ark van noach, en jonas die dagen in de buik van een grote vis heeft gewoond pas ongeloofwaardig. Ik geloof wel dat er een jezus is geweest overigens. Maar dat heeft niks te maken met geloven in god.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:50

E_dicky schreef:

Volgens mij staat dat er niet eens letterlijk in. Heb je een quote?
Homo haat etc is iets wat door de kerk (die zelf zo gay is als een rietje maargoed) wordt afgekeurd, maar niet letterlijk door de bijbel. Vrijheid van interpretatie zalk maar zeggen.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:50

christel1857 schreef:
Oh en we gaan allemaal naar de hel mensen :)

Want er zijn meerdere religieuze stromingen die beweren dat als je niet in hun god gelooft je naar de hel gaat. Dus wanneer je christen bent, kom je in de moslim hel, en wanneer je moslim bent kom je niet in de christen hemel. En wat voor geloof je hebt hangt ook alleen maar af van waar je geboren bent, als je in india was geboren had je in een pratende olifant en een manvrouw met 16 armen geloofd. En dat vinden ze daar ook helemaal niet raar. Wat maakt het christendom minder ongeloofwaardig? Ik vind geloven in de ark van noach, en jonas die dagen in de buik van een grote vis heeft gewoond pas ongeloofwaardig. Ik geloof wel dat er een jezus is geweest overigens. Maar dat heeft niks te maken met geloven in god.

ik snap jou helemaal ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:51

Miepie1980 schreef:
Geloof is niet de oorzaak van oorlogen enz. Dat is extremisme.

Dus de extreme kant van het geloven. Die hebben volgens mij echt een steekje of wat los zitten.

De 'gewone' christen/moslim/jood oid gaat niet over tot oorlogvoering om het geloof.

Wanneer is een gelovige extreem? Wie bepaalt de grens tussen extreem en niet extreem?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:51

Rianne_ schreef:
christel1857 schreef:

Waar slaat dát dan op?! :? Ik zie het nergens in de bijbel staan hoor. Onderbouw het dan ook voor je met zulke uitspraken komt.. :)

Omdat het zo is ;) En idd het staat niet in de bijbel. Maar het wordt wel zo door de kerk gepropageerd, of ben je het daar ook mee oneens?

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:52

christel1857 schreef:
E_dicky schreef:

Volgens mij staat dat er niet eens letterlijk in. Heb je een quote?
Homo haat etc is iets wat door de kerk (die zelf zo gay is als een rietje maargoed) wordt afgekeurd, maar niet letterlijk door de bijbel. Vrijheid van interpretatie zalk maar zeggen.

Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat de bijbel het wel degelijk afkeurt. En alle gelovigen die nu dus zeggen dat ze er geen problemen mee hebben (met homo zijn) de bijbel niet geheel 'geloven/opvolgen' en in mijn ogen dus alleen datgene geloven wat voor hun positief uitpakt...

MarliesV

E_dicky, zou je voor mij op willen zoeken waar dat volgens jou staat?

Christel: nogmaals: hoezo haat God homo's?
Bij ons in de kerk wordt dat echt niet gezegd. Bij ons zijn homo's gewoon welkom om hun geloof te beleiden.

En ik vind dat je weinig bijdraagd en meer loopt te relschoppen met je posts dan netjes is.

Ik geloof niet in een hel als zijnde: vuur, verbranden, narigheid enz.
Voor mij is er een hemel waar je komt als je een goed leven hebt geleeft. Gelovig of niet maakt volgens mij niet uit.
Ik denk dat er ergens een tussenweg is tussen hemel en aarde waar je ziel verblijft als je niet naar de hemel gaat.

Shir89

Ik ben niet gelovig opgevoed en ik heb er ook helemaal niks mee.

Brengt alleen maar ellende in de wereld met al die verschillende geloven!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:53

Rianne_ schreef:
Ik vind het harde uitspraken zeg.. :o "Dus beter voor God als ie niet bestaat". Tuurlijk, als jij God was geweest had je het anders gedaan, vandaar je uitspraak over dat ie het niet goed heeft gedaan voor een almachtige..

hahaha het is moeilijk discuseren met een gelovige , ik kan me wel in jou verplaatsen , maar andersom is moeilijker geloof ik .
Geloof , het woord zegt het al , je gelooft het of niet , bewijs is er niet .
Jij gelooft, ik niet , even goeie vrienden hoor !

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:53

Rianne_ schreef:

Dus geloof is eigenlijk iets heel onzekers dan. Je weet niet eens of het wel echt allemaal waar is. Je ziet er niks van. Maar je "gelooft" maar dat het allemaal waar is.

Toch blijf ik dat raar vinden. De een die in god gelooft noemt homoseksualiteit iets verschrikkelijks wat echt niet door de beugel kan. Maar jij gelooft ook in god en vind homoseksualiteit wel ok. Je denkt dat god dat zo ziet. Maar volgens die ander ziet god dat dus helemaal niet zo. Wie heeft er dan gelijk? Want jullie geloven toch in dezelfde god? Die god kan toch niet meerdere meningen hebben.

Ik denk, stel dat god bestaat, dat 't voor hem ook allemaal niet makkelijk is hoor. Ik geloof er bv niks van dat 'ie bestaat. Lijkt me dan niet fijn als je god bent en een heleboel mensen geloven er niks van. Je word belachelijk gemaakt, er worden oorlogen om je gevoerd. Ga dat allemaal maar weer eens recht zetten...

@ Christel: Dat is inderdaad ook weer een maf iets. Zoveel geloven, zoveel hemels en hellen? Apart om over na te denken. Dat jezus heeft bestaan zou inderdaad best kunnen. Al blijf ik 't dan wel apart vinden dat er over hem een heel boek enzo is geschreven. Maar over opstaan uit de dood en weet ik 't wat allemaal. Dat gaat me dan weer te ver.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:54

Hmm tsja.. Er blijven teveel vragen voor mij over om te kunnen geloven in een man in de wolkjes.
Ik geloof zeker weten dat er meer is dan alleen leven en dood. Ik geloof in reincarnatie of dat je ziel verder leeft als geest..

Maar al geloof je in marsmannetjes.. naar mijn idee is het idee van een God die voor je zorgt en van je houd genoeg om mensen er in te laten geloven.. Of hij nou God, Karel of Kees heet.. Het gaat om de liefde.. een persoon die er voor je is.. waar je op kunt bouwen en die je beschermt. En als mensen daarvoor hun leven op een andere manier leven dan anderen.. Dan accepteer ik dat en respecteer ik dat.

Maar je kan ook te ver gaan.. En dat soort mensen walg ik soms van.. Niet omdat ze geloven.. Maar dat hun geloof het miniscuulste beetje geloof in hun zelf overneemt.. En volledig op hun geloof leven.. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat je dat zeker weten wat mist..
En dat vind ik nou zo sneu..

MarliesV

E_dicky, zoals ik al eerder aangaf vraag ik mij af of we de Bijbel wel helemaal letterlijk moeten nemen.

Er staan dingen in die gewoon niet kloppen. Waar niemand een antwoord op heeft.
Ik zie de Bijbel als leidraad en houvast maar geloof niet letterlijk alles wat er in staat.

Rianne_

Christel1857, ik geloof maar in één geloof en ik geloof dus niet dat ik dan in de hel kom van de moslims. Maar goed, dat terzijde. :)

En goh, wat ken je me toch goed.. Ik ben het inderdaad niet eens met je uitspraak. Er zijn vast zat kerken die denken dat God homo's haat, of zeggen dat hij dat doet.. Gewoon omdat ze er zelf vies van zijn, scheinheilig zijn of het raar vinden omdat het 'anders' is. Maar waarom alle kerken over één kam scheren? Ook in de kerk waar ik bij hoor komen gewoon homo's hoor. Worden die buitengesloten? Natuurlijk niet. Het is fijn dat zij in God geloven. Om dan meteen te zeggen dat God homo's haat? Omdat jij toevallig eens hebt gehoord dat een kerk er zo over denkt? En het dan beschouwt als een feit.. :n Dat snap ik niet.