Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:23

Uitvluchten voor het gesprek morgen zoek ik niet hoor :) In het ergste geval heb ik het met mijn studieadviseur puur over mijn vakken en studievoortgang, maar naar het gesprek ga ik sowieso. En ik ben gewoon van plan om te vertellen dat ik niet helemaal lekker in m'n vel zit, al jaren niet, maar dat dat dit jaar een beetje is doorgeslagen en vandaar dat mijn studie niet zo gaat zoals het hoort.

rakni schreef:
mijn tip: maak eens een lijstje met wat je nog meer allemaal moet doen of vertellen om jezelf lichter te maken. Zodat je straks als een veertje door het leven gaat! Kun je rustig aan kijken wat je als eerst gaat aanpakken en je lijstje afwerken.

Ben ik nu mee bezig :) De lijst is niet heel lang aan het worden, omdat ik kleine dingetjes allemaal laat voor wat ze zijn. Ik kan wel vertellen dat ik 'die ene zaterdag niet ziek was maar gewoon geen zin had', en dat ik 'die donderdag niet naar de tandarts moest maar gewoon weer geen zin had', etc. Dat laat ik voor wat het is. Het zijn kleine dingen waarvan ik niet eens alles heb bijgehouden en niet meer al mijn leugentjes heb onthouden.

Mijn 18-jarige vriend heb ik nog niet gesproken. Kan geen kwaad denk ik, eerst beide even tot rust komen. Deze week ga ik wel een brief naar hem schrijven met de complete toelichting, als ik dat tenminste helder op papier krijgen... Als ik het maar voor vrijdag op de post heb gedaan :)
Met mijn 20-jarige vriend heb ik het hier nog niet over gehad. Dit weekend hebben we nogal een serieus gesprek gehad over persoonlijke dingen, vooral van zijn kant. Het was het ultieme moment om mijn eerlijkheid te laten gelden, maar ik heb mijn mond gehouden. Hij kan absoluut niet tegen mensen die liegen liet hij nog een paar keer weten, dus ik geloof dat ik het niet helemaal durfde. En stiekem zeg ik toch tegen mezelf dat het binnenkort helemaal achter de rug is met de leugens tegenover hem, als die 18-jarige helemaal uit mijn leven is bijvoorbeeld :)

mandymonica

Re: Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:38

Maar dan ben je nog steeds niet eerlijk tegen hem geweest en maak jij dus de keuze in plaats van dat je hem die mogelijkheid geeft. Hij kent je nu in feite nog niet helemaal, dus voor wie laat jij hem kiezen? Met eerlijkheid red je nu meer, dan wanneer hij zelf ooit ergens achter zou komen... hoe klein die kans ook is, de mogelijkheid bestaat. Waarom zou je daarop wachten? Hij kan je ook helpen om niet in je oude gewoonte te vervallen, dat is uiteindelijk ook 1 van de dingen waar het in een relatie om gaat!

Hou je ons op de hoogte van het gesprek met je adviseur?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:49

Ik wil je nog even erg veel succes wensen met alles, vind het knap dat je er nu echt mee bezig bent en je leugens wilt rechtzetten. Veel succes met gesprek!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 09:27

Het gesprek gisteren ging best goed en heb heel veel aan hem verteld...
Het 'verslag' zet ik vanmiddag wel even neer hier, dan heb ik wat meer tijd :)

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:02

ik ben benieuwd, maar als je echt eerlijk wilt zijn moet je het tegen je VRIEND (20) zeggen. Misschien dat ie in eerste instantie boos wordt en dat kan en mag je hem ook niet kwalijk nemen, maar als jij hem alles rustig verteld en hem de tijd geeft dit te verwerken, komt het misschien allemaal wel goed. Maar hoe langer je zo iets voor je houdt des te moeilijker wordt het.

Succes!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:28

Inderdaad, ik ben het met Femme_ eens. Kun je dit topic niet aan hem laten lezen? Dan kan hij goed merken hoezeer je ermee worstelt...

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:32

Lente hoe was je gesprek gegaan op school vorige week?
En hoe gaan de rest van je vorderingen op dit moment?

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:45

Ja, ik zou dit topic ook aan hem laten zien..
Dan kan hij je steunen hij staat toch wat dichterbij op het eerste oog zal hij boos zijn maar je bent dan wel eerlijk geweest..

Ben benieuwd naar je verslag..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:28

Heee Lente, hoe gaat het ermee? Wat is de stand van zaken nu? Graag een update! :D

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:08

Bij deze: update :D

Allereerst het gesprek met mijn studiebegeleider vorige week. Dat ging best aardig. Het is een ongelooflijk lieve man, dus ik heb er ruim anderhalf uur gezeten. We hebben heel mijn studie doorgesproken en gekeken wat mijn opties zijn. Qua vakken, herkansingen en ga maar door.. Dus ik weet nu wel ongeveer wat me te wachten staat en ik weet dat als ik hard knok ik dit jaar nog haal. De studieadviseur heb ik niets alle persoonlijke dingen verteld, maar ik heb wel verteld dat ik eigenljk al een tijdje met mezelf overhoop lig. Hij heeft toen wat telefoonnummers en informatie doorgegeven van psychologen die in contact staan met de uni. Geen psychologen zoals je ze hebt als je zelf hulp zoekt via bijv een HA, maar wel mensen die je met professionaliteit een stukje op weg kunnen helpen. Met die informatie heb ik nog niets gedaan, maar over een weekje wil ik wel contact zoeken :) Het kan geen kwaad om af en toe mijn verhaal kwijt te kunnen bij een hulpverlener...

Inmiddels heb ik ook een brief naar mijn 18-jarige vriend (ex :') ) teruggestuurd. Daarin heb ik alles eerlijk verteld, echt ALLES. De openingspost van dit topic staat daar ook min of meer in, inclusief al m'n gemengde schuldgevoelens naar iedereen. Daar heb ik nog geen reactie op, maar daar reken ik ook niet op. Voor hem is dit afschuwelijk dus ik kan me voorstellen dat hij geen contact meer wil. Misschien wil hij het ook wel gewoon eerst laten bezinken en laat hij daarna pas weer wat horen, en misschien ook niet. Ik zie het wel, maar hij weet nu wel alles in ieder geval...

Ik heb een aantal vrienden ook alles verteld. Het zijn alleen vrienden die heel close zijn, en het was o zo moeilijk. Stuk voor stuk reageerden ze allemaal heel geschrokken. Een vriendin van me bleef maar doorvragen en het raakte me echt. Ze vroeg of ik onze vriendschap ook fakete (wat absoluut niet zo is). Toen besefte ik dat ik vooral bij haar weer vertrouwen moet winnen. Het voelt alsof je vriendschap weer op 0 begint, alsof je helemaal van het begin af aan alles opnieuw op moet bouwen. Maar toch heb ik het idee dat zij dit hele verhaal het beste kan accepteren/verwerken.. Ze wilde me ook helpen met hulp zoeken :+:
De andere vrienden reageerde ook geschrokken en verbijsterd, maar bleven daarna weer zichzelf. Het was een beetje onwennig, want het voelde ook voor mij alsof ik heel kwetsbaar was. Alsof het deken van leugentjes van me af was gevallen en alles me nu zou kunnen raken omdat de bescherming weg is.
Overigens heb ik niet alle kleine dingetjes verteld, maar wel de grotere dingen (dubbele relatie, dat ik de neiging tot liegen heb, etc).
Maar al met al lucht het wel op dat zij het weten. Aan de andere kant maak ik me iedere keer als ik met vrienden afspreek heel zenuwachtig, alsof het dates zijn. Gewoon omdat ik me voor m'n gevoel weer opnieuw goed voor moet doen, alsof ik weer een goede eerste indruk moet maken...

Aan de ene kant is nu dus m'n hoofd weer leeg en voelt het zo opgelucht :)
Maar aan de andere kant niet, omdat mijn 20-jarige vriend nog van niets weet. Daarnaast moet ik nu alles opnieuw opbouwen en voelt het zo alleen.... Want in feite sta ik er ook alleen voor op deze manier.. :)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:11

dat is een hele stap in de goede richting zeg ! Ga zo door !
super om lezen ! :j

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:12

Goedzo Lente!!
En nu doorzetten meid!

En tja, je vriendje zul je toch iets moeten vertellen, anders zullen je vrienden er misschien per ongeluk een keer wat over laten vallen en dan is het probleem nog groter.

Wie weet als je nu eerlijk bent, is er nog wat/alles te redden.

Zet hem op, ik vind het heel knap en dapper van je!!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:12

Ik vind het knap van je.
Weet wel dat als er nu mensen van je houden, ze van jóu houden, en niet van het beeld dat ze van je hebben :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:15

super van je,

ik denk dat je zelf nu ook goed beseft dat je nog 1 hele grote stap moet zetten.

je vriend ?
het is heel moeilijk maar ik denk als je dit niet eerlijk tegen hem allemaal zegt dat je ermee rond blijft lopen

succes

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:39

+:)+ Superdapper van je meid! Je bent op de goede weg!! Hou vol!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:56

Als het goed is sta je nu juist niet meer alleen al zal dat even zo voelen, want de mensen die je nu om je heen hebt houden van jou en geven om jou zoals je bent en niet de praatjesmaker die je eerst eigenlijk was. Wel Logisch dat je je nu "naakt" en kwetsbaar voelt maar uiteindelijk zal je ook met hen weer vertrouwd zijn. Je moet hun vertrouwen nu alleen weer terugverdienen, maar dat gaat vast lukken.
Knap hoor dat je ook je ex de uitgebreide versie gestuurd hebt, daar mag je best trots op zijn.
Goed dat je zag aan je vriendin hoeveel impact het had op haar, daaraan zie je hoe fout het eigenlijk was om al die leugens die eigenlijk niet nodig zijn te vertellen.

Op naar de laatste stap om je vriend het te vertellen. Veel sterkte, je bent echt goed bezig.
Fijn ook dat je wat namen en adressen hebt gekregen om je verhaal te doen, kan altijd van pas komen als je het moeilijk hebt en je verhaal kwijt wilt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:05

Jeetje, wat top van je zeg! :oo
Je mag echt zo ongelovelijk trots zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het zouden willen oplossen, en het ook doen.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:26

ik lees dit topic nu voor het eerst maar meid wat ben jij ongelooflijk dapper!
Ik vind het echt super knap van je! Dat zijn zulke enge situaties voor je, dingen recht zetten wat al super lang speelt is echt heel moeilijk vooral als zoiets je leven is geworden!
Ik zou het sowieso ook aan je vriend van nu uitleggen, desnoods met dit hele verhaal erbij dat je het hem gewoon laat lezen, want je vertelt zelf dat je zo super gek op hem bent.
Nou studeer ik ook in de randstad en woon ik weekends ook nog bij mijn vader dus ik snap je geswitch en dat het lastig is om 2 vrienden groepen te hebben (ze willen vaak op donderdag bijv. stappen maar ik ben dan al naar huis omdat ik naar mijn vriend ga daar)
Ik merk dat ook jij super gek bent op je vriend uit je oude woonplaats en als je die relatie zo goed wil blijven houden moet je echt iets vertellen eigenlijk.
Hopelijk kom je de tijd wat goed door, wat je nu allemaal al gedaan hebt is in ieder geval super van je! Mag je echt trots op zijn!
Succes met alles!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:30

Kan alleen maar zeggen dat ik het enorm knap vind dat je nu de vaart erin probeert te houden om alles goed te maken.. als je vrienden die close om je heen staan je helpen, durf je misschien ook wel de stap naar je 20 jarige vriend te zetten...

Maar voor nu vind ik het echt enorm knap!

Ga je ook echt hulp zoeken bij een hulpverlener?
misschien voel je je dan minder kwetsbaar omdat je dan zonder iemand te kwetsen kan praten

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:06

Heb je goed gedaan hoor !!! :D
ik hoop dat je na verloop van tijd ook je andere vriend hierover kan vertellen ..
En echt, zoek professionele hulp .. dat kan je echt op weg helpen ..

en verder IEDEREEN liegt mensen die zeggen dat ze niet liegen liegen door dat te zeggen :+
bv. de telefoon ophangen en zeggen oh ik moet iets anders doen is geen erge leugen maar probeer gewoon de grotere leugens niet meer te vertellen ..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 03:38

Geen klein verhaal dat jij brengt.

Allereerst.
Ik heb een beste vriend gehad die net zo deed. En ik denk niet dat ik, of iemand anders, ooit zijn leugens geloofd hebben :n Het was érg sneu om iemand te zien liegen en er niks op te zeggen. Ik heb hem op een dag hiermee geconfronteerd, en dat is geëindigd in woede, woede en wode, daarna tranen, ontkenning, nog meer tranen en dan de belofte tot beterschap.
Twee dagen later loog hij weer over wat, ik heb het hem niet gezegd maar we horen elkaar niet meer.

Ik heb enkele snelle bedenkingen bij jou:

- je bent razend intelligent maar mss net niet zo als je zelf denkt
- je bent een absolute controlefreak en dit heeft zijn oorzaken, zolang je deze niet aanpakt, heeft niks zin
- je relatie met je 20-jarige is gebaseerd op leugens, hij gaat er nl vanuit dat dit exclusief was. zie je jezelf een leven leven met deze leugen. Hij verdient mss de waarheid. Ook en mss VOORAL als jij hem graag ziet

Zo daar kom ik met mijn oordelen.
Je bent gestart en dat is goed :) je stelt nog uit en dat hoort erbij. Dit liegen en bedriegen heeft oorzaken waar je naar op zoek moet, en dat zou ik niet alleen doen.
Je vrienden confronteren is hard, en je zult er verliezen, maar het is de enige weg en het is échter dan wat je ervoor deed. Er zijn genoeg mensen die kunnen vergeven, geen schrik hebben.
Maar niet alleen je vrienden, maar ook professionele hulp lijkt mij geen overbodige luxe. Psychologen vind je overal. Zoek er eentje waarmee het klikt (héél belangrijk) en ga ervoor.

Het is knap dat je begonnen bent, maar ook doorheen dit verhaal klink je ontzettend berekend, koel, onder controle.
Dit is volgens mij een jas en die moet uit.

Wat ik schrijf moet je niet te beledigend opvatten. Ik schrijf vanuit een buikgevoel, van wat ik hier lees. Het kan er volledig naast zitten.

Ik wens je vooral veel succes, je hebt een lange weg te gaan, maar geen onmogelijke. Denk erom: wat jij straks gaat doen, dat doet iedereen.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:24

Wow, Poes.... je slaat de spijker op z'n kop, dus het komt verre van hard aan omdat ik weet dat je gelijk hebt!
Dat controlfreak klopt bijvoorbeeld helemaal..
Als ik deze berichten typ ben ik ook heel koel en berekenend, zoals je omschrijft. Ik probeer vooruit te denken en plan al mijn stappen die ik neem vooruit. Het gaat zelfs zover dat ik 'scenario's' bedenk vantevoren: als persoon A op een bepaalde manier reageert op mijn verhaal zal ik B als reactie tegen, maar als persoon A op een andere manier reageert geef ik C als reactie. Ik ben altijd bezig met me voorbereiden en overal uit te praten (wat tegenwoordig zo eerlijk mogelijk is dus ;) ). Dat voelt ook alsof ik de situatie onder controle heb. Bovendien heb ik alle mogelijke situaties in mijn hoofd allang doorgespeeld dus kan ik me niet laten overvallen door onverwachte reacties oid. In de praktijk komt het erop neer dat ik soms op moeilijke momenten zelfs onverschillig over kan komen, misschien omdat het gerelateerd is aan mijn koele gedrag.
Het tegengestelde is echter waar, ik trek het me zeker heel erg aan en het houdt me zeker bezig. Ik geef veel om de mensen die ik gekwetst heb, alleen komt dat niet altijd naar voren... Dus ook niet in deze berichten. Zo voelt het ook..... ik ben er koel/rustig onder en uit dat niet, maar alleen in m'n hoofd blijven dit soort dingen spelen. Mede daarom heb ik dus besloten dat ik echt die psychologische hulp ga zoeken (wat ik dus nog steeds niet heb gedaan :o ), omdat het er wel uit moet...

Ik vind het echt heel moelijk om het mijn 20-jarige vriend te vertellen. Laatst hebben we een heel goed gesprek gehad waarin hij zichzelf heel erg bloot heeft gegeven. Geen grote traumatische dingen of zaken die opgebiecht moeten worden, maar wel wat persoonlijke dingen :) Hij liet toen ook vallen dat hij zo'n enorme hekel heeft aan leugenaars. Later kwam het gesprek over de afstand tussen ons, en hij zei dat hij het best moeilijk vind dat ik zoveel in de Randstad zit. We hebben een gezamenlijke goede vriendin, en met haar heeft hij het daar wel eens over gehad. Hij vertelde dat onze vriendin tegen hem zei (snap je het nog ;) ) dat hij daar echt niet bang voor hoeft te zijn, want zoiets zou ik nóóit doen. Ze moesten eens weten... Mede daardoor voelde ik me toen nogal opgelaten..

Wat er de afgelopen tijd is gebeurd ga ik nu eerst laten bezinken :)
Ik weet dat ik het ook gewoon aan het uitstellen ben, maar ik moet toch ook eerst dit verwerken. Het heeft er best ingehakt om het allemaal op te biechten en te zien hoe mensen reageerden, dus ik ga eerst even energie bijtanken komende week...Valt me toch allemaal weer zwaarder dan ik dacht..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:44

Ik vraag me vooral af waarom je zo'n muur om je heen bouwt en blijft versterken. Dit is volgens mij waarom je zo alles berekent en beredeneert, zo hou je alles buiten je muurtje, en hou je jezelf ook erbinnen.

Waarom ben je zo bang om gewoon te zijn, om fouten te maken, om blunders te begaan? Om af te gaan, om eens in diskrediet te vallen?

Iedereen komt dingen tegen, zegt de verkeerde dingen.

Verder (en deze vind ik wel scherp van mezelf), je denkt heel veel na wat mensen gaan doen of hoe ze gaan reageren, maar je stelt je eigenlijk egoïstisch op. Jij bepaalt hoe het gaat, wat je vrijgeeft en wat niet, en ook je verdriet, je echte gevoelens, die hou je voor jezelf.

Dat creëert geen eerlijke basis voor welke relatie dan ook.

Het is omdat je zo intelligent bent, dat je het allemaal zo goed voor elkaar krijgt, helaas, maar gelukkig is het ook omdat je intelligent bent dat je bent gaan inzien dat de 'fout' ergens bij jou ligt.

Je zit in geen gemakkelijke situatie. Ik kan me zo inbeelden dat je enerzijds eerlijk wilt zijn met je vriend maar dat je hem ook niet kwijt wilt.
Of dat je je ouders niet wilt teleurstellen.
Of je vrienden niet wilt verliezen.

Het is jouw keuze hoe je alles gaat aanpakken natuurlijk en niemand kan je dwingen om alles nu te vertellen. Maar het blijft de vraag of je hiermee zelf kunt leven en of het je helpt.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:27

poes schreef:
Waarom ben je zo bang om gewoon te zijn, om fouten te maken, om blunders te begaan? Om af te gaan, om eens in diskrediet te vallen?
Als ik dat eens wist... dan zou het mijn leven een stuk makkelijker maken :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 01:05

Hm dan is de vraag eerst en vooral of het idd angst is, zoja waar ze precies voor staat en van waar ze komt.

Herinner je nog wanneer je bent beginnen liegen of heb je het altijd gedaan?
Hoe voel je je erbij dat je mensen manipuleert?