Er werd vroeger toen ik klein was wel eens gedreigd met over de knie gaan, dan hield ik gelijk op. Of ik kreeg een tik op mijn handen.
Ben er niks slechter van geworden.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Brainless schreef:Ik heb ook moeilijke kinderen lopen, ook regelmatig van mijn schoonzus om haar te ontlasten en dan heb ik er meerdere lopen (nu zijn het moeilijke pubers met een laag nivo).
Alle problemen heb ik kunnen oplossen zonder te slaan.
Mensen hebben het over vroeger... bij ons in de hele familie (ooms en tantes/opa en oma/neef en nichten) was en is het not done om je kind een tik te geven. Ook je kind opsluiten is not done.
Victory2000 schreef:Maikeltje,en hoe doe jij dat dan??Zeggen dat dat niet mag....en dan.....doen ze het nooit meer?
Wat is er zo slecht aan een opvoedkundige tik?
Ik snap die hele discussie daar over niet....
stef schreef:ben benieuwd wat jullie in het volgende geval hadden gedaan:
Moeder staat in de supermarkt af te rekenen bij de kassa. Kindje van ca 3 jaar oud zit in zo;n autotje om een centje te jengelen. Moeder geeft 2x aan dat ze geen centje krijgt omdat ze naar oma moeten, waarom kindje keihard door heel de winkel t rut! naar haar moeder roept. Moeder deed niks, maar ik zag aan haar blik dat ze duidelijk geschrokken was.
RightOn schreef:Victory2000 schreef:Ik ben vòòr de corrigerende tik.Die zouden ook meer toegepast moeten worden want wat zijn kinderen tegenwoordig vervelend en onbeschoft èn respectloos!!!
Zelfs de allerkleinsten jengelen een hele super markt bij elkaar om hun zin te krijgen.Ouders durfen dan niet op te treden met alle gevolgen van dien.
ik denk dat dit niks met het niet uitdelen van de corrigerende tik te maken heeft maar met consequent zijn, nee is nee en niet na wat gezeur toch maar ja, daar krijg je onophoudelijk jengelende en brutale kinderen van.
mijn oudste zoon was ook zo'n klein kereltje die het 1 keer ging proberen in de supermarkt, krijsend op de grond om een zak snoep, ben er bij gaan liggen ook krijsend en toen stond hij met een heel verbaast gezicht op en toen toch maar eieren koos voor zijn geld......een paar jaar later nog erg gelachen, toen een moeder in een reclamespot precies hetzelfde deed, zo zag dat er dus uit voor de andere supermarkt bezoekers.
maikeltje schreef:Victory2000 schreef:Maikeltje,en hoe doe jij dat dan??Zeggen dat dat niet mag....en dan.....doen ze het nooit meer?
Wat is er zo slecht aan een opvoedkundige tik?
Ik snap die hele discussie daar over niet....
Nee, als ze niet luisteren zitten er bij mij ook consequenties aan vast. Ik zet ze gewoon apart ipv een tik. Vinden ze niet leuk hoor, als ze zonder aandacht 10 minuten op de gang moeten. Zelfde principe alleen bij een tik maak je ze "kopschuw" en bij separeren ontneem je ze alleen aandacht.
maikeltje schreef:Nee, als ze niet luisteren zitten er bij mij ook consequenties aan vast. Ik zet ze gewoon apart ipv een tik. Vinden ze niet leuk hoor, als ze zonder aandacht 10 minuten op de gang moeten. Zelfde principe alleen bij een tik maak je ze "kopschuw" en bij separeren ontneem je ze alleen aandacht.
maikeltje schreef:Kopschuw staat tussen aanhalingstekens![]()
In een winkel mogen ze gaan liggen krijsen hoor. Hebben ze allebei een keer geprobeerd. Ik ben gewoon opgestapt en de winkel uitgelopen. Nooit geen probleem meer mee gehad. Geen tik voor nodig hoor.
Jeetje wat reageren jullie allemaal heftig alleen om het feit dat ik vind dat je op kunt voeden zonder tik![]()
LizMD schreef:Ik heb toch wel vaker een tik van m'n ouders gehad, maar ben er niet slechter van geworden hoor.
Geloof zeker dat het een teken van onmacht is, maar blijkbaar was het het enige om mij afentoe weer met beide benen op de grond te krijgen
als dat dreigement kwam wisten wij dat het menes werd en werden wij heel vlug. Dat het onmacht is, is duidelijk maar soms werkt het echt wel hoor! Bonita_Bon schreef:Dat overtrokken gedoe over slaan. My god, kindermishandeling is wat anders natuurlijk, maar een opvoedkundie tik op de billen... prima! heb ze vroeger ook gehad. "ga naar je kamer" had op mij geen effect want ik kon heerlijk in mijn eigen fantasie wereld leven. "zonder eten naar bed" prima, ik was toch een slechte eter.. etc. Ik had echt ontzag voor de klap op mijn billen! Denk dat ik in totaal een keer of 4 een 'pak op mijn broek' heb gehad.
Ik heb deze discussie wel eens met mensen van wie de kinderen in de supermarkt de schappen leegtrekken, hun karretje in volle vaart tegen mijn achillespees aanraggen, en vervolgens met een mond vol chips krijsen dat ze nog meer snoep willen....
En op de slaapkamer kan een kind zich best vermaken als het iets anders zodanig erg vindt om te doen....dan is naar de slaapkamer gestuurd worden geen straf. Wij hadden wel de nadenkstoel, dat was meer voor mijn broer, maar die is autistisch. Ik moest dan vaak naar mijn kamer.