Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:48

Ik denk dat het onmacht is. Ik heb in mijn leven miss 4 x een tik gehad van mijn ouders en dat was echt als ik ze tot het uiterste dreef. Waren trouwens geen harde tikken, een plat kletsje in mn gezicht :=

Er werd vroeger toen ik klein was wel eens gedreigd met over de knie gaan, dan hield ik gelijk op. Of ik kreeg een tik op mijn handen.

Ben er niks slechter van geworden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:57

Of het nou een tik geven is of op een andere manier straffen , het blijft altijd een straf die je aan een kind uitdeelt als het ècht niet luistert.

Een tik is in principe niet echt slechter denk ik dan bvb. een kind alleen op de gang zetten....

Ik snap wel dat mensen dan bang zijn dat ze hun kind leren dat je dingen op kunt lossen met een tik , en dat niet willen.

Maarja , zonder je dat kind af van de groep dan leer je ze weer dat dat een mooie manier is om iemand te straffen , en worden het misschien wel pestkoppen die iemand buiten de groep plaatsen op school :P

Nee gekheid , maar het uitzicht op een STRAF is volgens mij altijd de reden waarom iemand niet verder gaat met een bepaald gedrag.

Ik denk dat het gewoon kind-afhankelijk is welke straf het beste werkt.

Net als bij bvb. paarden , de ene krimpt al in elkaar als je je stem een beetje boos maakt , en de ander....nouja vul maar in :D

Vaak zie je ook dat mensen anderen die wel wat meer "straf" gebruiken in de opvoeding , echt totaal niet begrijpen want zij kunnen zelf met een beetje boos kijken precies hetzelfde bereiken dus dat gestraf is helemaal niet nodig , zeggen ze dan met afschuw. Hartstikke mooi natuurlijk als het allemaal zo makkelijk op te lossen is +:)+

Totdat ze een kind krijgen die ineens heel anders is en ze finaal uitlacht waardoor er toch ineens wat steviger aangepakt moet worden :P

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:16

brainless,straf aan je kind geven(in welke vorm dan ook) beleef ik geen plezier aan....Ik snap niet waar die opmerking vandaan komt.
Ik loop op dit moment tegen een zeer ongemotiveerde puber aan.Echt om gek van te worden!!!Ik wou dat ik het met èèn simpele tik kon oplossen maar dat gaat nu niet.....Ik praat me suf en geef straf na straf na straf en het doet mijn moederhart zèèr!Ik word er echt verdrietig van.....Waar was de tijd van 1..2..3...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:42

Ik heb ook moeilijke kinderen lopen, ook regelmatig van mijn schoonzus om haar te ontlasten en dan heb ik er meerdere lopen (nu zijn het moeilijke pubers met een laag nivo).
Alle problemen heb ik kunnen oplossen zonder te slaan.

Mensen hebben het over vroeger... bij ons in de hele familie (ooms en tantes/opa en oma/neef en nichten) was en is het not done om je kind een tik te geven. Ook je kind opsluiten is not done.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:44

En waar haal jij vandaan dat moeders er plezier aan beleven om te straffen???Brainless.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:13

Dat is idd weer een argument van niks, want dat wordt nergens gezegt.

Brainless: Hoe zou jij met geschetste situatie op de vorige pagina omgaan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:17

Ik hou niet van slaan en doe het ook bijna nooit, maar soms...ja hoor, dan krijgen ze er één.

Mijn twee oudste dochters (bijna 11 en 13) waren toevallig van de week elkaar zó de hersens aan het inslaan, en toen kwam ik net binnen. Ik werd zó boos dat ik ze allebei een lel heb gegeven. Het vechten was meteen over en boos op mij? Nee hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:21

Brainless schreef:
Ik heb ook moeilijke kinderen lopen, ook regelmatig van mijn schoonzus om haar te ontlasten en dan heb ik er meerdere lopen (nu zijn het moeilijke pubers met een laag nivo).
Alle problemen heb ik kunnen oplossen zonder te slaan.

Mensen hebben het over vroeger... bij ons in de hele familie (ooms en tantes/opa en oma/neef en nichten) was en is het not done om je kind een tik te geven. Ook je kind opsluiten is not done.

tja.......... ik heb geen moeilijk kind :)

maargoed mijn kind begrijpt mij dan ook heel goed dat als ik zeg dat als ze nu door gaat ze een pak op haar sodemieter krijgt :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:49

Victory2000 schreef:
Maikeltje,en hoe doe jij dat dan??Zeggen dat dat niet mag....en dan.....doen ze het nooit meer?

Wat is er zo slecht aan een opvoedkundige tik?
Ik snap die hele discussie daar over niet....

Nee, als ze niet luisteren zitten er bij mij ook consequenties aan vast. Ik zet ze gewoon apart ipv een tik. Vinden ze niet leuk hoor, als ze zonder aandacht 10 minuten op de gang moeten. Zelfde principe alleen bij een tik maak je ze "kopschuw" en bij separeren ontneem je ze alleen aandacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:58

owh echt.... kopschuw... Net als dat een paard niet kopschuw wordt van een terechte tik die op tijd is (en dus niet een half uur later) wordt een kind daar ook niet kopschuw van.

Maar goed, ook voor jou de vraag: Wat had je in de situatie beschreven op de vorige pagina gedaan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:02

stef schreef:
ben benieuwd wat jullie in het volgende geval hadden gedaan:
Moeder staat in de supermarkt af te rekenen bij de kassa. Kindje van ca 3 jaar oud zit in zo;n autotje om een centje te jengelen. Moeder geeft 2x aan dat ze geen centje krijgt omdat ze naar oma moeten, waarom kindje keihard door heel de winkel t rut! naar haar moeder roept. Moeder deed niks, maar ik zag aan haar blik dat ze duidelijk geschrokken was.

Mijn kinderen zouden dit, denk ik, niet in hun hoofd halen, maar áls ze dat zouden doen, oei....dan mogen ze zich bergen, echt waar.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:20

RightOn schreef:
Victory2000 schreef:
Ik ben vòòr de corrigerende tik.Die zouden ook meer toegepast moeten worden want wat zijn kinderen tegenwoordig vervelend en onbeschoft èn respectloos!!!
Zelfs de allerkleinsten jengelen een hele super markt bij elkaar om hun zin te krijgen.Ouders durfen dan niet op te treden met alle gevolgen van dien.

ik denk dat dit niks met het niet uitdelen van de corrigerende tik te maken heeft maar met consequent zijn, nee is nee en niet na wat gezeur toch maar ja, daar krijg je onophoudelijk jengelende en brutale kinderen van.

mijn oudste zoon was ook zo'n klein kereltje die het 1 keer ging proberen in de supermarkt, krijsend op de grond om een zak snoep, ben er bij gaan liggen ook krijsend en toen stond hij met een heel verbaast gezicht op en toen toch maar eieren koos voor zijn geld......een paar jaar later nog erg gelachen, toen een moeder in een reclamespot precies hetzelfde deed, zo zag dat er dus uit voor de andere supermarkt bezoekers. :D

Dat vind ik écht geen oplossing :n
Wel humor als omstaander natuurlijk :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:32

Tsja, in sommige situaties begrijp ik dat moeders hun kinderen eens een tik willen geven, maar of slaan altijd onmacht is? Nee.
Een tik kan je boosheid kracht geven, en veel pijn hoeft het niet te doen. Een tik op mijn billen wanneer ik eens weer totaal niet luisterde, was zeldzaam in mijn kindertijd. Maar wanneer ik die tik wel eens kreeg (nooit in mijn gezicht overigens) wist ik dat ik absoluut te ver was gegaan.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:46

maikeltje schreef:
Victory2000 schreef:
Maikeltje,en hoe doe jij dat dan??Zeggen dat dat niet mag....en dan.....doen ze het nooit meer?

Wat is er zo slecht aan een opvoedkundige tik?
Ik snap die hele discussie daar over niet....

Nee, als ze niet luisteren zitten er bij mij ook consequenties aan vast. Ik zet ze gewoon apart ipv een tik. Vinden ze niet leuk hoor, als ze zonder aandacht 10 minuten op de gang moeten. Zelfde principe alleen bij een tik maak je ze "kopschuw" en bij separeren ontneem je ze alleen aandacht.

Kopschuw???Van een tik op je billen.....daar heb ik nog nooit van gehoord.
In het gezicht slaan ben ik geen voorstander van maar als 1 van mijn dochters compleet uit haar dak zou gaan en schelden ,dan zou ik dat wel doen.

Separeren,heerlijk verantwoord.Werkt ook echt in een winkel.
Of straf je dan làter....minder verantwoord.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:51

heb niet het hele topic doorgelezen, maar denk dat het inderdaad een deel onmacht is.

Maar ik ben wel voor een corrigerende tik, mijn dochter (de jongste is nog een baby dus die krijgt dat uiteraard niet) is aan het peuter puberen ze kan ons echt tot op het bot uitdagen.
Tot wij op een gegeven moment dingen weg moesten zetten voor haar en toen is de knop omgegaan we konden 100 keer zeggen dat het niet mocht en waarom het niet mocht tuurlijk snapt ze nog niet goed wat wel en niet mag maar ze weet echt donders goed dat iets niet mag, je ziet afentoe haar gezichtsuitdrukking veranderen echt zo'n koppie van "ik ga wat doen wat lekker niet mag puh" en daar is ze dondersgoed in.
Ze krijgt dus echt wel een corrigerende tik over de vingers en het werkt, tuurlijk proberen wij het eerst met praten en alle andere oplossingen gedaan hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:13

maikeltje schreef:

kopschuw? maar dan spreek je over slaan tegen het hoofd van een kind, daar ben ik heel erg tegen...een enkele keer een tik op de billen word een kind niet kopschuw van.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:49

Kopschuw staat tussen aanhalingstekens ;)

In een winkel mogen ze gaan liggen krijsen hoor. Hebben ze allebei een keer geprobeerd. Ik ben gewoon opgestapt en de winkel uitgelopen. Nooit geen probleem meer mee gehad. Geen tik voor nodig hoor.

Jeetje wat reageren jullie allemaal heftig alleen om het feit dat ik vind dat je op kunt voeden zonder tik _O- _O-

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:33

maikeltje schreef:
Kopschuw staat tussen aanhalingstekens ;)

In een winkel mogen ze gaan liggen krijsen hoor. Hebben ze allebei een keer geprobeerd. Ik ben gewoon opgestapt en de winkel uitgelopen. Nooit geen probleem meer mee gehad. Geen tik voor nodig hoor.

Jeetje wat reageren jullie allemaal heftig alleen om het feit dat ik vind dat je op kunt voeden zonder tik _O- _O-

het is per kind verschillend, de een heeft soms wel een tik nodig om op de plek gezet te worden en de ander kan je gewoon mee praten.

dus het gaat absoluut niet voor elk kind op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:36

ik hoef mijn kind niet te slaan, de dreiging met een pak op haar sodemieter is genoeg.

Neemt niet weg dat ze dat pak op haar sodemieter echt wel ooit een keer gehad heeft :)

en mocht ze toch doorgaan ondanks mijn belofte, dan krijgt ze ook gewoon dat pak op haar sodemieter.......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:33

Bij ons thuis was het ook altijd 2x waarschuwen, 3de keer een tik op mijn billen of draai om mijn oren. Mijn moeder hoefde dat ook maar zelden te doen hoor. De waarschuwingen waren bijna altijd voldoende om ons op te laten houden met ongewenst gedrag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:38

Ouderwets misschien maar mijn kids zijn nog steeds onder de indruk als ze voor straf op de trap moeten zitten om na te denken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:26

LizMD schreef:
Ik heb toch wel vaker een tik van m'n ouders gehad, maar ben er niet slechter van geworden hoor.
Geloof zeker dat het een teken van onmacht is, maar blijkbaar was het het enige om mij afentoe weer met beide benen op de grond te krijgen :P

Wij kregen het ook af en toe, als je het te vaak doet went het volgens mij ook ;) als dat dreigement kwam wisten wij dat het menes werd en werden wij heel vlug. Dat het onmacht is, is duidelijk maar soms werkt het echt wel hoor!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:35

Dat overtrokken gedoe over slaan. My god, kindermishandeling is wat anders natuurlijk, maar een opvoedkundie tik op de billen... prima! heb ze vroeger ook gehad. "ga naar je kamer" had op mij geen effect want ik kon heerlijk in mijn eigen fantasie wereld leven. "zonder eten naar bed" prima, ik was toch een slechte eter.. etc. Ik had echt ontzag voor de klap op mijn billen! Denk dat ik in totaal een keer of 4 een 'pak op mijn broek' heb gehad.
Ik heb deze discussie wel eens met mensen van wie de kinderen in de supermarkt de schappen leegtrekken, hun karretje in volle vaart tegen mijn achillespees aanraggen, en vervolgens met een mond vol chips krijsen dat ze nog meer snoep willen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:38

Bonita_Bon schreef:
Dat overtrokken gedoe over slaan. My god, kindermishandeling is wat anders natuurlijk, maar een opvoedkundie tik op de billen... prima!

Ohh, ik ben het zó met jou eens! +:)+ _/-\o_ _/-\o_

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:39

Bonita_Bon schreef:
Dat overtrokken gedoe over slaan. My god, kindermishandeling is wat anders natuurlijk, maar een opvoedkundie tik op de billen... prima! heb ze vroeger ook gehad. "ga naar je kamer" had op mij geen effect want ik kon heerlijk in mijn eigen fantasie wereld leven. "zonder eten naar bed" prima, ik was toch een slechte eter.. etc. Ik had echt ontzag voor de klap op mijn billen! Denk dat ik in totaal een keer of 4 een 'pak op mijn broek' heb gehad.
Ik heb deze discussie wel eens met mensen van wie de kinderen in de supermarkt de schappen leegtrekken, hun karretje in volle vaart tegen mijn achillespees aanraggen, en vervolgens met een mond vol chips krijsen dat ze nog meer snoep willen....

Hahaha, bij ons ook, na uren zitten achter je bord was het van: ga maar slapen, nou ik VLOOG! :D En op de slaapkamer kan een kind zich best vermaken als het iets anders zodanig erg vindt om te doen....dan is naar de slaapkamer gestuurd worden geen straf. Wij hadden wel de nadenkstoel, dat was meer voor mijn broer, maar die is autistisch. Ik moest dan vaak naar mijn kamer.