OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:04

Nou, als je er dan toch genoeg hebt mag je mij er ook wel eentje geven! :))

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:52

Ik snap er niets meer van :n Ik heb al een hele tijd m'n studenten OV chipkaart, en heb er al een paar keer in de metro mee gereisd. Dat was doordeweeks, en ik heb een week OV, dus gratis.. heb er ook nog nooit geld op gezet of wat dan ook. Heb het ook nooit geactiveerd, want ik hoorde dat je dat bij een speciaal oplaadpunt moet doen? :')
Maar ik ben toen wel gecontroleerd, ook echt met een scan apparaatje, en alles was goed...

Maar was ie toen dus gewoon goed geactiveerd dan, of heeft dat er niets mee te maken?
En moet ik hem nu na 16 december dus nog een keer activeren of niet? Ik snap er niets meer van, en van de website daar wordt ik niet veel wijzer :=

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:51

x_Rebecca schreef:
En toen heb je een nieuwe op moeten sturen MonaLieske?

Edit: ik krijg bijna de neiging om 20 keer een foto op te sturen met aanvraagformulier en alles erbij _O-
Kijken of ze er dan eentje wel helemaal goed ontvangen :')

Ja, ik kreeg dat formulier 'je hebt nog geen pasfoto ingeleverd', dus die heb ik maar terug gestuurd (met nog zo'n pasfoto van 2 euro per stuk :') ) en blijkbaar is dat goed gegaan, want vorige week heb ik de chipkaart gehad. Nu hoop ik niet dat ik er volgende week nog een krijg. :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:11

@ Szan: Tot 31 januari staat er op je ov-chipkaart al een tijdelijk reisproduct. Het klopt dus dat je inderdaad nu al gewoon ermee kunt reizen. Na 31 januari is dat er echt af en zul je dus je echte officiële reisproduct op je kaart moeten hebben geladen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:15

_Tara_ schreef:
@ Szan: Tot 31 januari staat er op je ov-chipkaart al een tijdelijk reisproduct. Het klopt dus dat je inderdaad nu al gewoon ermee kunt reizen. Na 31 januari is dat er echt af en zul je dus je echte officiële reisproduct op je kaart moeten hebben geladen.

Oke, dus dan moet ik voor 31 januari wel naar zo'n oplaadpunt zijn geweest om het ding echt te activeren? :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:34

Jop :j Nja of dat echt zo'n oplaadpunt is weet ik niet precies. Een soort gele paal is 't :') Moet hier ergens in 't topic een link van staan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:36

Dit gaat over 't ophalen:
_Tara_ schreef:
Niet via internet iig...

Edit: Heb even gezocht:
Citaat:
Het studentenreisproduct kan op de Studenten OV-chipkaart worden geladen bij een ophaalautomaat. Zie http://www.ov-chipkaart.nl voor een overzicht van de ophaalpunten bij jou in de buurt.

Het ophalen werkt als volgt:

ga naar een ophaalpunt;
steek je Studenten OV-chipkaart in de pasinvoer met het OV-chipkaartlogo;
kies ‘ophalen bestelling’ in het beeldscherm;
volg de instructies op het scherm;
wacht tot de bestelling is bijgeschreven op je OV-chipkaart;
neem je opgeladen OV-chipkaart uit de automaat.

En deze ook:
_Tara_ schreef:
Hier is zelfs een demo van hoe je dat studentenreisproduct op je ov-chipkaart kunt zetten:
http://www.studentenov-chipkaart.nl/hoe ... eisproduct

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:40

ik heb mijn ov-chip al ong. een jaar, heb hem vorig jaar bij het ophalen van mn ov meteen aangevraagd en ook gekregen.. nu heb ik afgelopen week een brief gehad dat ik nog geen foto's heb opgestuurd :?
Snap er niks meer van :')

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:12

Ik hang alweer een half uur aan de lijn..
Vorige week ook al gebeld maar weinig mee opgeschoten. :(
Ik heb hem nog steeds niet.. al 100x aangevraagd etc.. Dr is al een heel velletje pasfoto's doorheen!
Hoop nu toch wat meer duidelijkheid te krijgen.. Tis al bijna januari!

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:14

_Patriciaa schreef:
ik heb mijn ov-chip al ong. een jaar, heb hem vorig jaar bij het ophalen van mn ov meteen aangevraagd en ook gekregen.. nu heb ik afgelopen week een brief gehad dat ik nog geen foto's heb opgestuurd :?
Snap er niks meer van :')

Ik heb hem 20 november ofzo ingeleverd, en nu ook een brief gekregen..
Wordt er echt gek van, moet toch echt naar school met de bus.

Nog even een vraagje, wat als ik hem niet op tijd heb,
Moet ik dan met een strippenkaart, of moet ik dan helemaal een ov chip aan gaan schaffen..

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:24

' al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek, nog een ogenblik geduld alstublieft' Ik hang al 16.38 minunten!!!
Echt zwaar associaal dit... En dan ook nog 10 cent per minuut.. Fijn :P

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:35

28 minuten aan de telefoon gehangen en weer geen flikker opgeschoten -:(-
'Je moet nog even geduld hebben, we kunnen je nog niet in het systeem vinden''
Als ik hem in januari nog niet heb dan moet ik maar op de site kijken wat ik moet doen.. }:0
oeh.. stomme stomme stomme ov chipkaart! Geef mij gewoon dat papieren ding maar weer!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:25

Echt hé, en dan maken ze nog onderscheid tussen student en gewoon. En de studenten (waarvan ze weten dat het studenten zijn dus weinig tijd hebben + meestal niet zoveel geld) laten ze keilang wachten :').

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:39

Ik moet ook aan de ov-(studenten)chipkaart, heb alles netjes ontvangen enzo maar ik moet 't nog wel m'n abo erop laden.

Ik vroeg me alleen af of je je oude ov-studentenkaart nog moet inleveren? Ik kan er niet zoveel over vinden en mijn gedachtegang is "dat ding is toch nergens meer geldig dus 't zal wel niet hoeven", aan de andere kant zie ik 't zo gebeuren dat ik een boete moet betalen wegens niet inleveren van m'n kaart. :')

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:56

Nee.. die is na december toch niet meer geldig?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:38

:n Hoeft niet!
Je 'papieren' ov kaart is geldig voor een jaar deze dus voor 2009.
Volgend jaar is ie niet meer geldig en dus hoef je hem niet in te leveren.
Dat inleveren geldt alleen wanneer jij halverwege een studiejaar stopt met je studie
en dus je recht op studiefinancering + ov vervalt. Dan moet je hem inleveren.
Maar deze mag lekker in het plakboek! :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:58

Heb een tijdje geleden ook gereageerd hier in het topic. Nu kreeg ik zaterdag een brief thuis dat ik nog geen OV-chip kaart heb en dat ik deze moet aanvragen.
Nu heb ik mijn OV-chip al 3 jaar in de portemonnee zitten ;) Heb er nu ook 20euro opgezet. Ik ben wel 6mnd uitgeschreven geweest bij de IB-groep. Heeft iemand dit al gehad?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:01

lucifertje schreef:
Heb een tijdje geleden ook gereageerd hier in het topic. Nu kreeg ik zaterdag een brief thuis dat ik nog geen OV-chip kaart heb en dat ik deze moet aanvragen.
Nu heb ik mijn OV-chip al 3 jaar in de portemonnee zitten ;) Heb er nu ook 20euro opgezet. Ik ben wel 6mnd uitgeschreven geweest bij de IB-groep. Heeft iemand dit al gehad?

Ik heb precies hetzelfde (behalve dat ik uitgeschreven ben geweest)
nouja, ik heb hem nu 1,5 jaar ofzo.. dus in de tijd dat ik mijn huidige opleiding al volgde..
ik heb er maar niet op gereageerd

Ik zat trouwens op die site te kijken en toen stond er dat er werd aangeraden tussen 4 en 20 januari het product op te laden.. gelukkig geldt vanaf januari mijn ov niet meer dus :(

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:20

Debbie schreef:
28 minuten aan de telefoon gehangen en weer geen flikker opgeschoten -:(-
'Je moet nog even geduld hebben, we kunnen je nog niet in het systeem vinden''
Als ik hem in januari nog niet heb dan moet ik maar op de site kijken wat ik moet doen.. }:0
oeh.. stomme stomme stomme ov chipkaart! Geef mij gewoon dat papieren ding maar weer!

Bij mij precies hetzelfde, ik heb vandaag ook 20 minuten aan de lijn gehangen, maar je schiet er niks mee op. Mij konden ze ook niet in het systeem vinden, dus moet ik de site ook in de gaten houden.

Ze proberen wel een oplossing te vinden voor degenen die niet vóór januari een OV-chipkaart toegestuurd krijgen.
Ik ga echt niet betalen in januari hoor, ze vinden er maar wat op!!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:27

Weetje wat ik niet snap..
Nu kunnen wij gratis reizen met de OV-kaart..
Maar als we dn die chip-kaart krijgen, moeten we dan wel gaan betalen?
En moet je daar perce geld opzetten of hoef je hem alleen maar te activeren?
En hoe werkt dat in de bus, moet je hem scannen?

Ik snap er echt niets van, heb al zoveel informatie briefjes en alles gehad.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:17

Woehoe *\o/*
Kreeg vandaag een mail waarin stond dat mn aanvraag verwerkt wordt.
Zodra ze mn ov-chipkaart versturen krijg ik bericht!

Hoop gedoe maar het lijkt er op dat ik eindelijk mn chipkaart krijg!
Maar zeg nog niks met zekerheid, je weet t maar nooit.. :')

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:34

Wat gebeurt er nu precies als je niet optijd uitcheckt..
Kan me voorstellen als je met 20 man voor 1 paaltje staat, en je alleen maar bliebbliebbliebbliebblieb hoort, je verwacht dat jou kaartje ook gebliept heeft, maar het achteraf bleek dat het iemand anders kaartje was.... Dus heb je niet uitgecheckt, ookal dacht je van wel..
En dan, krijg je een dikke boete?
En wat als je niet incheckt? (per ongeluk, zelfde verhaal als uitchecken hierboven :') )
En als je nu bijv verkeerd abbonement hebt, bliept ie je wel gewoon in en moet je daarna boete betalen? Of krijg je een boze bliep?

Ze hebben al moeite om iedereen een pasje te geven, wat werkt!!
Laat staan dat dit systeem nog moet werken....
Ik vrees ervoor dat ik dadelijk geld moet betalen, onnodig, wat k dan plots over 2 jaar wel weer terug krijg :')

Ik zie t iig niet zitten... En verwacht dat het een grote flop word..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:46

Suuszels schreef:
lucifertje schreef:

Ik heb precies hetzelfde (behalve dat ik uitgeschreven ben geweest)
nouja, ik heb hem nu 1,5 jaar ofzo.. dus in de tijd dat ik mijn huidige opleiding al volgde..
ik heb er maar niet op gereageerd

Ik zat trouwens op die site te kijken en toen stond er dat er werd aangeraden tussen 4 en 20 januari het product op te laden.. gelukkig geldt vanaf januari mijn ov niet meer dus :(

Als je heel 't topic had gelezen, had je ook gelezen dat er tot 31 januari een tijdelijk reisproduct op je kaart staat en dat je dus tot 31 januari gewoon gratis kunt reizen in week of weekend. Pas in januari kun je dan je echte officiele reisproduct op je kaart laden.

ReJo schreef:
Weetje wat ik niet snap..
Nu kunnen wij gratis reizen met de OV-kaart..
Maar als we dn die chip-kaart krijgen, moeten we dan wel gaan betalen?
En moet je daar perce geld opzetten of hoef je hem alleen maar te activeren?
En hoe werkt dat in de bus, moet je hem scannen?

Ik snap er echt niets van, heb al zoveel informatie briefjes en alles gehad.

Voor jou 'tzelfde, als je 't topic had door gelezen had je die vragen niet gehad. Maar goed.
Je hoeft niet te gaan betalen, je laadt bij een speciaal oplaadpunt je week/weekendstudenreisproduct op die chipkaart. Dan weet dat ding vanzelf of jij door de week of in 't weekend gratis reist.
Als je dus reist in 't weekend terwijl je week-ov hebt, moet je wel geld op je kaart hebben staan ja, anders niet voor zover ik weet.
In de bus moet je 'm inderdaad scannen ja, net als bij de trein.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:53

lucifertje schreef:

mijn zusje... zij is niet uitgeschreven geweest, wel haar OV en haar OV chip kwijtgeraakt en opnieuw aangevraagd en heeft ze inmiddels al meer dan een half jaar weer in huis.

Ikzelf ben wel uitgeschreven geweest, maar die van mij geen brief over gekregen:) ik vind het maar vaag en ben benieuwd of het uberhaupt wel gaat werken allemaal :') Kreeg een brief dat ik hem mocht activieren, ja hoor... staat niks voor me klaar... pfff probeer het 31 december nog een x... Mijn zusjes OV chip precies zelfde verhaal. Wel beide passen herkend, maar de bestelling is niet aanwezig... ik word er zo niet happy van.
Hier in de omgeving helemaal geen ophaal punten. Dichtsbijzijnde is Drachten :roll: .
Gelukkig heeft de plek waar me vriend woont 2 ophaalpunten, maar echt... ik word er niet blij van :Y)
Wel valt me op dat de bussen hierzo nog niks erin hebben qua OV chip... Beetje kortdag wordt dit allemaal lijkt mij :=

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:48

Sjonge ik heb vandaag geprobeerd om mijn OV kaart te activeren wat een gedoe zeg!!!

Het blijkt dat je eerst je moet aanmelden op digid.nl
Daarvan krijg je binnen 5 werkdagen een brief thuis *lang leven de email wat veel sneller is dan de post in deze tijd* waarin een activatie code staat. Als je deze code thuis hebt gekregen dan kun je je aanmelden bij digid waarmee je kan kijken wanneer je product kan ophalen :S
Daarna moet je nog naar de AH/c1000 enz om je producten op te halen.
Ze maken het echt weer moeilijker dan het is!