Later kinderen of geen kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:01

Moontje, een kind heeft opvoeding nodig, net als een hond, kat, paard, name it. Ook jij hebt in je broek gepiest en gepoept en ook jij had de vla in je haren zitten. Haten jouw ouders jou? :)
Daar kies je voor op het moment dat je kiest voor kinderen. Wil je het niet, dan kies je ervoor om geen kinderen te krijgen, prima toch? Ik snap het probleem niet hoor :D
Jij wilt geen kids, prima, maar anderen mogen ook niet omdat JIJ het monsters vindt? Grappige gedachtengang :)

Veirl

Re: Later kinderen of geen kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:02

Waar zegt ze dan dat anderen geen kinderen mogen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:04

Veirl schreef:
Waar zegt ze dan dat anderen geen kinderen mogen?

Vind je haar posts erg positief? Ze haat de hele wereld zo'n beetje.
Zou haast niet meer durven, maar ben al zover ;)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:05

Eh... Ik mis hier even jouw logica hierin denk ik? :?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:07

Wat mij vooral opviel was dit:

Moontje1991 schreef:
Kijk eens naar wat je er allemaal voor moet opgeven en dat allemaal voor een kind wat je leven totaal naar de vernieling brengt.

Dat is de mening van Moontje 1991 en met haar een klein percentage van de wereldbevolking. Het wordt alleen gebracht als een vaststaand feit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:07

Juistem Karin.

Veirl, ik mis ook de logica van Moontje :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:10

Aha, het zal wel aan mij liggen dan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:12

Nee hoor Veirl, helemaal niet. Moontje zit hier in het topic te stieren alsof het haar wordt opgelegd kinderen te krijgen, maar ik zie niemand haar dat verplichten. Als zij het niet wil, dan wil ze het niet, lijkt me niet dat je dan door hoeft te razen over hoe kinderen je leven naar de vernieling brengen. Wederzijds respect noemen ze dat ook wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:19

Quellian schreef:
Nee hoor Veirl, helemaal niet. Moontje zit hier in het topic te stieren alsof het haar wordt opgelegd kinderen te krijgen, maar ik zie niemand haar dat verplichten. Als zij het niet wil, dan wil ze het niet, lijkt me niet dat je dan door hoeft te razen over hoe kinderen je leven naar de vernieling brengen. Wederzijds respect noemen ze dat ook wel :)

Pcies! :j

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:25

Maatschappelijk gezien is het de norm dat je kinderen krijgt. Biologisch zit het natuurlijk ook ingebakken, want zonder voortplanting sterft ook de mens gewoon een keer uit.

Met name tijdens familiefeesten word je regelmatig met je neus op de verwachtingen van de maatschappij gedrukt.
Rond je 14e begint het al met de vraag of je al een vriendje hebt, maar ben je de 20 gepasseerd en schuif je weer alleen of met partner aan tafel, dan gaat het gesprek met (oud)tantes ineens al heel snel over (klein)kinderen. Natuurlijk heb ik nichtjes die wel met van die hummeltjes rondlopen en de rest van de familie schijnt zo'n hummeltje dan helemaal geweldig te vinden. Zolang ze nog niet duidelijk kunnen praten, heb ik er persoonlijk echter niet zoveel mee.

Nu ik 25 ben en toen ik een paar maand geleden voor de zoveelste keer alleen aanschoof bij het familiefeest, werd mijn familie wat nerveus. Terwijl het kleine hummeltje van mijn nichtje speelgoed uitdeelt, wordt er door iemand opgemerkt dat er toch nog wel heel erg weinig (achter)kleinkinderen aanwezig zijn waarop ik maar zeg dat ik die 'taak' bij mijn broers neer heb gelegd. :+ Na het met alle tantes gehad te hebben over het feit dat ik paarden en een full-time baan heb en dit niet op wil geven voor kinderen, mijn broer en neef zich vervolgens afvragen waarom ik dan nog geen man heb en het hummeltje aan iedereen speelgoed heeft gegeven, behalve aan mij, weet ik het weer héél zeker.

Kinderen zijn leuk; bij anderen!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:39

Er wordt hier iets gevraagd en ditmaal is het wel of geen kinderen nemen.
Als iemand heel graag kinderen wilt dan mag dat gezegd worden en is dat positief, hoe zwaar het ook benaderukt wordt.
Wanneer iemand het voor geen meter ziet zitten en daarom negatief is aan de gedachte alleen al mag dat niet benadrukt worden.
Dan krijg je die moeders op je dak.
Dan zit je te stieren.
Typisch de reactisch van bokkers.
Even gaat het goed en dan ineens vormt men een blok tegen een persoon of groepje.
Moon haar mening en dat mag ze.
Mij kwetst ze niet, ik heb bewust geen kinderen.
Ik erger me wel aan die mensen die vinden dat je altijd op het grijze gedeelte moet blijven, beetje saai.
Ik respecteer ieders mening, maar ik reapecteer het niet als iemand aangevallen wordt als een duidelijke mening in details gegeven wordt.
Dit zal vast ook niet in dank worden afgenomen, jammer dan.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:44

Kinderen zijn inderdaad heel leuk, maar niet van mij.
En ik kan nog een stapje verder gaan.
Voor een brommer moet je tegenwoordig een rijbewijs halen en om een kind te nemen mag iedere gek zomaar zijn gang gaan.
Opvoeden doet iedereen naar eigen normen en waarden en die heb je weer van je eigen ouders en zij weer van hun.
Dit doorspekt met eigen ervaringen en huppa, werpen en opvoeden maar zoals iedereen zelf belieft.
En als het fout gaat?
Een huisdier gaat dan het asiel in, en wat doen we met een mislukt kind?
Ligt niet aan het kind, net als het niet aan die verpeste hond ligt.
Het is altijd de schuld van het baasje.
Allemaal onderdelen van het huisje, boompje, beestje syndroom.
Ook allemaal niet erg, als ik er maar niet mee geconfronteerd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:56

Moggsy schreef:
En ik kan nog een stapje verder gaan.

Ik zou haast zeggen: dat iets kan betekent niet dat het ook een goed idee is om het ook daadwerkelijk te doen.

Citaat:
Dit doorspekt met eigen ervaringen en huppa, werpen en opvoeden maar zoals iedereen zelf belieft.
En als het fout gaat?
Een huisdier gaat dan het asiel in, en wat doen we met een mislukt kind?
Ligt niet aan het kind, net als het niet aan die verpeste hond ligt.

Want persoonlijk vind ik jouw manier van praten over mensen (zowel volwassenen als kinderen) niet getuigen van veel respect.
En daarnaast is het natuurlijk onzin. Kinderen zat met problemen gedragsproblemen die voortkomen uit bijvoorbeeld hersenbeschadiging - dat is niemands schuld, ook niet die van de ouders. Maar het zijn mensen, en dus hebben ze wat mij betreft recht op zorg en respect en hulp.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:13

Opvoeding is zo belangrijk maar er is toch echt wel een deel aanleg.
Mijn ene neefje en nichtje zijn echt super opgevoed, luisteren zijn netjes tegen andere mensen eten netjes weten hoe ze zich moeten gedragen aan tafel enz.
Mijn andere neefje en nichtje zijn heel anders ondanks dat hun broer en zus zijn kan de ene toch echt niet netjes eten en de ander wel, hij kan zich niet gedragen aan tafel en zijn (jongere) zusje wel.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:18

Ik heb het hier niet over aangeboren of na geboorte ontstane problemen door ziekte o.i.d.
Dat heeft werkelijk niemand hier beweert, daar is geen woord over gevallen.
Lees eerst alles even goed na a.u.b.
We hebben het over het al of niet nemen van kinderen daaruit vloeiend waarom wel of niet.
En als je alles goed hebt doorgelezen dan kom je ook tegen dat ik en vele anderen met mij hebben gezegd dat als je kinderen wilt hebben dat je ze vooral moet nemen, ook met redenen omkleed.

Opvoeden is een grotere taak dan kinderen krijgen.
En juist die opvoeding gaat mis.
Sommige mensen hebben de opvoedkunst perfect in zich en dan kan ik ze complimenteren met leuke kinderen die zich gedragen.
Maar hoe vaak komen we dat tegen?
Bij dieren heb je vele mogelijkheden om een cursus te volgen en af en toe een tik is geen probleem.
Luistert mijn hond niet dan wordt hij gecorrigeerd en kent hij zijn plaats.
Doe je dat met een kind dan zit je in de bak, wettelijk verboden.
Kindervrij betekend bewust geen kinderen en dan wil je geen last van andermans kinderen.
Van mijn dieren heeft ook niemand last, daar zorg ik wel voor.

En door 1 regel eruit te halen haal je mijn verhaal uit zijn context.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:21

Moggsy schreef:
Ik heb het hier niet over aangeboren of na geboorte ontstane problemen door ziekte o.i.d.
En hoe moeten de lezers dat weten? Jij zegt dat het altijd de schuld van 'het baasje' is, en dat is niet zo. Als dat niet was wat je bedoelde, moet je het ook niet zo schrijven.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:22

Zoals ik al zei, lees eerst alles even voordat je je mening klaar hebt.
Dan begrijp je de inhoud ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:31

Ik heb het prima gelezen hoor :) Misschien heb ik een zinnetje teveel weggeknipt, maar 'het is altijd de schuld van het baasje' zijn jouw woorden en niet de mijne. En ze zijn onjuist.

Je volgende bericht is trouwens ook niet zo heel zorgvuldig. Er zijn ouderschapscursussen te volgen als je dat wilt. En voor een tik ga je echt de bak niet in. (Misschien wel bij stelselmatige mishandeling, maar niet bij een tik.)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:40

In het openbaar een kind een klap geven is wettelijk strafbaar.
Niet dat er altijd iets mee wordt gedaan, maar het is verboden.
Inmiddels is een corrigerende tik een gedoog, maar wettelijk niet toegestaan.
Een verpeste hond is de schuld van een baasje, een dier wordt niet verkeerd geboren.
Ik ga er inderdaad vanuit dat bij homo sapiens hetzelfde feit waar zal zijn.
Uitzonderingen zullen er zijn, maar niet overdonderend veel.
Is dit zorgvuldig genoeg?
Mooi dat er ouderschapscursussen zijn, weer iets aan mijn kennis toegevoegd.
Ik denk toch wel dat veel mensen deze cursussen gemist zullen hebben. Ik zeg veel, niet allemaal voor alle duidelijkheid.
Ik neem aan dat ik contact heb met een ouder die hele lieve goed luisterende kinderen heeft en die deze cursus gevolgd zal hebben.
Dat is mooi.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:43

NicoleHorses schreef:

Persoonlijk denk ik dat ik ze later niet zou willen.. Eerst wel, maar als je dan tegen de feiten aankijkt:

- Veel extra zorgen en verantwoording
- Je kunt vaak minder weg / minder tijd voor je partner
- Financieel zoveel duurder
- De hele draagtijd/bevalling zelf lijkt mij persoonlijk niks, alle bijwerkingen die er aan vast zitten, en dat je figuur ervan vaak na de knoppen gaat en dat het kind er dan ook nog uit moet :o [size=7]vind het allemaal erg mooi daar niet van! respect voor alle moeders :o

Ik ben 25 en wij hebben één dochtertje van net 2 jaar. Ik heb altijd wel gehoopt dat ik 'later' kinderen zou kunnen krijgen. Maar de bevalling leek mij vreselijk en ik moest er al helemaal niet aan denken dat iemand mij bloot zou zien. Ik was zo preuts :+ Nee, ik wilde dan persé een keizersnede. Nooit er bij stil gestaan dat je dan ook gewoon bloot ligt en een blaaskatheter krijgt :D. Gelukkig ben ik gewoon kunnen bevallen en was het een hele mooie ervaring.
Mijn zwangerschap was kort (32 weken, 8 wk te vroeg bevallen) maar ik heb er echt van genoten! Ik heb eigenlijk nooit echte kwaaltjes gehad en ben er niet ziek van geweest.

Tja financieel.... een kind is altijd duurder dan geen kind natuurlijk ;). Maar ik denk dat als je je leven goed op een rijtje hebt en je gewoon goed werk hebt (je hoeft echt geen tonnen te verdienen) het echt wel haalbaar is. Maar het is maar net wat je allemaal wilt. Sommige mensen hechten veel waarde aan dure lange vakanties naar tropische oorden. Wij vinden het heerlijk om met ons gezinnetje naar Center Parcs te gaan. Zelf werk ik 2 dagen, niet omdat het financieel niet anders kon maar omdat ik dat zelf echt graag wil. Wij kunnen gewoon leuke dingen doen en daarnaast sparen. Ook zetten we maandelijks €50,00 op een aparte rekening. Zo sparen we voor grotere kosten voor onze dochter straks (school, rijbewijs, vervoer naar school e.d.).

Ja het is een hele zorg en een hele verantwoording, maar wel een hele leuke! Ik kan me voorstellen dat het je eng lijkt om ineens de verantwoording over zo'n hummeltje hebt, maar hier groei je in. Natuurlijk zucht ik wel eens als ik aan de dag denk dat ze voor het eerst naar de grote school gaat, voor het eerst uit gaat, haar eerste vriendje. Al ligt dat nog hééuul ver in de toekomst :D

En ja we kunnen nu minder uit. In onze groep is het mooi verdeelt. De ene helft van de stellen heeft wel een kindje(s) de andere helft nog niet waarvan sommige ook niet samen wonen. Ook de stellen die geen kinderen hebben gaan niet vaak meer uit. Het wordt op een gegeven moment toch ook heel lekker om gezellig op de bank te blijven hangen en wat tv te kijken. En dat had ik dus nooit geloofd toen ik 18,19,20 jaar was :+ Ik mis het vele uitgaan niet echt. We plannen soms met de groep een leuke middag met bbq of we doen met de vrouwen boodschappen en koken bij iemand voor de mannen en onszelf. En dan kunnen de kids ook allemaal mee. En als we een feestje hebben gaat onze dochter een keer uit logeren. Maar natuurlijk moet je op een gegeven moment keuzes maken waar je wel en niet heen gaat.
En je kunt niet zomaar impulsief ergens heen gaan, dat is wel zo. Al heb ik daar geen moeite mee.

En je bent nog maar 15 zag ik in je profiel. Ik denk niet dat je op die leeftijd al echt kunt zeggen of je graag kinderen zou willen. Misschien wil je ze over 7 jaar, misschien over 15 jaar en misschien wel nooit. Maar dat zal de tijd uitwijzen, nu kun je daar nog niets over zeggen. Op mijn 15,16,17e keek ik overal zo anders tegenaan dan nu! Je leven gaat de komende jaren nog zo drastisch veranderen. Wie weet gaat straks je biologische klok ineens tikken.

Wat ik wel jammer vind is dat ik, in het algemeen hier, veel lees over kinderen nemen, houden e.d. Soms lijkt het net of er gesproken wordt over een product dat je uit de supermarkt haalt. Ik zeg er eerder bij dat ik dat op mijn 16e ook wel eens zei. Maar nu na een vroeggeboorte en twee miskramen weet ik wel beter. Het is een geschenk en het is helaas niet altijd vanzelfsprekend dat je zwanger kunt raken en een gezond kindje op de wereld kunt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:48

Ik vind het wel interessant om te lezen. Ik moet zeggen dat ik ook niet alle kinderen leuk vind. Er zijn er ook genoeg waarvan ik denk; jeeeeeetje!

Overigens is opvoeding een ontzettend vaag iets... Andere mensen vinden mijn kinderen over het algemeen geweldig. Ze houden de deur voor je open, zeggen je netjes gedag, eten vrijwel alles, gillen (bijna) nooit in de supermarkt, rijden je ook niet van je sokken met zo'n debiel karretje met een vlaggetje...

Wat wel zo is... in de supermarkt hoor je ons al van mijlenver aankomen: "Loop je achter mij aan? Pas je op voor die mevrouw? Loop maar naar de kaas! Hier links! Andere links! Goed zo!" :') Maar tot nu toe nog geen botsingen, vrolijke kinderen en nog geen norse blikken gezien :D

Aan de andere kant, als ik eens een compliment krijg van een andere moeder over mijn oudste, dat ze zo lief is, zo goed luistert, etc. Dan denk ik wel; hebben wij het over dezelfde? >;)

Maar ik denk dat het ook wel een beetje het idee 'vreemde ogen dwingen' is. Ja, de basis van netjes gedrag zit er bij mijn kinderen wel in, maar ik heb ook goede reden om niet met 3 kinderen een kerstboom te gaan halen, want dan ben ik die aso moeder die steeds d'r kinderen bij zich roept :') Zijn ze bij elkaar dan is het the terror pack, want ze jutten elkaar nogal op, ook omdat ze qua leeftijd dicht bij elkaar zitten.

Hoe dan ook, om weer op m'n eerste verhaal terug te komen... Ik houd niet van alle kinderen, en mensen hoeven ook niet van de mijne te houden. Ik merk wel dat mensen die écht een bloedhekel hebben aan kinderen, vaak geen vrienden van me zijn. Ik ben nu eenmaal trots op mijn drietal, dus ik heb het vaak over ze.

Dat is misschien het voordeel dat ik zo vroeg moeder ben geworden... Het is ook niet zo dat ik al heel lang vrienden had en dat dat kapot is gegaan toen ik kinderen kreeg. Vaak waren de kinderen er eerder dan de vrienden, en dat scheelt een heleboel problemen :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:53

Moggsy schreef:
Als iemand heel graag kinderen wilt dan mag dat gezegd worden en is dat positief, hoe zwaar het ook benaderukt wordt.
Wanneer iemand het voor geen meter ziet zitten en daarom negatief is aan de gedachte alleen al mag dat niet benadrukt worden.
Dan zit je te stieren.
Even gaat het goed en dan ineens vormt men een blok tegen een persoon of groepje.
Ik erger me wel aan die mensen die vinden dat je altijd op het grijze gedeelte moet blijven, beetje saai.
Ik respecteer ieders mening, maar ik reapecteer het niet als iemand aangevallen wordt als een duidelijke mening in details gegeven wordt.

Ik wil toch even op reageren. Sommige mensen in dit topic die geen kind willen, brengen hun dit zo onnodig ongenuanceerd onder woorden dat zelfs een weldenkend kindervrij-mens hierover zou vallen. Het hebben van een kind is zoals ik al zei, echt niet zaligmakend, heeft voor mij persoonlijk wel veel leuke kanten.
Het hebben van een mening ook al is die negatief, dat is hartstikke fijn, maar het ventileren ervan, dat verdient bij sommige mensen een beetje aandacht. Als je erg hard schreeuwt dat je een hekel hebt aan kinderen, ze je leven zullen vergallen en je er niets mee te maken wilt hebben, tja, dat kan ik met de beste wil van de wereld niet erg serieus nemen. Ik kan het wel respecteren, maar voel me zo als ouder niet echt gerespecteerd eigenlijk.
Door het hebben van een kind, valt een mens toch niemand aan, door te zeggen dat dat best ook leuk kan zijn, dat is toch ook geen aanval? Graag zou ik dergelijke meningen beter onderbouwd zien - waarom is je leven verpest met een kind bijvoorbeeld?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:55

Ik zou het nog echt niet weten of ik later kinderen wil.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:02

Zoals ik al eerder zei, het is goed als je kinderen wilt en ze kunt krijgen.
Maar bedenk dan ook dat er volop mensen zijn die geen kinderen willen en ze bewust niet krijgen.
Je hebt een mooi een logisch stuk geschreven, klinkt leuk en zeer tevreden. Dan hebt je het prima gedaan.
Maar je hoeft je nooit te verantwoorden, iedereen vind je leven heel normaal.
Dat gegeven valt onder positief zijn.
Laten er nu vele mensen zijn die juist positief zijn over het kindervrije.
En ook wij gaan echt niet meer stappen in alle weekenden, die tijd ligt al ver achter ons.
Heerlijk hangen op de bank, beladen door een stapel geweldige dieren. Iets waar wij voor hebben gekozen.
En ja, wij kunnen heel impulsief iets gaan doen, dat is de vrijheid waarvoor gekozen is.
Zolang men iets bewust doet, kan doen, dan is het prima.

Rock, je bent een voorbeeld.
Als het waar is dan hou je niet van kinderen, maar je hebt ze wel.
Je hebt ze goed opgevoed zodat het kinderen zijn, maar een ander heeft er geen last van.
Ik vind kinderen erg leuk, als ze zijn opgevoed en luisteren.
Ik praat ook over mijn dieren en een ander over zijn kinderen, maar het moet geen obsessie worden, en dat is iets wat we helaas te vaak tegenkomen en dat bespreur je ook in sommige reacties.
Ik heb kinderen in mijn kennissenkring, wie rotjong had lag er snel uit en wie leuke kids had die contacten zijn goed.
Inmiddels zijn de meeste kinderen de deur uit, maar kindervrij is niet hetzelfde als kinderhatend.

Alet als je hier iets onderbouwd, wat al door sommige is gebeurd dan wordt dat negatief genoemd en die persoon wordt ingemaakt.
Resultaat, iemand die maar stopt omdat de mening niet gewenst is.
Dat is negatief.
Op een forum laat je niet het diepste van je ziel zien, maar zodra je een stapje verder gaat is het bam, er tegenaan met zijn allen.

Ik ga nu ook stoppen, want ik heb genoeg gezegd.
Groetjes allemaal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:03

Moggsy schreef:
Dan zit je te stieren.

Hier ben ik het niet mee eens! Niemand kan iemand toch aanspreken op een grote kinderwens of juist absoluut geen kinderwens?! Ik zal nooit negatief reageren op iemand die duidelijk aangeeft nooit geen kinderen te willen. Ik zie het probleem niet dat zij geen kinderen willen en ondanks ik wel een groete kinderwens heb (en inmiddels een dochter) begrijp ik het ook als mensen absoluut geen kinderen willen.

Ik stoor mij vaak meer aan de manier waarop het gezegd wordt. Sommige reactie tonen echt weinig respect. En daarnaast vraag ik me van sommige mensen af hoe oud ze zijn. Hieronder enkele uitspraken waarvan ik me nu afvraag of je dat nu echt zo neer moet typen :? Met zulk soort uitspraken geef je zelf die negatieve draai er aan hoor!!!!!! Als je gewoon zegt dat je geen kinderwens heeft, omdat je geen sterke gevoelens naar kinderen hebt en je graag onafhankelijk wilt zijn wordt het heel anders opgevat.

*Voor een brommer moet je tegenwoordig een rijbewijs halen en om een kind te nemen mag iedere gek zomaar zijn gang gaan
*Ik ga mijn leven niet laten vergalen door een kind
*Ze janken
*Ze kunnen niet fatsoenlijk eten.
*Ze schijten hun luier vol
*Mijn lieve poesjes zullen worden geteroriseerd door zo`n kind wat er de heele dag aan wil zitten en aan staarten trekt.
*Ik heb een allergie voor kinderen. Ik vind het echt vreselijk.
*Niet door onze aangeboren ergernis voor kinderen, maar wel door irritant kindergedrag zoals geren, geschreeuw en aandachttrekkerij.

Nogmaals denk ik veelal dat de leeftijd er veel mee te maken heeft. Ik blijf er bij dat je op je 15e of 16e echt nog niet duidelijk kunt zeggen of je later wel een kinderwens hebt of niet. En dan nog neem je geen kinderen, maar hoop je dat je kinderen poedersuiker krijgen.