Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:15

Ik heb op de nederlandse taaltoets van het hbo 94% gescoord, dus dat zit nog wel snor :')

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:18

Dat is inderdaad netjes!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:21

Maripossa schreef:
Ik erger me altijd heel erg aan mensen die constant 'y' zetten in plaats van 'ij'. En 'ick' in plaats van 'ik' vind ik ook verschrikkelijk om te lezen. :') Is gelukkig hier op bokt niet zo veel te vinden.

Ik maak zelf ook zeker wel spellingsfouten, maar sommige dingen zijn echt niet nodig. :=

Zo'n tijd heb ik ook gehad := Nu erger ik me er ook dood aan..

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:53

Winniiee schreef:
Alleen in dit topic zie ik ook een aantal berichten van mensen die zich er erg aan storen, maar die zelf helemaal geen hoofdletters of punten gebruiken. Mag dat dan wel? :)

Zou ik hier misschien een reactie op mogen hebben? :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:03

Ik kan nu wel zeggen dat ik de d's en t's redelijk helder voor de bril heb, maar ook ik maak wel eens een foutje. Echter erger ik me wel aan de "ik vindt", "ik vondt" etc. Zoiets leer je op de basisschool, als je dat al niet beheerst.. :n
Ook het ge"me" vind ik irritant, zoveel moeite is "mijn" typen niet.
En de "y" in plaats van "ij".. Snappen ze misschien niet waar de letters op het toetsenbord zitten? :)*
Ook interpunctie zie ik graag. Zelf vind ik sommige onderdelen ook nog wel moeilijk, maar ik mag toch echt hopen iemand die van de basisschool komt weet wanneer je een punt en een hoofdletter schrijft. :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:07

Winniiee schreef:
Winniiee schreef:
Alleen in dit topic zie ik ook een aantal berichten van mensen die zich er erg aan storen, maar die zelf helemaal geen hoofdletters of punten gebruiken. Mag dat dan wel? :)

Ik denk dat meesten die reageren vinden dat hun spelling/stijl in orde is, dus waarschijnlijk kan je beter wat specifieker zijn ;)
Eventueel via pb, wellicht wel zo netjes :D
En daarnaast zie ik niet zo snel iemand op je berichtje antwoorden: "Oja, bedoel je mij? Sorry.." :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:17

Ik vind het ook niet netjes om zonder hoofdletters te schrijven, maar nog niet zo storend als van die grote fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:21

liedje89 schreef:
Vind het ook jammer als iets zo slecht geschreven is dat het gewoon niet meer te lezen is. Maar ik weet niet of iemand van jullie deze kent:
Citaat:
The phaomnneil pweor of the hmuan mnid
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the
olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a total mses and you can
sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as
a wlohe.

Maar imo duurt het best lang voodat iets niet meer te lezen is :+ , maar dat kan ook aan jaren van mijn eigen spelling fout rijke notities terug lezen komen. Bij echte msn taal denk ik vaak wel dat ik met een jonge poster te maken hebt, maar ik lees het wel gewoon. Ik vind die 'als je geen leestekens/ABN/spaties/enters gebruikt ga ik hier niet op reageren reacties' trouwens echt stront vervelend. Dan reageer je toch al :Y). Reageer dan gewoon inhoudelijk en wijs op de spelling :+ of doe wat je zegt -of wat je dan eigenlijk niet zegt- en negeer de poster in kwestie.

Ik had hem wel eens gelezen inderdaad. Echt bijzonder dat je dat probleemloos kunt lezen. Wellicht is dat dan ook de oorzaak dat zoveel mensen hier zich ergeren aan d/t-fouten en 'me paard,' omdat daar immers de laatste letter niet klopt en dat maakt het verwarrend.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens met je 'ik ga hier niet op reageren reacties.' :j

Winniiee schreef:
Winniiee schreef:

Nou, correct is het natuurlijk niet. :) Ik vind het veel makkelijker lezen als een tekst interpunctie en hoofdletters bevat, omdat je dan in één oogopslag ziet waar de zin eindigt en waar de volgende zin begint. Het ontbreken van interpunctie vind ik soms echt storend, het 'vergeten' van hoofdletters vind ik minder vervelend.

Wat ik wel een beetje raar vind, is dat ik steeds vaker teksten lees waarbij er plotseling een hoofdletter midden in de zin staat, zoals dat in het Duits bij zelfstandige naamwoorden hoort. Bijvoorbeeld: 'Ik heb vandaag naar School gegaan.'
En ik heb hem vandaag weer gehoord: "Haha, hij heeft z'n bakkebaarden afgescheerd!" :+ Hihi. Maar ach, hier en daar een foutje stoort me zeker niet, zolang het maar goed te lezen is. Als ik me echt moet concentreren om een tekst te begrijpen vanwege spellingsfouten, gebrek aan interpunctie of wat dan ook, dan pas vind ik het echt storend.

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:46

Aan een typfoutje hier en daar erger ik me ook niet, ik zal ze vast zelf ook maken. ;)
Wat ik wel erg jammer vind, is dat de jeugd de juiste spel,- en grammaticaregels niet meer wil toepassen, waardoor ze in veel gevallen verleren hoe het wel moet. Zo ken ik iemand van de universiteit die altijd schrijft: Hij zij "bla bla bla". Als de jeugd deze msn-taal blijft gebruiken, ben ik bang dat de volgende generatie niet eens meer de simpele spelregels kan toepassen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:53

loveshadow schreef:
Ik had hem wel eens gelezen inderdaad. Echt bijzonder dat je dat probleemloos kunt lezen.

Ik kan het zeker niet probleemloos lezen hoor. Ik kan het lézen. Maar het kost me flink meer tijd en moeite, normaal kan ik heel snel lezen en bij dit soort teksten gaat het veel langzamer. Daardoor gaat (voor mij) ook de lijn van de tekst verloren: het is veel lastiger om een tekst in korte tijd te scannen.

(En omdat het zoveel extra moeite kost, sla ik het meestal maar over.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:42

Brainless schreef:
Mijn zoon (10 jaar, groep 7) leert goed Nederlands, perfect.
Het probleem is dat als ze bv geschiedenis hebben, daar nauwelijks naar de Nederlandse spelling wordt gekeken. (het gaat nl om de antwoorden en niet of de spelling goed is). Belangrijke namen moeten wel goed geschreven worden, maar voor de rest wordt er niet om gekeken.
Ook op het hoger onderwijs kom je dat steeds vaker tegen.
Ik las laatst iemands boekverslag door. Daar zaten ontzettend veel fouten in. Haar reactie .... ja, hee, het gaat alleen om de inhoud! En ja hoor een 8 en geen opmerkingen over de grove spelfouten.

Bij ons krijg je punten aftrek als je spelling te slecht is. Één foutje vinden ze niet erg, maar als er teveel fouten instaan krijg je gewoon aftrek.. Bij alle verslagen, of het nou geschiedenis of Nederlands of aardrijkskunde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:45

Oh en dat stukje in het Engels met die letters omgedraaid, lees ik probleemloos en snel door. Net zo snel als alle andere Engelse teksten.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:49

Joyckuh schreef:
Lavien schreef:
Of het ''LICHT'' aan mij. Hiervan gaan mijn haren omhoog. :')

Daar heb je gelijk in, het is te hopen dat deze mensen het ''ligt'' gaan zien.... :P

wat jij ''zecht.'' :P