Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:21

verootjoo schreef:
Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormen ;) Zoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft. Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar :?

Nou voor zover ik weet mag je (op zondag) na 10 u 's ochtends en voor 20 u 's avonds gewoon werken in je huis op zondag hoor. Laatst ben ik verhuisd, op zondag ga ik gewoon verven, boren en zagen. Dan heb je juist alle tijd omdat je dan weekend hebt. Blijkbaar heb ik in jouw ogen dan geen fatsoen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:26

Petite schreef:
verootjoo schreef:
Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormen ;) Zoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft. Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar :?

Nou voor zover ik weet mag je (op zondag) na 10 u 's ochtends en voor 20 u 's avonds gewoon werken in je huis op zondag hoor. Laatst ben ik verhuisd, op zondag ga ik gewoon verven, boren en zagen. Dan heb je juist alle tijd omdat je dan weekend hebt. Blijkbaar heb ik in jouw ogen dan geen fatsoen :D

:oo Zulke dingen zijn zekerweten wél vastgelegd dat dat niet mag := Geen ongeschreven regel meer dus. Iig in ons dorp. Weet niet of dat overal zo is. Verven is prima, maar boren vind ik echt niet kunnen. Dat vind ik wel echt erg ja, als je dat doet, ondanks dat ik nog geen eens van de erg zware kerk ben := Mogen je buren ook 1 dag rust in de week :?

Lyonesse

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:30

Ik kijk altijd even of de buren misschien weg zijn op zondag mocht ik persee op zondag een boor in de muur willen stoppen idd :+ Anders moet het maar even wachten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:33

Haha Verootje ik vind je reactie wel grappig, ik lach je niet uit hoor ;) Ik ben eerst langs mijn enige buren gegaan en die waren niet thuis, later bleek dat hij altijd werkt. Daarbij woon ik in een grote stad, het is geen gelovig dorp. Als ik bijv. in Rijssen ging wonen had ik het sowieso niet gedaan. Hier draait alles door het werk en het lawaai.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:16

ThaGirl schreef:
Ik heb wel eens gehoord van verschillende ROC-scholen dat die leerlingen zelfs strak in (mantel)pak moeten als ze een dagje 'uit' gaan.
Opzich is het aan de school om die 'eisen' te stellen. Heb jij er bewust geen zin in, dan is het aan die school om te bepalen of die voorlichting dan wel of niet door moet gaan met jou in een broek..

Maar agh, ik zou het wel geinig vinden juist zo'n 'verkleedpartijtje' beetje rondlopen als 30 jaar geleden! hahaha

Klopt, voor mijn opleiding moeten we strak in het pak als we als 'school' naar buiten komen, en ook als we moeten presenteren. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:33

Lielle schreef:
Voor degenen die die vinden dat dit een normale vraag is, en dat TS dus maar een rok of jurk moet aantrekken. Zouden jullie ook een hoofddoekje opzetten als een islamitische school dat vraagt in een vergelijkbare situatie?

Absoluut! Het is voor mij maar een kledingstuk, niets meer niets minder. Ik word geen gelovige door een kledingstuk, dus draag ik het zonder enige moeite als de gastheer/vrouw dat wenst :j
Ben gewoon makkelijk, mijn identiteit hangt echt niet af van 1 simpel kledingstuk en al helemaal niet voor 1 dag :+
T is maar een rok... geen bekering.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:25

Voor mij is het geen simpel kleding stuk.

Ze 'schamen' zich omdat er iemand over de vloer komt die niet aan hun eisen voldoet. ( en denken àltijd: wat moeten de mensen daar wel niet van denken ) En dan doe ik het al niet meer uit respect voor de gastheer/vrouw omdat ik weet dat hij of zij ook geen respect heeft voor mij.

Nee zo'n rok bekeert je niet, maar het zet je als een persoon neer die je zelf helemaal niet bent. Respect voor elkaar hebben is elkaar nemen zoals je bent..

Het staat ook totaal niet in vergelijking met bijvoorbeeld pakken die je aan moet op bepaalde scholen. Vaak heb je bij de betreffende opleiding dan ook het 'bedrijfs' uniform aan. En je hebt immers zelf voor die richting gekozen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:30

Ik ben van mening dat het geen realistisch beeld geeft van jouw bedoeling daar. Buiten 'hun' wereld om worden ze ook geconfronteerd met o.a. broeken, het moet toch ergens beginnen.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:56

Eigenlijk vind ik het wel grappig dat hier zo'n discussie over ontstaan is want we doen wel allemaal een witte broek aan met een zwart colbertje als we wedstrijd hebben :Y) En ik soms een hoed omdat dat de regels zijn, is dat ook niet ouderwets dan? :D

Trouwens ik begrijp niet waarom op een groene opleiding een rok onhandig is, die ouderwetse rokken zijn erg handig en lekker luchtig en vroeger deden de vrouwen het toch ook zo. Wij hadden een feest in ot en sien stijl en ik vond die lange wijde rokken best handig! ;)

Ik zou wel aan hun vraag voldoen, eventueel iets lenen. Is misschien voor later ook wel handig om een rok of zo te hebben. Ik zou geen spijkerrokje van 10 euro van de wibra kopen!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:19

Welshcobfan schreef:
Lielle schreef:
Voor degenen die die vinden dat dit een normale vraag is, en dat TS dus maar een rok of jurk moet aantrekken. Zouden jullie ook een hoofddoekje opzetten als een islamitische school dat vraagt in een vergelijkbare situatie?

Absoluut! Het is voor mij maar een kledingstuk, niets meer niets minder. Ik word geen gelovige door een kledingstuk, dus draag ik het zonder enige moeite als de gastheer/vrouw dat wenst :j
Ben gewoon makkelijk, mijn identiteit hangt echt niet af van 1 simpel kledingstuk en al helemaal niet voor 1 dag :+
T is maar een rok... geen bekering.

idd...hier ben ik het ook weer mee eens :) vind het maar kinderachtig zeg, dat niet willen aanpassen.
Ik ben zelf eens in een moskee geweest voor een interview op de middelbare school, moesten we ook een hoofddoekje om. Ach, best geinig voor een keertje toch? En zij willen dat graag, en ach, als ik ze er gelukkig mee maak, waarom dan zo'n stampij erom maken :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:22

dat kun je natuurlijk ook omdraaien. Als het 'maar' een kledingstuk is, waarom is het dan zo belangrijk dat TS een rok draagt en geen broek? Kennelijk is het toch wat meer dan alleen maar een stukje stof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:25

Lielle schreef:
dat kun je natuurlijk ook omdraaien. Als het 'maar' een kledingstuk is, waarom is het dan zo belangrijk dat TS een rok draagt en geen broek? Kennelijk is het toch wat meer dan alleen maar een stukje stof.

Voor hen is dat belangrijk, voor ons (blijkbaar) niet. Dan kun je toch gewoon een rokje aantrekken. Ik snap geloof ik het hele probleem misschien wel niet. Of ik ben opgegroeid in een ander soort omgeving :P Ik heb altijd rokken in de kast voor zulk soort gelegenheden ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:26

Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen een moskee bezoeken (= een gebedshuis!) en een openbare ruimte als een school. Als je in Italië een kerk bezoekt ga je toch ook niet in een shortje en hemdje met spagettibandjes naar binnen :?

Bij mijn vorige baan had ik de gemeente staphorst als client, ik heb er nooit over gepiekerd een rok aan te trekken als ik daar naartoe ging maar ik heb ook nooit ervaren dat dat van mij als "buitenstaander" verwacht werd.

Ik vind het vanuit deze school niet kunnen omdat het hier om een openbare ruimte gaat. Zelf zou ik er uit principe geen gehoor aan geven maar gewoon voor normale representatieve kleding kiezen zoals je anders ook gedaan zou hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:28

De school dient gewoon een verzoek in, maar de school van de TS is er mee akkoord gegaan. Dus blijkbaar vindt die school het geen probleem dat de dames een rok of jurk aan moeten, want het gaat hun natuurlijk om het aantrekken van leerlingen. Dus is dat dan niet kwalijker? Dat een stagebedrijf leerlingen wil aantrekken, zonder rekening te houden met de wensen van de stagedames? Want ze gaan akkoord met iets zonder overleg.
Uiteindelijk handelt elke school in het eigen belang: de christelijke school voor de normen en waarden van die school, het stagebedrijf om leerlingen te krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:28

verootjoo schreef:
Lielle schreef:

Voor hen is dat belangrijk, voor ons (blijkbaar) niet. Dan kun je toch gewoon een rokje aantrekken. Ik snap geloof ik het hele probleem misschien wel niet. Of ik ben opgegroeid in een ander soort omgeving :P Ik heb altijd rokken in de kast voor zulk soort gelegenheden ;)

het is voor mij wel dus wel belangrijk. Niet dat kledingstuk, maar wel het feit dat iemand voor mij bepaalt dat een broek niet netjes of correct is, en dus zijn/haar normen aan mij op legt. En daar ben ik dus wel heel gevoelig voor, dat maak ik zelf wel uit.

Ik weet overigens niet wie het was die het heel normaal vond dat er in de gemeentelijke bepalingen staat dat je op zondag niet mag klussen oid, maar dat is het bepaald niet! Mss in die regio, maar hier echt niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:29

Een school is dan wel een openbare ruimte, maar wel een die het recht heeft om een bepaalde identiteit te hebben.
Een gemeente heeft dat in principe niet, die zijn overheid en dienen zich 'neutraal' op te stellen. Dat is dus al een verschil.

Verder: precies wat WCF zegt. Heb ik ook al eens aangehaald - je wilt toch leerlingen werven? Dat gaat daar echt niet lukken met zo'n opstelling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:30

Equimotion schreef:
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen een moskee bezoeken (= een gebedshuis!) en een openbare ruimte als een school. Als je in Italië een kerk bezoekt ga je toch ook niet in een shortje en hemdje met spagettibandjes naar binnen :?

De zwaar gereformeerde scholen hier zien de school anders ook als 'kerk'...Of iig als voorbereiding voor een leven met God en daarbij hoort gewoon een kledingvoorschrift. Die school heeft gewoon een identiteit. Wil je dat niet, ga je niet naar die school, dat is heel simpel

Op mijn school mochten we ook nooit spaghettibandjes, broeken/rokken boven de knie, en blote-buik-truitjes hoor...

Als je in de VK op school zit, kom je toch ook niet in je eigen broek en trui...?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-11-09 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:30

Lielle schreef:

Voor hun wel inderdaad: zijn hun waarden. Prima! Dat heeft de school zelf opgesteld. Maar voor mij is het maar een stukje stof en als ik dan is het voor mij geen probleem om respect op te brengen voor die waarden door dat stukje stof te dragen :)
Ik ben nog steeds ik als ik een rok draag :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:32

Ik zie het probleem ook niet bij die christelijke school liggen eerlijk gezegd... Maar bij het stagebedrijf: die zijn akkoord gegaan met het verzoek!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:35

Welshcobfan schreef:
Lielle schreef:

Voor hun wel inderdaad: zijn hun waarden. Prima! Dat heeft de school zelf opgesteld. Maar voor mij is het maar een stukje stof en als ik dan is het voor mij geen probleem om respect op te brengen voor die waarden door dat stukje stof te dragen :)
Ik ben nog steeds ik als ik een rok draag :)

ik ben ook ik als ik een rok draag. Maar ik ben niet ik als ik me conformeer aan andermans waarden die indruisen tegen de mijne, nl dat zij mij voorschrijven wat netjes gekleed is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:37

Maar is het dan niet het probleem van het stagebedrijf? Want zij zijn dus akkoord gegaan met dat verzoek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:37

Nogmaals, Lielle: als je nu een man was - ging je dan ook in rok, omdat je het niet prettig vindt als mensen je voorschrijven wat gepaste kledij is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:40

als ik dat graag zou doen (en het dus mijn waarden zijn!) wel ja. Ik trek me weinig aan van wat anderen vinden ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:40

Ik vind de discussie erg interessant, ik zou zelf ook heel erg twijfelen. Ook omdat ze je netjes verzoeken in een rok/jurk te komen en niet voldoen aan een verzoek toch als onbeleefd wordt beschouwd.

Zojuist bedacht ik me dat je er misschien ludiek omheen kan stappen door te komen in bedrijfskleding? Ik weet niet hoe serieus de voorlichting moet zijn? Het is een 'groen' college, dus steek je collega in een overall met kaplaarzen en trek zelf je rijbroek aan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

Okee, dan laat dat voor jou dus twee opties open al zou jij je in een situatie als TS bevinden: of je gaat in een broek en gaat daarmee tegen de wens van zowel jouw stagebedrijf als de gastschool in, of je gaat niet. Simpel toch? Ik ga er iig een van school halen. :wave: