En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:42

Ik vind dit niet anders dan wat er altijd in circussen getoond werd. Het is alleen wat doorontwikkeld, omdat het "verwende" publiek de gewone kunstjes al niet meer knap genoeg vindt. |(

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:11

vur schreef:
Ik vind dit niet anders dan wat er altijd in circussen getoond werd. Het is alleen wat doorontwikkeld, omdat het "verwende" publiek de gewone kunstjes al niet meer knap genoeg vindt. |(

Nou nou, da's wel een beeeeeeeeeeeetje overdreven :\ Ten eerste: Niet álle circusdieren worden onterrecht verschrikkelijk behandeld,
helaas wel veel, maar absoluut niet alle! In feite kun je paardenshows zoals Cavalia etc. ook onder 'circus' plaatsen, maar of het daar
er allemaal woest aan toe gaat,
dat weet ik niet en persoonlijk denk ik van niet ;)
Ten tweede zijn dit echt niet maarzo 'kunstjes', maar gewoon een compleet andere manier van rijden die in de ogen van vele nog
vreemd is.
Niet gek natuurlijk, hoevaak zie je nu een man op een pony rijden zonder iets? Nou, niet vaak :+
Daarnaast moet je niet alles meteen over één kam scheren, deze man is niet voor niets 'bijzonder', niet omdat zijn paard kan zitten,
maar om datgeen wat hij met zijn dier doet :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:05

Wat ik bedoel is dus dat ik het niet zo bijzonder vind wat hij doet, alhoewel het knap is om over zo'n smalle ton heen te springen. Ik bedoelde dus helemaal niet dat het met dwang, geweld of weet ik niet wat te maken heeft. Ik vind alleen dat het niet anders is dan de kunstjes die in een circus getoond worden. Je hebt iets in mijn opmerking gelezen, dat er niet staat en ook niet wordt bedoeld.
Ik vind dat wat die man kan, knap is, maar niet helemaal te vergelijken is met "gewoon" paardrijden op hoog niveau met zadel en hoofdstel. Dat proefde ik wel een beetje uit sommige reacties omdat men het zo verschrikkelijk knap vindt. Ik zou het nog veel knapper vinden als hij op deze manier zonder hoofdstel en zadel in de GP 60 procent kon halen. Dan moet toch het hoofd een stuk stiller zijn en de uitstraling een stuk gelijkmatiger ed. Dan doe ik met jullie mee in de o's en a's. Dat is alles. :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:10

vur schreef:
Wat ik bedoel is dus dat ik het niet zo bijzonder vind wat hij doet, alhoewel het knap is om over zo'n smalle ton heen te springen. Ik bedoelde dus helemaal niet dat het met dwang, geweld of weet ik niet wat te maken heeft. Ik vind alleen dat het niet anders is dan de kunstjes die in een circus getoond worden. Je hebt iets in mijn opmerking gelezen, dat er niet staat en ook niet wordt bedoeld.
Ik vind dat wat die man kan, knap is, maar niet helemaal te vergelijken is met "gewoon" paardrijden op hoog niveau met zadel en hoofdstel. Dat proefde ik wel een beetje uit sommige reacties omdat men het zo verschrikkelijk knap vindt. Ik zou het nog veel knapper vinden als hij op deze manier zonder hoofdstel en zadel in de GP 60 procent kon halen. Dan moet toch het hoofd een stuk stiller zijn en de uitstraling een stuk gelijkmatiger ed. Dan doe ik met jullie mee in de o's en a's. Dat is alles. :D

Aaaah :D Hihi, je vorige reactie kwam zo bloednegatief over op alle kunstjes en circusdingen := Nougoed, persoonlijk vind ik dat je sneller een goede dressuurproef neer zet dan dat je dit allemaal uit je paard haalt! := Zie Anky dit bijvoorbeeld nog niet doen met Salinero! :+ (niet aanvallend bedoeld)

Geisli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

Wauw,, echt indrukwekkend! Het paard kauwt ook vaak viel mij op.
Ga zeker meer filmpjes van deze meneer bekijken!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:26

NHevaVD: dat zou helemaal de ulitime uitdaging zijn zeg, als Anky dat met Salinero voor elkaar krijgt, dan neem ik daar nog meer mijn petje voor af.
Tja, ik vind het wel leuk wat hij doet met zijn pony's hoor, maar ja, ik heb wel het idee, dat meer mensen dat zouden kunnen als ze brave pony's hebben en er dagelijks enkele uren aan zouden besteden. Maar goed. Meningen verschillen en dat mag gelukkig ook. :D :o

Amadeo

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:59

Als Anky wat voor elkaar krijgt? Dat springen over tonnetjes? Of het los naast haar appuyeren?

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:08

Amadeo schreef:
Als Anky wat voor elkaar krijgt? Dat springen over tonnetjes? Of het los naast haar appuyeren?

Beide! :D
(zonder tuig/optoming)

Prachtig om naar te kijken, mooi om te zien dat het ook anders kan.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:08

Ik heb deze man vorig jaar op paard en koets bezig gezien. Hij had toen 3 paarden bij zich waaronder het paard in het filmpje.
Het was echt enrom indrukwekkend om te zien. 1 paard ging ipv liggen ook nog eens rollen was best grappig.
Ik vindt het enorm knap wat deze man voor elkaar krijgt op een naar mijn mening vriendelijke manier.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

RT--> LN

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:08

Ik denk niet dat je Anky en deze man met elkaar kan vergelijken. Anky haalt dressuurmatig alles uit haar paarden, maar ik denk dat zij er alleen maar van kan dromen om op zo'n manier met haar paarden te communiceren :j

En deze man zie ik op zijn beurt dan niet zo snel een proef rijden zoals Anky dat zou doen. Allebei knap, op een andere manier :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:40

Ik zou zelf ook gelukkiger worden met een filmpje waarin het paard alles (of één bepaalde beweging) wordt aangeleerd (gaat niet door een goede communicatie uit zichzelf achteruit lopen ed)
want bij het filmpje op de beginpagina, vraag ik me meer af hoe hij werkelijk omgaat met zijn paarden naast de camera dan dat ik er door ontroerd word.
Ik vind het namelijk meer bewonderenswaardig te kunnen zadel-en bitloos rijden op een paard, dan dat hij 'op commando' gaat liggen. Want dat eerste betekent voor mij vertrouwen in de ruiter, dat tweede meer een opdracht, dat alleen voortkomt uit een leerproces met al dan niet straffen en beloningen.
Even bijzeggen dat ik het topic niet heb doorgelezen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:54

Hm, ik lees toch wel met enige verbazing de reacties. Over dat dit zinloze kunstjes zijn e.d.

Deze bijvoorbeeld:
hestejente schreef:
Ik weet dat jij vd't met Menno, ik heb je topics gezien. En dat vind ik er erg goed uitzien. Ik ga er alleen even van kotsen als zo'n goeroefiguur paarden stomme dingen laat doen om in shows te gebruiken, is het paard er dan niet gewoon voor de show, om te laten zien hoe vréselijk goed de goeroe is. Alles wat ik met mijn paard doe doe ik voor hem, en niet voor iemand anders ;) Jammer dat sommige figuren bevestiging nodig hebben, en voor zichzelf een naam willen opbouwen door te laten zien hoe vreselijk goed ze wel niet zijn. Doet me altijd denken aan de leraar uit die film, Être et avoir. De leraar legt aan de kinderen uit dat het belangrijk is wie ze zijn (être) Maar toen de film een succes bleek werd hij ineens hebberig, en was het avoir ineens belangrijker. Dat zie ik ook hier, een holle schil die een hol ego dient.

Je zou precies hetzelfde kunnen zeggen over bijv. een Anky of Coby. Zij laten hun paard toch ook ''kunstjes'' doen om te laten zien hoe goed ze zijn?
O nee, want dan is het 'sport'. :roll:

We vinden het blijkbaar allemaal normaal, die zware Grand Prix proeven die je op tv voorbij ziet komen. Voor het paard hoef je 't niet te doen! In mijn ogen is dat net zo ''zinloos'' als de oefeningen van Honza Blaha. En toch kijk ik tien keer liever naar het laatste.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:12

vur schreef:
Ik vind dat wat die man kan, knap is, maar niet helemaal te vergelijken is met "gewoon" paardrijden op hoog niveau met zadel en hoofdstel. Dat proefde ik wel een beetje uit sommige reacties omdat men het zo verschrikkelijk knap vindt. Ik zou het nog veel knapper vinden als hij op deze manier zonder hoofdstel en zadel in de GP 60 procent kon halen.

Waarom is iets pas echt knap als je goed scoort op Grand Prix niveau?
Dat bedoel ik dus, blijkbaar zit het er bij velen zo ingesleten dat GP dressuur de graadmeter is voor hoe goed je met paarden bent.

Ja, ik denk dat het vrijwel onmogelijk is voor Honza Blaha om zo grand prix te starten bij het WK of de Olympische Spelen. Ten eerste omdat je dan een net iets anders gefokt paard nodig hebt. Maar vooral ook omdat je - als je zulke dingen van je paard 'vraagt' - toch echt aan de (dwang)hulpmiddelen en dito trainingen moet. Waarbij je je gelijk kunt afvragen waarom dat eigenlijk nodig is.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:06

Ja echt indrukwekkend!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:56

Toekie schreef:
vur schreef:
Ik vind dat wat die man kan, knap is, maar niet helemaal te vergelijken is met "gewoon" paardrijden op hoog niveau met zadel en hoofdstel. Dat proefde ik wel een beetje uit sommige reacties omdat men het zo verschrikkelijk knap vindt. Ik zou het nog veel knapper vinden als hij op deze manier zonder hoofdstel en zadel in de GP 60 procent kon halen.

Waarom is iets pas echt knap als je goed scoort op Grand Prix niveau?
Dat bedoel ik dus, blijkbaar zit het er bij velen zo ingesleten dat GP dressuur de graadmeter is voor hoe goed je met paarden bent.

Ja, ik denk dat het vrijwel onmogelijk is voor Honza Blaha om zo grand prix te starten bij het WK of de Olympische Spelen. Ten eerste omdat je dan een net iets anders gefokt paard nodig hebt. Maar vooral ook omdat je - als je zulke dingen van je paard 'vraagt' - toch echt aan de (dwang)hulpmiddelen en dito trainingen moet. Waarbij je je gelijk kunt afvragen waarom dat eigenlijk nodig is.

Met 60 % in de GP kan je echt niet naar de Olympische spelen hoor. Je mist mijn punt. Ik vind wat hij doet helemaal niet zo bijzonder als je bedenkt dat hij waarschijnlijk vele trainingsuren erin heeft zitten. Zo is 60 procent in de GP ook niet zo bijzonder als je bedenkt hoeveel trainingsuren daar in hebben gezeten. Ik denk echter zelf dat 60 % in GP vele malen moeilijker is, dan wat hij doet. Je leert je paard niet alleen kunstjes, maar moet je eigen lichaam ook helemaal onder controle kunnen houden en de kunstjes zo uitvoeren, dan je paard op de toppen van zijn kunnen, gezond blijft. Een gigantische inspanning hoeven die pony's van hem helemaal niet uit te voeren en atletisch getraind worden ze al helemaal niet. Dat je een paard net zo goed kunstjes kunt leren als een hond, tja, wat is daar nou zo fantastisch aan. Een paard is net zo leergierig als een hond, alleen spreekt hij een andere taal.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:07

Citaat:
Met 60 % in de GP kan je echt niet naar de Olympische spelen hoor. Je mist mijn punt. Ik vind wat hij doet helemaal niet zo bijzonder als je bedenkt dat hij waarschijnlijk vele trainingsuren erin heeft zitten. Zo is 60 procent in de GP ook niet zo bijzonder als je bedenkt hoeveel trainingsuren daar in hebben gezeten. Ik denk echter zelf dat 60 % in GP vele malen moeilijker is, dan wat hij doet. Je leert je paard niet alleen kunstjes, maar moet je eigen lichaam ook helemaal onder controle kunnen houden en de kunstjes zo uitvoeren, dan je paard op de toppen van zijn kunnen, gezond blijft. Een gigantische inspanning hoeven die pony's van hem helemaal niet uit te voeren en atletisch getraind worden ze al helemaal niet. Dat je een paard net zo goed kunstjes kunt leren als een hond, tja, wat is daar nou zo fantastisch aan. Een paard is net zo leergierig als een hond, alleen spreekt hij een andere taal

_O-
Heb je enige ervaring met Vrijheidsdressuur? Dan weet je dat daar héél veel tijd in gaat zitten! Ik vind wat deze man doet vele malen knapper dan Anky die 't alleen maar met spoortjes en s&t kan! Laat dr met een trensje en zonder sporen rijden en ze kan 't ineens niet meer!
Ik denk dat deze man het zonder enige dwang aan zijn paarden heeft geleerd en dat is IMO toch wel wat knapper dan wat Anky kan met al dr hulpmiddelen!

En een paard is misschien wel net zo leergierig als een hond maar wel vele malen dommer! ;)

edit; spelfouten! :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:12

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
Met 60 % in de GP kan je echt niet naar de Olympische spelen hoor. Je mist mijn punt. Ik vind wat hij doet helemaal niet zo bijzonder als je bedenkt dat hij waarschijnlijk vele trainingsuren erin heeft zitten. Zo is 60 procent in de GP ook niet zo bijzonder als je bedenkt hoeveel trainingsuren daar in hebben gezeten. Ik denk echter zelf dat 60 % in GP vele malen moeilijker is, dan wat hij doet. Je leert je paard niet alleen kunstjes, maar moet je eigen lichaam ook helemaal onder controle kunnen houden en de kunstjes zo uitvoeren, dan je paard op de toppen van zijn kunnen, gezond blijft. Een gigantische inspanning hoeven die pony's van hem helemaal niet uit te voeren en atletisch getraind worden ze al helemaal niet. Dat je een paard net zo goed kunstjes kunt leren als een hond, tja, wat is daar nou zo fantastisch aan. Een paard is net zo leergierig als een hond, alleen spreekt hij een andere taal

_O-
Heb je enige ervaring met Vrijheidsdressuur? Dan weet je dat daar héél veel tijd in gaat zitten! Ik vind wat deze man doet vele malen knapper dan Anky die 't alleen maar met spoortjes en s&t kan! Laat dr met een trensje en zonder sporen rijden en ze kan 't ineens niet meer!
Ik denk dat deze man het zonder enige dwang aan zijn paarden heeft geleerd en dat is IMO toch wel wat knapper dan wat Anky kan met al dr hulpmiddelen!

En een paard is misschien wel net zo leergierig als een hond maar wel vele malen dommer! ;)

edit; spelfouten! :+

O, die mening deel ik toch helemaal niet met je. Ik vind honden over het algemeen genomen (uitzonderingen daargelaten) dommer dan paarden. Bovendien zou Anky als zij sporen en St en trens opzij zou leggen en net zoveel trainingsuren zou besteden aan vrijheidsdressuur, zij zeker net zou goed zou zijn als die meneer, misschien zelfs nog wel beter. En dat is mijn vaste overtuiging. *D
Laatst bijgewerkt door vur op 10-10-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:14

Inderdaad, misschien zou ze wel net zo goed zijn maar ik zie 't er nog niet zo snel doen! :')
Honden zijn zeker slimmer! :j (Onderzoek heeft aangetoond! ;))

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:20

Het ziet er allemaal heel leuk uit en zo, maar je weet niet hoe ze het hebben aangeleerd :+ . Misschien krijg ik nu half Bokt over me heen en misschien is het wel heel vriendelijk gebeurd, maar je weet maar nooit!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:22

En als ik nu zeg dat het gewoon leuk is om naar het filmpje te kijken?
Verpest ik dan het topic en de daarbij gekomen discussie?
Vast niet, dus nog een keer: ik vind het leuk om hier naar te kijken! :D

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:23

Ja ik vind het ook leuk om naar de kijken hoor, dat is het hem niet!
Maar ik dacht, ik meng me even in de discussie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:25

Hannah_Menno schreef:
Inderdaad, misschien zou ze wel net zo goed zijn maar ik zie 't er nog niet zo snel doen! :')
Honden zijn zeker slimmer! :j (Onderzoek heeft aangetoond! ;))

MMmmm, ik zie die man ook niet zo snel op GP niveau trainen, dus daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het zo ontzettend knap wordt gevonden en daar ben ik dus een andere mening toegedaan. Het is knap als je het geduld, doorzettingsvermogen en de hoeveelheid trainingsuren kunt spenderen aan het beleren van je paard dat je daardoor meer kunt dan een gemiddelde paardenbezitter, maar om dit nou zo ontzettend knap te vinden? Ik denk dat veel mensen hier op bokt met dezelfde inzet en tijd en een brave pony, precies hetzelfde zouden kunnen.
Onderzoek geloof ik nooit zomaar klakkeloos. Het is maar net hoe je iets onderzoekt en waarop je onderzoekt. Ik vind honden vrij dom. Hebben maar weinig eigen wil en onderwerpen zich het liefst helemaal aan hun baasje (uitzonderingen daargelaten). Paarden zit over het algemeen veel meer eigen wil in en nemen niet zo maar de leidersrol van hun bezitter aan en dat vind ik vrij intelligent als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:25

ILoveMyHorse schreef:
Ja ik vind het ook leuk om naar de kijken hoor, dat is het hem niet!
Maar ik dacht, ik meng me even in de discussie.

En ik wil me daar juist buiten houden! :D

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:27

Dat is je dan niet gelukt, haha :P