wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:15

Ik heb ook nooit kostgeld betaald omdat ik tijdens mijn havo al uit huis ging. Mijn zusje heeft wel iets langer thuis gewoond en zij moest € 100.- kostgeld betalen. Dit werd netjes voor haar opzij gezet en kreeg ze als extraatje toen ze een huis ging kopen.
Terwijl zij het betaalde wist ze dit nog niet.
Mijn ouders zullen mij, mijn zusje en twee broers financieel altijd bij springen in geval van nood, maar ze vinden het wel belangrijk dat wij onze verantwoordelijkheden kennen.

Ik vind het heel normaal om kostgeld te betalen als je fulltime werkt en nog thuis woont!
Mijn twee neefjes van 22 weten al een paar jaar dat zij voor hun 25e het huis uit moeten zijn. Die jongens zijn zo makkelijk, die hebben echt een flinke skup onder de kont nodig om iets met hun leven te gaan doen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:17

Ik heb alle berichten doorgenomen en ik merk wel op dat ik meer betaal dan de meeste van jullie.

Ik zal even mijn thuissituatie omschrijven, dan is het beter te begrijpen voor de buitenstaanders zoals jullie. ;)

Ik ben 23-jarige meid en sinds vorig jaar ben ik begonnen met werken. Op dit moment werk ik 28 uur en binnenkort ga ik beginnen met mijn studie. Mijn vader gaat gelukkig studie voor me betalen, want ik ga namelijk deeltijd studie doen en je hebt geen recht op stuffi. Ik moet alle vaste lasten die ik heb zelf betalen van mijn loon zoals auto, verzekeringen, wegenbelasting, abonnementen, kleding, dagjes uit, benzine enz..

Mijn moeder en ik wonen samen in een rijtjeshuis en ik moet elke maand 320 euro per maand aan haar betalen. Maar zij heeft geen partner en zij verdient geen vetpot. Ik weet dat zij mijn geld hard nodig heeft om de boodschappen en de rekeningen kunnen betalen.

Ik weet dat het veel geld is, maar het is nog steeds goedkoper dan op mezelf wonen en het is tegenwoordig niet makkelijk om effe een huis te huren via woonvereniging.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:08

Dat is inderdaad best veel geld, maar altijd nog goedkoper dan helemaal op je zelf... Ik vraag mij alleen af hoe je moeder het gaat redden als je straks wel het huis uit gaat! Kan ze het dan wel redden?

texelse

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:01

phoe goldenflower, dat is heel veel, als je daarbij ook nog studeert en dus niet fulltime werkt. Maar het is altijd nog minder dan wanneer je zelf een kamer/appartement ergens huurt en je eigen boodschappen moet doen. En als jullie samen wonen, tja, dan is het in dit geval ook reëel om samen zo goed mogelijk de kosten te delen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:45

Ik ben 23 jaar en werk 4 dagen in de week en moet thuis € 150,- betalen aan kostgeld (per maand)

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:48

Goldenflower schreef:
Ik heb alle berichten doorgenomen en ik merk wel op dat ik meer betaal dan de meeste van jullie.

Ik zal even mijn thuissituatie omschrijven, dan is het beter te begrijpen voor de buitenstaanders zoals jullie. ;)

Ik ben 23-jarige meid en sinds vorig jaar ben ik begonnen met werken. Op dit moment werk ik 28 uur en binnenkort ga ik beginnen met mijn studie. Mijn vader gaat gelukkig studie voor me betalen, want ik ga namelijk deeltijd studie doen en je hebt geen recht op stuffi. Ik moet alle vaste lasten die ik heb zelf betalen van mijn loon zoals auto, verzekeringen, wegenbelasting, abonnementen, kleding, dagjes uit, benzine enz..

Mijn moeder en ik wonen samen in een rijtjeshuis en ik moet elke maand 320 euro per maand aan haar betalen. Maar zij heeft geen partner en zij verdient geen vetpot. Ik weet dat zij mijn geld hard nodig heeft om de boodschappen en de rekeningen kunnen betalen.

Ik weet dat het veel geld is, maar het is nog steeds goedkoper dan op mezelf wonen en het is tegenwoordig niet makkelijk om effe een huis te huren via woonvereniging.

Ik snap het helemaall mijn sitatie thuis is ook zodanig dat als ik niets zou betalen mijn moeder het ook hel zwaar zou krijgen,,ik ga wel binnenkort weer weg...

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:53

Ik heb gelukkig nooit kostgeld hoeven betalen. Lekker gespaard dus toen ik het huis uit ging. Vind het echter wel normaal om iets bij te dragen als je zelf genoeg verdient omdat je bv full-time werkt.
Toen ik veel werkte maar nog thuis woonde betaalde ik wel alles zelf en haalde ook reglematig eten of de boodschappen. En extra dingetjes voor mijn ouders ook nooit moeilijk over gedaan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:14

Ik betaal geen kostgeld omdat ik dan niets meer over hou, lichamelijk niet helmaal in orde. Zodra ik hier thuis meehelp met de lichte klusjes is het OK!

Verder betaal ik alles zelf, ziektezorgverzekering, telefoon, autoverzekering, kleding & mijn pony's die gelukkig 24/7 op t land staan etc.
Laatst bijgewerkt door Buckje op 07-08-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:18

In de tijd dat ik nog thuis woonde betaalde ik als ik werk had 150 euro per maand, had ik geen werk dan betaalde ik niets. Had dan ook geen uitkering.
Dat geld heb ik toen ik mijn eigen woning kocht terug gehad van mijn moeder om de inrichting van te betalen. Op zich was dat niet nodig maar wel leuk. Een extra spaarpotje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:30

Ik betaal geen kostgeld, ben ook niet echt van plan het te gaan betalen later. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:35

ik vind het niet meer dan logisch dat je kostgeld betaald als je fulltime werkt en je nog bij je ouders woont...

zodra ik werk heb betaal ik ook kostgeld, dit zal rond de 100 euro in de maand zijn

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:03

denk dat je beter 100 euro kostgeld kan betalen aan je ouders dan dat je 1000 euro kwijt gaat zijn als je op jezelf gaat zitten....

de hele opmerking over jij hebt toch voor kinderen gekozen vind ik een hele loze kreet...

ja ik heb voor mijn kinderen gekozen net zo goed dat ik er voor kies om ze (weinig)kostgeld te laten betalen als ze full time werken.
Kinderen van tegenwoordig (nu ga ik ze wel over 1 hele grote kam scheren!!)zijn imo erg verwend en dat zie ik ook terug hier in sommige antwoorden.

Heb wat respect voor je ouders die keihard werken voor jou en proberen t jou naar de zin te maken....

dus piep niet over dat beetje kostgeld

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:13

Ik heb nooit kostgeld betaald maar ben ook op mijn 19e samen gaan wonen.
Verder woont mijn broer van 26 nog thuis en betaald ook niks. Mijn broertje van 17 dus ook niet.

Ik weet niet wat ik bij mijn kids ga doen.

Ik denk altijd; ik wou kids, dus waarom moeten hun betalen terwijl ik kies voor kinderen.
Maar anderszijds, ze mogen ook wel weten wat alles kost tegenwoordig.

Ik heb het al vaak met mijn vriend hierover gehad, maar tot nu toe hebben wij beide zoiets van; als ze wat verdienen, staan ze een deel af (hoeveel ligt aan inkomen en uitgaven) en dat zetten wij apart voor hun, dat wij voor ze sparen.