kleedgeld 17 jarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:19

Toen ik 17 was kreeg ik het laatste jaar kleed- en zakgeld sinds mn 18e krijg ik niets meer.
Ik kreeg toen 30 euro zakgeld en 70 euro kleedgeld per maand. 100 euro bij elkaar dus ;)

_Nadia_

Re: kleedgeld 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:00

Toen ik op de middelbare school zat kreeg ik 5 Gulden per week en kleding als het echt nodig was, meestal van mijn oma. Toen ik op mijn 15de ging werken naast school hield mijn zakgeld op, kleding kreeg ik nog wel. Op mijn 16de was ik klaar met school en ben ik het huis uitgegaan en fulltime gaan werken. Vanaf dat moment heb ik altijd alles zelf betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:08

Cyntje schreef:
Ik kreeg niks... en moest vanaf mijn 18de zelfs kostgeld betalen :+
Wat krijgen een hoop mensen hier veel zeg :oo

Kostgeld dat snap ik nooit. Je ouders die kiezen er toch voor om kinderen te krijgen :=

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:10

Ik moet het waarschijnlijk ook gaan betalen als ik op mijn 18e thuis blijf wonen, snap het zelf ook niet.. Maarja het is niet anders.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:12

Ik mag helemaal niet klagen, en dat weet ik. :+

Ik krijg 80 euro kleedgeld, en 35 zakgeld in de maand.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:13

wat een bedragen zeg !

ik kreeg helemaal niks ! .....ik moest er zelf maar voor werken ...kreeg altijd een gulden zakgeld...toen met de euro 2 euro in de week haha ....tsja ..beter dan niks toch en heb er niet onder gelden :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:16

KLeedgeld??? nog nooit van gehoord. Wij kregen vroeger gewoon de kaart van mama of papa mee en dan moesten we ineens kopen wat we nodig hadden.

Zakgeld hadden we ook niet, als we iets nodig hadden kregen we dat gewoon.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:24

Rebeccaa schreef:
Cyntje schreef:
Ik kreeg niks... en moest vanaf mijn 18de zelfs kostgeld betalen :+
Wat krijgen een hoop mensen hier veel zeg :oo

Kostgeld dat snap ik nooit. Je ouders die kiezen er toch voor om kinderen te krijgen :=

Woon jij al op jezelf? Weet jij wat de kosten van alleen al woning, vaste lasten etc etc zijn??
Ik vind het niet raar, zeker als je een kind hebt wat al een centje verdient ;)
Ik vind het wel een beetje afhankelijk van de financieele situatie van de ouders hoor... of je er nu kiest om kinderen te krijgen of niet, ze kosten steeds meer en meer geld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:25

lynne8 schreef:
Ik moet het waarschijnlijk ook gaan betalen als ik op mijn 18e thuis blijf wonen, snap het zelf ook niet.. Maarja het is niet anders.

Ja dat snap ik dan niet hé.. Zo van "Oké we willen kinderen maar als ze 18 zijn moeten ze óf oprotten óf geld betalen"

Je neem toch kinderen en dan kan je ook wel indenken dat ze tot na hun studie etc bij je thuis wonen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:26

Cyntje schreef:
Woon jij al op jezelf? Weet jij wat de kosten van alleen al woning, vaste lasten etc etc zijn??
Ik vind het niet raar, zeker als je een kind hebt wat al een centje verdient ;)
Ik vind het wel een beetje afhankelijk van de financieele situatie van de ouders hoor... of je er nu kiest om kinderen te krijgen of niet, ze kosten steeds meer en meer geld :)

Tsja, mijn ouders zouden het me iig niet vragen omdat ze studie/school voor werk vinden gaan. ;)
Ik ben op mijn 18e nog bezig met m'n VWO, en daarna studeren etc. M'n ouders zouden pas kostgeld gaan vragen als ik daarna (na studie) nog thuis woon denk ik.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:40

Ik heb nooit kleedgeld gekregen, daar mocht ik voor werken :D
Soms hoorde ik schoolvriendinnetjes wel eens over 250 gulden per maand kleedgeld :wow:
Jeetje, nee dat wil ik mijn ouders niet aan doen, als ik echt iets nodig had dan ging mijn moeder altijd mee :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:43

250 gulden :wow:
Dat geeft ik nu nog niet eens uit per jaar :=

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:44

Vroeger kreeg ik 75 gulden kleedgeld per maand en 10 gulden zakgeld per week. Vanaf mijn 15e ook gewoon bij gewerkt. Van dat kleedgeld hoefde ik geen schoenen, jassen, sokken en ondergoed te kopen, dat kocht mijn moeder gewoon voor me. Het was puur voor broeken, shirtjes, rokjes, enz.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:53

Rebeccaa schreef:
lynne8 schreef:

Ja dat snap ik dan niet hé.. Zo van "Oké we willen kinderen maar als ze 18 zijn moeten ze óf oprotten óf geld betalen"

Je neem toch kinderen en dan kan je ook wel indenken dat ze tot na hun studie etc bij je thuis wonen..

Ik weet niet of je enig idee hebt hoe duur het is om zelfstandig te wonen, maar mijn zus werkt nu fulltime en die mag heel blij zijn met de 80 euro in de maand die ze moet betalen vind ik, de kosten stijgen enorm als je op jezelf gaat wonen, en tenslotte hebben we het over 18+ dus meerderjarige, als 'meerderjarige' vind ik dat je ook je eigen bijdrage mag leveren in de huishoudpot, zeker als je ouders het toch al niet te breed hebben :)
Bij ons is de regel, werk je fulltime dan betaal je kostgeld, studeer je nog dan betaal je geen kostgeld. Vind dat een prima regel, waarom zou mijn zus die 1100 euro in de maand verdient ( en 19 is) op de zak van mijn ouders mogen leven terwijl ze van dat geld toch ook prima een kamer kan zoeken en daar toch ook de leeftijd voor heeft.
En nu hebben mijn ouders het ook niet slecht, maar snap best dat als je financieel niet veel kan missen dat ik in zo'n situatie ook kostgeld zou moeten betalen,

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:17

Ik krijg 60 euro kleedgeld en 50 euro zakgeld. Ook betaald mijn vader m'n abbonement en verzekering.

Ik ben bijna 19.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:30

Ik ben het wel eens met Chantal, bij ons was het volgens mij tot 21 jaar.
Mijn broer heeft tot zijn 27ste thuis gewoond, of ik moet eigenlijk zeggen dat mijn ouders zijn verhuisd op 27-jarige leeftijd van mijn broer.
Ik vind het zelf niet meer dan normaal dat wij moesten meebetalen aan de huishoudpot. Dat heeft mij bewust gemaakt, waardoor ik op mezelf kon gaan wonen. :)
Zelf zie ik het zo dat mijn ouders mij geholpen hebben om te leren hoe je zelfstandig kunt leven en hoe je goed met je geld om gaat waardoor ik uiteindelijk zonder problemen op mezelf kon gaan wonen.
Ah ja dat is hoe ik het persoonlijk zie hoor :) Ik teer dan ook niet graag op de zak van mijn ouders :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:38

Cyntje schreef:

nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig ;)

het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn ;)

ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen :+

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:42

295 euro!

als jij ooit op eigen benen komt te staan heb je volgens mij best wel een probleem..niet banketstaaf bedoeld.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:42

Rebeccaa, je bent met de 18 geen kind meer.
Dus mag je ook best wel wat doen voor je eigen onderhoud.
Als je studeert kan naar mijn idee kostgeld niet, maar bijvoorbeeld een paard of andere luxe dingen wel.
Naast school valt er best bij te werken.
Ben je klaar met studeren, wat sommige ook al zijn met de 18 dan vind ik een bijdrage leveren helemaal niet zo raar.
Je kunt ook kiezen om dan op jezelf te gaan wonen en dan zou je willen dat de kosten maar zoveel waren als de bijdrage. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:45

_JL_ schreef:
Cyntje schreef:

nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig ;)

het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn ;)

ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen :+

Ik kan me voorstellen dat jij niet kan geloven dat een ander voor 125 klaar is.

Ik denk dat ik aan kleding per jaar ook niet veel meer kwijt ben.
En soms heb ik eens een winterjas nodig, dan ben ik meer kwijt, maar dat is ook niet elk jaar.
En ook met schoenen doe ik meerdere jaren.
Ik denk opgeteld en gemiddeld dat ik met 250 per jaar voldoende heb aan heel mijn kleding.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:47

150 euro per 3 maand
Dus 50 euro per maand :)
En elke vrijdag 15 euro zakgeld

Maar ik krijg nog maar 1 keer kleedgeld en daarna niet meer :(

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:05

noortje schreef:
295 euro!

als jij ooit op eigen benen komt te staan heb je volgens mij best wel een probleem..niet banketstaaf bedoeld.

ik heb dan zeker geen probleem, want zoals ik al zei doe ik lang niet alles op,

én... ik werk, ben zeker geen lui meisje dat geniet van alles wat ze in haar schoot geworpen krijgt,
heb juist een hele maand gewerkt en tijdens mijn studie werk ik ook een dag in het weekend... ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:12

Ik kreeg toendertijd 100 euro per maand, moest ik alles van kopen. Kwam daar totaal niet mee rond, dus had een bijbaantje vanaf mijn 14e/15e ongeveer. Kwam ik alsnog niet mee rond maargoed, dat lag meer aan mezelf :).

Ik vind persoonlijk kostgeld echt belachelijk. Kan me voorstellen dat als ouders het niet zo breed hebben en de dochter/zoon werkt fulltime, dat ze een bijdrage vragen, maar in mijn geval zou ik het nooit hebben betaald. Heb ook altijd gezegd dat als ze het zouden opperen ik op mezelf zou gaan wonen. Nu ben ik op mijn 22ste het huis uit gegaan, toch nog vroeg zat, dus heb er ook nooit mee te maken gehad.

Edit: 125 euro per jaar voor kleding? Dat vind ik heeel erg knap, daar zit ik per maand meestal al boven...!
Lees net het berichtje hieronder dat je het vaak tweedehands koopt, maar ben je dan niet bang dat de foto misleidend is oid? Ik zou dat echt niet durven...
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 03-08-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:18

Ik koop nooit 2ehands of via internet.
Ik zou echt geen raad weten met per maand 100 euro aan kleren uit te geven.
Laat staan nog meer. :)
Dan hangt je kast toch vol met dingen die je ooit amper aan gedaan hebt.