Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:51

Misschien.. Ik kijk wel ff hoe het vanmiddag verloopt. ;)

Helderder

Re: Rijlessen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:03

Wow, maak ik net een oefenexamen heb ik alleen 2 fout in de gevaarherkenning. :)) Als ik dat morgen tijdens het examen ook zo doe zit het wel goed, haha.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:00

Joonsel schreef:
Dirkje25 schreef:
Wat betreft de tram en de voorrang wil ik verwijzen naar 2 artikel van het rvv
Je kunt ze nalezen op tdekkers.nl
artikel 15 zegt iets over voorrang en over de uitzondering tram in lid 2b

Daarnaast artikel 18 betreft rechtdoor op dezelfde weg en wederom de tram die daar weer niet aan meedoet.
Ik zoek nog naar meer maar dit was hem zo ongeveer.

let wel op bij b.v. rechtdoor op dezelfde weg in combi. met een vop dan moet de tram wel stoppen door de vop.

Daar is de militair collone weer een leuk instinker. Die hoeft bij een vop weer niet te stoppen echter wel bij de rechtdoor op dezelfde wegregel.

Ik ga nog eens verder zoeken of er nog meer over die tram bepaald is.

Nu in begrijpbare taal O:) ?

Sorry, als je artikel 15 van het rvv leest staat daar: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
Daar staat ook een uitzondering en dat is dus die tram. Want er staat als uitzondering: bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.
Als je op de site tdekkers.nl gaat kijken en links rvv aanklikt kom je terecht bij het Regelement Verkeerstekens en verkeersborden. Daar staat dit te lezen in artikel 15.

Verder staat er ook iets geregeld in artikel 18 over bestuurders die afslaan en verkeer ( dus alle verkeer) dat rechtdoor gaat op die weg. Daar staat ook weer dat de tram daar weer niet aan meedoet ( lid 3 van dat artikel) Teven staat daar ( in artikel 18 lid 2) bestuurders die links afslaan ( de lange bochte nemen dus) bestuurders die hen tegemoet komen en rechts af willen slaan ( voor jouw langs dus) voor moeten laten gaan. Ook daar trekt de bestuurders van een tram zich weer niks van aan.
Als je nog meer verduidelijking wilt mag dat per pm.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:04

Joonsel schreef:
Veirl schreef:
Ik heb vanmiddag weer les en eigenlijk vrijdag ook, maar ik ga het afzeggen en een tijdje niet meer rijden. Ik word er nl een beetje moe van. Een paar weken terug zei mijn rijinstructeur dat hij mijn TTT zou aanvragen, ondertussen heb ik er niets meer over gehoord en elke les hoor ik weer 'ja het ging super, ben trots op je' terwijl ik zelf het idee heb dat ik níks geleerd heb. Ik heb nu bijna 40 lessen gehad en bijv. nog nooit fileparkeren geoefend en aangezien ik toch heel augustus niet kan rijden, lijkt het me beter m'n geld niet te vergooien en nu te stoppen en dan maar in september weer te beginnen en hopelijk snel examen doen...
Ik kan er echt pissig om worden afentoe. :\

Is misschien wel beter ja! Kan je geen andere rijschool zoeken als je 't idee hebt dat je niks leert?

Normaal gesproken is "achteruit in file parkeren en weer wegrijden" toch een van de laatste byzondere verrichtingen die je krijgt. Maar die zou je toch gehad moeten hebben voor je aan kruisingen enz. begint.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:13

Het is toch iets anders gelopen dan ik dacht. Heb nu de 24e m'n TTT. :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:15

Paula schreef:
Wow, maak ik net een oefenexamen heb ik alleen 2 fout in de gevaarherkenning. :)) Als ik dat morgen tijdens het examen ook zo doe zit het wel goed, haha.
Met welk programma oefen jij? :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:25

Julia, wanneer heb jij je theorie examen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:28

Elessar schreef:
Paula schreef:
Met welk programma oefen jij? :)

Examentraining CD-rom van Verjo (daar zijn ook mijn theorieboeken van).

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:13

ik ben weer terug van les
heb op de snelweg gereden, :)

vraagt ie aan het einde van de les hoe oud lux is (ons veulen)
zegt ie ik rij ook paard 8-)
haha wel gaaf een instructeur die zelf ook paardrijd :))
en dat zegt hij ook pas na les 23 :')

tijdens het rijden kletsen we nooit, ben dan veels te geconcentreerd bezig
meer die tijdens het rijden nooit kletsen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:50

Haha wat leuk Jodym. Ik laat hem meestal praten, in moeilijke situaties zit ik alleen maar te steunen. :)) Op de terugweg kletsen we eigenlijk wel altijd, maar soms wil het ook nog wel eens een les helemaal stil blijven.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:00

Wil je eens een screenshot maken, alsjeblieft? O:)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:34

Jodym schreef:
ik ben weer terug van les
heb op de snelweg gereden, :)

vraagt ie aan het einde van de les hoe oud lux is (ons veulen)
zegt ie ik rij ook paard 8-)
haha wel gaaf een instructeur die zelf ook paardrijd :))
en dat zegt hij ook pas na les 23 :')

tijdens het rijden kletsen we nooit, ben dan veels te geconcentreerd bezig
meer die tijdens het rijden nooit kletsen?

Het is niet dat we nooit praten, maar het is wel zeer regelmatig stil. :P Als we dan een keer kletsen, ben ik ook gelijk afgeleid en gaat er meestal iets fout. :')

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:35

Verschillend... De ene keer zeg ik veel, de andere keer gaat... Maar echt stil is het niet gauw.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:36

:) :
Afbeelding

Bovenste is gevaarherkenning, het onderste de theorie. Die onderste had ik trouwens fout ik had nee want in mijn boek staat; 'Op fietsstroken mag u niet voorsorteren'. :? Wat is nu het goede antwoord?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:36

Mag wel voorsorteren zo hoor! :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:38

Mag wel, het is geen verplichte fietstrook, het is een suggestie strook, als er een door getrokken witte lijn had gestaan, had het niet gemogen! :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:39

En als er fietsers hadden gefietst ook niet? (achter de auto dan, die naderen).

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:47

Zoiets had ik ook :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:58

Als er fietsers achter fietsen, moet je kijken hoever ze achter je zijn, kun jij er ongehinderd voor heen draaien, dan moet je zo voorsorteren, zijn de fietser kortbij, en gaan ze rechtdoor, dan hebben ze voorrang, en kun je dus niet zo voorsorteren, maar als het goed is, had je er dan nog achter gezeten ;), anders snijd je de fietsers af..;)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:01

Oké, logisch ook. :+ Net wel weer een stom foutje, je moet natuurlijk je knipperlicht aandoen met inhalen van een fietser maar m'n instructeur zei van niet dus vulde ik net van niet in. Fout. Maargoed evengoed nog geslaagd en nu kap ik ermee want ik moet het nu gewoon kennen want heb er genoeg aan gedaan. Als ik het morgen niet haal ligt het iig niet aan het leren/oefenen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:02

Volgens mij doet bijna niemand altijd z'n knipperlicht aan bij het inhalen (van een fietser).

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:04

Nee, bij 1 niet en bij 2 wel geloof ik. Nja, dat is wat ik doe. :+

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:07

Ik vergeet 't altijd. :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:10

Hmm.. dat is met in de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom volgens mij, maar wat wat is :?.. Geen idee :+
Ik doe het ook nooit...haha

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:36

Ell_en schreef:
Als er fietsers achter fietsen, moet je kijken hoever ze achter je zijn, kun jij er ongehinderd voor heen draaien, dan moet je zo voorsorteren, zijn de fietser kortbij, en gaan ze rechtdoor, dan hebben ze voorrang, en kun je dus niet zo voorsorteren, maar als het goed is, had je er dan nog achter gezeten ;), anders snijd je de fietsers af..;)

Mijn instructeur zei dat het er ook mee te maken had dat fietsers je eigenlijk ook niet rechts in mogen halen en je ze zo dwingt om links in te halen, zonder ze af te snijden natuurlijk, wat voor iedereen wel zo veilig is. Ik weet niet of dat klopt?