Ouders vinden mij té dik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:01

Wat vreselijk dat je ouders zo doen. Ik heb hetzelfde meegemaakt, mijn ouders zeiden dat ook, omdat ik in een 1,5 jaar tijd 10 kilo was aangekomen. Ging van 50 kilo naar 60 kilo bij een lengte van 1.70. Niets om je druk over te maken dus!
En bij jou zou ik met mensen gaan praten die je vertrouwd! Wat je ouders ook zeggen, je bent niet te dik!!
Kun je niet met je ouders gaan praten dat je het vervelend vindt dat ze zo tegen je doen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:02

@ Janine1990

Ik heb altijd al van mezelf bolle wangen gehad, daar stond ik bekend om, dus dat heeft nikst met gewicht te maken. Oook heb ik hele kleine (lees egt kleine) handen en ook geen dikke vingers, soepel genoeg (gelukkig want doe een grafische opleiding) en heb ook onwijs slanke voeten, wat helaas al mijn hele leven zo is waardoor ik beperkt ben met schoenen.

Ik kan nog steeds hard rennen, mischien niet zo lang als vroeger, maar dit komt echt door het roken, daarom ben ik ook zwaar aan het minderen. (van 1 a 2 pakjes per dag naar 2 sigaretten per dag of helemaal niets).

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om paard te rijden, ben al een half jaar op zoek naar een vzpaard, tevergeefs, dus ik wil zeker wel sporten, maar dat is niet altuijd mogelijk. Fietsen doe ik elke dag, vind ik ook leuk, dus ik beweeg zoiezo ;) fietsen minimaal 1 uur per dag.

Ik voel me totaal niet ongezonder dan dat ik was toen ik 52kg woog, ik let zoiezo nu wel meer op mijn eten en laat fast food staan

ik snap best dat er kritiek over mijn gewicht komt, ik weet dat ik 3 kilo te zwaar ben, maar ik val net zo makkelijk af als dat erbij komt. Heb een erg wisselend gewicht. Ik had me gister gewogen in de ochtend met kleren aan, woog 69. Ben daarna gaan plassen, en toen woog ik 67. En het was niet zo heel veel. (weegschaal is prima). heb ook tijden gehad dat ik in 1 weekend 4 kilo afviel. en dan bijv paar weken later weer wat bij komt.

Ik heb tevens ook de laatste tijd onwijs veel stressperiodes, zowel thuis als school, en meestal ga je dan ook automatisch wat meer eten. En dan val ik in de zomer altijd weer wat af omdat ik dan heel wat actiever ben en het lekker weer is.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:02

@Janine1990: Ja, dat was inderdaad tegen jou. Wat je zegt is waar, maar het kan niet andersom gezien worden. Het is dus zo dat stevige mensen een boller gezicht hebben. In je eerdere post stel je echter dat je kunt zien dat TS te zwaar is, omdat ze een bol gezicht heeft. En dat is wat bij betreft quatsch.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:04

_Inge schreef:
Janine , zoals jij het nu schrijft komt toch veel beter over dan hoe HC het doet,
het is toch niet nodig iemand op zo'n manier toe te spreken.
Ze zal veel meer hebben aan jouw post dan aan zo'n nietzeggende opruiende post van HC.

En ja het is correct dat ouders de eetgewoontes van de kinderen in de gaten houden, maar het gaat vooral om de manier waarop,
dit moet altijd met liefde en respect gedaan worden, en die opmerkingen zijn niet respectvol vind ik.

overigens, ik heb in mijn tienerjaren anorexia gehad daarna ben ik ook aangekomen in mijn zwangerschappen en dit is er na jaren ook weer terug af, ben 1.63 ong en weeg 50 kg en liefste wil ik er nog af hebben.
Op deze manier praten ze een eetstoornis aan, en dit is niet fijn en zo enorm moeilijk om volledig van te genezen.

een tip voor de TS: Be Proud (dit is een nummer wat pas uitgekomen is en super mooi ;) ff reclame maken he :P )

Ik denk dat HC TS graag wil aanspreken op de manier waarop TS over haar ouders spreekt. Begrijpelijk wat TS doet, maar tegelijk ook niet netjes. Ze geeft aan dat haar vader met name een health freak is, dus hij zegt het niet om haar de grond in te trappen. De manier waarop hij het zegt mag wel wat genuanceerder.

TS, heb je je ouders al eens aangesproken op het feit dat er ook eetstoornissen bestaan en dat ze jou behoorlijk die kant op jagen?

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:05

Ik herken het.
Myn moeder zei het ook altyd (1.76 - toen 60 kilo)
Ik ben toen in een door gedraaide bui in een maand tyd 15 kilo afgevallen.
& toen begon ze oppeens weer te zeiken dat ik moest aankomen. :\

Maybe zou je er met je moeder over moeten praten. Zeggen dat je het vervelend
vind en je helemaal geen last er van hebt dat je geen maatje 34 hebt. :(:)

en trouwens wat als je nu echt dik was? moest je moeder dan hysterisch tegen je
gaan doen dat je te zwaar weegt, lykt me niet. Ze kan het ook gewoon vriendelyk
zeggen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:06

TS, ik zal niet goedpraten dat ze zulke opmerkingen maken, dit is gewoon fout.
Maar ik merk wel dat je in een enorm moeilijke situatie zit, ook voor jou is het niet makkelijk als je broers beide stoornissen hebben,
dat merk ik nu al aan mijn dochtertje.
Hoeveel we ook proberen de aandacht gelijk te verdelen , mijn zoontje eist het op, en mijn meisje komt gewoon aandacht te kort soms, en dit uit wel eens in buien van hallo ik ben er ook :+
Ik las dat je vader graag sport, ook al doe je het zelf mss niet graag, maar is het geen idee om iets samen met hem te doen, 1 dag per week samen een actieve bezigheid, als hij dit ook leuk vind natuurlijk ;)
Maar het versterkt normaal de band en je hebt een omgeving wat hij leuk vind, het sporten, en daarin kan je mss af en toe gesprekken voeren dan , dat hij je beter leert begrijpen en jij hem mss ook?

Rennie89

Re: Ouders vinden mij té dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:09

Ik doe ook wel eens iets samen met mijn vader, fietsen. Eeen aantal jaar terug heb ik van Leiden naar Utrecht en toen naar Ede gefietst. dus bewegen deed ik zeker, maar ik fiets gewoon graag en dan vooral met een doel. In de zomer fietsen we ook altijd. Maar nu heeft iedereen het ook vooral druk, dus alleen in de zomer komt dat ter sprake

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:11

Blue_Eyes schreef:
@Janine1990: Ja, dat was inderdaad tegen jou. Wat je zegt is waar, maar het kan niet andersom gezien worden. Het is dus zo dat stevige mensen een boller gezicht hebben. In je eerdere post stel je echter dat je kunt zien dat TS te zwaar is, omdat ze een bol gezicht heeft. En dat is wat bij betreft quatsch.

TS heeft inmiddels verteld dat ze bekend staat om haar bolle wangen.
Ik moet zeggen dat ik haar gezicht echt prachtig vindt! Ze lijkt een beetje op Sofie in ATWT. :P
In mijn post bedoel ik dat dikkere mensen vaak ook een dikker gezicht hebben, maargoed, dat is verkeerd begrepen, kan gebeuren.

TS, je moet echt geen smoesjes verzinnen. Want daar lijkt het een beetje op in je posts.
Een wisselend gewicht heeft iedereen, ik ben ook de ene dag 74 kilo en de volgende dag 77. Daarom hou ik een gemiddelde aan, van 75 kilo.

Wat voor fietsen doe je? Heb je een atb? Of een wielrenfiets? Want een gewone fiets is niet direct iets om af te vallen volgens mij. Wat is je motivatie om te fietsen en hoeveel fiets je?

Je let op je eten, maar je hebt een slecht eetpatroon, zo werd enkele pagina's terug geconstateerd. Eetpatroon is belangrijker dan de inhoud van je maaltijden en tussendoortjes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:16

ik fiets in de zomer gewoon op een mauntainbike, een echte van dobermann ofzoiets. Ik doe die dan altijd op de zwaarste mode, en fiets dan door bossen etc. Laatst heb ik ook nog gefietst in Lunteren (gen ede) dat is waar we dus elke zomer heen gaan. Onwijs mooie omgeving waar je mooie foto's kan maken. Ik ben een echt natuurmens en vind het heerlijk om door de wekeromse zand te fietsen of gewoon doelloos door de polders. Ik kan wel uren fietsen als het mooi weer is, ik vind het egt leuk, alleen moet het weer wel te doen zijn, dus niet dat het pijpenstelen regent dat ik dan 2 uur ga fietsen.

Over mijn eetpatroon, ik ontbijt met een broodje, en een sapje (fruit zonder toegevoegde suiker, gewoon puur) en middag eten probeer ik nu wel iets te eten, en dan avondeten en dan rond 10 uur een boterham. dus niet extreem. Ik snoep ook bijna niet ofzo

Maar je moet wel weten dat ik aan de medicijnen zit. Voor degene met een kind die ADHD heeft zullen het wel herkennen. Ik zit aan de medicanet, dat is een andere dosis dan concerta dat gebaseerd is op ritalin. Medicanet werkt ca 8 uur en je eetlust verdwijnt hier door dramatisch, dus meestal eet ik pas wat als het uitgewerkt is, wat dus meestal rond 8 a 10 uur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:17

Huertecilla schreef:
Gefeiliciteerd meid!!!

Overgewicht is schadelijk voor de gezondheid en in onze ark van overvloed een epidemie die de volksgezondheid in de westerse maatschappij behoorlijk bedreigd.

Jij valt nog onder de zorg, onder de verantwoordelijkheid van jouw ouders. Jouw gezondheid is hun verantwoordelijkheid en overgewicht schaadt jouw gezondheid. Het is hun PLICHT jou op overgewicht te wijzen.

Heel goed om te lezen dat er ook ouders zijn die begrijpen dat jou meer/ongezonder laten eten dan goed is, geen goede zorg is.

Jouw verhaal is jouw perceptie en daar kan niemand een mening over vormen of ze te veel nadruk leggen of het wellicht beter anders aan zouden kunnen pakken.

Als je zelfstandig woont en in je eigen levensonderhoud voorziet kan je hierover je eigen beslissingen nemen. Zelfs dán echter is het de ouderlijk ´plicht´ om je op ongezond gedrag te wijzen. Dan echter is het joúw verantwoordelijkheid, nu is de die van hen.
Nogmaals, gefeliciteerd!

hc

die ouders laten haar anders wel iedere dag patat eten, en gaan vervolgen zeuren dat ze te dik is. Dat is geen verantwoordelijkheid nemen voor het eetgedrag van je kinderen, dat is gewoon een negatief zelfbeeld aanpraten (met weer andere mogelijke gevolgen). als het ze echt omdat overgewicht had gegaan - dat niet eens drastisch is, maar eerder een risicogewicht om overgewicht te krijgen, - dan hadden ze zelf ook die veranderingen in haar eetpatroon aan moeten brengen, en dan hadden ze dat al veel eerder moeten doen en niet met denigrerende woorden dan.

Maar gezien haar gewicht, lijkt me dat dus een beetje overtrokken .. Het lijkt me belangrijker om er op te letten dat ze niet aankomt, maar door heel erg op het afvallen te forceren kan je ook een averechts effect krijgen... :)
En je felicitaties lijkt me een beetje misplaatst,
Groetjes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:35

lifaya schreef:
ik fiets in de zomer gewoon op een mauntainbike, een echte van dobermann ofzoiets. Ik doe die dan altijd op de zwaarste mode, en fiets dan door bossen etc. Laatst heb ik ook nog gefietst in Lunteren (gen ede) dat is waar we dus elke zomer heen gaan. Onwijs mooie omgeving waar je mooie foto's kan maken. Ik ben een echt natuurmens en vind het heerlijk om door de wekeromse zand te fietsen of gewoon doelloos door de polders. Ik kan wel uren fietsen als het mooi weer is, ik vind het egt leuk, alleen moet het weer wel te doen zijn, dus niet dat het pijpenstelen regent dat ik dan 2 uur ga fietsen.

Over mijn eetpatroon, ik ontbijt met een broodje, en een sapje (fruit zonder toegevoegde suiker, gewoon puur) en middag eten probeer ik nu wel iets te eten, en dan avondeten en dan rond 10 uur een boterham. dus niet extreem. Ik snoep ook bijna niet ofzo

Maar je moet wel weten dat ik aan de medicijnen zit. Voor degene met een kind die ADHD heeft zullen het wel herkennen. Ik zit aan de medicanet, dat is een andere dosis dan concerta dat gebaseerd is op ritalin. Medicanet werkt ca 8 uur en je eetlust verdwijnt hier door dramatisch, dus meestal eet ik pas wat als het uitgewerkt is, wat dus meestal rond 8 a 10 uur is.

En je verkondigde eerst dat je niet sportte! :Y)
Ik vind je wel lekker actief, met je ATB!

Let wel, veel mensen denken dat ze met 1 keer per week sporten goed bezig zijn. Zo zijn er mensen die één keer per week gaan fitnessen. Dat is compleet zinloos, wil je iets aan je conditie/spieren etc doen, moet je minimaal 2 á 3 keer per week sporten.
Je hoeft overigens niet per se paard te rijden, tennis is een superleuke sport! Hardlopen in de zomer 's ochtends om zeven uur is ook zalig! Helaas kan ik dit niet doen, door mijn knieën (krijg last van vocht in mijn knieën, gigantisch dikke knieën etc.), dus als je gevoelige knieën hebt, NIET DOEN! Deze week zul je waarschijnlijk minder fietsen, het waait gigantisch en de lucht dreigt constant. Althans, hier in het noorden. Je vader is erg actief, misschien heeft hij een crosstrainer of zo'n halve fiets (weet naam niet meer).

Verder zou ik 's avonds om 10 uur geen boterham meer nemen, maar bijvoorbeeld een knackebrod met een plakje kaas.

Ik ben wel een ADHD figuur, maar heb geen medicatie. Probeer alleen ondanks je eetlust wel te eten op gezette tijden.
Misschien creëer je hier wel eetlust mee. Immers, als je honger hebt, en je lang niets eet, gaat het vanzelf wel over. Althans, bij mij wel :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:37

Janine1990 schreef:
Een gezond BMI ligt tússen 19 en 25.
Dat is een ongelooflijk brede marge! Als je dan ook over die marge heen gaat, vind ik dat je op moet letten voor je gezondheid!

....

De opmerkingen wat betreft je verantwoordelijkheid die HC maakt, ga ik volledig in mee :j

En nog een toevoeging, blijkbaar kan jij geen verantwoordelijkheid dragen voor je gewicht, want je ouders moeten je er op wijzen...

..en degenen die haar dáár volkomen neutraal op wijzen zijn óók boeman (-vrouw) ;)

Nogmaals; fijn dat jouw ouders blijkbaar om jouw gezondheid geven, gefeliciteerd.

hc

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:48

Janine1990 schreef:
lifaya schreef:

En je verkondigde eerst dat je niet sportte! :Y)
Ik vind je wel lekker actief, met je ATB!

Let wel, veel mensen denken dat ze met 1 keer per week sporten goed bezig zijn. Zo zijn er mensen die één keer per week gaan fitnessen. Dat is compleet zinloos, wil je iets aan je conditie/spieren etc doen, moet je minimaal 2 á 3 keer per week sporten.
Je hoeft overigens niet per se paard te rijden, tennis is een superleuke sport! Hardlopen in de zomer 's ochtends om zeven uur is ook zalig! Helaas kan ik dit niet doen, door mijn knieën (krijg last van vocht in mijn knieën, gigantisch dikke knieën etc.), dus als je gevoelige knieën hebt, NIET DOEN! Deze week zul je waarschijnlijk minder fietsen, het waait gigantisch en de lucht dreigt constant. Althans, hier in het noorden. Je vader is erg actief, misschien heeft hij een crosstrainer of zo'n halve fiets (weet naam niet meer).

Verder zou ik 's avonds om 10 uur geen boterham meer nemen, maar bijvoorbeeld een knackebrod met een plakje kaas.

Ik ben wel een ADHD figuur, maar heb geen medicatie. Probeer alleen ondanks je eetlust wel te eten op gezette tijden.
Misschien creëer je hier wel eetlust mee. Immers, als je honger hebt, en je lang niets eet, gaat het vanzelf wel over. Althans, bij mij wel :Y)

Je bedoeld een trialbike? :P daar hebben wij er 2 van.
Ja helaas deze week komt er niet veel van fietsen wel gister gedaan maar vandaag met de bus vanwege koffer enzo.

Kan nu even niet uitgebreid antwoorden moet even verder met de deadline
zal straks verder antwoorden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:54

ATB is toch All Terrain Bike?
Als in mountainbike?
Tenminste, dat werd mij geleerd op kamp in België, maargoed, ik ben niet zo sportief :Y)
Voor mij is dat fietsen met een mountainbike etc. een pot nat. Wielrennen vind ik een stuk leuker om naar te kijken :Y)

Overgewicht blijft moeilijk :j
Ik heb het idee dat je om de feiten, waar je op wordt gewezen door anderen, heen draait. Ik vind het erg begrijpelijk, heb ook wel eens een topic gehad waarbij ik eigenlijk de waarheid niet wilde horen, of het allemaal minder erg probeerde te maken voor mezelf. Daar leer je uiteindelijk wel van. Maar je bent een prachtmeid, zorg dat je dat ook blijft! Zorg dat je over 10 jaar nog trots op je lichaam bent! En als je kinderen hebt, je niet hoeft te schamen omdat je een 'bolle moeder' bent.

Dat laatste is overigens geen belediging o.i.d., mijn moeder biechtte na haar afvallen op dat ze altijd onzeker was over haar uiterlijk, dat ze ons niet naar school durfde te brengen, of op onze school kijken. Een open dag, wat dan ook.
Onzekerheid stopt niet na de puberteit. :n