Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:45

En waarom zou je geen diepe innige band kunnen hebben als je allebei simpelweg niet de behoefte hebt om met een ander te slapen? Je kan toch ook genoeg aan elkaar hebben?

Hier kan ik dus wel boos om worden. Wat is het met mensen met "open relaties" dat elke "gewone" relatie ineens voor jaloerse closed-minded mensen is? En dan zich afvragen waarom ze scheef bekeken worden :')

Die van mij werkt als verpleger dus zit de hele dag tussen andere vrouwen. Ik zou het wel heul druk hebben als ik jaloers zou zijn :j Om zo "open minded" te zijn, veroordelen mensen met open relaties maar wat graag mensen die hun visie niet delen. :)

Airiin

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:50

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen open relatie :)
Ik vraag me alleen af hoeveel zin het heeft om eisen en regels aan elkaar op te leggen, als je niet bij elkaar wil zijn dan helpt 'je mag niet met een ander naar bed' daar ook niet aan. Ik blijf uit eigen, vrije keuze naar bed gaan met mijn vriendje en ik hoef ook niet iemand anders. Sommige mensen willen dat alleen wel, en denk niet dat dat verkeerd is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:54

Airiin schreef:
Ik vraag me alleen af hoeveel zin het heeft om eisen en regels aan elkaar op te leggen, als je niet bij elkaar wil zijn dan helpt 'je mag niet met een ander naar bed' daar ook niet aan. Ik blijf uit eigen, vrije keuze naar bed gaan met mijn vriendje en ik hoef ook niet iemand anders. Sommige mensen willen dat alleen wel, en denk niet dat dat verkeerd is.

Maar in een gewone relatie word dat toch niet zo uitgesproken? Bij ons toch niet, het feit dat je niet met een ander naar bed gaat is hier gewoon heel logisch en nooit afgesproken of wat dan ook.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:56

BraveSpots schreef:
Airiin schreef:

Maar in een gewone relatie word dat toch niet zo uitgesproken? Bij ons toch niet, het feit dat je niet met een ander naar bed gaat is hier gewoon heel logisch en nooit afgesproken of wat dan ook.

Ik heb het er regelmatig over gehad, met zowel mijn ex-en als mijn huidige relatie. Vind het toch wel een belangrijk iets om elkaars mening over te weten.

EDIT: als jullie het er over eens zijn dat er geen sprake moet zijn van andere bedpartners, is dat natuurlijk niet per definitie 'slecht'. Ik ben absoluut tegen dat soort waardeoordelen over anderen. Ik denk ook niet dat er een antwoord is op de stelling, puur omdat mensen te erg individueel zijn en er dus niet gesproken kan worden over 'in het algemeen'.
Laatst bijgewerkt door Airiin op 14-05-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:58

Nou, ik heb een heeeeele lieve, leuke, geweldige, etc. vriend, zou hem voor geen goud willen missen, maar soms zie ik iemand waarvan ik denk... nouhou, jij mag er ook wel zijn (en wat er dan nog meer op zo'n moment door je hoofd spookt ;))

(ik las iets over iemand die vond dat wij geen 'nestvlieders' waren, als je dat 'vrouwtjeskudde'gebeuren zou hebben zou dat prima kunnen, de kleintjes blijven bij de ouders tot ze volwassen zijn, dan verlaten de mannetjes de club en gaan op vrouwenjacht ;))

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:07

laetitia schreef:
pharagirlke schreef:
Als ik zou weten dat mijn vriend er zo over zou denken zou die echt heeeeeel snel buiten staan. Mensen zijn geen dingen waar je mee hoort te spelen. :n Als je perse er op los wil n*uken zijn daar beroepen voor....... :\

Ik denk dat je het verkeerd opvat...Het gaat er niet om om er op los te nakken, maar het gaat er om dat ik denk dat ik niet mijn hele leven monogaam aan 1 persoon zou kunnen zijn. Als ik nu iemand ontmoet, ben nu 32 jaar en ik ga voor hem dan ga ik voor hem. Alleen voor hem. Echter ben ik van mening dat ik niet zeker weet of ik de rest van mijn leven aan hem verbonden wil blijven. Misschien ontmoet ik na 30 jaar ineens een andere man waar ik heel erg verliefd op word.

En je kan mij niet vertellen dat jij in jouw leven maar 1 bedpartner hebt gehad of je bent heel erg heilig O:)

Ik vind mezelf helemaal niet zo heilig hoor ;) Maar toch - ja.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:10

Airiin schreef:
Ik heb het er regelmatig over gehad, met zowel mijn ex-en als mijn huidige relatie. Vind het toch wel een belangrijk iets om elkaars mening over te weten.

We hebben het er opzich wel al over gehad, maar niet specifiek zo afspraken gemaakt iod. Maar bevoorbeeld als we zo'n fout datingsprogramma ofzo bekijken dan komt het weleens ter sprake, open relaties of wat dan ook.
Ik bedoel dat we niet in het begin van onze relatie samen een gesprek hebben gehad van 'ik voel wel iets voor een monogame relatie, jij?'. Dat was iets vanzelfsprekend. Hoewel ik door dit topic besef dat dat niet zo is bij alle mensen.

Trouwens mocht hij of ik ooit daar een probleem ofzo mee hebben, denk ik wel dat er een serieus gesprek van komt natuurlijk, maar daar is tot nog toe geen behoefte aan geweest.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:26

Ik sta niet open voor een open relatie. En ik vind het vreselijk als ik bedonderd wordt.
Ik merk wel om mij heen dat monogamie helemaal er niet meer is.
Vreemdgaan,open relaties en rond neu*en is geloof ik helemaal anno 2009. Iets wat mij iets aan de ouderwetse kant maakt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:38

Petite schreef:
Annelies zo bedoel ik het niet, maar de meeste reacties hier zijn alleen; ik ben monogaam, als mijn vriend dat niet is dan rot hij maar op. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachten en laetitia die overigens zegt dat ze zelf serieel monogaam is en dus niet polygaam, verder kijkt dan alleen de constatering te uiten.

Ten eerste moet je net een groep vinden die allemaal niet jaloers zijn. Mijn ex vertelde het gewoon doodleuk dat hij daar of daar iemand opgepikt had. Zijn andere vriendin kon mij wel afmaken, dus die vertelde hij niet over anderen etc. Hij wilde voor ons allemaal een huis hebben en dan switchen van huis etc. Zij ging er van door het lint en mij brak het ook op. Zij heeft uiteindelijk besloten om te stoppen met de pil, zodat hij alleen bij haar zou blijven. Toen ze zwanger was zei ze dat het door de pil gebeurd was door antibiotica. Het kind werkte overigens niet. Ik heb hem gedumpt en hij vervolgens haar. Nee, nooit meer zoiets :n

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:17

Ben het niet met de stelling eens. Zelf ben ik namelijk zo monogaam als de pest. De ex-vriendjes die ik heb versleten (of zij mij haha) waren ook allemaal trouw. Op één enkeling na die me vervolgens enorm alert maakte voor aankomend gevaar. Jammer dat ik nu zo op mijn hoede ben, verpest mijn humeur soms.

Mocht een relatie zo slecht zijn als de pest, ik geef het niet op door met een ander te tongen. Dan zou ik het gewoon uitmaken. Iedereen weet dat er goede en slechte perioden zijn en daar moet je je maar doorheen slaan. Tenzij het alleen maar bestaat uit slechte perioden, dan zou ik stoppen en verder gaan met het leven.

Ik kan er heel duidelijk over zijn: Je bent monogaam als je het wilt zijn en een ander daar dolgelukkig mee kan maken.

Open relatie? Niets voor mij.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:58

BoGi schreef:
Ik sta niet open voor een open relatie. En ik vind het vreselijk als ik bedonderd wordt.
Ik merk wel om mij heen dat monogamie helemaal er niet meer is.
Vreemdgaan,open relaties en rond neu*en is geloof ik helemaal anno 2009. Iets wat mij iets aan de ouderwetse kant maakt.

Open relatie betekend niet meteen dat je gaat rond neu*en hoor. Alleen dat de vrijheid er is :)
Je hoeft geen gebruik te maken van alle ruimte die je gegeven wordt. Voor mij is het een teken van vertrouwen in jezelf en in de ander, en het ultieme 'elkaar vrijlaten'
Voor mij betekend een open relatie niet dat ik HOERA met iedereen het bed in duik, absoluut niet zelfs.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:06

Airiin schreef:
Open relatie betekend niet meteen dat je gaat rond neu*en hoor. Alleen dat de vrijheid er is :)
Je hoeft geen gebruik te maken van alle ruimte die je gegeven wordt. Voor mij is het een teken van vertrouwen in jezelf en in de ander, en het ultieme 'elkaar vrijlaten'
Voor mij betekend een open relatie niet dat ik HOERA met iedereen het bed in duik, absoluut niet zelfs.

Maar waarom zou je je vertrouwen in een ander op die manier moeten testen? Ik bedoel, ik heb het niet de 'test' nodig dat mijn vent de keuze krijgt om met anderen te slapen en toch voor mij kiest. Dat weet ik wel zonder dat hij die keuze moet hebben.

Afgezien van het feit dat ie dat helemaal niet zou willen denk ik, dat ik zo'n ingesteldheid heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:10

Ik heb zelf ook moeite met het feit dat er zo makkelijk met sex als lust omgesprongen wordt. Ikzelf kan het niet en heb er moeite mee als mijn eventuele vriend dat wel zo kan. Misschien een reden waar ik waarschijnlijk geen zin meer heb in een relatie.
Ik wil iemand die volledig voor mij gaat en alleen mij begeert. Ik kan hem hetzelfde bieden. Ik kan met een gerust hart stellen dat als ik ga voor iemand, dat ook helemaal is en dat ik monogaan ben. Totaal geen moeite mee.
Ik leg denk ik mijn eisen te hoog. Er zijn maar weinig mannen die dit ook zo hebben. (en tegenwoordig vrouwen ook)

Edit: beetje ongepaste beledigende opmerking weggehaald, kan hier net niet vermoed ik.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:20

BraveSpots schreef:
Maar waarom zou je je vertrouwen in een ander op die manier moeten testen? Ik bedoel, ik heb het niet de 'test' nodig dat mijn vent de keuze krijgt om met anderen te slapen en toch voor mij kiest. Dat weet ik wel zonder dat hij die keuze moet hebben.

Afgezien van het feit dat ie dat helemaal niet zou willen denk ik, dat ik zo'n ingesteldheid heb.

Waarom is dat 'testen'? Ik zou het niet erg vinden als mijn meneer met een ander in bed zou duiken. Wat ik wel erg zou vinden is als hij diepe, intieme gevoelens voor iemand anders heeft en zijn leven deelt met iemand anders zoals hij het met mij deelt. Oppervlakkige sex maakt mij niets uit.

Wat ik probeer aan te geven is dat een open relatie niet meteen hoeft te betekenen dat je met jan en allemaal de koffer in duikt. Wat veel mensen wel denken...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:27

@ Suzanne: moeite als in: voor jezelf, of voor de maatschappij?

Want wat een ander met zijn lustgevoelens allemaal doet kan mijn persoonlijk niet zo heel veel schelen. Als iemand lust en liefde kan scheiden en dat geen probleem vind of die 'gave' te gebruiken, dan doen ze gerust.

Wat ik dan weer raar vind is dat bepaalde anderen zich niet kunnen voorstellen dat dat niet zo is. Dat iemand dat absoluut niet kan scheiden, en gewoon een monogame relatie wilt hebben. Die dat ronduit 'saai' vinden, het vooruitzicht jaren het bed met dezelfde man te willen delen. Of dat je jaloers zou zijn omdat je hem het liefst met niemand anders naar bed ziet gaan.

Volgens mij bestaan ze wel hoor, die mannen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:29

Even ter verduidelijking van de discussie, kunnen we het beste even de definities definieren ;-).

Monogaam = je hele leven met 1 partner delen
Serieel monogaam = je hele leven meerdere partners hebben, niet tegelijk maar op een volgend.
Polygaam = je leven delen met meerdere partners tegelijk

Shoot me if i'm wrong!

En wat betreft er op los 'n**ken' , ik zie dat in mijn omgeving echt niet hoor...Maar ben dan ook wat ouder. Weet niet hoe het onder de 'jeugd van tegenwoordig' zit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:30

BraveSpots schreef:

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om hierover te praten, zodat de dingen die voor 'normaal' worden aangenomen voor allebei ook echt duidelijk zijn. Als mijn vriend vreemd zou gaan, zou ik hem niet eens zozeer de seks met een ander kwalijk nemen, maar vooral het feit dat hij niet eerlijk is geweest.

Voor mij is een relatie gebaseerd op vertrouwen en eerlijkheid. Als dat er niet is, dan is er in mijn ogen eigenlijk geen relatie. Het is je eigen lichaam, daarmee moet je doen wat je wil, maar geef je partner wel de kans (door eerlijk te zijn en erover te praten) om een keuze te maken. Als jij dus met een ander naar bed wil gaan, vertel je dat en dan kan je partner zelf kiezen of hij dat prima vind, of dat hij niet verder wil met de relatie. Dat vind ik een eerlijke manier van ermee omgaan. Doe je het stiekem, dan heb je dus geen respect voor je partner, en vind je het niet erg om die persoon te kwetsen.

Ik heb er zelf trouwens geen enkele moeite mee om monogaam te zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:34

Sim0ne schreef:
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om hierover te praten, zodat de dingen die voor 'normaal' worden aangenomen voor allebei ook echt duidelijk zijn. Als mijn vriend vreemd zou gaan, zou ik hem niet eens zozeer de seks met een ander kwalijk nemen, maar vooral het feit dat hij niet eerlijk is geweest.

Voor mij is een relatie gebaseerd op vertrouwen en eerlijkheid. Als dat er niet is, dan is er in mijn ogen eigenlijk geen relatie. Het is je eigen lichaam, daarmee moet je doen wat je wil, maar geef je partner wel de kans (door eerlijk te zijn en erover te praten) om een keuze te maken. Als jij dus met een ander naar bed wil gaan, vertel je dat en dan kan je partner zelf kiezen of hij dat prima vind, of dat hij niet verder wil met de relatie. Dat vind ik een eerlijke manier van ermee omgaan. Doe je het stiekem, dan heb je dus geen respect voor je partner, en vind je het niet erg om die persoon te kwetsen.

Dat ben ik met je eens. Ik neem dan ook aan dat als mijn vriend daar ooit moeite zou mij krijgen (om dus monogaam te zijn) dat hij dat gewoon over praat met mij. En dat geldt omgekeerd ook.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:41

Sim0ne schreef:

Precies wat ik bedoel, eerlijkheid voor alles. Mijn vriend vind het namelijk niet tof als ik met andere jongens naar bed zou gaan, dus dat doe ik ook niet (als ik dat zou willen). Ik begrijp ook wel waarom mensen liever monogaam zijn/in een monogame relatie zitten, maar ik heb het liefst zelf de keuze. Ik vind een open relatie ook niet 'beter' dan een gesloten relatie. Het enige dat 'goed' is, is hetgene dat werkt tussen jou en je partner.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:07

Haha, wat zijn we het eens met elkaar. Gesloten relaties bestaan dus ook eigenlijk niet. Het is immers altijd je eigen keus. Er zijn dan alleen eerlijke en oneerlijke relaties, afhankelijk van of je er met elkaar over praat of niet.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:24

Sim0ne schreef:
Haha, wat zijn we het eens met elkaar. Gesloten relaties bestaan dus ook eigenlijk niet. Het is immers altijd je eigen keus. Er zijn dan alleen eerlijke en oneerlijke relaties, afhankelijk van of je er met elkaar over praat of niet.

Hoezo bestaan gesloten relaties niet? Klinkt een beetje alsof je OF vreemdgaat OF een open relatie hebt...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:30

Airiin schreef:
Hoezo bestaan gesloten relaties niet? Klinkt een beetje alsof je OF vreemdgaat OF een open relatie hebt...

Een gesloten relatie lijkt mij er 1 waarin de een de ander verbied om vreemd te gaan. Dat is in mijn ogen onmogelijk. Je kan immers altijd doen wat je wil. Daarom denk ik dat alle relaties eigenlijk open zijn, je staat vrij om te doen en laten wat je wil met wie je wil, maar geeft je partner wel de kans om daar zelf een keuze in te maken. In mijn geval komt dat er op neer dat ik gewoon monogaam ben, ik hoef helemaal geen anderen. Maar de keuze heb ik wel, dus echt gesloten kan ik de relatie dan ook niet noemen, toch...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:48

Sim0ne schreef:
Airiin schreef:

Een gesloten relatie lijkt mij er 1 waarin de een de ander verbied om vreemd te gaan. Dat is in mijn ogen onmogelijk. Je kan immers altijd doen wat je wil. Daarom denk ik dat alle relaties eigenlijk open zijn, je staat vrij om te doen en laten wat je wil met wie je wil, maar geeft je partner wel de kans om daar zelf een keuze in te maken. In mijn geval komt dat er op neer dat ik gewoon monogaam ben, ik hoef helemaal geen anderen. Maar de keuze heb ik wel, dus echt gesloten kan ik de relatie dan ook niet noemen, toch...

Daar heb je een punt... De beslissing ligt inderdaad bij de ander. Maar ik denk dat er wel degelijk een verschil is tussen een open en een 'gesloten' relatie. Het is niet zo dat de ander je verbiedt om vreemd te gaan, maar er wordt een duidelijke voorkeur gegeven, "ik heb liever dat jij geen sex hebt met anderen". In een open relatie ligt die voorkeur anders, "Ik vind het niet erg als jij sex hebt met anderen."

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:53

Ja, als je het zo ziet, dan klopt het inderdaad wel.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:06

Wat zijn we allemaal eensgezind zeg :+