Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Twig, vergeet alsjeblieft niet dat het in België absoluut niet gewoonlijk is om op 4 mei twee minuten stil te zijn. Daar doen ze vandaag überhaupt niet aan Dodenherdenking.
. In andere landen om ons heen hebben ze inderdaad andere data (in Italie was dat 25 april, weet ik nog). Het gaat mij ook niet per definitie om de dag wanneer het gevierd wordt, het gaat me om het hele principe erachter en het respect voor de doden/slachtoffers. Ook ik denk echt wel vaker aan de oorlogen in de wereld van zowel het verleden als het heden. Ik ken ook de verhalen van de mensen die het echt hebben meegemaakt en dan ben ik zo blij dat ik tot nu toe in vrede heb mogen leven. Lees ook regelmatig boeken erover of kijk naar films. Heeft iemand vrijdag die film over Sophie Scholl gezien? Wat een ontzettend moedige vrouw was dat. Heeft haar verzet tegen de nazi's moeten bekopen met de doodstraf, vlak voor de bevrijding. Voor dat soort mensen heb ik nou diep respect. Dat zijn nou mensen die de wereld kunnen veranderen.

Twiggy2008 schreef:CandyQueen schreef:lezen is voor vele heel moeilijk hé
Dat ik die 2 minuten niet stil kan zijn gewoon omdat het voor mijn gevoel niets is, is toch voor mij persoonlijk. Daar hebben andere niets mee te maken. En daar moet je ook niet over oordelen.
Ik maak zelf wel uit of ik daarover oordeel. Kun jij dus alleen maar empathie voelen als het je 'persoonlijk' raakt? Dus je kunt je niet inleven in wat anderen hebben meegemaakt? Wat een gemis, zeg... Daarbij leef jij nu je leventje door de heldendaden van bepaalde mensen. Hadden we WOII verloren, had je nu waarschijnlijk een andere taal gesproken.![]()
Mijn hemel, twee minuten niet stil kunnen zijn...... Alsof het een enorme opoffering is, zeg.
Sorry hoor ik vind de wereldoorlogen en gewoon alle oorlogen een verspilling van levens en tijd. Die oorlogen hadden er in eerst instantie niet eens moeten zijn. Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen. Nja kijk jullie staan elk jaar dan maar 2 minuten stil ik kan het niet en ik ga het ook nooit doen, ik zie het nut er gewoon niet meer van in na meer dan 60 jaar. En zoals ik al eerder zei gevoelsmatig kan ik het ook niet. Excuse me! 
CandyQueen schreef:En ik moet blij zijn met dat nederlands dat ik spreek, een andere taal zou niet zo erg zijn hoor.Sorry hoor ik vind de wereldoorlogen en gewoon alle oorlogen een verspilling van levens en tijd. Die oorlogen hadden er in eerst instantie niet eens moeten zijn. Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen. Nja kijk jullie staan elk jaar dan maar 2 minuten stil ik kan het niet en ik ga het ook nooit doen, ik zie het nut er gewoon niet meer van in na meer dan 60 jaar. En zoals ik al eerder zei gevoelsmatig kan ik het ook niet. Excuse me!
. Ik zou mensen ook niets willen opleggen, maar dit heeft gewoon meer te maken met menselijkheid, met respect, met gevoel, met betrokkenheid. Als je dat niet eens op kunt brengen, of het nou op 4 mei is of op een ander tijdstip, of je nou in NL woont of in Belgie of waar dan ook, dan ben je naar mijn idee een heel naar, egoistisch mens.
CandyQueen schreef:En ik moet blij zijn met dat nederlands dat ik spreek, een andere taal zou niet zo erg zijn hoor.Sorry hoor ik vind de wereldoorlogen en gewoon alle oorlogen een verspilling van levens en tijd. Die oorlogen hadden er in eerst instantie niet eens moeten zijn. Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen. Nja kijk jullie staan elk jaar dan maar 2 minuten stil ik kan het niet en ik ga het ook nooit doen, ik zie het nut er gewoon niet meer van in na meer dan 60 jaar. En zoals ik al eerder zei gevoelsmatig kan ik het ook niet. Excuse me!
Wat ontzettend zonde... Ik vind er eigenlijk echt geen woorden voor behalve dat ik dit niet kan begrijpen.

CandyQueen schreef:Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen.
Sander_ schreef:CQ, uit je post haal ik steeds meer naar voren dat je volgens mij niet helemaal begrijpt wat die mensen allemaal voor ons hebben gedaan. Zonder het verzet en de geallieerden bevonden we ons momenteel in een hernieuwd rijk met een dictator, en was jij niet eens geboren omdat jouw voorouders waren uitgeroeid.
Nouks schreef:Candy laat in ieder geval anderen in hun waarde. Ze geeft puur aan dat ze het zelf niet kan, spreekt geen kwaad over mensen die het wel doen. Daarentegen zijn enkele mensen hier ontzettend respectloos tegenover mensen die er anders over denken.
). Ook al kenden we ze niet persoonlijk. Manou schreef:CandyQueen schreef:Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen.
Doorgaan met leven is iets heel anders dan niet stilstaan bij wat er gebeurd is.
Het zou in ieder geval prettig zijn als mensen die er in die niet twee specifieke minuten bij stilstaan, mensen die dat wel doen er de mogelijkheid voor geven. Er was bij mij in de flat iemand die zijn muziek weer eens zo hard had aanstaan dat ik kon meeluisteren, ook tijdens de twee minuten stilte. Ik heb het maar zo snel mogelijk uit mijn gedachte proberen te sluiten en gedacht aan wat ik wil herdenken.
Ik zal als ik op een herdenking zou zijn wel stil zijn. Gewoon uit respect voor anderen. Maar ik heb nu gewoon met een vriendin zitten bellen.
die overigens Nederlands is en er ook niet aan meedoet Zolang ik er niemand mee stoor ga ik gewoon verder met wat ik doe.
Maar in de omgeving van andere zal ik er wel rekening mee houden.
CandyQueen schreef:Dat vind ik ook.Ik zal als ik op een herdenking zou zijn wel stil zijn. Gewoon uit respect voor anderen. Maar ik heb nu gewoon met een vriendin zitten bellen.
Zolang ik er niemand mee stoor ga ik gewoon verder met wat ik doe.
Maar in de omgeving van andere zal ik er wel rekening mee houden.
CandyQueen schreef:@ Twiggy2008
Ik doe het niet, is mijn eigen keuze, waarom ik het doe is mijn eigen reden, en dat ik daarmee respectloos overkom is jullie opvatting.
Want ik heb heus wel respect. Ik zou het alleen nooit uiten door 2 minuten stilte.
. Ik lees sowieso veel over oorlogen, ook bv die oorlogen in Afrika (waar te weinig mensen zich druk over maken, maar waar afschuwelijke dingen gebeuren, elke dag weer, nog steeds).
. Je zult er maar wonen, het zal je maar overkomen dat je gezin of familie afgeslacht wordt en jij moet vluchten naar een ander land om daar een nieuw leven op te bouwen met de ervaringen die je eerder gehad hebt, de trauma's..... Hoe kun je daar zo nonchalant over doen? Ik kan dat gewoon niet begrijpen.......