2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:17

Twig, vergeet alsjeblieft niet dat het in België absoluut niet gewoonlijk is om op 4 mei twee minuten stil te zijn. Daar doen ze vandaag überhaupt niet aan Dodenherdenking.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:17

twee minuten zijn te kort :n ze moeten er 5 of het liefst 10 van maken :j .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:18

Smartiej je zegt het al. Omdat 'wij' het niet kunnen bevatten is het gewoon moeilijk om je gedachten naar de soldaten van toen te laten uitgaan.

Ik ben met de Mavo in een concentratiekamp geweest in Tjechie, toen wij daar aankwamen was het zo indrukwekkend, tastbaar vergeleken met de stomme plaatjes en verhaaltjes van de leraar op de basischool of middelbare school. De sfeer die er nog steeds heerst, de te kleine ruimtes, de kogelgaten in de muren, de galg.
Dat is voor veel mensen gewoon niet te bevatten, omdat ze er niet mee in aanraking komen. Ze hebben het niet gezien en een paar zwart/wit plaatjes in een geschiedenisboek is daar niet mee te vergelijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:22

Nouks schreef:
Twig, vergeet alsjeblieft niet dat het in België absoluut niet gewoonlijk is om op 4 mei twee minuten stil te zijn. Daar doen ze vandaag überhaupt niet aan Dodenherdenking.

Nee, dat klopt, dat weet ik ;) . In andere landen om ons heen hebben ze inderdaad andere data (in Italie was dat 25 april, weet ik nog). Het gaat mij ook niet per definitie om de dag wanneer het gevierd wordt, het gaat me om het hele principe erachter en het respect voor de doden/slachtoffers. Ook ik denk echt wel vaker aan de oorlogen in de wereld van zowel het verleden als het heden. Ik ken ook de verhalen van de mensen die het echt hebben meegemaakt en dan ben ik zo blij dat ik tot nu toe in vrede heb mogen leven. Lees ook regelmatig boeken erover of kijk naar films. Heeft iemand vrijdag die film over Sophie Scholl gezien? Wat een ontzettend moedige vrouw was dat. Heeft haar verzet tegen de nazi's moeten bekopen met de doodstraf, vlak voor de bevrijding. Voor dat soort mensen heb ik nou diep respect. Dat zijn nou mensen die de wereld kunnen veranderen. :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 04-05-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:22

Ik vind het eerlijk gezegd een hele stomme en respectloze vraag.
Heb je wel enig idee hoeveel mensen er zijn vermoord? Niet alleen vermoord trouwens, maar ook gruwelijk mishandeld.
Wat zijn 2 minuten nou op een leven?
Ik las vandaag ook in de krant dat bij voetbal ( fc utrecht tegen ??) 1 minuut stilte werd gehouden voor de slachtoffers die in Apeldoorn zijn gevallen. Na 20 seconden was iedereen al weer aan het schreeuwen. Bah, zo respectloos!

Nee sorry, misschien breng ik dit niet zo vriendelijk, maar ik gruwel toch echt een beetje van deze vraag.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:24

In principe zou ik nooit iemand iets willen opleggen verplicht eraan mee te doen, als hij/zij het niet wilt. Het is natuurlijk ook een traditie waar je in 'gedwongen' wordt, als je je er niet aan houdt ben je al gauw een rare.
Maar in dit geval vind ik dat eigenlijk iedereen eraan mee zou moeten doen. Er is één geval per jaar waarin heel Nederland probeert stil te zijn voor de doden, alleen het gebaar daarvan vind ik al mooi.
Dat staat helemaal los ervan of je andere keren ook aan de gestorven helden denkt. Het is gewoon een gebaar van het Nederlandse volk, en het is fijn voor anderen als ze zien dat anderen ook belangstelling tonen. Inzet, betrokkenheid, etcetera.

@CandyQueen: even nog een opmerking, ik ben ervan overtuigd dat je wel KUNT stil zijn, maar het niet WILT. Dus typ in je berichten a.u.b. niet dat je niet stil kúnt zijn omdat het je persoonlijk niet raakt, als dat niet de waarheid is. Persoonlijk vind ik jouw standpunt erg jammer, want al zou het je geen reet boeien, het feit dat duizenden anderen het fijn zouden vinden als je stil was, moet toch reden genoeg zijn.

Echter ligt er wel een waarheid in. Ons jongeren (daar kan ik mezelf toerekenen) wordt op school weinig daarover geleerd. Nu vind ik het zelf wel belangrijk om de doden te herdenken, maar bijvoorbeeld mijn broer heeft om 20.00u gewoon achter zijn laptop gezeten. :?

edit: trouwens echt een kippenvel-moment toen iedereen op de Dam voor de majesteit begon te klappen. _/-o_

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:27

Twiggy2008 schreef:
CandyQueen schreef:
lezen is voor vele heel moeilijk hé

Dat ik die 2 minuten niet stil kan zijn gewoon omdat het voor mijn gevoel niets is, is toch voor mij persoonlijk. Daar hebben andere niets mee te maken. En daar moet je ook niet over oordelen. :n

Ik maak zelf wel uit of ik daarover oordeel. Kun jij dus alleen maar empathie voelen als het je 'persoonlijk' raakt? Dus je kunt je niet inleven in wat anderen hebben meegemaakt? Wat een gemis, zeg... Daarbij leef jij nu je leventje door de heldendaden van bepaalde mensen. Hadden we WOII verloren, had je nu waarschijnlijk een andere taal gesproken. ;)

Mijn hemel, twee minuten niet stil kunnen zijn...... Alsof het een enorme opoffering is, zeg. :roll:

En ik moet blij zijn met dat nederlands dat ik spreek, een andere taal zou niet zo erg zijn hoor. :+ Sorry hoor ik vind de wereldoorlogen en gewoon alle oorlogen een verspilling van levens en tijd. Die oorlogen hadden er in eerst instantie niet eens moeten zijn. Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen. Nja kijk jullie staan elk jaar dan maar 2 minuten stil ik kan het niet en ik ga het ook nooit doen, ik zie het nut er gewoon niet meer van in na meer dan 60 jaar. En zoals ik al eerder zei gevoelsmatig kan ik het ook niet. Excuse me!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:29

Mooi gezegd Sander_!

@ Candyqueen, ik hou het kort, maar ik vind je zeer respectloos.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:29

CandyQueen schreef:
En ik moet blij zijn met dat nederlands dat ik spreek, een andere taal zou niet zo erg zijn hoor. :+ Sorry hoor ik vind de wereldoorlogen en gewoon alle oorlogen een verspilling van levens en tijd. Die oorlogen hadden er in eerst instantie niet eens moeten zijn. Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen. Nja kijk jullie staan elk jaar dan maar 2 minuten stil ik kan het niet en ik ga het ook nooit doen, ik zie het nut er gewoon niet meer van in na meer dan 60 jaar. En zoals ik al eerder zei gevoelsmatig kan ik het ook niet. Excuse me!

Triest.....excuse me!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:30

mistery schreef:
Mooi gezegd Sander_!

@ Candyqueen, ik hou het kort, maar ik vind je zeer respectloos.

Nja jammer dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:34

CQ: Vooral die laatste opmerking: 'Gevoelsmatig kan ik het niet' van jou..... :r :r :r
Ben heel blij dat ik jou niet ken. :n
Ik vind je houding ronduit respectloos. :j
Maar ach, je bent nog jong en je moet nog heeeeeel veel leren in het leven blijkbaar.

Sander, ben het helemaal met je eens :j . Ik zou mensen ook niets willen opleggen, maar dit heeft gewoon meer te maken met menselijkheid, met respect, met gevoel, met betrokkenheid. Als je dat niet eens op kunt brengen, of het nou op 4 mei is of op een ander tijdstip, of je nou in NL woont of in Belgie of waar dan ook, dan ben je naar mijn idee een heel naar, egoistisch mens. :j

En die bestaan, dat zie je maar weer in dit topic. Gelukkig ken ik ze niet in het dagelijks leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:37

CandyQueen schreef:

:n Wat ontzettend zonde... Ik vind er eigenlijk echt geen woorden voor behalve dat ik dit niet kan begrijpen.

Anoniem

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:38

Candy laat in ieder geval anderen in hun waarde. Ze geeft puur aan dat ze het zelf niet kan, spreekt geen kwaad over mensen die het wel doen. Daarentegen zijn enkele mensen hier ontzettend respectloos tegenover mensen die er anders over denken. :n

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:40

CQ, uit je post haal ik steeds meer naar voren dat je volgens mij niet helemaal begrijpt wat die mensen allemaal voor ons hebben gedaan. Zonder het verzet en de geallieerden bevonden we ons momenteel in een hernieuwd rijk met een dictator, en was jij niet eens geboren omdat jouw voorouders waren uitgeroeid.

Blijkbaar is jouw standpunt dat je niet in het verleden moet blijven hangen, maar het verleden leert ons juist fouten niet opnieuw te maken. Heb je ooit van dankbaarheid gehoord? Het vieren van de bevrijding en het herdenken is het tonen van onze dankbaarheid. En dát is wat de doden graag willen. Het respect dat ze verdienen. Ook na 60 jaar. En ook na 100 jaar.

Maargoed het lijkt me niet handig om met zijn alleen tegen CQ in te gaan, omdat zij zo'n drastisch andere mening heeft. Dat lokt alleen persoonlijk moddergooien op.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:40

@ Twiggy2008

Ik doe het niet, is mijn eigen keuze, waarom ik het doe is mijn eigen reden, en dat ik daarmee respectloos overkom is jullie opvatting.
Want ik heb heus wel respect. Ik zou het alleen nooit uiten door 2 minuten stilte.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:41

CandyQueen schreef:
Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen.

Doorgaan met leven is iets heel anders dan niet stilstaan bij wat er gebeurd is.

Het zou in ieder geval prettig zijn als mensen die er in die niet twee specifieke minuten bij stilstaan, mensen die dat wel doen er de mogelijkheid voor geven. Er was bij mij in de flat iemand die zijn muziek weer eens zo hard had aanstaan dat ik kon meeluisteren, ook tijdens de twee minuten stilte. Ik heb het maar zo snel mogelijk uit mijn gedachte proberen te sluiten en gedacht aan wat ik wil herdenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:42

Sander_ schreef:
CQ, uit je post haal ik steeds meer naar voren dat je volgens mij niet helemaal begrijpt wat die mensen allemaal voor ons hebben gedaan. Zonder het verzet en de geallieerden bevonden we ons momenteel in een hernieuwd rijk met een dictator, en was jij niet eens geboren omdat jouw voorouders waren uitgeroeid.

Dat weet niemand. Niemand weet hoe het ons vergaan was als de geallieerden niet ons land had bevrijd. Niemand weet hoe het België dan was vergaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:43

Nouks schreef:
Candy laat in ieder geval anderen in hun waarde. Ze geeft puur aan dat ze het zelf niet kan, spreekt geen kwaad over mensen die het wel doen. Daarentegen zijn enkele mensen hier ontzettend respectloos tegenover mensen die er anders over denken. :n

Ik vind het nutteloos noemen van het gevecht dat die mensen geleverd hebben niet in hun waarde laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:44

Nouks, je mag vinden wat je vindt, hoor, maar ik ga echt geen blad voor mijn mond nemen bij zulke grove, domme uitspraken.
Ik vind haar respectloos over de doden van die oorlogen. Niet alle doden waren helden, maar er zitten mensen tussen die echt keihard voor onze vrijheid gevochten hebben. En zij hebben dat wel met de dood moeten bekopen. Daar heb ik respect voor, net als voor al die onschuldige doden van die vreselijke oorlogen. En ik vind dat wij in onze rijke, vrije landen ook respect voor deze overledenen mogen hebben door af en toe eens bewust aan deze mensen te denken (dus niet alleen die 2 minuten, maar ik denk dat vrijwel iedereen wel vaker hieraan denkt. Althans, ik wel en ik ben niet de enige als ik het zo lees hier ;) ). Ook al kenden we ze niet persoonlijk.

Ayasha
Blogger

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:45

Ben het geheel met je eens Twiggy...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:47

Manou schreef:
CandyQueen schreef:
Als er iemand dood gaat zeggen ze toch altijd dat je moet doorgaan met je leven. Dat is wat de doden zouden willen.

Doorgaan met leven is iets heel anders dan niet stilstaan bij wat er gebeurd is.

Het zou in ieder geval prettig zijn als mensen die er in die niet twee specifieke minuten bij stilstaan, mensen die dat wel doen er de mogelijkheid voor geven. Er was bij mij in de flat iemand die zijn muziek weer eens zo hard had aanstaan dat ik kon meeluisteren, ook tijdens de twee minuten stilte. Ik heb het maar zo snel mogelijk uit mijn gedachte proberen te sluiten en gedacht aan wat ik wil herdenken.

Dat vind ik ook. :) Ik zal als ik op een herdenking zou zijn wel stil zijn. Gewoon uit respect voor anderen. Maar ik heb nu gewoon met een vriendin zitten bellen. :) die overigens Nederlands is en er ook niet aan meedoet Zolang ik er niemand mee stoor ga ik gewoon verder met wat ik doe. :) Maar in de omgeving van andere zal ik er wel rekening mee houden. :j
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 04-05-09 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:47

Twiggy: Maar Candy houdt het op z'n minst bij haar eigen overtuiging. Hoe dom of respectloos jij die ook mag vinden. Jij, en met jou enkele anderen, hebben naar Candy én enkele anderen wel bijzonder respectloos gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:48

CandyQueen schreef:
Dat vind ik ook. :) Ik zal als ik op een herdenking zou zijn wel stil zijn. Gewoon uit respect voor anderen. Maar ik heb nu gewoon met een vriendin zitten bellen. :) Zolang ik er niemand mee stoor ga ik gewoon verder met wat ik doe. :) Maar in de omgeving van andere zal ik er wel rekening mee houden. :j

Sowieso logisch dat jij niet stil bent alleen omdat er in Nederland toevallig een herdenking gaande is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:48

Dames, het is niet nodig om zo op elkaar in te hakken lijkt mij. Iedereen heeft een eigen mening. Respecteer dan niet alleen 4 mei maar deze ook.

CQ geeft aan er bij anderen rekening mee te houden. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:49

CandyQueen schreef:
@ Twiggy2008

Ik doe het niet, is mijn eigen keuze, waarom ik het doe is mijn eigen reden, en dat ik daarmee respectloos overkom is jullie opvatting.
Want ik heb heus wel respect. Ik zou het alleen nooit uiten door 2 minuten stilte.

Waar getuigt jouw respect dan van, gezien jou eerdere opmerkingen? Hoe uit jij dat dan? Leg eens uit?

Ik heb toch ook al meerdere keren uitgelegd dat ik het niet bij die twee minuten hou ;) . Ik lees sowieso veel over oorlogen, ook bv die oorlogen in Afrika (waar te weinig mensen zich druk over maken, maar waar afschuwelijke dingen gebeuren, elke dag weer, nog steeds).
Die mensen ken ik ook niet, maar het raakt mij wel degelijk ;( . Je zult er maar wonen, het zal je maar overkomen dat je gezin of familie afgeslacht wordt en jij moet vluchten naar een ander land om daar een nieuw leven op te bouwen met de ervaringen die je eerder gehad hebt, de trauma's..... Hoe kun je daar zo nonchalant over doen? Ik kan dat gewoon niet begrijpen....... :n