Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:13

Ilja000 schreef:
Er wordt een stukje hierboven steeds over een hypotheek gesproken. Ik wil jullie er op wijzen dat bij een gemiddelde starterswoning (150.000 tot 200.000) het bedrag dat je maandelijks betaald ongeveer hetzelfde is als wanneer je huurt. Geldt in ieder geval voor Noordholland.

Dat is zo, maar er zijn wel een paar belangrijke verschillen.
Als je je huur niet betaalt, dan heb je als schuld alleen die huurachterstand. Dat zal na een maand of wat een paarduizend euro zijn, en dat is natuurlijk niet leuk, maar een dergelijke achterstand is als je een betalingsregeling treft en je hebt weer een inkomen wel redelijk in te lopen. Heb je echter een hypotheek, dan heb je naast de betalingachterstand ook de schuld van de hypotheek zelf: een paarhonderdduizend euro dus! Hier staat wel het huis tegenover als onderpand, maar, daarvoor moet je het huis wel verkocht krijgen (voor een voldoende bedrag.) Er zijn mensen die een zeer groot huis hebben, en bij de voedselbank aankloppen. Waarom? Omdat al het geld dat ze eventueel zouden hebben vastzit in het huis en niemand het huis koopt. Alle maandelijkse inkomsten gaan linea recta door naar de bank voor de aflossing... en voor eten is er niks meer over.

Daarnaast kun je bij een huurhuis veel makkelijker omschakelen naar een goedkoper huis. Je hebt een of twee maanden opzegtermijn, en als je een huurwoning verlaat mag je meestal verhuizen naar een ander huurhuis in dezelfde plek zonder eerst jaren op de wachtlijst te staan. Je kunt dus, als het nodig is, op redelijke termijn je vaste lasten beperken. Met een koophuis ben je vele malen minder flexibel... en dan kunnen de problemen dus veel verder oplopen.

050206051012

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:29

Maar met een koophuis heb je de NHG, ook weer bescherming.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:32

Goed punt Shadow. Vooral die flexibiliteit. Als je het op langere termijn bekijkt blijven huizen natuurlijk een goede investering. Ik woon nu plezierig met een vrij lage hypotheek door de overwaarde op mijn vorige huis. Eigenlijk staat mijn hypotheek niet in verhouding tot mijn huidige salaris. Wat sparen voor mij inderdaad makkelijk maakt. Maar als je meer dan, ik dacht 21.000 euro, spaargeld hebt moet je weer vermogensbelasting betalen en kan je eigenlijk beter je hypotheek deels aflossen.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:34

Bij de NHG is er inderdaad een regeling (ik weet de naam niet meer). Als je bijvoorbeeld je baan verliest kan je tijdelijk de maandlast verlagen. Het bedrag dat je minder betaalt wordt dan bij de hypotheekschuld opgeteld. Die neemt dus toe, maar je hoeft je huis niet te verkopen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:44

Ik denk persoonlijk dat de mensen die TS kent, gaan leven naar het niveau van wat ze verdienen. Het is natuurlijk een hele omschakeling als je van een royaal salaris overstapt op minder.

Ik ken een manager (die heul heul erg veel verdiende) en op een gegeven moment ontslagen is, dat zijn vrouw helemaal in de penarie zat omdat ze wel op de standaard wilde blijven leven die ze op dat moment hadden. Tja...dan ben je ben ik bang snel door je spaarcenten heen.

En niet iedereen krijgt sparen mee van het thuisfront.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:42

Shadow0 schreef:
Dat is zo, maar er zijn wel een paar belangrijke verschillen.
Als je je huur niet betaalt, dan heb je als schuld alleen die huurachterstand. Dat zal na een maand of wat een paarduizend euro zijn, en dat is natuurlijk niet leuk, maar een dergelijke achterstand is als je een betalingsregeling treft en je hebt weer een inkomen wel redelijk in te lopen. Heb je echter een hypotheek, dan heb je naast de betalingachterstand ook de schuld van de hypotheek zelf: een paarhonderdduizend euro dus! Hier staat wel het huis tegenover als onderpand, maar, daarvoor moet je het huis wel verkocht krijgen (voor een voldoende bedrag.) Er zijn mensen die een zeer groot huis hebben, en bij de voedselbank aankloppen. Waarom? Omdat al het geld dat ze eventueel zouden hebben vastzit in het huis en niemand het huis koopt. Alle maandelijkse inkomsten gaan linea recta door naar de bank voor de aflossing... en voor eten is er niks meer over.

Daarnaast kun je bij een huurhuis veel makkelijker omschakelen naar een goedkoper huis. Je hebt een of twee maanden opzegtermijn, en als je een huurwoning verlaat mag je meestal verhuizen naar een ander huurhuis in dezelfde plek zonder eerst jaren op de wachtlijst te staan. Je kunt dus, als het nodig is, op redelijke termijn je vaste lasten beperken. Met een koophuis ben je vele malen minder flexibel... en dan kunnen de problemen dus veel verder oplopen.

Je gaat al veel verder dan ik ooit heb mogen denken. Ik heb geleerd dat je écht als allereerste een dak boven je hoofd dient te houden. Huur/hypotheek betalen gaat boven alles. Er kan en mag geen sprake zijn van huurachterstand. Vandaar dat ik daar nooit aan gedacht heb :)

Bij een huurhuis is het niet makkelijk omschakelen naar een goedkoper huis. Dat weet ik uit ervaring. Ten eerste heb je met wachtlijsten te maken, of met het aantal jaren dat je al huurder bent. Daarnaast komen er niet veel goedkoperen huurwoningen vrij en als die wel al vrij komen, dan is daar een run op en hebben degenen die dus het langst huurder zijn voorrang.

Ik ervaar zelf op dit moment dat het wat maandelijkse bedragen betreft (en daar ging mijn bericht tenslotte over) het echt niet veel uitmaakt of je nu een koophuis hebt of een huurhuis. En ja, ik heb ook wel eens bij mijn ouders moeten eten om de huur te kunnen betalen en kreeg dan een tas met boodschappen mee naar huis. En op dit moment kan ik mijn ouders eens op wat lekkers trakteren :)

Daarnaast noem jij mensen met een zeer groot huis die bij de voedselbank komen. Dat zijn niet de mensen die een starterswoning van 150 tot 200 hebben waar ik het over had.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:43

IlsjePilsje schreef:
Ik denk persoonlijk dat de mensen die TS kent, gaan leven naar het niveau van wat ze verdienen. Het is natuurlijk een hele omschakeling als je van een royaal salaris overstapt op minder.

Ik ken een manager (die heul heul erg veel verdiende) en op een gegeven moment ontslagen is, dat zijn vrouw helemaal in de penarie zat omdat ze wel op de standaard wilde blijven leven die ze op dat moment hadden. Tja...dan ben je ben ik bang snel door je spaarcenten heen.

En niet iedereen krijgt sparen mee van het thuisfront.

Ben ik met je eens. Heel vroeger had mijn vader een meer dan behoorlijk inkomen via een Amerikaans bedrijf. Dat sloot in Nederland en bij een ander bedrijf ging hij in dezelfde functie de helft verdienen! Daarvoor kreeg de rest van de afdeling ook nog eens opslag om e.e.a. iets gelijk te trekken. Mijn moeder dacht dat we dat nooit zouden kunnen, maar het is gelukt en we hebben nooit honger gehad.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:06

ik heb helaas mijn 4 jaar stufi er ook bijna op zitten maar mn studie nog niet af, hierdoor moet ik ook gaan lenen bij de ib en kan ik straks minder gaan sparen. ben blij dat ik nu al wat spaargeld op de bank heb staan om een gedeelte van mn studie te kunnen blijven betalen rest zal ik moeten bij werken en lenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:31

Ilja000 schreef:
Je gaat al veel verder dan ik ooit heb mogen denken. Ik heb geleerd dat je écht als allereerste een dak boven je hoofd dient te houden. Huur/hypotheek betalen gaat boven alles. Er kan en mag geen sprake zijn van huurachterstand. Vandaar dat ik daar nooit aan gedacht heb :)

Tsja... maar dat is natuurlijk de realiteit als er geen geld is. En precies de reden waarom ik het alleen maar verstandig vind om enige reserve te hebben, genoeg om het in elk geval een paar maanden mee uit te houden. Dan kun je die betalingachterstanden voorkomen, ook als de inkomstenstroom even hapert. (En die kan haperen, om talloze redenen en vaak buiten je eigen schuld om.)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:52

een groot deel van dit komt neer op keuzes maken.....
Die nieuwe racefiets of een nieuwe broek omdat je nog maar 2 broeken hebt.
Een kindje krijgen en als vrouw stoppen met werken of beiden 4 dagen blijven werken.
Dan kan je salarisniveau wel verschillen..... maar het hangt voornamelijk van je eigen keuzes af.
Uit eigen ervaring: Iemand die kiest voor die nieuwe racefiets en vrouw stoppen met werken en dan afgunstig reageren en vragen of je nog kleren voor hem hebt (omdat je hebt gekozen voor geen nieuwe fiets en beiden blijven werken....) Sja...

De beslissingen en consequenties ervan inzien gaat de een beter af dan de ander.
Ga je 2/3/4 x op vakantie en geen geld op de bank, of ga je 1 x op vakantie en spaar je ook nog wat. En hoef je niet bij familie of de bank aan te kloppen als de wasmachine of je auto onverwachts stuk gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:56

Precies Sjimmy. Ik heb wat inkomen betreft het jojo effect gekend. Wat een goed inkomen naar bijstand en weer de andere kant op. ALTIJD de huur betaald, ook al lag dat rond mijn uitkering. Met een tasje boodschappen van mams en vrijstellingen voor gemeentelasten is er een eind te komen. Ondergoed afdragen tot het écht niet meer kan. 2 Broeken is meer dan genoeg. Eentje aan, eentje in de was. Aan vakantie denken we maar even niet etc. Het is echt te doen. En dat wilde ik Shadow ook zeggen... Ook al hapert je inkomen tijdelijk... als je enigzins verstandig leeft, je uitgaven in de gaten houdt, niet boven budget woont, dan is een tijdelijke hapering absoluut op te lossen zonder dat je huurachterstanden oploopt.

PS Die enkeling uitgesloten natuurlijk die alle pech van de wereld over zich heen krijgen :) Maar ik denk wel dat het grootste deel van de mensen met huurachterstanden verkeerde keuzes heeft gemaakt.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:17

Tuurlijk zijn er uitzonderingen! Dat zeker.
Maar beslissingen (en consequenties ervan overzien!) is erg belangrijk. Je kan beslissen om groter te gaan wonen....maar dan wel het risico lopen dat je de vaste laste niet kunt betalen als (een deel van) je inkomen wegvalt. Of kleiner/goedkoper blijven wonen en iets meer "behelpen" en nog net rond kunnen komen op 1 salaris. Keuzes keuzes.

Maar nogmaals, soms heb je geen keuze, maar dan doet mijn verhaal er niet toe ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:25

Precies mijn punt Sjimmy :)
Je kiest er voor om eerst je huur te betaling, evt. abonnementen af te zeggen en 20 euro in de week over te houden voor boodschappen, maar geen betalingsachterstanden te hebben :)

Vooruitkijken vind ik ook erg belangrijk!
Voorbeeldje: wij wonen nu 2 jaar in een nieuwbouwhuis en hebben nog wat wensen voor de woning. Aangezien het bedrijf waar mijn lief werkt last heeft van kredietcrisis (hij heeft al verplichte vakantie gehad), stellen we de grote uitgaven maar even uit, want je weet maar nooit. Mocht hij zijn baan kwijt raken, zal hij alles aanpakken wat hij krijgen kan, maar de situatie is wel onzeker. Daar gaan we dus niet op gokken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:09

Ik spaar al een heleboel jaartjes!
Heb hier ook al 2 jaar achter elkaar mijn vakantie van betaald.. (á 2000 euro per jaar :o )

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:17

Iemand vroeg wat ik doe. Ik ben gewoon verpleegkundige, helemaal niks bijzonders, maar het verdient vrij goed.

Maar wat iemand al zei het is ook een kwestie van keuzes maken. Iedereen heeft andere prioriteiten. Voor veel mensen op bokt is een eigen paard een soort van eerste levensbehoefte, maar dat is het natuurlijk niet. Het is een kostenpost waar je zelf voor hebt gekozen en als je daardoor niet meer zo makkelijk kan sparen, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Het is echt niet zo dat ik zo gek veel verdien, maar ik heb er bijv. voor gekozen om op dit moment geen eigen paard te nemen. Dat wil niet zeggen dat ik daarom "beter" ben dan mensen die wel een paard hebben ... alleen dat andere dingen voor mij belangrijker zijn. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:45

ben het er idd mee eens dat het bij veel mensen ook om keuzes gaat, het voorbeeld van de ts is daar duidelijk voorbeeld van. als je veel hebt vinden veel mensen het moeilijk om terug te gaan naar minder. zag vandaag bij oprah over mensen di back to basic gingen. wat zijn echt je eerste levensbehoeften? veel mensen willen blijven leven op het niveau dat ze voordat ze hun baan hadden behouden (zou ik ook willen ) maja soms is het gewoon niet anders. als je er overnadenkt hoeveel dingen we hebben die we eigenlijk niet echt nodig hebben....

ook bijv toen dat programma van de frogers, als ik kijk hoe moeilijk het is voor sommige mensen om in de bijstand rond te komen dan schaam ik me soms echt wel hoe ik met mijn geld "smijt" en vind dat ik idd absoluut niet mag klagen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:51

HenrietteM schreef:
Goed punt Shadow. Vooral die flexibiliteit. Als je het op langere termijn bekijkt blijven huizen natuurlijk een goede investering. Ik woon nu plezierig met een vrij lage hypotheek door de overwaarde op mijn vorige huis. Eigenlijk staat mijn hypotheek niet in verhouding tot mijn huidige salaris. Wat sparen voor mij inderdaad makkelijk maakt. Maar als je meer dan, ik dacht 21.000 euro, spaargeld hebt moet je weer vermogensbelasting betalen en kan je eigenlijk beter je hypotheek deels aflossen.

Dat leek mij ook, maar dat hoefde niet zo te zijn is mij verteld. Want je hoeft alleen belasting te betalen over het deel boven de 21.000 euro en dan kan het gunstiger zijn om de spaarrente te trekken van het volle bedrag en een deel belasting te betalen (en duurdere maandlasten te hebben) dan om af te lossen. (eea natuurlijk ook afhankelijk van je spaarrente en je hypotheekrente)
Maar ik neem aan dat je dat zelf weet en ook weet of het in jouw situatie uitmaakt.