Seinen jullie bij flitsers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:47

Ik sein nooit. Ik vind dat mensen zelf moeten opletten of ze te hard rijden of niet, en bovendien, doen ze dit niet, dan is de boete voor hun zelf.
Ik heb het ook nog nooit gezien, één keertje in de les auto, mijn rij-instructeur vond het wel prettig. Niet dat ik te hard reed, maar hij vond het fijn dat er op gelet werd. Maar ik zelf zou het niet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:58

kazary schreef:
Hoe leg jij het dan uit dat ze er verschil in maken?

Dat leg ik niet uit :D

Ik rij meestal langzamer dan mag en als ik me vergis dan interpreteer ik de strafhoogte als indicatie van de mate van ergheid.

De laatste snelheidsboete die ik heb is van 2000.
De voorgaande van 1978.
Ben overigens een groot liefhebber van snelheidssport: heb 23 jaar snelheidswedstrijden met motorfietsen en autos geracet.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:59

Omdat je vast ben geluld leg je het niet uit. :D

Mijn laatste zal 2004 zijn of zoiets, ondanks ik echt niet altijd precies zit te kijken op de teller
In '78 fietste ik nog, misschien ook wel eens te hard op het pleintje :P

KZ
Laatst bijgewerkt door kazary op 22-04-09 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Re: Seinen jullie bij flitsers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:00

Nee 'KZ' omdat het niet aan ons burgers is om dat uit te leggen ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:01

sein ook nooit.. rij zelf wel altijd standaard 5 tot 10 km te hart haha
moet ik ook maar eens afleren.. :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:03

Waarom niet?
Er zijn verschillende boetes, achter elke regel en boete zit een waarom.
Nou kom maar op met die waarom. Hoeft niet je eigen mening te zijn, mag gewoon op een website over verkeer staan.

KZ :P

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:10

Ik sein ook idd alleen bij lazers.. bij palen doe ik het niet dan blijf ik seinen haha en daar heb ik niet veel zin in!! Ook het handgebaartje maak ik dan ... soms zie je mensen kijken van huh wat heeft die nou??
En sommigen danken ook ..
Ook rij ik vaak ietsje te hard en vind het ook fijn als ze mij seinen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:22

Huertecilla schreef:
kazary schreef:
Omdat ze in de wet ook inzien dat 10 km te hard niet overal even gevaarlijk is.

..en die interpretatie hoor jíj niet te maken. Je hoort gewoon hóóguit de maximum snelheid te rijden.

aub :D
Ik zat er erg ver naast zoals je kunt zien. ;)
Citaat:
http://www.flitsservice.nl/algemeen/ind ... hp?id=2396

Assen, Hoe gevaarlijker hoe hoger de boete. Dat is sinds 1 januari van dit jaar het principe bij de invoering van het nieuwe boetestelsel voor verkeersovertredingen. Dat geldt ook voor snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden.

Snelheid speelt vaak een grote rol als oorzaak van verkeersongevallen. Controle op snelheid blijft dus bittere noodzaak bij het veiliger maken van het verkeer op de weg.

De wetgever maakt bij de beoordeling van snelheidsovertredingen onderscheid tussen overtredingen gepleegd binnen de bebouwde kom en overtredingen gepleegd buiten de bebouwde kom op 80 kilometerwegen, autowegen en autosnelwegen. Bij al die categorieën geldt bovendien dat bij overtredingen gepleegd bij wegwerkzaamheden de standaardboetes nog een keer worden verhoogd.

Voorbeelden:

Overschrijding binnen de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 63 euro. Bij wegwerkzaamheden wordt dat 90 euro.

Overschrijding buiten de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 60 euro. Bij wegwerkzaamheden kost dat 78 euro.

Overschrijding op autosnelweg buiten de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 56 euro. Bij wegwerkzaamheden kost dat 74 euro.

Die verhoging wordt toegepast vanuit het principe “hoe gevaarlijker , hoe duurder” .

Immers, wegwerkers lopen gevaar als het verkeer soms op minder dan een meter afstand langsdendert. Bovendien is het bij wegwerkzaamheden vaak noodzakelijk om de wegbreedte aan te passen, waardoor en vaak geen vluchtstrook beschikbaar is. Ook dat levert extra gevaar op.

Bron: Politie.nl

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:49

Ik begrijp in het geheel niet waar je het over hebt Kazary. Ben jij het aan het relatiefgoedpraten waar je minder erg gevaarlijk bezig bent?
Ga jij nu eerder te snel rijden waar de staat in het algemeen een lagere boete oplegt? Of er op een bepaald moment op een bepaalde plek een risico is, staat daar los van. De káns is kleiner en dus het leergeld lager. Dat is een resultaat van sociale acceptatie, van politieke haalbaarheid.
Denk jij dat je met 90 op een 80 buitenweg minder te hard rijdt als er een ree oversteekt dan ergens anders?

Het is verder een volslagen irrelevant argument want te snel = te snel.
Je hoort gewoon hóóguit de maximaal toegestane snelheid te rijden. Seinen voor snelheidscontroles beloont te snel rijden.

hc

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:58

Ik sein altijd even, vaak even met groot licht flitsen en 1 hand met gespreide vingers opsteken wat staat voor 50. Maar ook buiten de bebouwde kom snappen mensen dat dat betekent 'snelheidscontrole'

Ik ben zelf niet echt een hardrijder maar rijd ook wel eens 10 á 15 km te hard op stukken waar niet veel aan de hand is en vind het dan erg fijn als ik ook gewaarschuwd wordt dus doe ik het ook bij anderen. 'k Reken maar gewoon bij mezelf af :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:59

Ik ben niets goed aan het praten.
Ik beweerde eerder dat er een verschil zit tussen te hard rijden en te hard rijden. Omdat sommige hier doen alsof je weet ik wat allemaal doet.De wet ziet dat verschil dus ook. En dat geef ik dus aan.
Dat er dus verschil in zit en het niet mijn verkeerde interpretatie is.

Zoals ik al eerder aangaf rij ik niet te snel bij een woonwijk en ook niet bij wegwerkzaamheden, maar rij ik op een rustige snelweg wel eens wat te hard. En ook op een brede overzichtelijke 80 km weg waar geen kruisingen of fietspaden liggen. Dat veranderd voor mij niet door het verschil in boetes. Maar ik rij ook rustig 30 als ik vind dat het daar op dat moment beter is, ook al zou ik harder mogen.
Maar door normaal nadenken is dat iets wat je zelf in kon schatten dat het daar best kan zonder gevaar.
Nee te hard rijden mag niet, maar de staat moet ook ergens zijn centjes verdienen natuurlijk.

Seinen beloont het hardrijden niet, het geeft alleen aan dat de staat de kas weer staat te spekken :D

KZ

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:01

wat ook gebeurd (deed een kennis van ons) die ging 40 rijden waar je 60 mocht rijden bijvoorbeeld..
dus al die auto's in slakke tempo erachteraan hahah :D ..
De agent kon het niet waarderen :') ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:03

kazary schreef:
Ik ben niets goed aan het praten.
Ik beweerde eerder dat er een verschil zit tussen te hard rijden en te hard rijden. Omdat sommige hier doen alsof je weet ik wat allemaal doet.De wet ziet dat verschil dus ook. En dat geef ik dus aan.
Dat er dus verschil in zit en het niet mijn verkeerde interpretatie is.

Hoi Kazary, waarom zou je jezelf verontschuldigen, als hier mensen rondlopen die het al spannend vinden als je 1 kilometer te hard rijdt?
Erg vermoeiend, en gelukkig hebben we hier een officier van justitie voor zitten, iemand die er wél voor gestudeerd heeft :)

Begrijp dus presies wat je probeert te vertellen, dat het een groot verschil is of je 10 km te hard rijdt in een woonwijk of diep in de nacht op de A7, dan realiseer ik me meteen punt twee, mensen die dat verschil niet zien zijn die niet júist een enorm gevaar op de weg? :)*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:08

kazary schreef:
En ook op een brede overzichtelijke 80 km weg waar geen kruisingen of fietspaden liggen. Dat veranderd voor mij niet door het verschil in boetes. Maar ik rij ook rustig 30 als ik vind dat het daar op dat moment beter is, ook al zou ik harder mogen.
Maar door normaal nadenken is dat iets wat je zelf in kon schatten dat het daar best kan zonder gevaar.

Dát is het zelf de normen, regels , bepalingen naar eigen goeddunken interpreteren en toepassen.
Dat zet de deur open naar andere interpretaties naar andere goeddunken door anderen met andere kennis/kunde/vaardigheid. Wat voor joú ´normaal nadenken´ is, is dat voor een ander niet. Ik vind bijvoorbeeld dat jij op dit topic helemaal niet normaal nadenkt :)*
Dat is dus een hellend vlak wat een ´vrij voor alles en iedereen´ inhoudt.
Een maximum is een grénswaarde voor iedereen op die plek: klaar. Als het druk is, regent, mist, iemand met een paard rijdt, is het zelfs een te hoge waarde :)*
De strafmaat geeft niet de mate van interpretatievrijheid aan.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-04-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:08

kazary schreef:
Helemaal niet klaar.
Maar als jij verschillen niet kunt zien, dan ga ik ook conclusies trekken en dat is dat jij dus juist een gevaar op de weg bent.

Juist in kunnen schatten is waardevol in het verkeer.
Daar waar je 50 mag, ook gerust 30 rijden zo nodig.
Maar ook niet te moeilijk doen waar 130 veilig kan.

KZ :P

Chiqa die conclusie had ik ook al gemaakt. En lijkt me niet ver van de waarheid af zitten.

KZ

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:10

Ik sein nooit. Iedereen draagt zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Let wel op mezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:16

Zoals Katia al opmerkte is het hoogst wonderlijk hoe op dit en vergelijkbare topics op Bokt sociaal onaanvaardbaar gedrag (te hard rijden) als ter eigen interpretatie wordt verdedigd en dat sociaal wenselijk gedrag (hooguit de maximum selheid rijden) als gevaarlijk wordt bestempeld.

Als ik aanneem dat de mensen die er zo over denken een rijbewijs hebben, dan zit er iets fundamenteels niet goed in de rijopleiding.
Een auto is een potentieel dodelijk instrument. Heel dodelijk. Voor heel wat minder dodelijke instrumenten is een wapenvergunning nodig.
Het potentiële gevaar van snelheid en massa is een zware verantwoordelijkheid.
Het is een groot falen van de rijopleiding als er iemand zonder dit besef een vergunning om met een auto de openbare ruimte in te gaan krijgt.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:21

En het is even dodelijk bij 120 als bij 130.
Maar vroeger kreeg je nog een rijbewijs bij een pakje boter en dan mist het inzicht ook wel. Zeker in de tijd dat er 3 auto's op de weg reden en je ook geen inzicht nodig had.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:26

kazary schreef:
En het is even dodelijk bij 120 als bij 130.
Maar vroeger kreeg je nog een rijbewijs bij een pakje boter en dan mist het inzicht ook wel. Zeker in de tijd dat er 3 auto's op de weg reden en je ook geen inzicht nodig had.

Vroeger reed iedereen nog op een skelter of een tractortje van 25 pk. Nu is alles groter, sneller en drukker. Logisch dat je dit niet zomaar krijgt. Mijn klasgenoot had net 2 weken zijn rijbewijs en reed een 45km wagentje en een bushokje omver. Het is een wapen wat je onder je voeten hebt. Veel mensen zien dat niet, zoals HC al verwoord. Kinderen rijden al op minibikes, jeugd rijdt op opgevoerde brommers zonder enig inzicht.

Feit blijft, dat een max. snelheid niet zomaar is toegekend. Je leest het verhaal hier op bokt maar van de bokker die met 20km pu een motorrijder op de motorkap kreeg waarbij de gordel dus geen functie had!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:49

Had ze beter harder kunnen rijden, deed die het wel :P ;)

KZ

wijziging, mijn naam vergeten :D
Laatst bijgewerkt door kazary op 22-04-09 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:50

Zucht, ik vind het altijd zo jammer dat een discussie met HC zo eenzijdig verloopt. Als ik het zo allemaal eens lees is hij roomser dan de paus en heeft hij alle wijsheid in pacht. Ik heb niet eens zin meer om mijn argumenten te gehore te brengen waarom je niet onder de maximum snelheid zou gaan zitten, want HC gelooft toch enkel in zijn eigen wijsheid.

En dit bedoel ik niet denegerend of gemeen, het is gewoon zo. Het plezier van een stevige discussie of een leerzaam onderwerp vergaat me zo echt wel. Als iemand de juiste argumenten op een normale manier brengt, ben ik prima in staat om mijn mening te wijzigen, je blijft leren tenslotte. Maar op deze manier vind ik er niets aan. HC, orry dat ik het zeg, maar je gedraagt je als een koppig klein kind.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:02

Ik sein niet, veel te bang dak iemand verblind :\
Voor mij hoeven ze ook niet te seinen, rij zelden te hard. Tot nu toe een boete gehad voor 4 km :)
Tis je eigen verantwoordelijkheid om te hard te rijden, vindje dat nodig dan moet je er rekening mee houden dat je een boete kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:03

Utixo, je hebt toch een foei knopje? :D
Wat mij betreft mogen ze wat gaan doen aan al die slakken die ver onder de maximum snelheid rijden. Levensgevaarlijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:05

Ik sein wel, zo hebben anderen mij ook al veel boetes bepsaard! :D Ik sein alleen bij lasers inderdaad.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:07

Sul, klopt, maar ik vind aan de andere kant dat overtuigend wijs proberen te zijn wel lachwekkend. En dan mis ik dat weer.
Maar het is gewoon irritant dat er neit de discusieren valt.