Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
kazary schreef:Hoe leg jij het dan uit dat ze er verschil in maken?


Huertecilla schreef:kazary schreef:Omdat ze in de wet ook inzien dat 10 km te hard niet overal even gevaarlijk is.
..en die interpretatie hoor jíj niet te maken. Je hoort gewoon hóóguit de maximum snelheid te rijden.


Citaat:http://www.flitsservice.nl/algemeen/ind ... hp?id=2396
Assen, Hoe gevaarlijker hoe hoger de boete. Dat is sinds 1 januari van dit jaar het principe bij de invoering van het nieuwe boetestelsel voor verkeersovertredingen. Dat geldt ook voor snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden.
Snelheid speelt vaak een grote rol als oorzaak van verkeersongevallen. Controle op snelheid blijft dus bittere noodzaak bij het veiliger maken van het verkeer op de weg.
De wetgever maakt bij de beoordeling van snelheidsovertredingen onderscheid tussen overtredingen gepleegd binnen de bebouwde kom en overtredingen gepleegd buiten de bebouwde kom op 80 kilometerwegen, autowegen en autosnelwegen. Bij al die categorieën geldt bovendien dat bij overtredingen gepleegd bij wegwerkzaamheden de standaardboetes nog een keer worden verhoogd.
Voorbeelden:
Overschrijding binnen de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 63 euro. Bij wegwerkzaamheden wordt dat 90 euro.
Overschrijding buiten de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 60 euro. Bij wegwerkzaamheden kost dat 78 euro.
Overschrijding op autosnelweg buiten de bebouwde kom met 15 kilometer per uur kost 56 euro. Bij wegwerkzaamheden kost dat 74 euro.
Die verhoging wordt toegepast vanuit het principe “hoe gevaarlijker , hoe duurder” .
Immers, wegwerkers lopen gevaar als het verkeer soms op minder dan een meter afstand langsdendert. Bovendien is het bij wegwerkzaamheden vaak noodzakelijk om de wegbreedte aan te passen, waardoor en vaak geen vluchtstrook beschikbaar is. Ook dat levert extra gevaar op.
Bron: Politie.nl


kazary schreef:Ik ben niets goed aan het praten.
Ik beweerde eerder dat er een verschil zit tussen te hard rijden en te hard rijden. Omdat sommige hier doen alsof je weet ik wat allemaal doet.De wet ziet dat verschil dus ook. En dat geef ik dus aan.
Dat er dus verschil in zit en het niet mijn verkeerde interpretatie is.

kazary schreef:En ook op een brede overzichtelijke 80 km weg waar geen kruisingen of fietspaden liggen. Dat veranderd voor mij niet door het verschil in boetes. Maar ik rij ook rustig 30 als ik vind dat het daar op dat moment beter is, ook al zou ik harder mogen.
Maar door normaal nadenken is dat iets wat je zelf in kon schatten dat het daar best kan zonder gevaar.

kazary schreef:Helemaal niet klaar.
Maar als jij verschillen niet kunt zien, dan ga ik ook conclusies trekken en dat is dat jij dus juist een gevaar op de weg bent.
Juist in kunnen schatten is waardevol in het verkeer.
Daar waar je 50 mag, ook gerust 30 rijden zo nodig.
Maar ook niet te moeilijk doen waar 130 veilig kan.
KZ
kazary schreef:En het is even dodelijk bij 120 als bij 130.
Maar vroeger kreeg je nog een rijbewijs bij een pakje boter en dan mist het inzicht ook wel. Zeker in de tijd dat er 3 auto's op de weg reden en je ook geen inzicht nodig had.
