Menino schreef:ja dat vind ik wel eigenlijk... Tenzij ze high in jouw les verschijnen, of iets van jou stelen oid
huiswerk maken, daar ben jij bij betrokken dus dat is wel 'jouw zaak' om het zo te zeggen
Uhuh
Als docent ben jij niet alleen 'leerstofaanbieder' maar ook opvoeder. Kun je het niet mee eens zijn als leerling, maar staat in de taakomschrijving als docent, als er iets mis gaat is docent de sjaak want verantwoordelijk op dat moment en ook de ouders verwachten toch wel als het puntje bij het paaltje komt dat er enigszins op hun koters gelet wordt op het moment dat zij er niet bij zijn.
Dus als er in het schoolreglement staat dat er niet geblowd wordt (bijna overal) en met respect met elkaars eigendommen moet worden omgegaan (bijna overal) en ik zie iemand in de pauze een jointje opsteken of iemands GSM achterover drukken of kapot trappen, dan is ie de mijne.
Roken idem dito. Als van de school in de bovenbouw gerookt mag worden en diegene rookt, no problem. Als mentor zou ik het wellicht wel aankaarten als ik weet dat het van thuisuit niet mag, als vakdocent kan ik dat niet van iedereen bijhouden dus dat zou ik laten gaan.
Mag er op school niet gerookt worden, en ik zie het, dan heb je gewoon een probleem.
Dan mag je longen verpesten je eigen zaak zijn, dat doe je dan maar in je eigen tijd, wanneer ik niet verantwoordelijk ben dat jij dat niet doet. De primaire opvoedkundige taak die ik daarin al weggelegd zie voor mezelf is 1) als er regels zijn dan houd je je daaraan en zo niet, wie zijn billen brandt... (dat is nl. ook eigen verantwoordelijkheid nemen, je kunt met je volle verstand ervoor kiezen om je niet aan regels te houden, maar ben dan ook zo stoer om zonder gemauw de consequenties aan te pakken) en 2) als je iets stouts doet, ben dan stoer en doe het gewoon openlijk ipv dat hypocriete gelieg en gedraai.
Want weet je? Ik heb tien keer meer respect voor een opvliegende puber die mij uitscheldt dan voor hypocriete leerlingen die bijvoorbeeld een hyvesscherm onder hun Wordbestand hebben. Ook al is het vergrijp van leerling 1 groter dan dat van leerling 2, die doet het in elk geval eerlijk en in alle openheid.

. Een gymdocent is een evenwaardige docent als de rest. En het maakt niet uit als je nu 14 of 17 bent, je staat nog altijd onder het gezag van een docent.
.. En ik denk dat je als 17 jarige ook wel de verantwoording kan dragen over roken of niet...