en wij moeten respect tonen voor de leraar...:S

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:32

Menino schreef:
ja dat vind ik wel eigenlijk... Tenzij ze high in jouw les verschijnen, of iets van jou stelen oid :o
huiswerk maken, daar ben jij bij betrokken dus dat is wel 'jouw zaak' om het zo te zeggen

Uhuh :n
Als docent ben jij niet alleen 'leerstofaanbieder' maar ook opvoeder. Kun je het niet mee eens zijn als leerling, maar staat in de taakomschrijving als docent, als er iets mis gaat is docent de sjaak want verantwoordelijk op dat moment en ook de ouders verwachten toch wel als het puntje bij het paaltje komt dat er enigszins op hun koters gelet wordt op het moment dat zij er niet bij zijn.

Dus als er in het schoolreglement staat dat er niet geblowd wordt (bijna overal) en met respect met elkaars eigendommen moet worden omgegaan (bijna overal) en ik zie iemand in de pauze een jointje opsteken of iemands GSM achterover drukken of kapot trappen, dan is ie de mijne.

Roken idem dito. Als van de school in de bovenbouw gerookt mag worden en diegene rookt, no problem. Als mentor zou ik het wellicht wel aankaarten als ik weet dat het van thuisuit niet mag, als vakdocent kan ik dat niet van iedereen bijhouden dus dat zou ik laten gaan.
Mag er op school niet gerookt worden, en ik zie het, dan heb je gewoon een probleem.
Dan mag je longen verpesten je eigen zaak zijn, dat doe je dan maar in je eigen tijd, wanneer ik niet verantwoordelijk ben dat jij dat niet doet. De primaire opvoedkundige taak die ik daarin al weggelegd zie voor mezelf is 1) als er regels zijn dan houd je je daaraan en zo niet, wie zijn billen brandt... (dat is nl. ook eigen verantwoordelijkheid nemen, je kunt met je volle verstand ervoor kiezen om je niet aan regels te houden, maar ben dan ook zo stoer om zonder gemauw de consequenties aan te pakken) en 2) als je iets stouts doet, ben dan stoer en doe het gewoon openlijk ipv dat hypocriete gelieg en gedraai.

Want weet je? Ik heb tien keer meer respect voor een opvliegende puber die mij uitscheldt dan voor hypocriete leerlingen die bijvoorbeeld een hyvesscherm onder hun Wordbestand hebben. Ook al is het vergrijp van leerling 1 groter dan dat van leerling 2, die doet het in elk geval eerlijk en in alle openheid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:34

Runn_love_ schreef:
dat vind ik toch anders dan in een rookzone (dat was het toch?) roken.

Ik niet. Als leerlingen die dat mogen dat doen a la, maar als jij als docent er gewoon op gaat staan kijken dat een leerling iets doet wat keihard tegen de schoolregels ingaat, dan ben je imo je aanstelling niet waard. Je hebt verantwoording voor andermans kinderen en die verantwoording zou zwaar moeten wegen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:36

liedje89 schreef:
Is wel een feit dat er de laatste jaren zo'n groot leraren tekort is er soms mensen voor de klas staan die echt geen enkel talent hebben voor het vak leraar. Weet trouwens niet of dat in oosterijk ook zo is, maar aangezien het vak leraar bijna overal nogal een slechte deal(veel uren, weinig geld,veel stress etc) is neem ik aan van wel.

Er is maar in een aantal vakken lerarentekort, zoals na/sk, zorg en welzijn, enzovoorts en er komt tekort in de eerstegraads vakken (bovenbouw h/v).
Bijvoorbeeld in mijn eigen vak (gs) is nota bene een overschot aan tweedegraads docenten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:51

je moet respect hebben voor iedereen, ongeacht of je diegene mag of niet.
Bovendien tja, lees je eigen post eens terug ts, vind je jezelf nu niet érrruug kinderachtig?

adecuada

Re: en wij moeten respect tonen voor de leraar...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:01

Ik vind je wel een béétje heftig reageren in je beginpost!
Maarja ik ben ook een puber geweest, en denk als dat mij in die tijd was overkomen dat ik ook zou gaan flippen !
Ik vind het wel vaag dat je lerares naar jouw ouders heeft gebeld.
Maar aan de andere kant zouden je ouders er vroeg of laat denk ik toch wel achterkomen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:33

Ik vind het belachelijk dat een leraar jouw ouders opbelt om te vertellen dat je rookt. Daar heeft zij niks mee te maken. En als ze zich er toch zo graag mee had willen bemoeien had ze ook op jou zelf af kunnen stappen, of op je mentor.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:46

Urielle schreef:
Menino schreef:
ja dat vind ik wel eigenlijk... Tenzij ze high in jouw les verschijnen, of iets van jou stelen oid :o
huiswerk maken, daar ben jij bij betrokken dus dat is wel 'jouw zaak' om het zo te zeggen

Uhuh :n
Als docent ben jij niet alleen 'leerstofaanbieder' maar ook opvoeder. Kun je het niet mee eens zijn als leerling, maar staat in de taakomschrijving als docent, als er iets mis gaat is docent de sjaak want verantwoordelijk op dat moment en ook de ouders verwachten toch wel als het puntje bij het paaltje komt dat er enigszins op hun koters gelet wordt op het moment dat zij er niet bij zijn.

Dus als er in het schoolreglement staat dat er niet geblowd wordt (bijna overal) en met respect met elkaars eigendommen moet worden omgegaan (bijna overal) en ik zie iemand in de pauze een jointje opsteken of iemands GSM achterover drukken of kapot trappen, dan is ie de mijne.

Roken idem dito. Als van de school in de bovenbouw gerookt mag worden en diegene rookt, no problem. Als mentor zou ik het wellicht wel aankaarten als ik weet dat het van thuisuit niet mag, als vakdocent kan ik dat niet van iedereen bijhouden dus dat zou ik laten gaan.
Mag er op school niet gerookt worden, en ik zie het, dan heb je gewoon een probleem.
Dan mag je longen verpesten je eigen zaak zijn, dat doe je dan maar in je eigen tijd, wanneer ik niet verantwoordelijk ben dat jij dat niet doet. De primaire opvoedkundige taak die ik daarin al weggelegd zie voor mezelf is 1) als er regels zijn dan houd je je daaraan en zo niet, wie zijn billen brandt... (dat is nl. ook eigen verantwoordelijkheid nemen, je kunt met je volle verstand ervoor kiezen om je niet aan regels te houden, maar ben dan ook zo stoer om zonder gemauw de consequenties aan te pakken) en 2) als je iets stouts doet, ben dan stoer en doe het gewoon openlijk ipv dat hypocriete gelieg en gedraai.

Want weet je? Ik heb tien keer meer respect voor een opvliegende puber die mij uitscheldt dan voor hypocriete leerlingen die bijvoorbeeld een hyvesscherm onder hun Wordbestand hebben. Ook al is het vergrijp van leerling 1 groter dan dat van leerling 2, die doet het in elk geval eerlijk en in alle openheid.

Mee eens Urielle :j

Ik zie mezelf ook als "opvoeder" of in ieder geval als iemand die probeert een puber nog een stukje te sturen.
Ik kan niet goedmaken wat de ouders verpest hebben, maar ik kan wel een jongere proberen nog wat verantwoordelijkheid mee te geven, normen een waarden.

Zo ook over rookgedrag. Allereerst gelden natuurlijk de regels van de school waar ik lesgeef. Daarnaast een stukje zelfsturing. Voorlichting. En dat probeer ik altijd op een eerlijke, niet al te belerende toon te doen, maar wel onder het mom van "joh, weet wat je doet", ook al is het op dat moment misschien niet mijn "taak". Die verantwoordelijkheid blijf ik voelen.

Het probleem is echter dat veel pubers hun docenten eerder zien als bemoeizuchtig of irritant, terwijl het feitelijk niets meer of minder is dan goedbedoelde raad voor de toekomst. "Wij" zitten er niet om je leven te verzieken (ook al zie je dat wel zo) maar om je iets mee te geven voor de toekomst. Een stukje opleiding, daarnaast een stukje mentaliteit, want school gaat verder dan de droge leerstof. Het is een voorbereiding op de toekomst. En helaas voor jou als leerling horen daar ook minder leuke dingen bij, zoals altijd zal horen in het leven. Wen er maar aan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:03

xTamara schreef:
Komop zijn jullie allemaal geen pubers geweest?
Wie heeft nou nooit de muziek hard aangezet omdat iets niet mocht..
Niet iedereen is zo volwassen in hun pubertijd als jullie.

Precies :j

Ik ben vandaag ook echt ontploft tegen een lerares, ben d'r ook uitgestuurd enzo.
Mag ik sorry zeggen..
--'

--
Maar, ik vind dat die leraar zich er niet mee moet bemoeien..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:08

Ik vraag me dan ook af als er geen algemeen mentaliteitsverschil zit tussen Oostenrijk (daar zit de TS toch?) en hier. Kan goed zijn dat je in een dorp/stad bent opgegroeid waar mensen zeggen 'waar haalt die leerkracht het gore lef vandaan om jou te verklikken aan je ouders', maar het kan ook zijn dat daar de algemene gedachte is 'waar haal jij het gore lef vandaan om dingen achter de rug van je ouders te doen.'

En idd, als sommigen het nu graag horen of niet, een docent heeft niet alleen een lerende taak, maar ook een opvoedende, en dat is vaak heel hard nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:22

ja maar we hebben het hier over een gymdocent die zeurt over roken :?
Een opvoedende taak ok, en roken is niet zo nuttig... Maar ik vind wel dat zoiets je eigen keus is op je 17e ...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:24

Een gymdocent, die dus inzit met je lichamelijke toestand, is niet heel verbazend dat die 'zeurt' over roken :D . Een gymdocent is een evenwaardige docent als de rest. En het maakt niet uit als je nu 14 of 17 bent, je staat nog altijd onder het gezag van een docent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:25

Urielle, de voorbeelden die jij aanhaalt gaan allemaal tegen het schoolbeleid in.. Uit TS haar verhaal kan ik niet opmaken dat zij rookt ergens waar dat niet toegestaan is...

Als het tegen het schoolbeleid in gaat vind ik het uiteraard vrij logisch dat de school daarbij betrokken raakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:30

xKatleentjex schreef:
Een gymdocent, die dus inzit met je lichamelijke toestand, is niet heel verbazend dat die 'zeurt' over roken :D . Een gymdocent is een evenwaardige docent als de rest. En het maakt niet uit als je nu 14 of 17 bent, je staat nog altijd onder het gezag van een docent.

Ja, een gymdocent is idd gelijkwaardig aan de rest, maar ik doel hierop dat ik zulke dingen meer de taak vind van je mentor. Ik vind het niet de taak van een gymdocent om een leerling te gaan "verklikken" bij de ouders.
En ik denk dat je op je 17e zelfstandiger bent, en beter je eigen keuzes kan maken als een 14 jarige :) .. En ik denk dat je als 17 jarige ook wel de verantwoording kan dragen over roken of niet...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:55

Equidea schreef:
je moet respect hebben voor iedereen, ongeacht of je diegene mag of niet.
Bovendien tja, lees je eigen post eens terug ts, vind je jezelf nu niet érrruug kinderachtig?

respect moet je verdienen, ook een leraar
als een leraar het respect verspeeld, heeft die leraar weer heel wat werk te verrichten om het terug te verdienen

een docent die als een viswijf begint te schreeuwen tegen haar leerlingen moet eens even heel goed na gaan denken of lesgeven wel hetgeen is wat ze op dit moment moet doen
of dat ze misschien even ene tijdje pauze nodig heeft ,

de docent had nadat ze de dames had zien roken, of op de dames zelf moeten afstappen en gewoon moeten vragen waarom ze ropken, of als het op een niet roken plaats was, aan moeten spreken daarop
indien de dames erg jong zijn, eventueel met mentor om de tafel
de mentor zou dan in gesprek kunnen gaan met de betreffende leerlingen etc

maar niet als docent zonder de leerlingen aan te spreken op iets naar de ouders gaan bellen en histerisch gaan lopen doen
zeker niet als de betreffende leerling 17 is

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:48

Sorry hoor, maar iedereen doet hier alsof 17 zo'n wereldleeftijd is!!! Als je 17 bent, ben je nog steeds minderjarig en al helemaaaaal niet volwassen! Ook al denken velen dat wel. Natuurlijk ben je geen klein kind meer, maar als je 17 bent, ben je feitelijk nog steeds "kind" en geen volwassene.

Sterker nog, je ouders blijven verantwoordelijk voor je tot je 21e. Ik vind persoonlijk dat dit zo licht vergeten wordt. Misschien zou er eens bij stil gestaan mogen worden dat het haast wel lijkt dat je als kind zo snel volwassen "moet" worden. 17 of niet, Als je mijn kind was, dan had je je toch nog écht aan regels te houden.... klinkt saai, ik weet het, maar het is een stukje opvoeding, zelfbescherming en.... euh... noem het maar "nog even willen vasthouden voor je de grote wereld in moet". :D

Enig idee hoe lang je nog volwassen kunt zijn? :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:45

Ik vind het alleen maar goed dat die lerares je ouders heeft gebeld. Echt een overtrokken reactie van jou. En wat ik hier vaker lees: een leraar heeft ook een opvoedkundige taak, daarnaast wat betreft het dreigen van je ouders: zolang je onder het dak van je ouders leeft en je ouders alles voor je betalen dien je je te gedragen naar die regels. En als je die regels breekt dan begrijp ik dat je ouders gaan dreigen met je opleiding. Over respect gerpoken. Ik vind het zeer disrespectvol naar je ouders. Zij zijn nog altijd verantwoordelijk voor je.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 09:58

de meningen zijn duidelijk verdeeld hier in dit topic, maar ik blijf van mening dat ze het eerst ons had kunnen aanspreken, en als ze überhaupt beld, moet ze naar alle ouders bellen van alle leerlingen die staan te roken, en niet slechts een paar, ik zie ook wel in dat een leraar een opvoedkundige taak heeft, maar dan had ze ook kunnen proberen om het eerst zelf met ons op te lossen en als wij dan niet daar naar luisterde, had ze mijn ouders kunnen bellen.

maar goed, ik heb die lerares eerst over 3 weken weer, (want ik heb eest anderhalve week vakantie, kom ik gezellig NL bezoeken) dus dan zien we wel verder. Ik zal naar haar lessen gaan om mijn cijfer goed te houden, maar verder hoeft ze geen respect meer te verwachten van mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:32

Menino schreef:
Urielle, de voorbeelden die jij aanhaalt gaan allemaal tegen het schoolbeleid in.. Uit TS haar verhaal kan ik niet opmaken dat zij rookt ergens waar dat niet toegestaan is...

Als het tegen het schoolbeleid in gaat vind ik het uiteraard vrij logisch dat de school daarbij betrokken raakt...

Als het niet tegen het schoolbeleid inging, denk ik dat de gymjuf er niet eens bij stilstaat als zij een groep zeventienjarigen ergens ziet roken :) Ik zie er dagelijks ook genoeg roken en het valt pas op bij opgevoerde aanstekers en soortgelijke dingen ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:26

Wat doet (bijna) iedereen hier heiligboontje-achtig. :roll:
Zelf allemaal nooit jong geweest. :(:)

Ik geef je groot gelijk, het is haar zaak niet, ze hoort niet zomaar jouw huis te bellen zonder dan ook nog eens andere leraren daarover in te lichten. Of eerst het er ook maar met jou over te hebben gehad. Als ik ergens zou staan de roken en een leraar zag het en belde mijn ouders erover dan zou ik ook pissig zijn. Vind dat je je nog netjes hebt gehouden tegenover haar. :)

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:36

Loose schreef:
Wat doet (bijna) iedereen hier heiligboontje-achtig. :roll:
Zelf allemaal nooit jong geweest. :(:)

Ik geef je groot gelijk, het is haar zaak niet, ze hoort niet zomaar jouw huis te bellen zonder dan ook nog eens andere leraren daarover in te lichten. Of eerst het er ook maar met jou over te hebben gehad. Als ik ergens zou staan de roken en een leraar zag het en belde mijn ouders erover dan zou ik ook pissig zijn. Vind dat je je nog netjes hebt gehouden tegenover haar. :)

_/-\o_
Vind trouwens wel dat je een beetje aan de heftige kant gereageerd hebt, maar ze heeft zich er inderdaad niet mee te bemoeien ;)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:41

Haha , hou je gemak. Tuurlijk ben ik ook jong geweest (ben nog steeds jong) Maar zo is het leven nu eenmaal meid. Je doet iets wat niet mag (en dat mag allemaal als je jong bent) en daarop krijg je een afstraffing. Dit heet opvoeding.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:51

Mer1980 schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat die lerares je ouders heeft gebeld. Echt een overtrokken reactie van jou. En wat ik hier vaker lees: een leraar heeft ook een opvoedkundige taak, daarnaast wat betreft het dreigen van je ouders: zolang je onder het dak van je ouders leeft en je ouders alles voor je betalen dien je je te gedragen naar die regels. En als je die regels breekt dan begrijp ik dat je ouders gaan dreigen met je opleiding. Over respect gerpoken. Ik vind het zeer disrespectvol naar je ouders. Zij zijn nog altijd verantwoordelijk voor je.

En wat is de volgende stap... de leraar die zonder overleg je ouders gaat opbellen om te vertellen dat de leerling van 16 met een jongen stond te zoenen in het fietsenhok?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:00

Als ik jou lerares was, had ik ook gebeld. Roken is hartstikke ongezond. En het is heel kinderachtig en sneu om dat 'stiekem' te doen, zonder dat je ouders het weten. Nu moet je de consequenties ook maar onder ogen zien.

Wanneer jij stiekem dingentjes doet, en je word betrapt, moet je niet boos worden op de gene die je betrapt had. Eigen schuld dikke bult, had je maar braaf moeten zijn. En niet 'stoer' als meeloper gaan roken. :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:08

Toen ik rookte op het middelbaar (was toen 13) (rookte overingens TOEN omdat ik gepest werd en er zo bij wou horen)

Toen kwam mijn mentor erachter en die zei dat ik een week had om het te vertellen, anders zou ze naar school bellen.
Ik heb niks durven zeggen, mijn mentor heeft ook niet gebeld, ik ben toen gestopt, overigens rook ik nu weer twee jaar, mijn ouders weten het nu wel :+

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:02

Miss_Malfoy schreef:
kimnytocize schreef:
Pffff, wat een bemoeienis zeg van de akelige gymdocent! Om dan gelijk naar huis te bellen; niet fatsoenlijk van een leraar.

Ik ben zelf ook docent maar sta gezellig met mn leerlingen een sjekkie te draaien en roken in de rookzone op het schoolplein :+ (is geen aparte rookzone voor leerlingen en leraren, en tis maar een kleine plek, vandaar ;)).
Vind het ieders eigen verantwoordelijkheid om te besluiten of je wel of niet wilt roken, anno 2009 weet iedereen (ook de middelbare scholieren!) wat de (schadelijke) effecten van roken zijn.

Hé, beter kom jij op mijn school les geven! :D
Eindelijk eens geen docent die beter kleuterleidster/politieagentje had kunnen worden. :Y)
(Hoewel ze het hier al aardig opgegeven hebben, pontes pieter zeeman in Zierikzee, zegt je dat wat? :o )

Jahaaaa die school ken ik wel!! :D
Heb zelf op Pontes Goese Lyceum gezeten, en nog een hele tijd stage gelopen op Pontes groot stelle. Alle drie de scholen hoorden bij elkaar. Iig op groot stelle was het ook al een zooitje; leerlingen kregen amper les nadat de school was overgegaan op Leerplein (= met 3 klassen in één grote ruimte, zelfstandig huiswerk maken, geen docent maar 3 / 4 owa's aanwezig, en geen vakken ak, gs, eco, een maatschappijleer meer, die vakken zijn samengevoegd in een algemeen deel).