"zieke"collega...of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:16

Snoevie schreef:
ik ben blij dat ik nog nooit lang ziek ben geweest en dat collega's daarover roddelen.
maarja als jij als werknemer er vaak onder 'lijdt' dat een ander (onterecht)ziek is?
ik denk dat ik ook wel zou balen.
maarja wie ben ik dan weer om er over te oordelen?
je weet niet wat er aan de hand is tot je het met diegene zelf bespreekt.
dan hoor je vanzelf wel of diegene het er wel of niet over wil hebben.

(ohja,en het keihard oordelen en het gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic komt van beide kanten valt me op!)

Natuurlijk baal je als je als werknemer je vrije dag moet inleveren, maar persoonlijk vind ik niet dat je dan kunt beoordelen of je collega onterecht ziek is. Dat kan niemand behalve iemand die daar voor gestudeerd heeft.
Klaag dan bij de werkgever dat die niet zorgt dat het beter geregeld is als er iemand ziek wordt, voorkomt een hoop nodeloos gespeculeer en geroddel.

En ja misschien oordeel ik wel te hard in dit topic af en toe. Komt natuurlijk ook door persoonlijke ervaringen.
Heb meegemaakt dat er beweerd werd dat iemand zich aanstelde die terminaal was en enkele weken later was overleden. Zo makkelijk kunnen mensen zich dus vergissen. Vooral als mensen niet te koop lopen met hun ziekte en niet lopen klagen.
Ook iemand die de zogenaamde schop onder haar kont kreeg en vooral door moest gaan, was na twee dagen overleden. Wat voorkomen had kunnen worden.
Beide mensen die mij zeer dierbaar waren.
En ja dan knapt er bij mij ook iets als mensen beweren dat je alleen ziek bent als je je bed niet uit kan komen.

En dit zijn dan de extreme voorbeelden. Zo ken ik ook voorbeelden over geroddel over collega's waarvan die anderen absoluut niet wisten wat zo'n persoon op dat moment prive doormaakte en waar menig ander het al veel eerder opgegeven had.

Hier gaat het dan ook nog over iets wat een collega gelezen heeft op de hyes van een ander. Niets meer niet minder.
Het is niet eens aangetoond dat diegene echt naar een terrasje is geweest of heeft lopen shoppen.
Alleen om dit soort zaken vind ik dat je het dus aan de arbodienst over moet laten, voorkom je een hoop onnodig geroddel en soms zelf verdriet mee.

Het is zo makkelijk om te oordelen over anderen, vooral als jezelf op dat moment mentaal en lichaamelijk sterk bent en niet kan geloven dat dat voor jou ook weleens zou kunnen veranderen.

Als het echt zo is dat iemand loopt te pben wat diegene blijkbaar niet hier in het topic durft te zetten en mensen daarom niets meer willen posten in dit topic lijkt het me beter dat er een slotje komt. Wat triest is het toch dat mensen dat soort dingen doen.

050206051012

Re: "zieke"collega...of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:19

*Pakt knapzak en gaat kazary achterna*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:53

inderdaad triest.
helaas mogen Pb's niet openbaar worden gemaakt.

ik denk dat de mensen pb'en die zich toch aangesproken voelen.

*pakt ook haar knapzakje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:04

Ook al pb's?????
Moet niet gekker worden. :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:13

faye schreef:
Lekker klikken bij de baas! Zulke medewerkers heb ik ook, walgelijk!

Idd...die had ik destijds ook toen ik met een hernia thuis zat en verging van de pijn.
Even een boodschap doen (weet nog precies wat het was ook...foto's) ...collega ziet mij en ipv mij even aan te spreken met de vraag hoe het gaat, gaat die persoon lekker klikken bij de baas waar ik mij daarna moest verantwoorden.

Mijn paarden voeren op stal: moest mij verantwoorden want mijn baas had mijn auto zien staan op het erf. Tja was het bluffen, moest ze echt in de buurt wezen of zijn ze me daadwerkelijk gevolgd. De stal lag immer 10 km verderop.? Ik durfde een week het huis niet meer uit ik dacht dat ze me overal achterna liepen.
Tja als je foto's kan halen en paarden kijken/voeren dan kun je ook zwaar lichamelijk werk doen.
Ze hebben zelfs toen nog een spoed bezoek van mijn bedrijfsarts geeisd...gelukkig kon zij dat nog omkeren.

Pas toen ik na 5 maanden in het ziekehuis terecht kwam draaide ze iets bij het was toch wel serieus...maar na 6 weken thuis begon het weer. Toen dachten ze dat het tussen mijn oren zat :( .

Als het aan hun had gelegen had ik al die tijd niet het huis uitgemogen...en laat al die tijd dan in totaal 10 maanden zijn geweest. Leuk he.

Ga alsjeblieft niet klikken bij de baas. Spreek je collega persoonlijk aan of bel even om te vragen hoe het gaat.
Schept een duidelijk beeld en een beter band waardoor ziekteverzuim zeker wordt vermindert.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:26

Volgens mij ben je gewoon verplicht thuis te blijven als je ziek gemeld bent tot de eerste afspraak met de bedrijfsarts of leidinggevende.

Ik ben pas geopereerd en toen is direct afgesproken dat ik wel ziekgemeld werd, maar niet thuis hoefde te blijven. Helaas vield e operatie zo tegen dat ik wel de hele dag thuis op de bank lag.

Ziekmeldingen zijn altijd lastig en ik merk inderdaad dat er mensen zijn die er erg makkelijk mee omgaan en dat er werkgevers zijn die daar niets mee doen. Meest extreme voorbeeld: collega meldt zich ziek i.v.m. kater (gebruikt ook het woord kater).
's Middags zit die collega doodleuk weer in de kroeg en er zijn geen sancties geweest. Ondertussen kon ik in mijn eentje het dubbele aantal patienten verzorgen en kon nergens hulp krijgen. Of ik dan boos ben op collega en management: Absoluut, is ook nooit meer goed gekomen.
Ook hebben we tegenwoordig weleens leerlingen en stagaires die zich standaard ziek melden bij periodes dat ze wat langer moeten werken.

Of je altijd over een collega moet oordelen; dat vind ik niet. Maar soms kun je diegene wel gewoon aanspreken.
Ik had een collega met klachten aan haar knie waardoor ze ziek thuis bleef en die kwam ik op teenslippers tegen, ik heb toen wel gezegd dat ik goed schoensel toch wel belangrijk vond. Het feit dat ze brood aan het halen was boeit me niet, maar met ziekmeldingen moet je zorgvuldig om gaan en ook je verantwoording nemen in een spoedig herstel.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:34

Nou, in het geval van de ziekmelding vanwege een kater kan ik me ook voorstellen dat je flink pissig bent! Ik heb op mijn vorige afdeling ook een keer meegemaakt dat iemand met een stevige kater op het werk kwam. Nou ja, kater....... eigenlijk was hij nog niet eens aan het stadium kater toe! Ik heb hem "vriendelijk" verzocht naar huis te gaan en heb een dag verlof ingehouden. Later zijn er nog de nodige woorden over gesproken. Dat soort dingen kan echt niet!

Overigens wil ik nog wel even aangeven dat ik het erg laag vind dat mensen elkaar blijkbaar persoonlijk aanvallen via de pb omdat iemand een andere mening heeft! Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, je hoeft het ook niet altijd eens te worden. Een verschil van mening los je niet op door vervelende of aanvallende pb's te versturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:59

faye schreef:
kazary schreef:
Dat probleem wordt gemaakt door een niet integere collega.

Maar door een gezellige pb wisseling ben ik er achter dat ik dit topic ga verlaten. Lijkt me verstandiger. Anders trek ik hier weer conclusies die kortzichtig en bekrompem zijn over de bokkers :P

Meid, trek je daar niets van aan! Jammer dat mensen via pb dingen durven zeggen die ze niet in het topic durven.

Wat is bokt raar aan het worden. Die pbsluipweg is wel erg populair aan het worden. Juist voor dat soort pb's zou ik lekker blijven posten :P :P Juist heel veel posten in dit topic!!! :7 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:16

wat ik dan wel weer grappig(en typisch negatief vind)..
NERGENS staat dat de pb wisselingen die plaatsvinden negatief zijn.
echt totaal NERGENS.

degene die hier het hardst roepen dat onder andere ikzelf bekrompen ben,zijn degene die hier er onmiddelijk vanuit gaan,dat de pb's negatief zijn.
wíe is er dan bekrompen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:24

Als het zo positief is vraag ik me wel een beetje af waarom het niet gewoonin het forum kan?
Als je gewoon goede argumenten weet te geven ishet toch juist makkelijker om ze gewoon direct in het forum te plaatsen. Anders kan je alles volgensmij wel 100X herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:25

Ben ondertussen wel benieuwd of je al even een persoonlijk diepte-interview hebt gehouden met je collega, Dark-Crystal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:27

Anoniem schreef:
wat ik dan wel weer grappig(en typisch negatief vind)..
NERGENS staat dat de pb wisselingen die plaatsvinden negatief zijn.
echt totaal NERGENS.

degene die hier het hardst roepen dat onder andere ikzelf bekrompen ben,zijn degene die hier er onmiddelijk vanuit gaan,dat de pb's negatief zijn.
wíe is er dan bekrompen?

Zegt ze dat niet zelf dan? Ze voelt zich toch genoodzaakt om zich uit het topic terug te trekken? Als je pb's krijgt waardoor je lol is bedorven, kunnen het alleen maar hatelijke, dus bekrompen pb's zijn, lijkt mij?? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:28

dat denk jij ja.
maargoed,ik ga verder niet meer in dit topic reageren,ik was er allang klaar mee.

toedeloe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:28

Anoniem schreef:
dat denk jij ja.
maargoed,ik ga verder niet meer in dit topic reageren,ik was er allang klaar mee.

toedeloe.

:D

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:30

Ik had dit mooi bij mijn leidinggevende neergelegd. Ookal hoor ik me hier niet mee te bemoeien. En als de situatie echt te erg word zou ik nog een stapje verder gaan. Of ik zou 'toevallig'langs het terrasje lopen en als ik diegene zie zou ik toch echt zeggen; 'goh, jij was toch ziek?'

Maar ja, mijn leidinggevende is soepel en ja dat ligt ook aan mijn beroep...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:50

Moderatoropmerking:
PB's heten niet voor niets Pb's: het zijn persoonlijke berichten. Speculaties over de inhoud daarvan of het verloop van een wisseling van PB's hebben geen plaats op het openbare deel van Bokt: het draagt niet bij aan de discussie en lokt alleen maar uit tot openbaarmaking, wat verboden is. Graag on topic verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:26

Nou PR, nu geef je duidelijk aan dat bokt het geen bezwaar vind dat er via PB's van alles mag gebeuren, zoals ik al enkele gevallen ken....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:29

Nee, ik geef aan dat speculatie over de inhoud van pb's deze discussie niet verder helpt.

Het probleem van pb's is dat ze 'private' zijn: per definitie tussen gebruikers, en daar kan ik niet op modereren.
Op een openbare discussie wel. Bij deze.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:38

Ik snap goed hoe de TS zich voelt, enkel ik zou me er niet druk over maken...

Ik loop al een tijdje in de ziektewet, ( werk ook in de zorg ) sinds 22 december vorige jaar, ik had 4 verschoven rugwervels, van mijn manueel therapeut en bedrijfsarts en sport fysio moest ik elke dag gaan paardrijden ;) In ogen van mijn collega's deed ik wel de leuke dingen, maar niet werken, tja... het is niet anders, ik kan geen ( zware groep kwa lichamelijke zorg) mensen uit bed halen !!

Wel was ik 4 keer per week op me werk aanwezig !!

Nu zou ik per 1 april weer voor 100% gaan werken, maar zit nu met me voet in het gips :7

Ik heb dus genoeg afspraken, ben momenteel lopend patiënt en zou gek worden als ik verplicht thuis moest zitten,
omdat ik 'ziek' ben...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:48

Ik werk ook in een zorginstelling. Ik kan me dus de frustratie van TS heel goed voorstellen. Ze bemoeit zich er terecht mee, want als 1 collega wegvalt, betekent dat voor de overgebleven collega's de eerste dagen meestal geen vervanging en dus een tandje erbij. Als je dan het gevoel hebt dat de collega 'spijbelt' is dat heel vervelend.

Tja, wat doe je dan? Gezien de gevolgen voor zowel de collega's de cliënten en de organisatie, vind ik de strenge controle die er bij ons is, heel terecht.

Bij ons krijg je binnen 5 dagen een uitnoding voor het spreekuur. Bij de 3e ziekmelding in een jaar krijg je sowieso een uitnodiging als 'frequent verzuimer'. Controles gaan steeksproefsgewijs en ik heb ook eens een gehad. Maar als je echt wat hebt, vind je dat toch geen enkel probleem? Bij ons heeft dit een aantal jaar geleden in korte tijd geleid tot een daling van het ziekteverzuim van 14 procent naar 5 procent. Als je dan rekent dat elke procent daling onze instelling ca. 100.000 euro op jaarbasis oplevert...

Thuis blijven ivm controle? Is toch logisch? Trouwens die verplichting geldt meestal alleen de eerste paar weken. en moet je er eerder op uit van de HA, dan zal de HA je in dat geval ook 'dekken'; als je niet thuis was bij controle zal de HA willen verklaren dat het op zijn advies was, dat je weg was.

Paarden voeren met een hernia? Ik denk dat je dan toch echt wat anders moet regelen. Want heel terecht eist de werkgever dat je geen dingen doet die je herstel kunnen belemmeren. Hij mag je tenslotte wel doorbetalen.

In het geval dat TS schetst, zou ik niet achter de rug om van de collega gaan klikken maar eerst de collega er rechtstreeks op aanspreken. Dat kan ook gewoon netjes, informeren hoe het met hem was. Maar een beetje sociale controle kan het ziekteverzuim erg terugdringen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:57

Prrrr schreef:
Nee, ik geef aan dat speculatie over de inhoud van pb's deze discussie niet verder helpt.

Het probleem van pb's is dat ze 'private' zijn: per definitie tussen gebruikers, en daar kan ik niet op modereren.
Op een openbare discussie wel. Bij deze.

Misschien moeten gebruikers dan ook eens stoppen met melden dat ze niet meer aan de discussie's willen deelnemen vanwege pb's.
Niemand kan daar wat mee en het voegt ook weinig toe aan de discussie lijkt me.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:58

My point exactly.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:09

Jij kunt niet beslissen of je collega ziek is aan d ehand dat ze online is. Alleen een dokter bv kan zoiets beslissen en mensen die er voor geleerd hebben. En zij zelf ook, zij voelt haar lichaam en jij niet.
En idd het ligt eraan wat voor afspraken. Mijn beste vriendin is ook bij me komens lapen toen ik een hersenschudding had hoor. We hebben lekker rustig aan gedaan en lekker gekletst. ( ze blijft wel vaker slapen voor de gezelliheid, ze is overigens ook een collega van mij ).
Ook ik zit wel eens op internet als ik ziek ben. Ff op internet zitten en werken is een groot verschil. Misschien heeft ze idd wel draadloos internet met een laptop en ligt ze gewoon op bed :)
Als collega vind ik niet dat je er over kunt oordelen, en dan nog wat maak je je druk om een collega, zolang jij je werk netjes doet etc is er toch niks aan de hand? Mocht ze idd nep ziek zijn dan heeft zij d eproblemen en niet jij ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:51

ik denk dat de frustratie voortkomt vanuit het feit dat dankzij een ziekmelding er nog meer druk op de andere werknemers komt.
en als je dan het gevoel hebt dat het 'nep' is,zal dat wel extra frustrerend zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:42

beantsje schreef:
Ik werk ook in een zorginstelling. Ik kan me dus de frustratie van TS heel goed voorstellen. Ze bemoeit zich er terecht mee, want als 1 collega wegvalt, betekent dat voor de overgebleven collega's de eerste dagen meestal geen vervanging en dus een tandje erbij. Als je dan het gevoel hebt dat de collega 'spijbelt' is dat heel vervelend.

Tja, wat doe je dan? Gezien de gevolgen voor zowel de collega's de cliënten en de organisatie, vind ik de strenge controle die er bij ons is, heel terecht.

Bij ons krijg je binnen 5 dagen een uitnoding voor het spreekuur. Bij de 3e ziekmelding in een jaar krijg je sowieso een uitnodiging als 'frequent verzuimer'. Controles gaan steeksproefsgewijs en ik heb ook eens een gehad. Maar als je echt wat hebt, vind je dat toch geen enkel probleem? Bij ons heeft dit een aantal jaar geleden in korte tijd geleid tot een daling van het ziekteverzuim van 14 procent naar 5 procent. Als je dan rekent dat elke procent daling onze instelling ca. 100.000 euro op jaarbasis oplevert...

Thuis blijven ivm controle? Is toch logisch? Trouwens die verplichting geldt meestal alleen de eerste paar weken. en moet je er eerder op uit van de HA, dan zal de HA je in dat geval ook 'dekken'; als je niet thuis was bij controle zal de HA willen verklaren dat het op zijn advies was, dat je weg was.

Paarden voeren met een hernia? Ik denk dat je dan toch echt wat anders moet regelen. Want heel terecht eist de werkgever dat je geen dingen doet die je herstel kunnen belemmeren. Hij mag je tenslotte wel doorbetalen.

In het geval dat TS schetst, zou ik niet achter de rug om van de collega gaan klikken maar eerst de collega er rechtstreeks op aanspreken. Dat kan ook gewoon netjes, informeren hoe het met hem was. Maar een beetje sociale controle kan het ziekteverzuim erg terugdringen.

Ik ben het bijna helemaal met je stukje eens.
Alleen paarden voeren moet kunnen. Zo belastend is dat nu ook weer niet. Je gooit een blik brokken in de bak, een paar plakjes hooi in de box en that's it. Ik voer 's morgens op 5 minuten tijd 2 paarden.
Als je het nou hebt over stallen uitmesten...dan vind ik het een ander verhaal.