Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Noeps

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:20

Ja maar je moet saven zien als een nederlands woord. Net als computeren :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:23

Ik vind het eigenlijk maar apart dat die woorden zo vernederlandsen, om het maar zo te zeggen.
Hij computert. B-)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:26

Maar dan vraag ik me af hoe je computeren dan noemt?
beeldschermeren of iets?
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat het nederlands minder nederlands wordt. Ook is het jammer dat het dialect verdwijnt in onze regio. Niemand praat meer plat bij ons in de buurt..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:30

Waar woon je, als ik vragen mag, Ann_moi? Hier hoor je nog veel mensen plat praten.

Hoe je het dan zou noemen, ik heb geen idee. :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:32

In twello.. ;)
praat niemand van mijn leeftijd meer een beetje plat, allemaal met een ronde/ of rollende r en straattaal. Een beetje jammer vind ik dat...
Juist dat plat vind ik mooi en zo hoor je nog waar iemand vandaan komt.. ;)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:34

Plien91 schreef:
Ja maar je moet saven zien als een nederlands woord.

Wat is er mis met "opslaan"? :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:36

Margreet schreef:
Plien91 schreef:
Ja maar je moet saven zien als een nederlands woord.

Wat is er mis met "opslaan"? :+

Dat woord kwam ook bij mij op. :D
Hij slaat een foto op. Of hij savet een foto. Als ik het lees, dan ga ik voor het eerste.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:20

Plien91 schreef:
Ja maar je moet saven zien als een nederlands woord. Net als computeren :)

Dat klopt. Het is nu een leenwoord, en je vervoegt het dus gewoon volgens de Nederlandse regels voor het vervoegen van werkwoorden.
In het Nederlands wordt het in de 3e persoon enkelvoud stam+t, dus "hij savet", en niet de Engelse versie "hij saves".

De vraag of je in alle gevallen wel zo'n leenwoord moet gebruiken of dat je beter voor het oorspronkelijk Nederlandse alternatief kunt gaan, doet er niet toe wanneer je over regels voor de vervoeging van werkwoorden praat.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:27

dejavu schreef:
Ik maak nooit werkwoordspellingfouten. :)

Arabesk schreef:
Op zich is op de achterkant van een bierviltje uit te leggen wat de regels zijn. Is het echt zo lastig? Of denk je er gewoon niet aan als je een bericht typt?

Ik vind wwspelling niet moeilijk, maar het is echt niet op de achterkant van een bierviltje uit te leggen. :)

Een leerling van me zei ooit:

'Maar mevrouw, u zegt altijd dat je in de tegenwoordige tijd 'lopen' moet invullen. Als je geen 't' hoort, schrijf je die niet, toch?'

'Nee, dat klopt'

'Maar moet ik dan bij de zin 'ik lust geen boontjes', 'ik lus geen boontjes' invullen? Het is toch ook 'ik loop geen boontjes'? Of oh nee, het zijn ook twee lussen.' Laat maar, ik begrijp het al! :7

;( ;( ;(

Ben vast spuit 11... maar mijn docentenhanden jeuken. Wat is nou het hele werkwoord...? Lussen of lusten? *jeuk*

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:59

dejavu schreef:
Ik vind wwspelling niet moeilijk, maar het is echt niet op de achterkant van een bierviltje uit te leggen. :)

Een leerling van me zei ooit:

'Maar mevrouw, u zegt altijd dat je in de tegenwoordige tijd 'lopen' moet invullen. Als je geen 't' hoort, schrijf je die niet, toch?'

'Nee, dat klopt'

'Maar moet ik dan bij de zin 'ik lust geen boontjes', 'ik lus geen boontjes' invullen? Het is toch ook 'ik loop geen boontjes'? Of oh nee, het zijn ook twee lussen.' Laat maar, ik begrijp het al! :7

;( ;( ;(

Blue_Eyes schreef:
Ben vast spuit 11... maar mijn docentenhanden jeuken. Wat is nou het hele werkwoord...? Lussen of lusten? *jeuk*

Haha, dat was precies de uitleg die ik haar vervolgens gegeven heb. :) Ik heb haar direct teruggeroepen, hoor, want ze snapte er echt geen bal van. :)
Na heel wat uur oefenen kan ze nu prima spellen. (Althans, toen ze twee jaar terug de onderbouw verliet, ging het heel aardig.) Herken je trouwens iets in mijn verhaal, als docent? Gewoon het probleem dat sommige lln echt geen werkwoordspellingfundament hebben? Waar gaat het toch mis?

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:06

Ik vind d,t of dt best lastig soms! :o
Maar ik erger me niet aan als ik het bij anderen lees, zolang ik maar begrijp wat ze bedoelen.
Iets waar ik me wel best aan irriteer is dat Br3eZAáHh GeOuweh03r. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:10

dejavu schreef:
LDRD schreef:
Door ze steeds bij elke zin te laten aangeven wat het werkwoord is? Dan zal het kwartje toch wel een keer vallen?

Dat is een manier, maar dat is ontzettend tijdrovend, en daarbij moeten bepaalde bijvoeglijke naamwoorden, (de gehate bokker) ook als werkwoorden benaderd worden. ;( Lastig. :(

Ja, tijd, dat is op school een ding he? Maar scholen hebben kennelijk wel heel veel moeite om bepaalde zaken voor een ieder goed duidelijk te maken. Dat blijkt zowel uit de vele reacties hier op bokt als uit de teksten die hier soms voorbij komen.
Ik prijs me gelukkig dat ik mijn zoon goed kan helpen met schoolse zaken, maar ik vraag me toch wel vaak af, hoe dat toch met kinderen moet van ouders die dat niet kunnen. :?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:16

Tamara schreef:
dejavu schreef:
LDRD - In de eerste klas t/m sowieso de derde klas op het voortgezet onderwijs wordt er aandacht geschonken aan 1e, 2e en 3e persoon. Ik weet niet hoe dat op de basisschool zit? Weet iemand dat hier?

Ik sta voor een groep 7 en wij behandelen inderdaad geen 1e, 2e en 3e persoon... De methode die wij gebruiken biedt dat ook niet zodanig aan, nou hebben wij een erg oude methode en wie weet dat het in de nieuwe methode die we gaan gebruiken wel staat (heb me daar nog niet erg in verdiept). Maar ik merk dat de kinderen al erg veel moeite hebben met het onderscheiden van ik of ... jij (dus jij achter de persoonsvorm), hij/zij/het en wij/jullie/zij. Dat wordt bij ons op voorgaande manier samengevoegd. Ik weet dus niet of, als we er personen bij zouden gaan halen, het dan duidelijker zou gaan worden voor de kinderen... Maar goed, ik heb het ook nog nooit geprobeerd om het op die manier aan ze uit te leggen, dus of het zou werken weet ik niet :)

Oké, dank je, ik had al zo'n vermoeden.

Eerste, 2e, 3e persoon is overigens heel ouderwets volgens mij hoor, maar zeer nuttig.
En ik denk juist dat wanneer kinderen dit goed onder de knie hebben er geen personen bij komen, maar juist afvallen. :j
Voor mijn zoon viel in ieder geval het kwartje toen hij dat door kreeg. Toen was het verder een fluitje van een cent.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:14

Correct nederlands schrijven vind ik belangrijk, het is toch min of meer je visitekaartje. Op de een of andere manier vormt zich toch een beeld van een persoon die veel schrijffouten maakt..

In aanmerking nemende dat ik pas rond mijn 12e de nederlandse taal moest leren, denk ik dat ik er redelijk goed mee wegkom. Het ezelsbruggetje 'kofschip' zit er bij mij goed in, maar ik vind het ook nog wel eens verwarrend met woorden als 'gebeuren' en 'bedoelen' .. de stam daarvan eindigt ( 'eindigen' idem) niet op een kofschip-letter en daar twijfel ik dan wel 's.. Ik heb dan nog ergens dat regeltje in mijn hoofd om het woord te vervoegen naar de VT - hij bedoelde, het gebeurde, het eindigde - en dan wil ik nog wel eens de fout in gaan door de TT met een "d" te schrijven.
Weet iemand dat regeltje nog voor deze woorden?

Overigens.... de aantekening die iemand maakte dat "over 10 jaar" niet goed zou zijn maar dat het "over 10 jaren" zou moeten zijn, vind ik ook vreemd: ik heb nog nooit gehoord dat men zegt "over 10 jaren ga ik met pensioen"..
ik snap best dat het meervoudsgetal 10 terugslaat op jaar/jaren, maar heb het idee dat het "over 10 jaar" geaccepteerde spreek/schrijftaal is.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:46

Jannepauli schreef:
Correct nederlands schrijven vind ik belangrijk, het is toch min of meer je visitekaartje. Op de een of andere manier vormt zich toch een beeld van een persoon die veel schrijffouten maakt..

In aanmerking nemende dat ik pas rond mijn 12e de nederlandse taal moest leren, denk ik dat ik er redelijk goed mee wegkom. Het ezelsbruggetje 'kofschip' zit er bij mij goed in, maar ik vind het ook nog wel eens verwarrend met woorden als 'gebeuren' en 'bedoelen' .. de stam daarvan eindigt ( 'eindigen' idem) niet op een kofschip-letter en daar twijfel ik dan wel 's.. Ik heb dan nog ergens dat regeltje in mijn hoofd om het woord te vervoegen naar de VT - hij bedoelde, het gebeurde, het eindigde - en dan wil ik nog wel eens de fout in gaan door de TT met een "d" te schrijven.
Weet iemand dat regeltje nog voor deze woorden?

Overigens.... de aantekening die iemand maakte dat "over 10 jaar" niet goed zou zijn maar dat het "over 10 jaren" zou moeten zijn, vind ik ook vreemd: ik heb nog nooit gehoord dat men zegt "over 10 jaren ga ik met pensioen"..
ik snap best dat het meervoudsgetal 10 terugslaat op jaar/jaren, maar heb het idee dat het "over 10 jaar" geaccepteerde spreek/schrijftaal is.

Grappig, JP! Mensen die Nederlands als tweede taal leren hebben doorgaans minder moeite met het leren van de Nederlandse werkwoordspelling. De fouten die jij maakt, worden door veel mensen gemaakt, dus maak je niet dik.
Ik ken geen regel die specifiek over die werkwoorden gaat. Misschien iemand anders hier?
Het is op zich logisch dat je 'het gebeurd' schrijft, omdat gebeurd als woord bestaat, stukje automatisme.
Dat jaar/jaren-gedoe begrijp ik ook niet.
Je zegt ook: Over 10 dagen ga ik met pensioen, waarom niet over 10 jaren ga ik met pensioen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:54

dejavu schreef:
Je zegt ook: Over 10 dagen ga ik met pensioen, waarom niet over 10 jaren ga ik met pensioen?

Omdat je ook zegt dat iets twee euro kost, en niet twee euro's. (of nog erger: euri/euries :r )

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:00

oomens schreef:
dejavu schreef:

Omdat je ook zegt dat iets twee euro kost, en niet twee euro's. (of nog erger: euri/euries :r )

Klopt, maar is daar dan geen regel voor? Wat kippig dat ik dat niet weet! :o
Dat euro-verhaal klopt, maar mijn dagenverhaal ook, waar zit 't verschil 'm in?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:03

Tja, misschien dan toch "geaccepteerde spreektaal".. ik zou nooit zeggen "over drie jaren hoop ik met vakantie te gaan" maar ik zeg wel "over twee maanden is het volop lente".. en inderdaad het kost 1 euro of 10 euro..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:06

Ik heb zelf geen tot weinig moeite met de werkwoordspelling (al zit ik vaak wel in de knoop met de Engelse woorden die naar het Nederlands zijn gebracht (deletete/gedeletet en die dubbele vervoegingen van oa. leasen, etc :roll:)), maar ik zie hoeveel fouten hier op 5 vwo nog worden gemaakt wat betreft spelling.. 'Ik werdt', 'hij bedoeld', 'is gezegdt', etc is toch erg, op 5 vwo?! Klein SO over (werkwood)spelling en ze halen dikke onvoldoendes. Niet een paar mensen, nee, zeker zo'n 60% van de klas.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:08

Met Nederlands moeten wij via Studiemeter.nl opdrachten maken over Nederlands aldus ook Werkwoordspelling, waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb.
Ik had een fixe onvoldoende!
Maar, mag het we opnieuw maken ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:10

dejavu schreef:

Omdat je ook zegt dat iets twee euro kost, en niet twee euro's. (of nog erger: euri/euries :r )[/quote]

Klopt, maar is daar dan geen regel voor? Wat kippig dat ik dat niet weet! :o
Dat euro-verhaal klopt, maar mijn dagenverhaal ook, waar zit 't verschil 'm in?[/quote]
Hier staat het uitgelegd.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:14

Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:15

Voor euro's en jaren is wel een meervoudsvorm, maar dat hangt van de zin volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:17

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:21

Judith_M schreef:
Het verhaal is met euro denk ik hetzelfde als met water. Je zegt tien euro, en miljoen euro. Je praat pas over euro's als het gaat om de munten zelf, 'ik heb hier 2 euro's liggen.'

Hetzelfde met water, 10 liter water of 1 druppel water. Maar het wordt pas wateren als het gaat om plassen of sloten.

Wateren of waters ja.
Wateren kan daarnaast uiteraard ook nog een werkwoord zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de tekst "Homo sapiens non urinat in ventum" ("Een verstandig mens watert niet tegen de wind in", te lezen op het Max Euweplein in Amsterdam).