Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Plien91 schreef:Ja maar je moet saven zien als een nederlands woord. Net als computeren
dejavu schreef:Ik maak nooit werkwoordspellingfouten.
Arabesk schreef:Op zich is op de achterkant van een bierviltje uit te leggen wat de regels zijn. Is het echt zo lastig? Of denk je er gewoon niet aan als je een bericht typt?
Ik vind wwspelling niet moeilijk, maar het is echt niet op de achterkant van een bierviltje uit te leggen.![]()
Een leerling van me zei ooit:
'Maar mevrouw, u zegt altijd dat je in de tegenwoordige tijd 'lopen' moet invullen. Als je geen 't' hoort, schrijf je die niet, toch?'
'Nee, dat klopt'
'Maar moet ik dan bij de zin 'ik lust geen boontjes', 'ik lus geen boontjes' invullen? Het is toch ook 'ik loop geen boontjes'? Of oh nee, het zijn ook twee lussen.' Laat maar, ik begrijp het al!![]()
![]()
![]()
dejavu schreef:Ik vind wwspelling niet moeilijk, maar het is echt niet op de achterkant van een bierviltje uit te leggen.![]()
Een leerling van me zei ooit:
'Maar mevrouw, u zegt altijd dat je in de tegenwoordige tijd 'lopen' moet invullen. Als je geen 't' hoort, schrijf je die niet, toch?'
'Nee, dat klopt'
'Maar moet ik dan bij de zin 'ik lust geen boontjes', 'ik lus geen boontjes' invullen? Het is toch ook 'ik loop geen boontjes'? Of oh nee, het zijn ook twee lussen.' Laat maar, ik begrijp het al!![]()
![]()
![]()
Blue_Eyes schreef:Ben vast spuit 11... maar mijn docentenhanden jeuken. Wat is nou het hele werkwoord...? Lussen of lusten? *jeuk*
Ik heb haar direct teruggeroepen, hoor, want ze snapte er echt geen bal van.
dejavu schreef:LDRD schreef:Door ze steeds bij elke zin te laten aangeven wat het werkwoord is? Dan zal het kwartje toch wel een keer vallen?
Dat is een manier, maar dat is ontzettend tijdrovend, en daarbij moeten bepaalde bijvoeglijke naamwoorden, (de gehate bokker) ook als werkwoorden benaderd worden.Lastig.
Tamara schreef:dejavu schreef:LDRD - In de eerste klas t/m sowieso de derde klas op het voortgezet onderwijs wordt er aandacht geschonken aan 1e, 2e en 3e persoon. Ik weet niet hoe dat op de basisschool zit? Weet iemand dat hier?
Ik sta voor een groep 7 en wij behandelen inderdaad geen 1e, 2e en 3e persoon... De methode die wij gebruiken biedt dat ook niet zodanig aan, nou hebben wij een erg oude methode en wie weet dat het in de nieuwe methode die we gaan gebruiken wel staat (heb me daar nog niet erg in verdiept). Maar ik merk dat de kinderen al erg veel moeite hebben met het onderscheiden van ik of ... jij (dus jij achter de persoonsvorm), hij/zij/het en wij/jullie/zij. Dat wordt bij ons op voorgaande manier samengevoegd. Ik weet dus niet of, als we er personen bij zouden gaan halen, het dan duidelijker zou gaan worden voor de kinderen... Maar goed, ik heb het ook nog nooit geprobeerd om het op die manier aan ze uit te leggen, dus of het zou werken weet ik niet
Jannepauli schreef:Correct nederlands schrijven vind ik belangrijk, het is toch min of meer je visitekaartje. Op de een of andere manier vormt zich toch een beeld van een persoon die veel schrijffouten maakt..
In aanmerking nemende dat ik pas rond mijn 12e de nederlandse taal moest leren, denk ik dat ik er redelijk goed mee wegkom. Het ezelsbruggetje 'kofschip' zit er bij mij goed in, maar ik vind het ook nog wel eens verwarrend met woorden als 'gebeuren' en 'bedoelen' .. de stam daarvan eindigt ( 'eindigen' idem) niet op een kofschip-letter en daar twijfel ik dan wel 's.. Ik heb dan nog ergens dat regeltje in mijn hoofd om het woord te vervoegen naar de VT - hij bedoelde, het gebeurde, het eindigde - en dan wil ik nog wel eens de fout in gaan door de TT met een "d" te schrijven.
Weet iemand dat regeltje nog voor deze woorden?
Overigens.... de aantekening die iemand maakte dat "over 10 jaar" niet goed zou zijn maar dat het "over 10 jaren" zou moeten zijn, vind ik ook vreemd: ik heb nog nooit gehoord dat men zegt "over 10 jaren ga ik met pensioen"..
ik snap best dat het meervoudsgetal 10 terugslaat op jaar/jaren, maar heb het idee dat het "over 10 jaar" geaccepteerde spreek/schrijftaal is.
oomens schreef:dejavu schreef:Je zegt ook: Over 10 dagen ga ik met pensioen, waarom niet over 10 jaren ga ik met pensioen?
Omdat je ook zegt dat iets twee euro kost, en niet twee euro's. (of nog erger: euri/euries)

)), maar ik zie hoeveel fouten hier op 5 vwo nog worden gemaakt wat betreft spelling.. 'Ik werdt', 'hij bedoeld', 'is gezegdt', etc is toch erg, op 5 vwo?! Klein SO over (werkwood)spelling en ze halen dikke onvoldoendes. Niet een paar mensen, nee, zeker zo'n 60% van de klas. dejavu schreef:Je zegt ook: Over 10 dagen ga ik met pensioen, waarom niet over 10 jaren ga ik met pensioen?
)[/quote]
Judith_M schreef:Het verhaal is met euro denk ik hetzelfde als met water. Je zegt tien euro, en miljoen euro. Je praat pas over euro's als het gaat om de munten zelf, 'ik heb hier 2 euro's liggen.'
Hetzelfde met water, 10 liter water of 1 druppel water. Maar het wordt pas wateren als het gaat om plassen of sloten.