Advies kleedgeld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:14

Ik ben 16 en ik krijg geen zakgeld, kledinggeld ook niet, ik krijg wat ik nodig heb.
Het kan me niet zo veel schelen qua jas heb ik een ongevoerd windjack van 3 tientjes. :+
Ik heb er gewoon een lekker dik vest onder een winterjas is gewoon niet praktisch in mijn geval.
Qua schoenen heb ik maar 1 paar wat ik draag eigenlijk en daar ben ik mee getrouwd.

Net als alwiene kan kleding me niet zoveel schelen.. Als het me lekker zit en het is niet roze dan zal het me een worst wezen, ik loop gerust in een groene broek met een donkerblauw vest.
In paardenspul investeer ik wel, zoals laarzen en een cap, verder niet.
Van 50 euro zou ik ook niet echt weten wat ik er mee zou moeten. :+
50 p/m is wel 600 euro per jaar!

RietjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:20

Eigelijk vind ik €50 ook redelijk weinig.
Want stel dat ze 4x per jaar écht gaat shoppen dan kan ze 3 maanden sparen en heeft ze toch nog 'maar' €150
Ik ben gewoon een H&M en bershka shopper en ik kom daar toch maar nipt mee toe eigelijk.
Een normale broek kost toch al snel €50.
Ik krijg zelf geen kledinggeld, als ik met vriendinnen ga krijg ik zo'n €60 mee en de rest moet ik zelf betalen.
2 - 3 keer per jaar ga ik met mama voor de 'grote inkopen' dan betaalt zij (bijna) alles. (ben trouwens 14 jaar, 15j in november)
Natuurlijk moet je dit zelf beslissen hé ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:22

ik kreeg vroeger ook geen kleedgeld of zakgeld
me ma ging wel met me naar de winkel kleding kopen en zo

en op een gegeven moment werd er gezegd dat ik maar moest gaan werken voor me centen

naja ik ben met 17 maar meteen het huis uit gegaan :o

WinSel

Re: Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:24

vroeg uit huis dus ;)
Ik werk er ook nog naast, en dat bevalt me prima

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:27

herkenbaar onley,

Ik heb vroeger NOOIT kleedgeld gehad, kreeg tot me 14e weleens nieuwe kleren, verder heb ik dat soort dingen altijd betaald van mn salaris (werk dus ook al vanaf me 14e ;))

Met 17 ook het huis uit gegaan :P

(Inmiddels (nu 19) tijdelijk weer thuiswonend, gaat gelukkig stukken beter dan het moment waarop ik het huis uitging. En nee, dat lag niet alleen aan het feit dat ik geen kleedgeld kreeg, haha ;))

Maar als antwoord voor de TS:
bedrag tussen de 50-75 euro lijkt mij redelijk, bedenk voor een 14jarige is 50 euro veel geld! Eventuele echt nodige dingen, zoals gymkleren, 's winters een (dure, warme) winterjas en laarzen, zou je dan wel zelf kunnen betalen. Of wanneer je dochter echt per direct iets nodig heeft (nieuwe schoenen omdat de andere kapot zijn gegaan) en ze heeft haar kleedgeld al opgemaakt, zou je evt. kunnen bijspringen

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:06

het begon toen ik 15 of 16 was met het krijgen van de kinderbijslag voor kleding, incl. ondergoed, jassen en schoenen. kreeg het geld niet in de hand, maar ging gewoon af en toe (ongeveer eens in de 3 maanden dus) shoppen met m'n moeder en dan met behulp van de bonnetjes rekenden we uit wat er nog over was voor evt. tussendoor is een shirtje o.i.d.

nu woon ik alweer een aantal jaartjes op mezelf, mijn ouders sponseren studie en huur deels, kleding kopen doe ik tegenwoordig zoveel mogelijk in uitverkoop en met goed zoeken vind ik ook leuke dingen van goede kwaliteit voor niet al te veel geld. voor jassen en schoenen leg ik expliciet geld opzij.

denk dat je met je dochter gewoon goed moet bespreken wat ze ervan wil kopen en dat geld op, ook daadwerkelijk geld op betekend tot de volgende maand. ook denk ik dat je haar de mogelijkheid moet geven om met klusjes als, ik noem maar wat badkamer schoonmaken, wat extra euros zou kunnen verdienen, waardoor ze net wat duurder shirtje kan kopen of 2 shirtjes in plaats van 1.
bedrag van 50 euro in de maand vind ik meer dan zat als jij schoenen en jassen blijft betalen.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:32

Begon met €120 en krijg nu €150. Laarzen, schoenen en jassen en geld voor als ik ga winkelen krijg ik wel gewoon van m'n ouders. Want jij het beste aan je kind kan geven weet ik niet, denk dat dat toch wel iets persoonlijks is. Sommige kinderen geven totaal niet om kleding en andere wel.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:02

Toen ik 15 werd kreeg ik geloof ik ongeveer mijn eerste zak/kleedgeld. Toen ik 15 was kreeg ik 40 van mijn moeder en 40 van mijn vader. Nu ben ik (nog) 16 en krijg ik 45 van mijn ma en 40 van mijn pa.
Máár! Ik moet Álles zelf betalen, kleding, schoenen, jassen etc. Ik werk wel 2 avonden in de week..
Nu krijg ik een hoger bedrag omdat ik ook de treinabbo moet betalen. Maar ik denk dat 50 euro per maand best een mooi en haalbaar bedrag is. Ze zal (denk ik!) niet elke maand kleding kopen?! Dus dan kan ze bijvoorbeeld ook sparen.. als ze iets duurders wilt kopen ;)

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:05

Ik ben zelf 15 en ik krijg elke maand 160-175€
Daarvan moet ik eigenlijk niets kopen, want ik krijg al mijn kleding en "nodige" spullen gewoon zo. Alleen voor oorbellen en handtassen en andere accesoires gebruik ik het dus, en ik kom er net mee rond. O:)
Dus met 50€ voor kleding denk ik niet dat je als 14 jarige/15 jarige/ouder rond kan kome. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:11

Ik ga zo hard lachen wanneer jij je 'papa en mama' niet meer hebt en zelf je centjes moet verdienen.... :) :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:01

Candy, jij krijgt gewoon echt heel veel hoor :).
Ik krijg al vanaf mijn 12de geen zakgeld of iets meer. Gewoon omdat mijn moeder er het geld niet voor heeft :)
Maar toen ik 12/13/14 was redde ik het makkelijk met mijn 40 euro kranten geld in de maand. :) Je leert vanzelf de juiste keuze maken ;) en je leert verantwoordelijk om te gaan met geld :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:10

CandyQueen schreef:
Ik ben zelf 15 en ik krijg elke maand 160-175€
Daarvan moet ik eigenlijk niets kopen, want ik krijg al mijn kleding en "nodige" spullen gewoon zo. Alleen voor oorbellen en handtassen en andere accesoires gebruik ik het dus, en ik kom er net mee rond. O:)
Dus met 50€ voor kleding denk ik niet dat je als 14 jarige/15 jarige/ouder rond kan kome. :\

waar geef je het dan in vredesnaam aan uit? Allemaal aan wat je noemt? :wow:
Ik heb nu per maand ongeveer 150 euro over maar daar moet kleding en alles behalve vaste lasten nog vanaf en ik vind het een vetpot! Hou altijd over...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:18

Ja ik geef dat echt alleen uit aan oorbellen, handtassen en heel af en toe een een kaartje voor n concert of make-up. :D Maar het is altijd maar net hoor. O:)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:23

nou k snap niet hoe je t voor elkaar krijgt.. Kijk ik krijg t ook wel op als k t zou hebben, maar t zijn dan wel allemaal nutteloze dingen...

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:31

Mijn dochter van 13 krijgt geen kleedgeld maar wel zakgeld en dat is 40 euro per maand. Hiervan moet ze wel zelf haar beltegoed kopen en cadeautjes voor als er een vriendinnetje jarig is. Zelf verdient ze wat bij met in springparcours staan en helpen met parcouren opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:34

Ik ben ook 14 en krijg 60 per maand, paardrijkleding, ondergoed, en schoenen (volgens mij ook jassen) zijn nog steeds voor mijn moeder's rekening. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:36

Haha, 'volgens mij'. :))

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:40

huh wat bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:41

Was niet tegen jou. :)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:43

O maar ik vroeg het niet aan jou Babico maar aan Anthea ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:44

Was tegen Babico, ze zei 'volgens mij ook jassen'. ;)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:46

o okee sorry begreep het even niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:50

Mischien heb ik gewoon een vage humor, who knows. :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:17

CandyQueen schreef:
Ja ik geef dat echt alleen uit aan oorbellen, handtassen en heel af en toe een een kaartje voor n concert of make-up. :D Maar het is altijd maar net hoor. O:)

Jeeetje, sorry maar dat is echt niet normaal.
Ben erg benieuwd hoe je het gaat doen als je voor jezelf moet zorgen... Snap eerlijk gezegd ook niet dat je ouders dat goed vinden. :o
Mijn ouders hebben me ook altijd goed verwend maar vind dit echt heel erg overdreven.....
Ik geef misschien 10-20 euro uit in 3 maanden tijd aan sieraden en make up... Zou me nog niet eens lukken om 175 euro per maand daaraan uit te geven.. :n

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:34

@ CandyQueen, ik vind het wel erg veel wat je aan zakgeld krijgt want kleedgeld kan ik het niet echt noemen. Natuurlijk moeten je ouders zelf weten hoeveel ze jou per maand toestoppen maar dat je het dan nog uitgeeft aan allerlei onzinnige dingen. In de eerste plaats krijgt mijn dochter niet zoveel geld hoewel we het makkelijk kunnen doen want, ik vind het helemaal niet nodig dat mijn dochter zoveel zakgeld krijgt. En als ze het alleen maar aan oorbellen, make-up, tassen en concerttickets zou uitgeven zou ik zo ontzettend boos worden. Wat zal jij het moeilijk gaan krijgen als jij op jezelf gaat wonen of gaan je ouders dat dan ook betalen? (Dit is een serieuze vraag hoor)