Hoe vrij laat jij je partner?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:23

Het feit dat je iemand vrij laat, hoeft niet per definitie te betekenen dat je het ook altijd even leuk vindt. Het feit dat je onzeker bent, betekent niet automatisch dat je de ander niet vrij laat.

Ik kàn onzeker zijn maar ik weet dat het beter voor mijn relatie is als ik mijn partner niet beperk in zijn vrijhedenen, eigen wil en mening. Dat neemt echter niet weg dat je nekharen best overeind mogen gaan staan als je partner bijvoorbeeld met iemand van het andere geslacht staat te praten en de 3e partij de beperkingen die er kleven aan een persoon met een partner niet respecteert ;).

Je hebt jaloers zijn en jaloers zijn en beperken en beperken. Ik kan iets niet leuk vinden maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook maar meteen verbied. Ik heb grenzen maar dat zijn nogal logische grenzen denk ik, vreemdgaan is bv zo'n grens. Dan trek IK de grens van de welwillendheid het gedrag van de ander te accepteren. Maw, dan trek ik mijn plan :evaw:. En dan heb je nog een hele bult zaken which I could do without maar die nu eenmaal bij het leven horen.

Een beetje gezonde jaloezie vind ik persoonlijk wel fijn. Af en toe vind ik het wel fijn als mijn mannetje territoriumgedrag vertoont :D.

Overigens praten mijn vriend en ik wel over dit soort dingen omdat het wel een groot issue is geweest tussen ons.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:08

WhiteRose schreef:
Dani62 schreef:
Absoluut, zou ik ook hebben. Ik kan hem niet missen, hoor :).

Kleine nuancering: als je hem niet kunt missen omdat hij jou maakt tot wie je bent, inclusief het zelfvertrouwen - dan is dat idd niet goed. Dat je zoveel van iemand houdt dat het missen iets verschrikkelijks is - dat kan zeker en is in essentie helemaal niet slecht. Als je maar niet die ander nodig hebt om jij te kunnen zijn en van jezelf te houden...

Ik weet niet of je reactie op mij bedoeld was, of algemeen? Maar voor mij geldt dit absoluut niet, hoor. Ik ben het helemaal met je eens :). Ik had me anders uit moeten drukken zoals Qimm al aangeeft. Ik kán 'm wel missen, maar dat wíl ik niet ... :P

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:40

Dani62 schreef:
Ik weet niet of je reactie op mij bedoeld was, of algemeen?

Niet jou als persoon - gewoon de algemene stelling. En toevallig kon ik dat mooi uit een berichtje van jou quoten :)
Volgens mij zitten wij aardig op één lijn idd ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:06

Sees schreef:
Het feit dat je iemand vrij laat, hoeft niet per definitie te betekenen dat je het ook altijd even leuk vindt. Het feit dat je onzeker bent, betekent niet automatisch dat je de ander niet vrij laat.

Ik kàn onzeker zijn maar ik weet dat het beter voor mijn relatie is als ik mijn partner niet beperk in zijn vrijhedenen, eigen wil en mening. Dat neemt echter niet weg dat je nekharen best overeind mogen gaan staan als je partner bijvoorbeeld met iemand van het andere geslacht staat te praten en de 3e partij de beperkingen die er kleven aan een persoon met een partner niet respecteert ;).

Je hebt jaloers zijn en jaloers zijn en beperken en beperken. Ik kan iets niet leuk vinden maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook maar meteen verbied. Ik heb grenzen maar dat zijn nogal logische grenzen denk ik, vreemdgaan is bv zo'n grens. Dan trek IK de grens van de welwillendheid het gedrag van de ander te accepteren. Maw, dan trek ik mijn plan :evaw:. En dan heb je nog een hele bult zaken which I could do without maar die nu eenmaal bij het leven horen.

Een beetje gezonde jaloezie vind ik persoonlijk wel fijn. Af en toe vind ik het wel fijn als mijn mannetje territoriumgedrag vertoont :D.

Overigens praten mijn vriend en ik wel over dit soort dingen omdat het wel een groot issue is geweest tussen ons.

Ben het helemaal met jouw redenatie eens!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:09

Dorée schreef:
Verbied je het hem dan echt om zoiets te doen of laat je hem weten dat je het liever niet hebt waarna hij zijn eigen keuze kan maken? Dat vind ik ook nog wel een verschil namelijk.
Ik ben zelf heel makkelijk en andersom gelukkig ook. :)

Weet je, zoiets is eigenlijk gewoon nog niet voorgekomen.
Dingen verbieden heeft geen zin, want ik kan m niet aan de ketting leggen toch? }>

detour

Re: Hoe vrij laat jij je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:14

Soms mag-ie los, maar het hangt van zijn bui af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:16

hihihi ik laat mijn partner heel vrij }:0

gekheid, ik heb geen partner :) :)

maar ik ben wel heel makkelijk, zolang er niet gelogen word....... is het allemaal niet zo moeilijk ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:21

Och, de slipketting helpt bést!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:56

Helemaal vrij. Mag doen en laten wat hij wil, ik zou nooit iemand iets verbieden, wie ben ik om over een ander te beslissen?
Als hij vreemd wil gaan en die behoefte heeft doet hij het toch GELOOF MIJ MAAR ;) of je het hem nu verbiedt of niet.

Ik haat jalouzie zo erg. vind dat toch zoooo'n slechte eigenschap :( ik kots op mensen die denken dat ze het te zeggen hebben over andermans leven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:58

Blondie_ schreef:
Helemaal vrij. Mag doen en laten wat hij wil, ik zou nooit iemand iets verbieden, wie ben ik om over een ander te beslissen?
Als hij vreemd wil gaan en die behoefte heeft doet hij het toch GELOOF MIJ MAAR ;) of je het hem nu verbiedt of niet.

Ik haat jalouzie zo erg. vind dat toch zoooo'n slechte eigenschap :( ik kots op mensen die denken dat ze het te zeggen hebben over andermans leven.

Jaloezie hoeft niet altijd een slechte eigenschap te zijn. Kan ook een teken van genegenheid zijn. In sommige gevallen hebben mensen dit alleen in ernstige mate ontwikkeld. Dit kan door diverse factoren ontstaan zijn. En dat heeft niet altijd te maken met het regeren over andermans leven, maar ook door factoren als onzekerheid, kwetsbaarheid of zelfbescherming. Reageer je aub niet zo af op het karakter van een ander; jouw opmerking getuigd ook van weinig respect naar het gevoel van een ander.

Niet iedereen is perfect! En dat hoeft ook helemaal niet, zolang mensen elkaar blijven respecteren.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:15

Ach ja, ik heb pas iets meer dan twee maanden een vriend, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb }> Ik zou het niet leuk vinden als andere meisjes om zijn nek hangen, of andersom, als hij sms't met andere meisjes (laat staan met z'n 2'en afspreken :P) enzo.. Het mooie is, hij denkt er andersom hetzelfde over, dus perfect :D Hij mag gerust met andere meisjes praten hoor, dan zul je mij niet jaloers zijn, maar als hij samen met een ander meisjes naar de bios gaat vind ik dat echt niet kunnen, maar hij heeft zelf wel eens gezegd dat hij het not-done zou vinden als ik een op een afspreek met een jongen :) In een vriendengroep ligt dat natuurlijk weer heel anders, allebei totaal geen problemen mee :P Maar even zonder gekheid, kan wel leuk zeggen wat ik wil en niet vind kunnen, maar als puntje bij paaltje komt doen we beiden wat we zelf willen, en als hij iets doet wat ik niet leuk vind kom ik er toch niet achter (als hij het een beetje slim speelt :D). Ik ga mijn tijd dan dus ook echt niet verspillen aan het controleren van mijn vriend, vertrouw er gewoon op dat hij niet voor niks met mij wil zijn :)

Edit: We hadden het een keer over vreemdgaan, en toen ik hem een normale kus op zijn mond vraag vroeg ik wat hij zou doen als hij erachter kwam dat ik dat bij een ander deed :+ Zijn antwoord: dan is het over }> Verder heeft hij gelukkig absoluut geen jaloerse reacties vertoond (ook geen reden toe), en hij hoeft ook niet te weten waar ik precies met wie uithang hoor :P Uitgaan doen we ook gewoon lekker apart met onze eigen vrienden :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:02

detour schreef:
Och, de slipketting helpt bést!

Zou ie wel willen... ~~}>

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:56

Ik vind jaloezie ook een doodzonde! Heeft vaak te maken met de eigen onzekerheid en kan de jaloerse misschien op het eerste oog niet veel aan doen (kan wel hoor, zoek maar een goeie psych ;) ) maar is echt zijn of haar probleem en met dat excuus een ander beperken is a-sociaal.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:10

Ach, ik denk dat dit in elke relatie anders is. :o
Ikzelf ben ook erg jaloers en vind dit erg vervelend. Het is wel al een stuk minder dan in het begin van onze relatie omdat mijn zekerheid toch wel wat meer gegroeid is. Ik ben altijd zo bang dat hij iemand anders ( Maakt niet uit wie ) leuker, liever, knapper, aantrekkelijker gezelliger etc. vind. Soms wordt ik ZO moe van mezelf! :Z
Gelukkig zegt ie vaak genoeg dat hij van me houdt en ik de enige ben in zijn leven. *D
Uitgaan doen we eigenlijk niet vaak. We gaan naar feestjes en geven feestjes en eigenlijk zijn we altijd met dezelfde vriendengroep. ( We hebben elkaar ook leren kennen in die vriendengroep )

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:22

sflj schreef:
Ik vind jaloezie ook een doodzonde! Heeft vaak te maken met de eigen onzekerheid en kan de jaloerse misschien op het eerste oog niet veel aan doen (kan wel hoor, zoek maar een goeie psych ;) ) maar is echt zijn of haar probleem en met dat excuus een ander beperken is a-sociaal.

Jaloezie een doodzonde? :n Het lijkt me niet goed als je zo jaloers bent dat je daardoor je partner zijn vrijheid ontneemt maar er bestaat toch ook zo iets als gezonde jaloezie waarbij je je partner geen dingen verbiedt.

Van de week bleef een vriendin van me slapen. Scharrel wist er van en stuurde een smsje, goh ben jaloers, ik wou dat ik naast je lag. Dat is gewoon leuk om te horen en hij wou echt niet dat ik m'n vriendin maar het huis uit schopte omdat hij een beetje jaloers was.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:27

Gelukkig hoef ik hier niet veel over na te denken. Mijn vriend is een meevoelend persoon en laat heel veel dingen die hij voor de tijd dat wij samen kwamen wel deden. Hij laat dat omdat hij weet dat hij mij er mee zou kunnen kwetsen, andersom zou hij het ook niet willen...

Ik laat hem dus vrijl maar hij blijft bij mij zeg maar.

Er zijn natuurlijk dingen denkbaar die ik hem niet zo verbieden, maar waarbij is wel sterk op zijn geweten in zou spreken. Ik vind dat dit ook best kan in een stabiele relatie zonder de boel kapot te maken. het moet niet te extreem worden en overlsaan in abnormale dominantie, maar mijn vriend weet ook wat kan en wat niet kan en zal er in bepaalde situaties vrede mee moeten hebben wanneer ik tegensputter...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:12

Tja, je hebt jaloezie en jaloezie.
als iemand op vakantie gaat, bijvoorbeeld, zeg ik ook wel eens dat ik jaloers ben. Ik ben dat niet letterlijk en gun diegene dat gewoon maar is een manier om enthousiasme uit te drukken ofzo.
Ik ben nooit jaloers. En 'sputter' nooit. Zou ook geen relatie willen waarin gesputterd werd. Je ként je partner toch goed? Dan weet je toch waar je aan begint? Ik wil geen relatie met iemand waarvan ik denk dat die dingen doet die ik ook niet zou doen en begin daar dus niet aan. Hoef ik ook niks te verbieden, sputteren en wordt me ook niks verboden.
Daarnaast kunnen we beiden gaan en staan (en andere dingen doen ;) ) waar we willen en met wie we willen. Zonder problemen.
Ik zou me behoorlijk klote voelen als ik een ander iets verbood of het gevoel zou hebben dat te doen. Kun je in mijn ogen niet maken, het is je partner, niet je lijfeigene! En als hij met een goeie vriendin naar de sauna wil en aansluitend bij haar blijft slapen moet dat geen probleem zijn als hij zegt dat ie van jou houdt en ook alleen maar blijft slápen.
Gaat ie vervolgens toch over de schreef dan is híj een klootzak, niet te vertrouwen en heb jíj blijkbaar de verkeerde uitgekozen. ;)
Maar niemand heeft het recht om een ander iets te verbieden. Ook je partner / vrouw / man / whatever, niet. Of misschien zelfs júist niet! ;)

Het is trouwens naïef om te denken dat door een ander iets te verbieden, het ook niet gebeurt. Iemand die vreemd wil gaan, doet dat toch wel. Verbod of niet. Als jij een relatie hebt met zo iemand moet je je afvragen of je dat wel wil. Want hij/zij doet dat dan toch, vroeg of laat.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 24-01-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:17

sflj schreef:
Tja, je hebt jaloezie en jaloezie.
als iemand op vakantie gaat, bijvoorbeeld, zeg ik ook wel eens dat ik jaloers ben. Ik ben dat niet letterlijk en gun diegene dat gewoon maar is een manier om enthousiasme uit te drukken ofzo.
Ik ben nooit jaloers. En 'sputter' nooit. Zou ook geen relatie willen waarin gesputterd werd. Je ként je partner toch goed? Dan weet je toch waar je aan begint? Ik wil geen relatie met iemand waarvan ik denk dat die dingen doet die ik ook niet zou doen en begin daar dus niet aan. Hoef ik ook niks te verbieden, sputteren en wordt me ook niks verboden.
Daarnaast kunnen we beiden gaan en staan (en andere dingen doen ;) ) waar we willen en met wie we willen. Zonder problemen.
Ik zou me behoorlijk stinkmodder voelen als ik een ander iets verbood of het gevoel zou hebben dat te doen. Kun je in mijn ogen niet maken, het is je partner, niet je lijfeigene! En als hij met een goeie vriendin naar de sauna wil en aansluitend bij haar blijft slapen moet dat geen probleem zijn als hij zegt dat ie van jou houdt en ook alleen maar blijft slápen.
Doet ie dat vervolgens toch dan is híj een klootzak, niet te vertrouwen en heb jíj blijkbaar de verkeerde uitgekozen. ;)
Maar niemand heeft het recht om een ander iets te verbieden. Ook je partner / vrouw / man / whatever, niet. Of misschien zelfs júist niet! ;)

Ik zou hem niks verbieden en andersom ook niet, maar als ik iets niet leuk vind geef ik dat wel aan en hij bij mij ook...Moet toch kunnen? Ik zou het niet leuk vinden als hij zonder mij op vakantie zou gaan, maar hij zou het wel mogen en ik zou me er dan ook geen zorgen om maken dat hij vreemd zou gaan, maar ik zou liever hebben dat hij die vakantie met mij zou delen of dat ik mee zou kunnen/mogen...

Jaloezie wordt meteen als negatief gezien terwijl het in lichte vorm juist positief kan werken!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:22

Laat ik het zo zeggen; ik ken geen positieve jaloezie.
En jouw voorbeeld is natuurlijk een kwestie van communicatie. Als je iets dwars zit, moet je het zeggen. Dat kan ook jaloezie voorkómen ;) ) Maar is iets anders.
Maar als hij zonder jou op vakantie wil, wáárom zou hij dan alleen willen? Misschien wil hij met maten op stap, gewoon even alleen zijn of gaat ie op een soort vakantie waarvan hij weet dat jij dat niet leuk vindt. Dan is er toch geen reden om jaloers te zijn? Heeft daar toch niks mee te maken? Op wie ben je dan jaloers? Op die maten van hem?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:30

sflj schreef:
Laat ik het zo zeggen; ik ken geen positieve jaloezie.
En jouw voorbeeld is natuurlijk een kwestie van communicatie. Als je iets dwars zit, moet je het zeggen. Dat kan ook jaloezie voorkómen ;) ) Maar is iets anders.
Maar als hij zonder jou op vakantie wil, wáárom zou hij dan alleen willen? Misschien wil hij met maten op stap, gewoon even alleen zijn of gaat ie op een soort vakantie waarvan hij weet dat jij dat niet leuk vindt. Dan is er toch geen reden om jaloers te zijn? Heeft daar toch niks mee te maken? Op wie ben je dan jaloers? Op die maten van hem?

Aangezien we nooit in deze situatie hebben gezeten zie ik nu dat ik inderdaad iets verder na had mogen denken :o

Je hebt inderdaad gelijk, zo kun je het ook zeker bekijken...Heb ik dus niet gedaan omdat het nog niet nodig was...Maar wat nog niet geweest is kan nog komen en dan hou ik dit wel even in mijn achterhoofd :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:34

Kijk als hij alleen wil omdat hij 'achter de wijven aan wil in Torremolinos' (ik noem maar wat ;) ) kun je je natuurlijk afvragen of je een relatie wil met zo iemand.
Zoiets verbieden heeft dus geen zin, dat probeer ik duidelijk te maken.
Alleen denk ik dat veel mensen genoegen nemen met iemand waarvan ze weten dat ie het doet, als ie de kans kreeg en het daarom dus (proberen te) verbieden. Maar volgens mij hou je dan alleen jezelf voor de gek. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:43

Sflj, in principe ben ik het grotendeels met je eens alleen nuanceer ik het liever wat ;).

Ik kán jaloers zijn. Als een meidje bijvoorbeeld overduidelijkt aast op mijn vriend of als mijn vriend zichtbaar gecharmeerd is van iemand (wat natuurlijk altijd kan zonder dat hij daar bedoelingen mee heeft maar je kunt nu eenmaal wel eens onder de indruk zijn van iemand anders dan je partner). Dat ik dan jaloers ben, betekent niet dat ik hem verbied met dat meidje om te gaan. Ik zou wèl aangeven wat het met mij doet zodat hij er rekening mee kan houden.

In mijn ogen is er niks mis met jaloers zijn zolang je het onder controle hebt én je er over kan praten en er openheid is. Ik kan namelijk aan mijn vriend aangeven als ik iets moeilijk vind en dan praten we er over. Wil niet zeggen dat hij het niet meer doet (dit geldt uiteraard both ways) maar door er over te praten worden sommige dingen al een stuk minder erg.

Als hij met zijn ex op stap zou willen, flink wil zuipen en vervolgens bij haar zou willen slapen, zou ik wèl aangeven dat me dat niet zo verstandig lijkt (zij wil hem nog steeds terug) maar ik zou het hem niet verbieden. Wat ik er vervolgens mee doe als hij het tóch doet ondanks mijn gevoel, is vervolgens aan mij ;) .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:29

Mijn vriend heeft een vlotte babbel en praat heel makkelijk met iedereen. Als ik jaloers zou zijn als hij met een ander meisje praat dan zou ik geen leven hebben :D
Van mij mag hij best wat flirten als hij met z'n vrienden weg is. Als ik erbij ben zou ik dat niet zo heel leuk vinden, maar dan doet hij dat ook niet. Ik vind dat je in een relatie best rekening mag houden met de gevoelens van een ander. Als je partner heel erg jaloers is en je dingen verbied vind ik niet kunnen. Maar als je van je partner weet dat hij/zij het niet leuk vind als je alleen met een vriend/vriendin (van het andere geslacht) af spreekt, dan snap ik niet dat je dat koste wat kost toch moet doen.
Gelukkig hebben mijn vriend en ik hier dezelfde mening over ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:39

TinkerTreas schreef:
Maar als je van je partner weet dat hij/zij het niet leuk vind als je alleen met een vriend/vriendin (van het andere geslacht) af spreekt, dan snap ik niet dat je dat koste wat kost toch moet doen.

Omdat ik het te absurd voor woorden vind om zoiets te laten (en van je partner te verwachten dat hij/zij dat laat). Als ik een relatie heb, dan wil ik met mannen kunnen afspreken zoals ik met vrouwen afspreek: puur vriendschappelijk en voor de gezelligheid. Ik vertrouw mijzelf daarin en mijn partner moet mij daar ook in kunnen vertrouwen, net zoals ik hem daarin vertrouw. Ik zou daar dan ook niet moeilijk over doen. Ik wil daar niet in beperkt worden en ik beperk mijn partner daar ook niet in.

Mocht het uit de hand lopen - tja, dan kan mijn partner blijkbaar niet met zulke situaties omgaan en dan moet ik daaruit mijn conclusies trekken: is hij wel degene met wie ik samen wil zijn? Maar ik ga er niet op voorhand moeilijk over doen. Als mijn partner moeite heeft met het feit dat ik een paard heb of met andere bezigheden in mijn leven, moet ik daar dan ook maar mee stoppen 'omdat hij er moeite mee heeft'? Ik zou dat van hem iig niet verlangen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:58

Ik had het niet beter kunnen zeggen! ;)
En wat betreft dat stappen, zuipen en slapen met die ex?
Afgezien van het feit dat ik niet zo val op iemand die graag veel stapt en zuipt, zou ik daar op zich geen problemen mee hebben, in géén geval verbieden (dan zet je echt jezelf voor schut hoor!) en als bleek dat er toch 'meer' gebeurde, is die partner dus niet te vertrouwen en wil ík in ieder geval met zo iemand niet samen zijn.