Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Snoevie schreef:Echwel,natuurlijk het is een verschrikkelijk enorm aantal.
Alleen wat mij stoort,is dat mensen het vaak alleen daar over hebben,en dat vind ik niet eerlijk.
Ik ben het ermee eens dat je het de generatie van nu niet aan kan rekenen.

evanescence schreef:Coot schreef:Ik ben er ook met school geweest.
De sfeer die je voelt is heel apart..
Ik vond het ook mega indrukwekkend. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de gaskamers, de 'Wall of death', en de overnachtingskamers.
Ik vind dat je er zeker heen moet gaan als je daar de kans toe krijgt
Naja als ik 18 ben, mag ik van mijn ouders een jaar naar het buitenland en daar ervaring op doen. Ik weet nu al dat ik het geen half jaar vol hou.Dus ik wou graag een aantal weken daar heen, en dan een keer naar het kamp gaan. Wat ik eigenlijk al wel een tijdje wil. Mijn moeder gaat iniedergeval niet mee. Ze zegt dat je het beter niet kan doen als je kinderen hebt. Want er was iets met een kast met kinderschoentjes ofzo. (ik volgende haar niet helemaal.)
katiavl schreef:Zo gaat het altijd, de overwinnaars herschrijven de geschiedenis.Ik vind ook dat ervaak vergeten word dat er van de winnende kant ook zware fouten zijn gemaakt.
Echwel schreef:Snoevie toch vind ik dat gevallen soldaten anders zijn dan weerlozen die naar gaskamers worden gestuurd, waaronder kindern baby's en oude van dagen.
moonfish13 schreef:Echwel, ik denk dat heel veel duitsers niet vrijwillig meevochten.
Alleen als je het niet meevocht dan was je bij voorbaat al ten dode opgeschreven.
Als jij kinderen hebt en een vrouw, ga je dan bij voorbaat al het bijltje er bij neer gooien?
Dan neemt je overlevingsinstinct het wel over denk ik.
Hetzelfde dat je niks doet om het tegen te gaan als burger.
Als je dat deed werd je net zo goed vermoord.
Ga je die gok dan nemen om je eigen leven + dat van de rest van je gezin?
Snader schreef:Je kunt je afvragen tot in hoeverre een soldaat verschilde met de mensen in de gaskamers, beiden waren in een zeker opzicht weerloos. Vele soldaten hadden geen keus. "Hier heb je een karabijn, daar is de vijand. Succes!" Vanaf dat moment vervallen alle moralen, het is schieten of geschoten worden.