Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:30

Met open ogen erin getrapt denk ik niet, het is nl o zo simpel om een ander de schuld te geven van jouw slechte financiele situatie, en dat is er gebeurt .
De mensen wilden maar wat graag een zondebok en dat daarbij gelijk alle andere tegenstanders en anders denkenden werden geruimd was makkelijk.
Er wordt vnl over joden gesproken omdat dat er 6miljoen waren een enorm aantal natuurlijk.

Ik ben niet emotioneel, probeer het jullie van de andere kant te laten zien, jullie staan er verder vanaf qua tijd en generatie.

Daarbij heb ik gezegd dat ik sinds 10 jaar ook gewoon naar Duitsland ga dus wel degelijk besef dat deze generatie er niets aan kan doen

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:35

Met open ogen ingetrapt, daarmee doelde ik op de politieke ontwikkelingen voorafgaand aan de oorlog. :) Hoe ze de kans hebben gekregen om zo groot en machtig te worden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:39

Wat er gebeurde is inspelen op de onderbuikgevoelens van mensen. Er zijn politici die dat nog steeds doen. Maar groepsdynamica is sterk, heel sterk (zoals bv idd bij the wave te zien is, en toen ik voor het eerst Freud las hierover kreeg ik de rillingen omdat het precies beschreef wat er zou gaan gebeuren een 20 jr later). Mensen zijn zo beinvloedbaar. Dat is geen excuus, wel een verklaring. Maar ik durf niet te oordelen wat ik zelf in die situatie zou hebben gedaan, ga daarin met Ikima mee. Ik denk dat er meerdere factoren meespeelde, maar niet dat alle duitsers van die generatie fout waren. Als het voor ons al bijna niet te beseffen is wat voor gruwelen daar gebeurd zijn kan ik me voorstellen dat dat voor veel duitsers ook zo was eerlijk gezegd...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:40

Echwel,natuurlijk het is een verschrikkelijk enorm aantal.
Alleen wat mij stoort,is dat mensen het vaak alleen daar over hebben,en dat vind ik niet eerlijk.

Ik ben het ermee eens dat je het de generatie van nu niet aan kan rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:44

Snoevie schreef:
Echwel,natuurlijk het is een verschrikkelijk enorm aantal.
Alleen wat mij stoort,is dat mensen het vaak alleen daar over hebben,en dat vind ik niet eerlijk.

Ik ben het ermee eens dat je het de generatie van nu niet aan kan rekenen.

Ben ik het wel mee eens..
Er zijn ook echt téveel gehandicapten/homo's e.d. gedood.
Maar in de meeste geschiedenis boeken gaat het voornamelijk over Joden. Ik heb eerlijk gezegd bijna alleen maar boeken gelezen waar het voornamelijk over Joden gaat, nooit over homo's of gehandicapten..

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:44

Jij weet het mooi onder woorden te brengen kjoetie. :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:49

Ik zit echt met verbazig de verhalen telezen, en de foto's tekijken. Ik ben nu meer geinformeert. En weet ik wat beter wat mij tewachten staat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:53

Er is toch ook ooit een serie gemaakt over zigeuners in de oorlog, ook dat wa een indrukwekkende serie.
De aantallen gehandicapten enz is percentueel zo weinig in vergelijking met het aantal joden dat er logischerwijs bijna niet over gesproken wordt.
Er werden ook niet hele tehuizen leeg gehaald zoals wel werd gedaan bij de joodse invalide en kindertehuizen..
De keus tussen 2 kinderen maken was ook alleen voorbestemd voor joden en zigeuners, daar hadden de andere vervolgenden niets mee van doen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:55

Rebeccaa, dat ben ik met je eens. Toen ik nog niet in Dachau was geweest dacht ik ook dat het alleen Joden waren die het slachtoffer waren van deze krankzinnige oorlog, pas daar zag ik dat het niet alleen de Joden waren maar iedereen die in hun ogen niet in het Duitse plaatje pastten. Over de Joden werd er zoveel geschreven omdat het er zo enorm veel waren, 6 miljoen is enorm veel en dat alleen maar vanwege hun geloof.
Alles wat niet in het Duitse plaatje pastte moest vernietigd worden.
Waar ik helemaal beroerd van word is dat er nog steeds mensen beweren dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:57

het spijt me dat ik het niet logisch vind Echwel.
ik wil er niemand mee kwetsen,maar het is iets wat me altijd blijft steken als ik over de 2e wereldoorlog lees.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:58

Ikima joods zijn is niet alleen een geloof hoor, het is een ras... ;)
Waar ik eng van word is als er nog steeds geroepen wordt tijdens demonstraties, alle joden aan het gas....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:00

Snoevie dat het voor andere mensen logisch is is aleen door het aantal want daar kijken mensen naar.
Dat ik het zelf voor zigeuners en andere vervolgden net zo erg vind is mijn mening

Snoevie

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:02

dat wil ik er ook mee zeggen.........dat het voor alle mensen even erg is,en daarom vind ik het zo storend dat er vaak alleen over Joodse mensen word gesproken,terwijl er ook nog zoveel anderen waren.
dus nee dat vind ik persoonlijk niet logisch,ookal zijn de aantallen zo verschillend.
(van de meer dan 25 miljoen omgekomen mensen in de 2e wereld oorlog waren het 6 miljoen Joden,natuurlijk is het een enorm deel begrijp me niet verkeerd ik wil absoluut geen mensen kwetsen)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:04

@princesje:
Tuurlijk heeft Warschau ook mooie gedeeltes. Maar toen ik er was (1992) viel me enorm op hoe grauw en grijs de stad is in vergelijking met Krakow bijvoorbeeld. Veel meer smog en drukte en een totaal andere sfeer. Dat maakte samen dat Warschau voor mij toch in mijn herinnering is gebleven als mooie stad.
En Krakow, tsja dat blijf ik geweldig vinden.

Ben het overigens idd met kjoetie / snader eens. Dit kan inderdaad elk volk gebeuren, dit ligt echt niet aan de Duitsers. Ik woon vlakbij de grens en kom veel duitsers tegen. Ik weet dat er nog steeds veel duitsers zijn die zich storen aan feit dat ze nog steeds het stempel van de oorlog toen opgedrukt krijgen. Daar kunnen ook zij niks aan doen.
En ook wat snoevie zegt kan ik in meegaan. Het kan weliswaar in gedachten beredeneerd worden waarom er voornamelijk over joden wordt gesproken. Maar ook andere bevolkingsgroepen zijn zeer nauw betrokken geweest bij de tweede wereldoorlog. Ook gehandicapten bijvoorbeeld, ook daarbij zijn tehuizen leeg gehaald. Ze konden niet werken, leverden niks op en ruimte was nodig als onderdak voor de duitsers.
Dus nee, logisch vindt ik het niet dat daar minder over gepraat wordt. Dat is net zo erg.
Dat ik het begrijpelijk vindt dat er meer over joden wordt gesproken oke, maar dat komt ook doordat daar nu eenmaal meer over bekend is.

Heb vooral in Polen bijvoorbeeld ook gemerkt dat de oudere generatie daar nog steeds niks met de duitse taal of duitsers heeft. Zeg je eerst dat je nederlander bent en begin je dan Duits te praten, dan is het heel anders ineens.

Beide voorbeelden die ik geef zijn totaal anders, maar oh zo begrijpelijk. Dit alles had en heeft nog steeds een hele grote impact op een grote groep mensen.

ÓÓK op mensen die de oorlog zelf niet van dichtbij hebben meegemaakt (maar bijvoorbeeld via vrienden, familie of kennissen). Ik vindt echter niet dat je kunt zeggen dat de huidige generatie er verder vanaf staat. Ook dat is generaliseren en is in veel gevallen absoluut niet zo!!

Gelukkig zijn er nog steeds veel mensen oprecht in geïnteresseerd in wat er werkelijk is gebeurd en wat dit werkelijk voor de directe betrokkenen en hun familie heeft betekend. Ik denk dat dit alleen maar goed is, want nogmaals zoals eerder gezegd, dit mag gewoon nooit vergeten worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:08

Ik vind ook dat ervaak vergeten word dat er van de winnende kant ook zware fouten zijn gemaakt. Toen ik in venmark kwam dus de beroemde watercentrale die de duitsers hadden ingenomen, zie je ook citaten, en gebeurtenissen waar je zegt van slik :=
En dat zie je weinig in films terug.

Verder denk ik dat de joden meestal in beeld kwamen omdat zij het overgrote deel waren. Of het meeste indruk hebben gemaakt. Ik had de indruk van breemdonck dat er meer niet joden zaten maar wel mensen van het verzet.
Ik heb echt respect voor de overlevende die daar mensen rondleiden, je word gewoon geconfronteerd met gruwelijkheden zoals martelkamer waar je bijna van moet overgeven. En dan heb je dat niet eens meegemaakt.

Mijn mama's kant van de familie hebben veel gedaan voor het verzet, de familie van men papa hebben veel gedaan om de duitsers te helpen. Best tegenstrijdige mix.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:12

Snoevie het gaat om het aantal doden van vernietigingskampen, neit over de gevallen soldaten die ook bij die 25miljoen horen.

Katiavl het is bij mij zo wrang dat de vader van mijn vader nsb'er was en mijn vader in het verzet zat

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

sorry,dat is inderdaad zo.
maar ik blijf toch bij mijn standpunt

Echwel het laatste wat je verteld is idd erg heftig en ik kan me voorstellen dat dat erg wrang is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:16

Snoevie toch vind ik dat gevallen soldaten anders zijn dan weerlozen die naar gaskamers worden gestuurd, waaronder kindern baby's en oude van dagen.
Die vechten niet in een oorlog zoals soldaten...

Je snapt dan ook toen mijn vader een joodse vrouw trouwde mijn opa uit zijn dak ging, kende de man niet en denk ook niet dat ik hem wilde kennen..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:25

Risje, het is heel begrijpelijk dat men in Polen niets van de Duitsers moet hebben, er zijn ook enorm veel Polen vermoord.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:31

evanescence schreef:
Coot schreef:
Ik ben er ook met school geweest.

De sfeer die je voelt is heel apart..

Ik vond het ook mega indrukwekkend. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de gaskamers, de 'Wall of death', en de overnachtingskamers.

Ik vind dat je er zeker heen moet gaan als je daar de kans toe krijgt :)

Naja als ik 18 ben, mag ik van mijn ouders een jaar naar het buitenland en daar ervaring op doen. Ik weet nu al dat ik het geen half jaar vol hou. := Dus ik wou graag een aantal weken daar heen, en dan een keer naar het kamp gaan. Wat ik eigenlijk al wel een tijdje wil. Mijn moeder gaat iniedergeval niet mee. Ze zegt dat je het beter niet kan doen als je kinderen hebt. Want er was iets met een kast met kinderschoentjes ofzo. (ik volgende haar niet helemaal.)

Die kinderschoentjes is eigenlijk zo'n beetje het enige wat ik me nog kan herinneren... Heeft veel indruk gemaakt. het is alweer een tijdje gelden namelijk, als je de kans krijgt, zou ik toch even gaan. Je krijgt er misschien een naar gevoel van maar het geeft echt een heel goed beeld van hoe het toen was. Een hele ervaring dat wel maar toch iets wat je altijd wel meeneemt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:35

@ Ikima; Zou de bevolking de Duitsers zo over één kam scheren?

Je hoort zoveel negatieve verhalen (niet van jullie maar over het algemeen) over mensen die verkeerd gehandeld hebben in de oorlog. En dan heb ik het niet over NSB-ers e.d. maar gewone burgers die toch voor de 'slechteriken' waren. Vaak vraag ik me dan af hoe ik zelf zou reageren als je min of meer gedwongen wordt te kiezen in zo'n situatie. Net wat Kjoetie zegt. Een kat in het nauw maakt gekke sprongen om het zo maar te zeggen. Het lijkt me zo eng als je moeten kiezen en jou leven en die van je familie ervan af hangt...

Edit; Wetende dat je anders naar die vreselijke kampen moet, mishandelt wordt of ter plekke dood geschoten wordt. Ik denk dat wij, die dit niet meegemaakt hebben, amper kunnen begrijpen... zo'n doodsangst...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:39

Echwel, ik denk dat heel veel duitsers niet vrijwillig meevochten.
Alleen als je het niet meevocht dan was je bij voorbaat al ten dode opgeschreven.
Als jij kinderen hebt en een vrouw, ga je dan bij voorbaat al het bijltje er bij neer gooien?
Dan neemt je overlevingsinstinct het wel over denk ik.

Hetzelfde dat je niks doet om het tegen te gaan als burger.
Als je dat deed werd je net zo goed vermoord.
Ga je die gok dan nemen om je eigen leven + dat van de rest van je gezin?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:41

katiavl schreef:
Ik vind ook dat ervaak vergeten word dat er van de winnende kant ook zware fouten zijn gemaakt.
Zo gaat het altijd, de overwinnaars herschrijven de geschiedenis.

Echwel schreef:
Snoevie toch vind ik dat gevallen soldaten anders zijn dan weerlozen die naar gaskamers worden gestuurd, waaronder kindern baby's en oude van dagen.

Als ik ergens op tegen ben, dan is het geweld en soldaten. Toch heb ik ontzettend veel respect voor deze mensen die gestreden hebben voor onze idealen en onze vrijheid. Hun leven is evenveel waard als die van elk ander.

Je kunt je afvragen tot in hoeverre een soldaat verschilde met de mensen in de gaskamers, beiden waren in een zeker opzicht weerloos. Vele soldaten hadden geen keus. "Hier heb je een karabijn, daar is de vijand. Succes!" Vanaf dat moment vervallen alle moralen, het is schieten of geschoten worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:42

moonfish13 schreef:
Echwel, ik denk dat heel veel duitsers niet vrijwillig meevochten.
Alleen als je het niet meevocht dan was je bij voorbaat al ten dode opgeschreven.
Als jij kinderen hebt en een vrouw, ga je dan bij voorbaat al het bijltje er bij neer gooien?
Dan neemt je overlevingsinstinct het wel over denk ik.

Hetzelfde dat je niks doet om het tegen te gaan als burger.
Als je dat deed werd je net zo goed vermoord.
Ga je die gok dan nemen om je eigen leven + dat van de rest van je gezin?

Kijk en omdat iedereen zo dacht en niet in opstand kwam heeft het zo ver kunnen komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:44

Snader schreef:
Je kunt je afvragen tot in hoeverre een soldaat verschilde met de mensen in de gaskamers, beiden waren in een zeker opzicht weerloos. Vele soldaten hadden geen keus. "Hier heb je een karabijn, daar is de vijand. Succes!" Vanaf dat moment vervallen alle moralen, het is schieten of geschoten worden.

Kinderen werden de gaskamers ingestuurd en mensen die nooit een geweer ter hand zouden kunnen nemen
Wil je dat werkelijk met soldaten vergelijken, die niet weerloos waren.
Dan houdt hier mijn bijdrage aan de discussie op :evaw: :evaw: