Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:47

Ik denk dat we in deze discussie eerst zouden moeten vaststellen wat we precies zien onder een hoogopgeleide...
Ik stel mensen met een bepaald soort functie en denkvermogen namelijk automatisch gelijk aan hoogopgeleiden...
Voor mij staat de stelling dus eigenlijk gelijk met iemand met een hoog denkniveau kan geen relatie hebben met iemand met een laag denkniveau, en die stelling klopt voor mij. Omdat mijn intresses en ambities in het leven dan anders zijn en die zullen door mensen met een lager denkniveau moeilijk te begrijpen zijn... Maar natuurlijk blijven er uitzonderingen en is niet iedereen gelijk... En hier algemeniseer ik inderdaad, op iedere regel is een uitzondering dus die zijn erhier natuurlijk ook!
Maar ik (en ik verwijt het dus geheel aan mezelf) zal IN EEN RELATIE geen begrip kunnen hebben voor iemand die vakken vult in een supermakrt EN geen ambitie heeft om hogerop te komen maar er prima tevreden mee kan zijn omdat op zijn 40e nog steeds te doen... En nu noem ik een voorbeeld en ik wil hier absoluut niemand mee tegen het hoofd stoten, ik heb zelf vakken gevuld en ook met mensen die dat al jaren deden en ook geen ambitie hadden om wat anders te doen omdat die andere dingen in het leven belangrijker vonden en daar heb ik erg gezellig mee samen gewerkt en kon ik het prima mee vinden, ik zou er alleen geen relatie mee kunnen hebben... Ik kan me dat gewoon niet voorstellen en me daar niet in inleven en ik denk dat begrip voor elkaars leven en ideen belangrijk is.. En werk is dan wel niet het belangrijkste in het leven maar de gemiddelde mens brengt toch behoorlijk wat tijd door op de werkplaats.... En ook tussen hogeropgeleiden moeten er gelijke intresses zijn, tuurlijk.. het wil niet zeggen dat een hoog denkniveau voor mij gelijk is aan het slagen van een opleiding met het is voor mij wel een belangrijk punt, maar wanneer iemand een veel lager denkniveau heeft dan ik dan is de kans op een klik ook kleiner en zal het ws niet tot een relatie komen omdat er gewoonweg niet eens genoeg gespreksstof zal zijn voor een date... Maar wie weet ontmoet ik ooit het tegendeel, al zal mijn relatie met mijn vriendje van eerst minder moeten worden en dat zie ik zo snel nog niet gebeuren ;-)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:51

hallo! ik heb niet hele topic door gelezen maar bij mij werkte het helaas niet.
ik zat toen op het VMBO en mijn vriendje op VWO. Hij had er geen problemen mee, maar zijn vader heeft mij (na dat hij wist dat ik op VMBO zat) mijn nooit meer aangekeken/gesproken.
Sinds dat ik dat wist ben ik nooit meer bij hun thuis gekomen. wat uiteindelijk tot veel ruzie leidde en na een paar weken was het, Einde relatie.

Alet74

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:55

Lies_Tijger: en zo iemand vond dan waarschijnlijk dat ie een 'hoger niveau' had.. triest eigenlijk.
Nikitah86: waar jij het in je voorbeeld over hebt, is een verschil in ambitie, dat is iets anders dan verschil in opleiding.
En eigenlijk vind ik het raar dat iemand met een zogenaamd hoog niveau geen begrip zou kunnen opbrengen voor iemand die zijn levenlang vervulling zou kunnen halen uit vakkenvullen. Ik vind dat meer over jou zeggen dan over de vakkenvuller eigenlijk. Maar dat is mijn bescheiden mening. (weet wel dat je het over een relatie hebt hoor)
Ik denk dat een relatie tussen twee ambitieuze mensen ook niet per definitie tot een succes zal leiden. Misschien leidt dat juist tot veel strijd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:59

Ik bedoel eigenlijk meer het je kunnen inleven in iemand. Je hoeft iets ook niet te kunnen begrijpen, maar wellicht kun je je wel proberen in te leven in waarom/dat iemand daar gelukkig mee is. Als je zegt dat je dat niet begrijpt, komt het een beetje over (en dat bedoel je vast niet zo) dat je er op neer kijkt - dat de vakkenvuller genoeg heeft aan zo'n 'onbeduidend baantje'. Mensen met een hoger werk- en denkniveau hebben niet het recht om zichzelf op een hoger voetstuk te zetten dan iemand met een 'lager' niveau. Het is allemaal maar betrekkelijk he?!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:18

Alet, het (gebrek aan) inlevingsvermogen dat op dit topic soms lijkt te ontbreken, daar wilde ik nou juist ook een post over schrijven!
Inlevingsvermogen, empathie, dat soort dingen leer je niet op de universiteit.

Alet74 schreef:
Ik denk dat een relatie tussen twee ambitieuze mensen ook niet per definitie tot een succes zal leiden. Misschien leidt dat juist tot veel strijd

Of eh....Double Income No Sex...?

Ook ambitie is betrekkelijk... Er bestaan ook mensen die bewust een stap terug hebben gedaan omdat ze het wel goed vinden zo. In plaats van tot hun 65e door het leven te blijven racen. En dan dood neervallen :\

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:50

Alet74 schreef:
Nikitah86: waar jij het in je voorbeeld over hebt, is een verschil in ambitie, dat is iets anders dan verschil in opleiding.
En eigenlijk vind ik het raar dat iemand met een zogenaamd hoog niveau geen begrip zou kunnen opbrengen voor iemand die zijn levenlang vervulling zou kunnen halen uit vakkenvullen. Ik vind dat meer over jou zeggen dan over de vakkenvuller eigenlijk. Maar dat is mijn bescheiden mening. (weet wel dat je het over een relatie hebt hoor)
Ik denk dat een relatie tussen twee ambitieuze mensen ook niet per definitie tot een succes zal leiden. Misschien leidt dat juist tot veel strijd.

Het is inderdaad een verschil in ambitie, en daarom leg ik ook uit dat mijn antwoorden meer gericht zijn op een verschil in denkniveau (En dus ambitie) dan echt op een feitelijke opleiding.
En ik wil ook niet zeggen dat ik er absoluut geen begrip voor op zou kunnen brengen, dat kan ik prima... Ik kan me alleen niet genoeg in iemand inleven die die ambitie niet heeft om er een relatie in te hebben, ik denk omdat dat tever weg ligt van mijn karakter en ik kan het me qua verstand prima voorstellen maar gevoelsmatig zal ik blijven denken van goh, wil je nou niet meer? Waarom probeer je niet dit? Waarom niet dat?? Ik denk dat dat geen eerlijke basis zou zijn voor een relatie en ik weet dat het helaas zo werkt voor mij. En inderdaad, dat zegt veel meer over mij dan over 'de vakkenvuller' en maakt mij misschien zelfs wel bekrompen... Maar ik denk ook dat wanneer ik als vrijgezel zijnde iemand zou tegenkomen met die instelling en er zou verder een geweldige klik zijn dat ik misschien wel op mijn punt terugkom, echter dit is hoe ik er nu in sta...
En dat ik zo denk wil niet zeggen dat ik die mensen als minderwarig zie, ik heb er zelfs respect voor en wanneer ik af en toe naar mijn eigen drukke leventje kijk zou ik willen dat ik het ook kon. Aan de andere kant maakt dit leventje me gelukkig en de drukte en uitdaging en het zoeken naar groeikansen etc. geeft me energie.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel, en natuurlijk zal een relatie met 2 mensen met ambitie ook niet altijd werken maar die kans acht ik groter dan een relatie tussen 2 mensen met een totaal verschilend denkniveau en ambitiewens. In de liefde is het belangrijkste uiteindelijk de klik en een lijstje maken van eisen wil niet zeggen dat een persoon die aan al die eisen voldoet de persoon is die jou gelukkig maakt...
Ik zoek bijvoorbeeld iemand die niet rookt, toch heb ik een vriend die rookt en die jongen maakt me ontzettend gelukkig..
Ik weet niet of ik het zo duidelijk heb uitgelegd maarr weet niet hoe het anders te verwoorden...

Gr.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:52

jarco schreef:
Chubby schreef:
Je hebt IQ en EQ en die beiden zullen in dusdanige hoeveelheid aanwezig moeten zijn dat er een evenwicht is tussen beide partners, naar mijn mening.

Het verschil tussen MBO en HBO is zo groot niet hoor. Maar een relatie tussen een Einstein met een doos van de hoek lijkt me niet gelijkwaardig. Daar is toch ook eens een programma over gemaakt? Dat er 'stelletjes' gevormd werden tussen ultieme blondjes en biggest nerds. Hilarisch is het wel en liefde overwint veel, maar toch..

Verschillende nivo's op het gebied van levenservaring kunnen m.i. makkelijker een struikelblok vormen in een relatie. Daarom denk ik dat een relatie tussen mensen met een groot leeftijdsverschil moeilijk is.

Mee eens. Levenservaring is veel belangrijker in een relatie! En in mijn ogen een groter stuikelblok dan opleidingen niveau verschil. Ambitieverschil kan een groter probleem zijn als er geen acceptatie is voor het streven van de ander. Beide gemotiveerd, gedreven en ambitieus maakt het makkelijker. Omdat de "offers" beter begrepen worden. Verder is natuurlijk een hoog IQ verschil niet altijd een obstakel, maar maakt het wel lastiger! Je moet toch op elkaars "level" zitten.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:26

SabM schreef:
Mee eens. Levenservaring is veel belangrijker in een relatie! En in mijn ogen een groter stuikelblok dan opleidingen niveau verschil. Ambitieverschil kan een groter probleem zijn als er geen acceptatie is voor het streven van de ander. Beide gemotiveerd, gedreven en ambitieus maakt het makkelijker. Omdat de "offers" beter begrepen worden. Verder is natuurlijk een hoog IQ verschil niet altijd een obstakel, maar maakt het wel lastiger! Je moet toch op elkaars "level" zitten.

Prima verwoord wat ik bedoel!
Mee eens dus!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:11

Het is ook maar net wat je zoekt in een relatie. Ik vind bv intelligentie heel aantrekkelijk. Iemand die hele snelle slimme grappen kan maken, vind gewoon leuk. Ik ben zelf vrij ambitieus, en vind dat ook leuk bij een man. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik een relatie zou hebben met iemand die een stuk lager opgeleid (of anders gezegd een stuk minder intelligent) is dan ik.

Maar daarmee wil ik niet zeggen dat zulke relaties niet kunnen werken. Iedereen heeft andere verwachtingen en 'eisen' aan een relatie.

(en misschien kom ik morgen wel een compleet ongeschoolde handarbeider tegen waar ik stapel verliefd op word, je weet maar nooit ;) )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:13

Ik schreef het al eerder, iemand die lager opgeleid is, waarom kan die niet ambitieus zijn?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:55

Precies, het een heeft niet met het ander te maken. Je moet opleiding ook los zien van het werk- en denk'niveau'. (des te vaker ik in dit topic post, des te groter mijn aversie tegen het woord niveau)

Op de stelling krijg je hoe dan ook geen eenduidig antwoord. Er is geen goed en geen kwaad. Voor de een werkt het wel, voor de ander niet, de een vindt het wel belangrijk en de ander niet. Ik vind het dan wel een leuke om erover na te denken waarom het voor de een wel belangrijk is en voor de ander niet. Wat zegt dat over jou? Ik ben dan snel geneigd (zeg ik eerlijk) om te vinden dat iemand die dat belangrijk vindt, wel een hele hoge dunk van zichzelf heeft. Maar ik snap ook wel dat dat in de meeste gevallen niet zo is.

Zou je er aan toegeven Anoeska, aan die ongeschoolde handarbeider met handen als kogelschoppen, zware shag rokende stoere man? Of zeg je dan 'nee' tegen je gevoel en je voor de saaie bedrijfseconoom - met geitewollen sokken in sandalen - omdat hij een WO-diploma heeft en best wel lief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:58

Alet74 schreef:
Zou je er aan toegeven Anoeska, aan die ongeschoolde handarbeider met handen als kogelschoppen, zware shag rokende stoere man? Of zeg je dan 'nee' tegen je gevoel en je voor de saaie bedrijfseconoom - met geitewollen sokken in sandalen - omdat hij een WO-diploma heeft en best wel lief is?

:D Het is off-topic, sorry, maar wel een leuke en ware vergelijking. Helaas hebben de stoere binken meer uitstraling, maar soms is een zinnig woord met ze wisselen heel moeilijk, maar tja ook is dat niet altijd nodig in een relatie. Maar die saaie pluis kan ook ontvlammen, toch?? :P

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:02

kazary schreef:
Ik schreef het al eerder, iemand die lager opgeleid is, waarom kan die niet ambitieus zijn?

Omdat er verschil zit in de 'soort' ambitie. Een bouwvakker zal heus verder willen komen, maar heeft nu eenmaal een ander denkniveau.
Ik denk ook dat de stelling beter verwoord kan worden als een mogelijkheid tot relatie tussen twee personen van een ander denkniveau. Al is opleidingsniveau vaak daaraan gekoppeld.

Het werk en de ambitie die een WO geschoolde doet zal een bouwvakker te ver boven zijn pet gaan en de 'offers' die gemaakt worden door een ambitieus of hooggeschoold persoon zullen beter begrepen worden door iemand die op hetzelfde niveau zit.

Ik ben het eens met Alet74, hier ziel je nooit een eenduidig antwoord op krijgen, omdat iedereen hier anders over denkt. Iedereen heeft verschillende waarden en eisen. Ik probeer hier dus geen mensen over één kam te scheren, maar ik probeer wel duidelijk te maken dat het voor mij in ieder geval niet werkt (uit ervaring o.a.) en dat het voor een ander persoon misschien wel zou kunnen werken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:05

Ik doe zelf op het moment wegens omstandigheden een MBO opleiding en ik zie mezelf echt geen relatie hebben met een mede-MBO'er. Ik heb behoefte aan een welbespraakt iemand, waarmee ik een gesprek op niveau kan houden, maw iemand die op hetzelfde niveau zit als ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:06

Alet74 schreef:

Ik ben aan een shag rokende, wodka drinkende koerier blijven hangen en pas een hele tijd later kwam ik erachter dat hij ingenieur afgestudeerd was :\

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:08

russel schreef:
Alet74 schreef:

:D Het is off-topic, sorry, maar wel een leuke en ware vergelijking. Helaas hebben de stoere binken meer uitstraling, maar soms is een zinnig woord met ze wisselen heel moeilijk, maar tja ook is dat niet altijd nodig in een relatie. Maar die saaie pluis kan ook ontvlammen, toch?? :P

Stoere binken meer uitstraling? Als ik ergens binnenkom, dan zal mijn oog eerder vallen op een man in pak, dan op eentje in een overall. Het is maar net waar je op valt natuurlijk. Maar als ik er geen zinnig woord mee kan wisselen, dan ben ik al snel klaar, welk opleidingsniveau of intelligentie dan ook.

Dus ik weet het oprecht niet, ik kan me al bijna niet voorstellen dat mijn gevoel voor die ongeschoolde handarbeider met handen als kogelschoppen, zware shag rokende stoere man zou gaan. Maar als het wel gebeurd, dan zien we wel weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:09

Anoeska schreef:
Dus ik weet het oprecht niet, ik kan me al bijna niet voorstellen dat mijn gevoel voor die ongeschoolde handarbeider met handen als kogelschoppen, zware shag rokende stoere man zou gaan. Maar als het wel gebeurd, dan zien we wel weer verder.

Dat hoop je dan maar :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:15

Opleiding en niveau zijn 2 verschillende dingen.

Je bedoelt 2 mensen die allebei een andere mate van algemene ontwikkeling hebben. De een minder dan de ander.

Vroeger had ik absoluut gezegd dat ik het niet zou kunnen maar ondertussen kan ik dat echt niet meer onderschrijven.

Mijn partner heeft geen afgeronde middelbare school en heeft verder ook geen grote algemene ontwikkeling. Dan heb ik het niet alleen over het weten van " feitjes" of geschiedenis e.d. maar ook gewoon over hoe hij in het leven staat.

Wij zijn heel gelukkig met elkaar en ik vind het juist heerlijk. Ik stimuleer hem soms om buiten het hokje te denken en hij kan mij soms leren hoe je met een kleinere wereld ook gelukkig kunt zijn. Toegegeven; ik vind het soms niet leuk als hij dingen niet weet. Maar goed, daar heb ik voor gekozen. En misschien vind ik het wel heel erg fijn om iedere discussie te kunnen winnen :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:18

russel schreef:
Anoeska schreef:

Dat hoop je dan maar :P

Als ie op George Clooney lijkt verder lijkt het mij geen punt ;)
Ik ben aan een LTS-geschoolde man blijven hangen (ver onder zijn, so called, niveau) die in een winkel werkt met veel plezier!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:19

cctje schreef:
kazary schreef:

Omdat er verschil zit in de 'soort' ambitie. Een bouwvakker zal heus verder willen komen, maar heeft nu eenmaal een ander denkniveau.
Ik denk ook dat de stelling beter verwoord kan worden als een mogelijkheid tot relatie tussen twee personen van een ander denkniveau. Al is opleidingsniveau vaak daaraan gekoppeld.

Het werk en de ambitie die een WO geschoolde doet zal een bouwvakker te ver boven zijn pet gaan en de 'offers' die gemaakt worden door een ambitieus of hooggeschoold persoon zullen beter begrepen worden door iemand die op hetzelfde niveau zit.

Je laat wel vaak het woord " niveau" vallen. Dat heeft een negatieve weerklank en suggereert dat de een dus inferieur is aan de ander. Ik zou eerder zeggen dat je een andere denkwijze hebt.

En vergeet niet dat het werk dat een bouwvakker doet vaak een WO geschoolde ook boven zijn pet zal gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:26

Je zult maar HBO electrotechniek gedaan hebben en gezien worden als bouwvakker als je in de woningbouw werkzaam bent. Wat je natuurlijk bent, maar...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:27

Nuage schreef:
En vergeet niet dat het werk dat een bouwvakker doet vaak een WO geschoolde ook boven zijn pet zal gaan ;)

Dat niet alleen; je zal maar met een bouwvakker getrouwd zijn. Hij komt iedere dag lichamelijk doodmoe thuis van zijn werk en jij hebt nog wel zin om allerlei leuke dingen te ondernemen. Of dat hij 's avonds en in het weekend moet werken omdat de A2 dan toevallig afgesloten wordt zodat hij het asfalt kan repareren en jij zit alleen thuis op hem te wachten.

*edit ik bedoel dit dus positief naar de 'bouwvakkers': respect voor hun hoor, en andere mensen die zo'n zwaar beroep hebben!

Citaat:
de 'offers' die gemaakt worden door een ambitieus of hooggeschoold persoon zullen beter begrepen worden door iemand die op hetzelfde niveau zit.

Er zijn (naar ik weet) ook genoeg hoogopgeleiden met een goeie baan die echt niet na 5-en blijven zitten op het werk namelijk. Of het niet zien zitten om wisseldiensten, nachtdiensten e.d. te draaien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:29

Stoere binken waar je geen zinnig woord mee kan wisselen?
Komop, vat even alle vooroordelen samen joh!

Dit topic begint in kringetjes te draaien, maar hier dan mijn riedel weer:

Die stoere bink in overall, is niemand. Anders zou je weten dat er zoveel verschil in mannen in overall zat (en nee, ik heb ze niet allemaal uitgeprobeerd) dat je er geen zinnig woord over kan zeggen. :+

Je hebt knappe en lelijke, competente, intelligente en oliedomme, botte en genuanceerde, ronduit gemene en heel gevoelige... eigenlijk, en ik weet dat dit best wel gek zal klinken voor sommigen, komt alles wat aan eigenschappen in de gemiddelde bevolking voorkomt, ook in de lagere beroepsbevolking voor.

Tot ik mijn vriend leerde kennen stond ik nooit zo stil bij klassen of opleidingsverschillen. Dat anderen dat wel doen, blijft toch echt hun verlies.

Een mens is zoveel meer dan alleen dat diplomaatje

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:33

randalinpony schreef:
Dat anderen dat wel doen, blijft toch echt hun verlies.

Zo zie ik het ook!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:37

Ik heb niet zo'n zin om mezelf te moeten verdedigen. Dat zou ik ook niet hoeven als ik zou zeggen dat ik meer op donker dan op blond val, of meer op mannen met een bril. Ik vind intelligente mannen in een pak aantrekkelijk (en dan ben ik natuurlijk even heel kort door de bocht)

En dat zegt waarschijnlijk maar weinig over met wat voor man ik ga eindigen, want ik heb ook al een aantal blonde vriendjes gehad (terwijl ik eigenlijk op donker val). Dus als puntje bij paaltje komt, dan zullen we wel zien met wat voor man ik de rest van mijn leven ga doorbrengen.