Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:51

En dan het volgende, wat ik ook weleens hoor:

"Voor dat gerecht BEN je de volgende dingen nodig"

Het kan in dit geval toch alleen nodig ZIJN wezen?
Dus: je HEBT de volgende dingen nodig?
Aangezien het van 'nodig zijn' komt en niet van 'nodig hebben'?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:01

Dit is inderdaad zo'n zin die ik 3x moet lezen voordat ik snap wat er wordt bedoeld.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:06

Wisten jullie dat uitprinten ook fout is? Toch wordt het veel verkeerd geschreven/gezegd. Het moet zijn printen of uitdraaien..

Nederlands blijft lastig he :p !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

DendroFleur schreef:
Mijn vriend presteert het om pitza op het boodschappenlijstje te zetten.

Haha! Dat doet me denken aan de 'mayonese' van mijn vader. Clown

Ninx schreef:
Taal is HET middel om uitdrukking te geven aan wie je bent, wat je voelt, hoe je denkt..

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik denk (bijna) altijd na over mijn formuleringen. Zelfs afsluitingen van brieven, mailtjes en sms-jes zijn bewust gekozen, want er zit toch wel degelijk een verschil tussen 'liefs' en 'met vriendelijke groet' denk ik dan maar. Knipoog Maar veel mensen zien dat niet eens.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:27

Silletje schreef:
Wisten jullie dat uitprinten ook fout is? Toch wordt het veel verkeerd geschreven/gezegd. Het moet zijn printen of uitdraaien..

oh jee, als we aan dat soort fouten gaan beginnen zijn wel nog wel even bezig....
als ik thuis ben en tijd heb zal ik wel even mijn reader van de PABO er bij pakken, daar staan al die fouten met hun correcte benamingen in

leuk joh dyslectisch zijn, dacht een paar pagina's terug echt even te lezen dat dyslectici werden vergeleken met minder begaafden. hihi, maar toen ik het terug las stond er toch iets anders. ach ja je kan maar moe zijn.... Clown

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:58

Klopt er zijn heel veel van dat soort fouten, en ben absoluut van mening dat taal ontzettend belangrijk is om de dingen op de juiste manier over te brengen. Maar ik vind niet dat we op alle slakken zout moeten leggen, en ik merk dat ik na dit gelezen te hebben steeds onzekerder word of ik in deze reactie niet ontzettend veel formulerings/spellingsfouten heb zitten Clown Koe .

Ik studeer aan de RU en daar zijn zelfs zat hoogleraren die nog regelmatig fouten maken. Terwijl dit toch de hoogst opgeleiden mensen van Nederland zijn! Knipoog Sigaar Bloos

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:13

Silletje schreef:
Ik studeer aan de RU en daar zijn zelfs zat hoogleraren die nog regelmatig fouten maken. Terwijl dit toch de hoogst opgeleiden mensen van Nederland zijn!

Tong uitsteken

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:35

Ik vind dit wel een heerlijk onderwerp. Ik heb een keer zitten eten bij een pannenkoekenhuis en daar hadden een nagerecht van de maand. Volgens de kaart moest je "hierna informeren bij de bediening" haha. Het is al jaren zo en nog steeds niet veranderd.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:10

Om dat soort dingen kan ik dan wel weer lachen. Want eigenlijk moet je eerst het nagerecht opeten voordat je kan vragen wat het is.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:22

suuzepuus schreef:
Silletje schreef:
Ik studeer aan de RU en daar zijn zelfs zat hoogleraren die nog regelmatig fouten maken. Terwijl dit toch de hoogst opgeleiden mensen van Nederland zijn!

Tong uitsteken

Haha dat bedoel ik.. Hoe klets ik mij hier uit.. Koe scheelt dat ik (nog) geen hoogleraar ben. Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:59

DendroFleur schreef:
Om dat soort dingen kan ik dan wel weer lachen. Want eigenlijk moet je eerst het nagerecht opeten voordat je kan vragen wat het is.

Maar er wordt natuurlijk bedoelt: Hiernaar vragen... Clown

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:07

Maartje1990 schreef:
dat klinkt toch al niet? Clown ik erger me trouwens te pletter aan de mensen die sowieso niet eens goed schrijven die zowiezo of sowiezo of zowieso schrijfen oid. Hoe moeilijk is dát nu Vork dan hebben we 't trouwens nog niet over de werkwoordsspelling gehad.

Mijn rij-instructeur zegt altijd 'zo en zo'. Huilen van het lachen Dat is pas leuk.

Ik erger me aan 'ik wordt'. Kom op, waar háál je het vandaan?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:45

Suzanne F. schreef:

Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:57

daar gaat het hier volgens mij niet om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:51

katrienh schreef:
Suzanne F. schreef:

Clown

Hm ja ik twijfelde nog... bedoelt of bedoeld. Er wordt bedoeld en hij bedoelt... toch?? Clown

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:56

D's en t's blijven voor heel veel mensen lastig. Niets menselijks is ons (gelukkig) vreemd.
Het zou fijn zijn als iedereen gewoon wat meer aandacht (en dus tijd) aan zijn/haar taalgebruik zou besteden. Daar zou ik erg gelukkig van worden! Vaak heeft het niet eens zoveel met opleiding te maken, maar (daar heb je hem weer) het willen geven van aandacht aan dit punt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:56

Ja

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:58

lijntje87 schreef:
hun is prutsmuts snap dat dan Knipoog
irriteer me er zo aan als in een verhaal 100x hun wordt genoemd

Hun/hen/zij wordt idd vaak verkeerd gedaan. Als we dan toch bezig zijn is het: ergens aan ergeren & irriteren.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:02

Toevallig kreeg ik gister een brief binnen van een niet nader te noemen sport- en recreatiecentrum, met daarin een uitnodiging voor een cursus waar ik me voor heb ingeschreven.

In eerste instantie las ik zó snel dat ik de fouten niet zag, ik was meer benieuwd naar de data en tijden.
Daarna nog eens rustig gelezen en *telt* 6 fouten ontdekt. Vooral jou/jouw kwesties, waarin het laatste gebruikt werd, terwijl dat niet moest. Verder ook 2 d/t fouten.

En dan afsluiten met 'Heb je na het lezen van deze brief nog vragen neem dan contact op [...])'

Inclusief de dubbele spatie - dus dat maakt 7 fouten. En om nog maar te zwijgen over plekken waar geen komma's staan waar ik ze toch graag had gezien. Clown

Ik kreeg erg de neiging om het genoemde telefoonnummer in te toetsen en te vragen waar men Nederlands geleerd heeft Schijnheilig

Verder heb ik nog steeds erg veel zin in mijn cursus Tong uitsteken en mochten hier vauten staan Knipoog excuus - hersenschudding, de concentratie is ver te zoeken.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:03

Hier zie je ook vaak dat mensen typen 'hij wilt' of 'hij zecht'
Verward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:10

En dan afsluiten met 'Heb je na het lezen van deze brief nog vragen neem dan contact op [...])'

Wat is hier zo enorm fout aan dan?
Behalve dan dat ik liever gezien had:
Mocht je na het lezen van deze brief nog vragen hebben, neem dan contact op met...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:11

Er is niets fout aan, maar daardoor kreeg ik de neiging te bellen en te vragen waar ze Nederlands geleerd hebben Haha!

Zo'n zin is vrij standaard aan het einde van een brief. Maar kwam gewoon door alle fouten erin dat ik dat ineens dacht Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:17

Annash schreef:
Er is niets fout aan, maar daardoor kreeg ik de neiging te bellen en te vragen waar ze Nederlands geleerd hebben Haha!

Zo'n zin is vrij standaard aan het einde van een brief. Maar kwam gewoon door alle fouten erin dat ik dat ineens dacht Haha!

Hm ja dat kan je eigenlijk niet maken nee. Klacht indienen... Clown
Nou ja het is ook eigenlijk belachelijk dat er zoveel taalfouten zitten in een officiele brief.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:19

Ik heb in mijn enthousiasme het een en ander omcirkeld en onderstreept... laat ik die brief nou mee moeten nemen op de 1e cursusdag ROFL

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:38

Annash schreef:
Ik heb in mijn enthousiasme het een en ander omcirkeld en onderstreept... laat ik die brief nou mee moeten nemen op de 1e cursusdag ROFL

Laten we hopen dat de cursus van een hoger nivo is... Clown