Het verhaal van fjord Guusje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: Het verhaal van fjord Guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:01

magda_90 schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom er zo'n ophef over gemaakt moet worden. Wie heeft er nu baat bij dat jullie zo veel pagina's er over discussiëren.

Als je bekend wilt zijn, dan komt er altijd negatieve kritiek, hoe goed/slecht je je ding ook doet, er zal altijd een deel negatief praten over je. Dat hoort er imo gewoon bij hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:09

magda_90 schreef:
Mijn punt is dat dit allemaal gericht is naar Jolanda, ze leest het waarschijnlijk niet eens. Dus geen nut imo.

Over de klassieke dressuur, bv, ben je andere mensen je eigen argumenten aan het voorleggen, voor een breder publiek zeg maar.

[edit] ik kan het niet goed omschrijven wat ik bedoel. Om de KD als voorbeeld te noemen, dat gaat iedereen wat aan zeg maar. Deze discussie gaat over 1 persoon die zich niet eens kan verweren.

ze zal vast wel meelezen (volgens de mensen die haar kennen) en is vrij om een account aan te maken. Net als elke andere bokker. Dat ze dat niet ndoet ligt aan haar, het gaat er op bokt vrij openbaar aan toe dus "niet kunnen verweren" is hier niet van toepassing.

Wij leggen ook onze eigen argumenten voor. Het gaat hier over het welzijn van Guus, daar mag volgens mij wel over gediscusieerd worden. Als dat niet mag, mag je heel medisch, omgang enz al afschaffen op bokt. Om nog maar te zwijgen over HAW en RT-D/RT-P.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:29

ik vraag me af of Jolanda zelf op bokt zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:44

Kiwiko, het is toch al langer bekend waar het gezegde 'zit niet zo te stangen' vandaan komt Knipoog.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:49

Ik denk dat Jolanda wel een imago-probleem krijgt. Die fan-site van Guus heeft ze echt niet zelf bedacht, daar zitten m.i. een communicatie/marketing bureautje achter (of een handige vader) Het is gericht op jonge mensen. Guus kan er als een sprookjespaard uitzien; het lijkt wel of zijn maantop geföhnd is. Dat valt mij, een kind niet.

Ze wordt ouder en als vleesgeworden Pennydroom moet ze zich een plek gaan verwerven tussen de grote mevrouwen en meneren. De contacten heeft ze - mag Anky interviewen en doet prestatie bij Indoor Brabant. Voorlopig timmert ze nog aan de weg met haar plaatsing in de Master Class.

Ik ben benieuwd waar het ophoudt. Misschien trouwt ze met zo'n zeldzame man die rijke stinkerd met paardenhandel is geworden en zien we haar nog héél lang.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:49

paix schreef:
al die mensen die comentaar geven doen het zelf natuurlijk veel beter! Lachen

Yep, ik kies er zelfs voor om het niet te doen. En dat is altijd nog beter dan het zó te doen. Knipoog

En àls Jolanda het niet leest (wat ik overigens wèl van haar verwacht) dan hoop ik dat er mensen die haar gesteund hebben en haar aanbidden dit wèl lezen en dat daarbij de ogen eens opengaan. Dus zo'n topic heeft wel degelijk zin. Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:45

ik denk dat ze het wel leest, ze is toch niet achterlijk

in het vorige topic was een 'bokker' haar behoorlijk aan het verdedigen. ik zou bijna denken dat het Jolanda zelf was.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:06

Als je op zo'n manier PR hebt als Jolanda dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment alleen nog echt de kids als publiek hebt. De filmpjes e.d. zijn zeer kinderlijk.

Maar aan de andere kant denk ik ook dat de kinderen juist het publiek zijn waar ze het van moet hebben.
Veel shows zijn toch op open dagen e.d. en dan worden er voornamelijk shows voor kinderen gereden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:10

tja over ogen die openen..........misschien zijn er gewoon mensen die het wel leuk vinden haar te zien rijden?
daar hoef je iemand niet voor te aanbidden.
misschien kleine kinderen wel

idd bij shows zullen vooral kinderen het publiek zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:45

Kelly_Taco schreef:
Als je op zo'n manier PR hebt als Jolanda dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment alleen nog echt de kids als publiek hebt. De filmpjes e.d. zijn zeer kinderlijk.

Maar aan de andere kant denk ik ook dat de kinderen juist het publiek zijn waar ze het van moet hebben.
Veel shows zijn toch op open dagen e.d. en dan worden er voornamelijk shows voor kinderen gereden.

tja, en wat is er mis met kinderen als publiek?
K3 daar zijn die dames ook al wel volwassen en die doen ook voornamelijk voorstellingen voor kids.
2 jaar terug bij ons op de vereniging vonden de kinderen de show ook enig, tja,
pony met lange manen, en staart. Knuffelgehalte scoort 10.
En aangezien de meeste manege kids op pony's rondrijden vinden ze het prachtig. Zo'n fjord die kunstjes kan.
(moeten de kids op die manege trouwens niet mekkeren, hadden zelf in de lessen 2 Z fjorden,
waar ze op rond konden hobbellen, wel zonder lange manen! Haha! )

Denk nou eens terug aan toen je zelf 7 of 8 was? Had je het ook leuk gevonden gok ik zo.

Kijk dat je als je ouder wordt en meer weet van paardrijden er kritischer naar gaat kijken, lijkt me logisch.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:55

Jeetje zou heeft denken dat er een aantal een beetje jaloers zijn... Laat die meid toch altijd dat gezeur op bokt iedereen weet en kan het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:59

Kelly_Taco schreef:

Daar zit wat in, maar wat heb je dan in Deurne te zoeken op de Masterclass opleiding? Daar leer je heus niet hoe je een zaal kindertjes een middagje bezig houdt Knipoog.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:00

Sjolvir schreef:
Kelly_Taco schreef:

K3 daar zijn die dames ook al wel volwassen en die doen ook voornamelijk voorstellingen voor kids.
2 jaar terug bij ons op de vereniging vonden de kinderen de show ook enig, tja,
pony met lange manen, en staart. Knuffelgehalte scoort 10.
En aangezien de meeste manege kids op pony's rondrijden vinden ze het prachtig. Zo'n fjord die kunstjes kan.
(moeten de kids op die manege trouwens niet mekkeren, hadden zelf in de lessen 2 Z fjorden,
waar ze op rond konden hobbellen, wel zonder lange manen! Haha! )

Denk nou eens terug aan toen je zelf 7 of 8 was? Had je het ook leuk gevonden gok ik zo.

Kijk dat je als je ouder wordt en meer weet van paardrijden er kritischer naar gaat kijken, lijkt me logisch.

Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal goed begrepen hebt want ik schrijf eigenlijk hetzelfde als jij doet Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:08

Weet je wat ik altijd zo hypocriet vind op bokt? Als bokkers met alternatieve rassen (haflingers, fjorden, tinkers, dravers, trekpaarden etc) hier Z- of hoger dressuurambities hebben (maar nog geen niveau hebben) roept iedereen: You go girl!!! Topic van dergelijke types die rijtechnisch nergens naar lijken worden steevast voorzien van commentaar als: 'ziet er heel ontspannen uit hoor' en 'jullie zijn een prachtcombi' en 'Z is makkelijk haalbaar met je fjord/draver/tinker etc etc' en 'jullie komen er wel hoor', 'leuk zo'n trekpaard in de ring, weer eens wat anders' nog meer oh en ah... Maar zodra een combi het dan wel wat verder schopt dan B/L dressuur, en daarnaast een knap bekkie heeft en ook nog op andere wijze opvalt (door het schrijven van kinderboekjes, shows etc) dan ligt zo'n combi ineens onder vuur?

Met andere woorden: Op bokt kun je als alternatief-niet dressuurras ruiter zonder niveau rekenen op steun en veel lof van medebokkers want: je bent dan altijd het slachtoffer van juryvooroordelen, van pesterijen van arrogante warmbloedpaardenruiters, je hebt zoveel meer talent dan die arrogante warmbloedruiters, je bent zoveel paardvriendelijker, je doet alles voor je paard, je doet het nooit voor het lintje etc. etc.

TOT DAT.... Je qua niveau de gemiddelde bokker voorbij streeft... Je ook nog eens een pennydroom van meisjes wordt... Creatief een leuk showtje in elkaar weet te flansen en regelmatig uitnodigingen ontvangt... Je ook andere talenten blijkt te hebben (je kan presenteren, een leuke website maken, een leuk boekje schrijven) wat veel mensen (en vooral kinderen) aanspreekt...

DAN.... mishandel je je paard... jaag je hem over zijn kunnen... kun je totaal niet rijden... ben je een schande... Heb je al je winstpunten gesprokkelt... doe je alles voor geld en ben je publiciteitsgeil.... En vele niet-onderbouwde, ongenuanceerde, insenuerede opmerkingen vervuilen de topics.

Wat mij betreft staan de rijtechnische kwaliteiten van Jolanda niet ter discussie. Ik vind het rijtechnisch gezien niet mooi wat ze laat zien en ik hou niet van Fjorden in de dressuur. Waar ik ziek van wordt is die hypocritsie van bokkers!

Wat ik iedereen die dergelijk commentaar op haar levert mee zou willen geven is dit: Denk voortaan even na voordat je de 'underdog' hier op bokt veren in hun kont gaat steken (dus de vredelievende alternatieve ras ruiters zonder niveau met dressuurambitie)... Voor je het weet jagen zij ook hun draver, trekpaard, tinker, Fjord etc. in een dressuur showtje op Indoor Brabant of in een masterclass over zijn kunnen heen, slaan ze die met stalen staven tegen de poten zodat ze piafferen, föhnen ze ook hun voorpluk Knipoog Dat wil je toch niet op je geweten hebben als bokt-motivator/coach/criticus??? Duivel Clown

Sjolvir schreef:

Helemaal niets Haha!

Sjolvir schreef:

En die kunnen ook niet zingen en daar hoor je niemand over... Ze hebben naast zingen andere kwaliteiten en spreken daarom een bepaald publiek aan. Wat ze doen doen ze met passie en ambitie...

Sjolvir schreef:

Ik denk daqt ik het op die leeftijd prachtig had gevonden...

Sjolvir schreef:

Helaas blijkt dat sommige als ze 'volwassen' die kritiek niet op een volwassen manier kunnen uiten.... En gebreken/onkunde/onwetendheid etc. niet in het juiste perspectief kunnen plaatsen en dat direct interpreteren als onwil/kwaadwil van iemand... Lekker zwart-wit...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 18-11-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:13

Jasmijn je hebt helemaal gelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:14

Maar Jasmijn, als je je opgeeft voor de MC, dan was showtjes rijden in een jurk dus kennelijk toch niet het ultieme doel?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:15

Lovely schreef:
Maar Jasmijn, als je je opgeeft voor de MC, dan was showtjes rijden in een jurk dus kennelijk toch niet het ultieme doel?

Maakt dat wat uit dan? Wat haar doel is?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:18

Lovely schreef:

hoe kan jij weten wat voor doelen Jolanda heeft?

Jasmijn, je hebt helemaal gelijk.

ook heb ik eerder een fjorden combinatie op bokt voorbij zien komen die ook in het Z rondhuppeld en die haar paardje ook dergelijke kunstjes laat doen in principe hetzelfde doet als Jolanda alleen minder tot niet in de schijnwerpers, maar die meid is helemaal geweldig kan werkelijkwaar niks verkeerds doen in de ogen van menig bokkers. over hypocriet gesproken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:20

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:

Ja, als je zo egoistisch bent dat je je doel desnoods ten koste van je pony wilt halen, dan maakt dat inderdaad uit. Op Deurne is ze hooguit een leuk les-object voor haar medestudenten, denk ik.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:21

jasmijn78 schreef:
Maar zodra een combi het dan wel wat verder schopt dan B/L dressuur, en daarnaast een knap bekkie heeft en ook nog op andere wijze opvalt (door het schrijven van kinderboekjes, shows etc) dan ligt zo'n combi ineens onder vuur?

Ik herhaal mezelf maar even, met als toevoeging dat ik er persoonlijk niets mis mee zou vinden als het niet koste van de pony zou gaan:

[*olduser*] schreef:
Je kunt jezelf natuurlijk ook afvragen waarom hier nooit dit soort topics over komen:

http://www.haflinger-merlin.nl/home.htm

Zelfde verhaal, ex manegepony, koudbloed, meisje met leuk gezicht en ook nog eens 2 winstpunten in het ZZ-licht dus een betere prestatie.

Misschien moeten we onszelf maar eens afvragen wat het verschil is. Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:22

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:

Verandering van spijs doet eten Knipoog
Ik wil ook niet mijn hele leven hetzelfde werk doen.. heb verschillende baantjes gehad, waarom zou zij in een jurk showtjes moeten blijven rijden?

Ben het met de vorige post van jasmijn eens.

Laat een ieder lekker in zijn waarde.. de 1 kan het nou eenmaal beter als de ander, de 1 is mooier als de ander en uiteindelijk doen we allemaal op ons èigen manier ons best!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:25

@Jasmijn: Ik denk als je op een hoger niveau rijd dat er nu eenmaal altijd kritiek (terecht of onterecht), en al helemaal als je met een apart ras aan komt zetten. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je niet geen ambitie hebben om zover te geraken imo. Het zou niet mogen, maar zo is het nu eenmaal.

Trouwens, anky ligt toch ook af en toe onder vuur, en die rijd bij mijn weten altijd met 'gewone' dresuurpaarden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:29

BraveSpots schreef:
@Jasmijn: Ik denk als je op een hoger niveau rijd dat er nu eenmaal altijd kritiek (terecht of onterecht), en al helemaal als je met een apart ras aan komt zetten. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je niet geen ambitie hebben om zover te geraken imo. Het zou niet mogen, maar zo is het nu eenmaal.

Trouwens, anky ligt toch ook af en toe onder vuur, en die rijd bij mijn weten altijd met 'gewone' dresuurpaarden.

Zoals ik hierboven al aanhaalde ligt de haflinger Merlin nooit onder vuur. Simpelweg omdat daar de amazone gewoon goed kan sturen en haar pony niet over de top jaagt.

Prestaties zijn niet leuk als het ten koste van een dier gaat en ik kan voor dat soort "prestaties" ook geen respect opbrengen.
Laten we nu even eerlijk wezen: Ze heeft de winstpunten in het Z bij de pony's behaald, knappe prestatie en daar had ze het bij moeten laten. ZZ licht heeft ze alleen verlies gereden en met shows doet ze de pony zichtbaar geen plezier.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:32

het is natuurlijk ook wel erg makkelijk om een ander de grond in te trappen, iedereen maakt fouten zo ook jullie! en om nou klakkeloos te zeggen mijn paard heeft het zoveel keer beter als Guusje nee sorry maar aangezien jullie Guusje niet verzorgen kunnen jullie hier ook niet over oordelen.

het verhaal of guusje ewl of niet geslagen zou zijn met een ijzeren staat is allemaal uit 3e hand verkregen en ook hier zijn geen bewijzen voor!

wat haar rijkunsten betreft denk dat iedereen wel kan zien dat ze nog genoeg moet leren, maar tenslotte kunnen we niet allemaal perfect zijn al doen jullie wel die indruk wekken vanachter jullie pc!

zo'n groot woord over het penny filmpje van der, gedraag jullie zelf eens volwassen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:32

Lovely schreef:
Ja, als je zo egoistisch bent dat je je doel desnoods ten koste van je pony wilt halen, dan maakt dat inderdaad uit. Op Deurne is ze hooguit een leuk les-object voor haar medestudenten, denk ik.

Waar ligt de grens van wat egoistisch is en wat niet? Zowiezo gaan wij allemaal vanuit egoistische motieven op ons paard zitten, dus aan egoisme zijn we allemaal schuldig. Wat ik an-sich egoistisch(er) vind is ambities hebben in iets waar je paard niet geschikt voor is. En in dat licht snap ik niet waarom nu perse zij onder vuur ligt en andere combinaties met niet-dressuurrassen die hetzelfde doen/of soortgelijk?

ThePast03 schreef:
Ik herhaal mezelf maar even, met als toevoeging dat ik er persoonlijk niets mis mee zou vinden als het niet koste van de pony zou gaan:

Wat is 'ten koste gaan' van die pony? Eerlijk gezegd vind ik er niet zoveel verloren gaan aan die pony. Hij krijgt verder te eten en is niet ziek/kreupel... Wat is het alternatief voor zo'n pony? in de salami of in een manege... Iedereen die niet perfect kan rijden en niet perfect de mogelijkheden van een paard in kan schatten moet dat leren ten koste van het paard/pony. En er zijn er maar heel weinig die perfect kunnen rijden en vermogen in kunnen schatten. Dus nogmaals: kijk dan eerst eens in de spiegel of om je heen voordat je al je kritiek op haar richt. Grote kans dat jij je er zelf ook in meer/mindere mate er (on)bewust schuldig aan maakt.

BTW: ik vind het te makkelijk om je bij je kritiek op haar te verschuilen achter combinaties die het beter doen... Ten eerste doet het er niet toe en ten tweede leid je op die manier gewoon slinks de aandacht af van je eigen (on)kunde.... Een hoog 'beste stuurlui aan wal'- gehalte dus wat mij betreft...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 18-11-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt