Zelfmoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Zelfmoord....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:01

frisiangirl schreef:
[LZP] Vrijwillig uit het leven stappen.....

Misschien een goed topic om eens door te lezen....overigens wel aangrijpend...

Ik zet het het hier nog maar een keer neer, voor de mensen die het WEL willen begrijpen.... Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:02

Princess_ schreef:
Zoals ik al zei, het is mijn mening Knipoog Dit is hoe ik ertegenover sta.
In mijn opinie is er altijd wel hulp te vinden of whatever.. Ik vind het niet eerlijk om andere mensen te traumatiseren omdat jij je leven niet ziet zitten.

Maar wat als hulp niet werkt, wat als je gewoon heel erg graag dood wilt, die drang je leven overheerst dat het (bijna) ondraagelijk word? Wat doe je dan?

Zou jij graag leven samen met iemand die eigelijk niets liever wilt dan doodgaan maar toch blijft leven omdat hij jouw niet wilt een trauma aandoen? Ik zou me persoonlijk zo ongeloofelijk schuldig over voelen...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:04

Lalidan schreef:
Princess_ schreef:
Imo vind ik het niet kunnen...Hoe dan ook, wanneer je zelfmoord pleegd doe je andere mensen pijn. Ten eerste je familie en de mensen die om je geven, ten tweede de persoon/personen die jou vinden of bijv. de machinist waarbij je voor de trein sprong.

Inderdaad leuk vooruitzicht. En bovendien, volgens mij doe je dan je nabestaande ook veel pijn. Of denk jij dat het voor je omgeving leuk is om te zien dat iemand doodongelukkig is en niet wil leven?? Dit is in mijn ogen weer een typisch geval van egoïstische liefde. Ik hou van jou, dus jij moet maar ongelukkig zijn omdat je mij anders pijn doet. Nee, als je echt van iemand houdt, dan wil je het beste voor diegene. En als dat de dood is: So be it (makkelijk gezegd hoor, maar even om mijn standpunt duidelijk te maken. Niet bedoeld om iedereen die in een dipje zit maar aan te moedigen er een einde aan te maken Knipoog).

Maar ik denk dat je zin "Ik wil het niet begrijpen" wel voor zich spreekt......

Ik snap wat je zegt, alleen rechtvaardigt dat het om een machinist voor zijn leven te traumatiseren? Om hem of andere mensen hetzelfde gevoel te geven waar jij vanaf wilde? Voor die mensen is het na zoiets zien ook niet makkelijk om ermee te leven hoor, denk aan bijv. een moeder die haar eigen dochter opgehangen vind in dr kamer...Nou sorry, maar dan vind ik dat je je probleem als het ware doorgeeft. Jij bent er vanaf, voor andere mensen begint het net. Dat is imo ook egoistisch!

Ik snap het dikgedrukte echt wel, maar blijf erbij dat je het niet kan maken andere mensen te traumatiseren voor je eigen geluk/rust om het even zo te zeggen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:07

BraveSpots schreef:
Princess_ schreef:
Zoals ik al zei, het is mijn mening Knipoog Dit is hoe ik ertegenover sta.
In mijn opinie is er altijd wel hulp te vinden of whatever.. Ik vind het niet eerlijk om andere mensen te traumatiseren omdat jij je leven niet ziet zitten.

Maar wat als hulp niet werkt, wat als je gewoon heel erg graag dood wilt, die drang je leven overheerst dat het (bijna) ondraagelijk word? Wat doe je dan?

Zou jij graag leven samen met iemand die eigelijk niets liever wilt dan doodgaan maar toch blijft leven omdat hij jouw niet wilt een trauma aandoen? Ik zou me persoonlijk zo ongeloofelijk schuldig over voelen...

Ik heb het niet over een trauma voor alle nabestaanden, meer voor degene die de vinder is zeg maar. Tis gewoon een moeilijk onderwerp...Ik respecteer jullie mening ook, en kan ook snappen waar die mening vandaan komt. Alleen dat veranderd niet hoe ik het zie...

Had pas een discussie in de klas over euthenasie, toen kwam ook naar boven over mensen die hun leven niet meer zagen zitten of dat ook een oplossing mocht of kon zijn voor diegene...Ook moeilijk vind ik..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:09

Princess_ Je hebt het niet echt meegemaakt he?

Ik dacht er hetzelfde over als dat jij nu doet. Nu ik het zelf meegemaakt heb ben ik toch wel een beetje van mening veranderd. Je kan je denk ik beter verplaatsen in degene die het doet. En zoals ik al zei heb ik een droom gehad die me ook van mening heeft doen veranderen. Tuurlijk het verdriet is er en dat blijft ook nog wel even......

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:10

Princess_ schreef:
Ik snap wat je zegt, alleen rechtvaardigt dat het om een machinist voor zijn leven te traumatiseren?

Als je even het topic of in elk geval mijn berichtjes leest, dan weet je dat ik tegen het gebruik van treinen en flatgebouwen ben!!

Princess_ schreef:
denk aan bijv. een moeder die haar eigen dochter opgehangen vind in dr kamer...Nou sorry, maar dan vind ik dat je je probleem als het ware doorgeeft. Jij bent er vanaf, voor andere mensen begint het net.

Nogmaals, denk jij dat het voor die mensen makkelijker en minder traumatisch is om te weten dat je dochter dood- en doodongelukkig is en alleen voor jou leeft??

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:11

Dat zei ik al in mijn eerste post Knipoog Hoop het ook nooit mee te maken, en snap denk wel dat alsje het meemaakt je je mening ietwat veranderd.
Ik wil ook niemand aanvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:11

nee dat vind ik ook niet kunnen, euthanasie daarvoor gebruiken...

mijn tante heeft wss ook zelfmoord gepleegd, weten ze nog steeds niet echt. Een overdosis drugs had ze genomen/gekregen.. Ze zat al wel aan de zooi, maar er konden wel derden bij betrokken zijn geweest..
echt naar, vooral voor mijn oom die haar vond..

ik vind zelfmoord plegen ook not done. maar ja daar denk je gewoon niet meer aan als je zo geestelijk kapot bent. die mensen zijn echt niet toerekeningsvatbaar meer, kunnen niet meer redelijk denken/beredeneren..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:13

Lalidan schreef:
Princess_ schreef:
denk aan bijv. een moeder die haar eigen dochter opgehangen vind in dr kamer...Nou sorry, maar dan vind ik dat je je probleem als het ware doorgeeft. Jij bent er vanaf, voor andere mensen begint het net.

Nogmaals, denk jij dat het voor die mensen makkelijker en minder traumatisch is om te weten dat je dochter dood- en doodongelukkig is en alleen voor jou leeft??

Daar kan ik mij niet in verplaatsen, zit niet in die situatie en denk dat dat voor elk mens anders ligt. Ik weet van een meisje hier in de buurt waarvan niemand wat wist die zich van de een op de andere dag had opgehangen. Moeder kwam thuis van boodschappen en vond dr dochter, niemand had ook maar verwacht dat ze zoiets zou doen. Niemand wist of zij ergens mee zat, in dat geval gaat het bovenste ook niet op? DIe ouders wisten nergens van.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:14

Nee dat snap ik ook wel.
Maar ik vind het moeilijk om een discussie met iemand aan te gaan die het eigenlijk nog nooit meegemaakt heeft en dus ook niet weet wat het is om met die emoties te maken te krijgen. Je kunt je er namelijk echt geen voorstelling van maken.
Lees het topic nog eens goed door dan zie je mijn mening naar mate het topic vordert veranderen. Het is een proces dat je doormaakt en die kun je alleen doormaken als je het zelf meegemaakt hebt Knipoog

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:14

Niet iedereen is te helpen, maar de gezondheidszorg (in België dan, ik veronderstel in Nederland ook) laat dan ook te wensen over. Mijn oom werd met een strop zwaaiend van de snelweg afgeplukt, twee weken later liep hij los ... een maand later deed hij het toch. De behandeling die mensen krijgen is te beperkt, te snel en ze willen te snel resultaat. Iets wat moeilijk kan met echte psychische problemen.

Ik hoop dan ook dat er ooit een mogelijkheid tot euthanasie voor deze gevallen kan komen. Het aantal trauma's bij "vinders" zal een stuk minder zijn, mensen zullen meer begeleiding kunnen vragen ...
Ik kom uit een vrij suicidale familie zeg ik altijd maar, we zien elkaar graag, maar een deel is of was gewoon niet gelukkig.

Als psycholoog is het moeilijk in te zien dat je hebt niet hebt kunnen verhelpen, maar mijne menselijke kant laat me toe niet te eisen dat iemand ongelukkig is voor mij. Ik hoop dan ook dat ze nu de rust gevonden hebben in hun hoofd.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

Ik wil ook helemaal geen discussie voeren, ik gaf mijn mening. Dit topic is er niet om iedereen van mening te veranderen lijkt mij..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

Princess_ schreef:
Ik heb het niet over een trauma voor alle nabestaanden, meer voor degene die de vinder is zeg maar. Tis gewoon een moeilijk onderwerp...Ik respecteer jullie mening ook, en kan ook snappen waar die mening vandaan komt. Alleen dat veranderd niet hoe ik het zie...

Had pas een discussie in de klas over euthenasie, toen kwam ook naar boven over mensen die hun leven niet meer zagen zitten of dat ook een oplossing mocht of kon zijn voor diegene...Ook moeilijk vind ik..

Ik snap opzich wel wat je bedoelt hoor. Altijd blijft er wel iemand na met een trauma of op z'n minst een enorme berg verdriet.

Maar gewoon zeggen dat het daarom laf en not-done is vind ik persoonlijk ook niet juist. Want veel mensen lijden gewoon echt ondraagelijk veel voordat ze (eindelijk) dood gaan. Dat noem ik niet laf imo als je dan uiteindelijk toch voor zelfmoord gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:18

Belsje schreef:
Ik hoop dan ook dat er ooit een mogelijkheid tot euthanasie voor deze gevallen kan komen.

Theoretisch is die mogelijkheid er (Edit: in nederland tenminste) wel. Maar er gebruik van maken is nog veel moeilijker dan gebruik maken van euthenasie bij fysiek ondraaglijk lijden. Ik zou ook graag zien dat hier meer mogelijkheden in kwamen, of dat in elk geval hulpverleners er wat opener tegenover stonden...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:18

VivaLaVida schreef:
nee dat vind ik ook niet kunnen, euthanasie daarvoor gebruiken...

mijn tante heeft wss ook zelfmoord gepleegd, weten ze nog steeds niet echt. Een overdosis drugs had ze genomen/gekregen.. Ze zat al wel aan de zooi, maar er konden wel derden bij betrokken zijn geweest..
echt naar, vooral voor mijn oom die haar vond..

ik vind zelfmoord plegen ook not done. maar ja daar denk je gewoon niet meer aan als je zo geestelijk kapot bent. die mensen zijn echt niet toerekeningsvatbaar meer, kunnen niet meer redelijk denken/beredeneren..

Sorry voor de herhalen maar, wat moet je dan doen als je niet meer wilt leven volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:20

hulp zoeken..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:21

VivaLaVida schreef:
hulp zoeken..

Daar heb je kracht,geloof,hoop, zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen voor nodig. Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:23

En goede hulp die geschikt is voor jouw problematiek.....

Edit: om over geld nog maar te zwijgen
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 07-11-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:23

sommige mensen lijken zelfmoord wel te accepteren.. Euthanasie voor suicidale mensen?Hoe moet dat overkomen op degenen die suicidaal zijn?? Het is OK om zelfmoord te plegen? We zouden juist moeten zeggen NEE er is hoop! Betere hulp&zorg voor mensen die suicidaal zijn! Natuurlijk zijn er mensen die echt niet te redden zijn... maar een hoop ook wel!!

euthanasie voor die mensen zou een hoop leed schelen?
hulp ook.. ik vind dat je zoiets echt niet zomaar kan accepteren..

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:24

Buitenstaanders hebben altijd een mening over zelfdoding,totdat je er mee geconfronteerd word.Dan ga je de dingen echt anders zien.
Mensen die door zlefdoding sterven zijn niet egoistisch en willen niemand een trauma aansmeren.
Maar dat kun je pas begrijpen als je er zelf voor staat.
Het is egoistisch om als geliefde of familie iemand tegen wil en dank op deze wereld te houden.
Als je dier pijn lijdt dan kun je het toch ook in laten slapen,waarom mogen mensen deze keus niet hebben.
Houden van is elkaar ook loslaten hoe moeilijk dat het ook is.
Natuurlijk zijn niet alle methodes van zelfdoding even prettig,denk aan de trein en de machinist,maar hoe je het ook wend of keert,als je zelfdoding doet dan vind iemand je toch op een gegeven moment en dat is altijd een schok voor die persoon.
Iemand moet je toch een keer vinden op een moment.Naturulijk is de trein wel erg drastisch,maar daar staan mensen van zelfdoding niet bij stil.Die hebben pijn enw illen verlost worden van die pijn of ze zijn zo moe dat ze geen oplossing zien.
Niet iedereen accepteerd hulp dus dan is die stap naar zelfdoding makkelijker als hulp zoeken.
Maar sta goed stil dat iemand niet zomaar aan zlefdoding doet,daar is een hele strijd aan vooraf gegaan.
NIEMAND KENDE ZIJN/HAAR STRIJD
VAN HET STILLE VERDRIET
VAN HET WILLEN EN NIET KUNNEN.

Het is en blijft voor buitenstaanders moeilijk om het te begrijpen maar voor diegene die er werkelijk mee te maken hebben of hebben gehad is het beter te begrijpen.
Een afscheidsbrief hoeft niet altijd troost te geven,ik weet uit ervaring dat er ook andere aanknopingspunten zijn die veel dierbaarder zijn als een afscheidsbrief.
Het leven los kunnen laten is een hele moedige en moeilijke beslissing.Vooral voor de nabestaanden blijven er veel vragen over,maar ik weet zeker dat er een dag komt waarop je het een plaatsje kunt gaan geven.
Veroordeel de mensen niet die aan zelfdoding hebben gedaan en respecteer hun beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:25

detour schreef:
VivaLaVida schreef:
hulp zoeken..

Daar heb je kracht,geloof,hoop, zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen voor nodig. Knipoog

Joh.. het lijkt misschien te positief, maar heb het zelf van dichtbij meegemaakt dus weet echt wel waar ik over praat hoor.
WIJ zouden mensen moeten stimuleren om hulp te zoeken ipv te zeggen ik begrijp het wel. Er is WEL een andere uitweg voor een hoop (niet allemaal) mensen! Het is gewoon zo'n zonde..

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:25

Lalidan schreef:
Belsje schreef:
Ik hoop dan ook dat er ooit een mogelijkheid tot euthanasie voor deze gevallen kan komen.

Theoretisch is die mogelijkheid er (Edit: in nederland tenminste) wel. Maar er gebruik van maken is nog veel moeilijker dan gebruik maken van euthenasie bij fysiek ondraaglijk lijden. Ik zou ook graag zien dat hier meer mogelijkheden in kwamen, of dat in elk geval hulpverleners er wat opener tegenover stonden...

In ons kikkerlandje is "gewone euthanasie" nog steeds een grote taboe ... laat staan dat het voor psychische problemen besproken kan worden. Ik denk dat de eerste volgende stap minderjarigen is in het actieplan, maar goed dat doet er nu niet toe Lachen.

Ik weet wel dat er "verenigingen" actief zijn die bvb bepaalde pillencocktails omschrijven waardoor je pijnloos en zonder rommel kan gaan. Alleen gebruiken weinig mensen deze info omdat er zo weinig over gekend is. Het zou het een stuk accpetabeler maken als het gewoon openlijk kon. Wij hebben elke keer externen erbij betrokken gehad, doordat de lijken telkens gevonden zijn door voorbijgangers (verhanging, kogel, ...), dat zijn geen mooie dingen. En dat vind ik nog misschien wel het ergste aan het hele verhaal. Vooral een vrouw voelde zich ongelooflijk schuldig. Ze is om 23:00 voorbij de plek gelopen en dacht dat het een pop was, om 00:30 opnieuw en toen is ze gaan kijken ... die heeft heel veel last gehad van "wat als ..." en dat vind ik niet eerlijk!

Ahja beroepsmatig kan ik dus zeggen dat er mensen zijn die niet te helpen zijn Knipoog. Dus neen niet voor iedereen is er hulp. Sommige mensen mogen gewoon voor zichzelf kiezen en zeggen dat ze niet meer ongelukkig willen zijn. Al gaat het verder dan gewoon dat ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:27

Lalidan schreef:
En goede hulp die geschikt is voor jouw problematiek.....

Edit: om over geld nog maar te zwijgen

daarom ben ik ook niet trots op NL, 1 van de redenen. Ze steken het geld in verkeerde dingen.

BraveSpots

VivaLaVida schreef:
hulp zoeken..

En als dat niet werkt? Of als het niet voor handen is? Of als je geen hulp wilt?

Overigens vind ik zelfmoord prima kunnen hoor (sommige manieren mss minder dan andere), imo volledig acceptabel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

VivaLaVida schreef:
sommige mensen lijken zelfmoord wel te accepteren..
\

Ja, ik accepteer zelfmoord. Geen mens hoeft voor mij te leven!! Zelfs mijn dierbare niet!! Maar....!!!! Dat betekend absoluut niet dat ik vind dat als je het even maar niet ziet zitten je er maar een einde aan moet maken. Dat betekend ook niet dat ik vind dat er geen hulp moet komen. Graag zelfs. Veel meer en veel betere hulp. En gratis, wat voor hulp je ook zoekt. Want dat zou inderdaad bij veel mensen kunnen voorkomen dat ze op het punt belanden dat het niet meer wil. En daar ben ik absoluut zonder meer voor!! Maar als iemand wel op dat punt zit, en niet voor het eerst, en het echt niet meer wil.... ja, dan vind ik dat ook zij de mogelijkheid tot de keuze van euthenasie moeten hebben.

VivaLaVida schreef:
Het is OK om zelfmoord te plegen? We zouden juist moeten zeggen NEE er is hoop!

Weet je dat juist dat 'NEE er is hoop!' zeggen vaak tot gevolg heeft dat mensen uiteindelijk op het punt van zelfmoord belanden??? Je kan mensen niet dwingen gelukkig te zijn, en je kan de hoop er niet hardhandig inrammen omdat jij vind dat er nog wel hoop is.

Dus ja, ik accepteer zelfmoord, en tegelijkertijd vind ik dat er veel meer gedaan moet worden om te voorkomen dat mensen op dat punt belanden.