frisiangirl schreef:[LZP] Vrijwillig uit het leven stappen.....
Misschien een goed topic om eens door te lezen....overigens wel aangrijpend...
Ik zet het het hier nog maar een keer neer, voor de mensen die het WEL willen begrijpen....
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

frisiangirl schreef:[LZP] Vrijwillig uit het leven stappen.....
Misschien een goed topic om eens door te lezen....overigens wel aangrijpend...
Princess_ schreef:Zoals ik al zei, het is mijn meningDit is hoe ik ertegenover sta.
In mijn opinie is er altijd wel hulp te vinden of whatever.. Ik vind het niet eerlijk om andere mensen te traumatiseren omdat jij je leven niet ziet zitten.
Lalidan schreef:Princess_ schreef:Imo vind ik het niet kunnen...Hoe dan ook, wanneer je zelfmoord pleegd doe je andere mensen pijn. Ten eerste je familie en de mensen die om je geven, ten tweede de persoon/personen die jou vinden of bijv. de machinist waarbij je voor de trein sprong.
Inderdaad leuk vooruitzicht. En bovendien, volgens mij doe je dan je nabestaande ook veel pijn. Of denk jij dat het voor je omgeving leuk is om te zien dat iemand doodongelukkig is en niet wil leven?? Dit is in mijn ogen weer een typisch geval van egoïstische liefde. Ik hou van jou, dus jij moet maar ongelukkig zijn omdat je mij anders pijn doet. Nee, als je echt van iemand houdt, dan wil je het beste voor diegene. En als dat de dood is: So be it (makkelijk gezegd hoor, maar even om mijn standpunt duidelijk te maken. Niet bedoeld om iedereen die in een dipje zit maar aan te moedigen er een einde aan te maken).
Maar ik denk dat je zin "Ik wil het niet begrijpen" wel voor zich spreekt......
BraveSpots schreef:Princess_ schreef:Zoals ik al zei, het is mijn meningDit is hoe ik ertegenover sta.
In mijn opinie is er altijd wel hulp te vinden of whatever.. Ik vind het niet eerlijk om andere mensen te traumatiseren omdat jij je leven niet ziet zitten.
Maar wat als hulp niet werkt, wat als je gewoon heel erg graag dood wilt, die drang je leven overheerst dat het (bijna) ondraagelijk word? Wat doe je dan?
Zou jij graag leven samen met iemand die eigelijk niets liever wilt dan doodgaan maar toch blijft leven omdat hij jouw niet wilt een trauma aandoen? Ik zou me persoonlijk zo ongeloofelijk schuldig over voelen...
Princess_ schreef:Ik snap wat je zegt, alleen rechtvaardigt dat het om een machinist voor zijn leven te traumatiseren?
Princess_ schreef:denk aan bijv. een moeder die haar eigen dochter opgehangen vind in dr kamer...Nou sorry, maar dan vind ik dat je je probleem als het ware doorgeeft. Jij bent er vanaf, voor andere mensen begint het net.
Hoop het ook nooit mee te maken, en snap denk wel dat alsje het meemaakt je je mening ietwat veranderd.

Lalidan schreef:Princess_ schreef:denk aan bijv. een moeder die haar eigen dochter opgehangen vind in dr kamer...Nou sorry, maar dan vind ik dat je je probleem als het ware doorgeeft. Jij bent er vanaf, voor andere mensen begint het net.
Nogmaals, denk jij dat het voor die mensen makkelijker en minder traumatisch is om te weten dat je dochter dood- en doodongelukkig is en alleen voor jou leeft??
Princess_ schreef:Ik heb het niet over een trauma voor alle nabestaanden, meer voor degene die de vinder is zeg maar. Tis gewoon een moeilijk onderwerp...Ik respecteer jullie mening ook, en kan ook snappen waar die mening vandaan komt. Alleen dat veranderd niet hoe ik het zie...
Had pas een discussie in de klas over euthenasie, toen kwam ook naar boven over mensen die hun leven niet meer zagen zitten of dat ook een oplossing mocht of kon zijn voor diegene...Ook moeilijk vind ik..
Belsje schreef:Ik hoop dan ook dat er ooit een mogelijkheid tot euthanasie voor deze gevallen kan komen.
VivaLaVida schreef:nee dat vind ik ook niet kunnen, euthanasie daarvoor gebruiken...
mijn tante heeft wss ook zelfmoord gepleegd, weten ze nog steeds niet echt. Een overdosis drugs had ze genomen/gekregen.. Ze zat al wel aan de zooi, maar er konden wel derden bij betrokken zijn geweest..
echt naar, vooral voor mijn oom die haar vond..
ik vind zelfmoord plegen ook not done. maar ja daar denk je gewoon niet meer aan als je zo geestelijk kapot bent. die mensen zijn echt niet toerekeningsvatbaar meer, kunnen niet meer redelijk denken/beredeneren..
VivaLaVida schreef:hulp zoeken..
detour schreef:VivaLaVida schreef:hulp zoeken..
Daar heb je kracht,geloof,hoop, zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen voor nodig.
Lalidan schreef:Belsje schreef:Ik hoop dan ook dat er ooit een mogelijkheid tot euthanasie voor deze gevallen kan komen.
Theoretisch is die mogelijkheid er (Edit: in nederland tenminste) wel. Maar er gebruik van maken is nog veel moeilijker dan gebruik maken van euthenasie bij fysiek ondraaglijk lijden. Ik zou ook graag zien dat hier meer mogelijkheden in kwamen, of dat in elk geval hulpverleners er wat opener tegenover stonden...
.
. Dus neen niet voor iedereen is er hulp. Sommige mensen mogen gewoon voor zichzelf kiezen en zeggen dat ze niet meer ongelukkig willen zijn. Al gaat het verder dan gewoon dat ... Lalidan schreef:En goede hulp die geschikt is voor jouw problematiek.....
Edit: om over geld nog maar te zwijgen
VivaLaVida schreef:hulp zoeken..
VivaLaVida schreef:\sommige mensen lijken zelfmoord wel te accepteren..
VivaLaVida schreef:Het is OK om zelfmoord te plegen? We zouden juist moeten zeggen NEE er is hoop!