Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:16

superpony schreef:
Maar je moet wel geinteresseerd zijn en hem steunen in de keuzes die je kind maakt.
Dat bedoel ik dus! Haha!
Je moet het kind wel in zijn waarde laten en op die basis motiveren, stimuleren enzovoorts. Als ouder voel je je kind wel aan en zou je meestal wel kunnen weten wat het nodig is.

Vanmiddag sprak ik nog iemand van de overblijfcommissie; zij vertelde dat er regelmatig kinderen zonder brood op de overblijf kwamen of kinderen zonder jas (nu!! het is zo koud Verdrietig ) onder het mom dat 'de trui is wel warm genoeg'. Treurig! Sommige mensen weten echt niet waarmee ze bezig zijn. En nu ben ik zelf alles behalve de al eerder genoemde Margriet-moeder Clown , maar dit is dan wel heel erg het andere uiterste. Ik kan dat niet begrijpen eigenlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:28

Ja, je maakt de gekste dingen mee. Mijn zoontje had kinderen uitgenodigd paar jaar terug voor een survival. Dat stond ook op zijn kaartje. Neem oude kleding mee , je wordt vies.

1 Jongetje die 2 keurige ouders heeft met beide een goeie baan en in een zeer nette buurt wonen, vrijstaand huis en alles, was ook uitgenodigd. Toen stonden we eerst op hun te wachten. Kwam de moeder, want die had nog even een kado bon gehaald, maar wist niet waar haar zoon was. Die kwam even later en had niet eens schoenen aan. Heb ik maar wat gegeven, maar dan denk ik echt.............Ze hebben 3 kinderen en die worden imo teveel aan hun lot overgelaten. Idd omdat ze beiden nog een carriere willen en dat is prima, maar goed.......Je hebt wel besloten 3 keer een kind te krijgen. Valt me dan vies tegen hoor. Maar goed, ze zijn er bij heel veel dingen wel.

Die van mij heeft weleens sterren koekjes mee als tussendoortje en drinken, maar hij deelt er ook van uit, omdat anderen vaak niks hebben. Nou vind ik dat koekje niet erg, maar geen drinken de hele ochtend vind ik echt erg.

Er zijn ook zat kinderen die na school niet naar huis gaan en dus ook niet even wat drinken al dan niet samen........

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:45

Vanmiddag was ik voor het eerst overblijfouder. Heb me erg lopen verbazen over de enorme grote monden van enkele jongens uit groep 3, vloeken als bootwerkers, afschuwelijk. Nu heeft dat niet altijd iets met opvoeding te maken, maar goed... Het aanspreken van ouders op het gedrag van hun kinderen ligt vaak erg gevoelig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:52

En dan vinden scholen het raar dat het zo moeilijk is om hulp te krijgen van ouders Vork
Ik kan het me goed voorstellen hoor, ik zou er totaal niet op zitten te wachten om een middag vrij te nemen van werk en dan ook nog eens te worden uitgescholden door een stelletje snotjong van 6 jaar. Ik kan me wel iets leukers bedenken Nagelbijten / Gniffelen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:04

Mijn neefje heeft op school leren vloeken, dus aan wie ligt het dan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:31

Dat is gewoon door omgang met andere kleintjes kinderen leren door na te apen, als je uitlegt waarom hij niet mag vloeken, welke reactie jij erop krijgt, en hoe jij je erbij voelt. Zou het neefje het na een tijd waarschijnlijk niet meer doen. Volgens de cursus Schijnheilig

Maar die dingen zijn weer zo typisch he, zo ken ik een kleintje die constant naar de borsten grijpt. Ooh zo grappig in het begin volgens de personen rond het kindje. Maar nu zitten ze wel het probleem met een kind die asociaal gedrag vertoond.
Maar als dit dan vloeken is, leert hij dit op school aan andere en zit je met de puree.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:35

Alet74 schreef:
Vanmiddag was ik voor het eerst overblijfouder. Heb me erg lopen verbazen over de enorme grote monden van enkele jongens uit groep 3, vloeken als bootwerkers, afschuwelijk. Nu heeft dat niet altijd iets met opvoeding te maken, maar goed... Het aanspreken van ouders op het gedrag van hun kinderen ligt vaak erg gevoelig.

ik denk wel dat dat met de opvoeding te maken heeft... waarschijnlijk horen die kids thuis ook gevloek, en dan nemen ze het toch sneller over en vinden het 'normaal'.
tuurlijk leren ze op school een boel, maar thuis ook hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:58

Ik vind het een moeilijk punt hoor. Vroeger was het gewoon een stukje gemakkelijker omdat het rollenpatroon veel strakker vast lag. Als je op school bij de kinderen ging helpen hield dat in dat je die week de ramen niet kon wassen. Nu moet je maar vrij zien te nemen van je werk (die er al kotsziek van zijn van al die keren dat je vrij neemt omdat de school van je kind weer eens een ADV-dag heeft ingelast, omdat je kind de griep heeft of dat je eerder weggaat voor een ouderavond).
Ik bedoel: er wordt tegenwoordig van je verwacht door de regering dat je niet meer thuis zit als moeder. Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat ik als ons Gioy naar school gaat, ik 's middags op tijd thuis wil zijn om haar op te vangen, en in eerste instantie gaat ze halve dagen naar de kleuterschool. Moeilijk om een baan te vinden waar dat kan hoor! Dat houdt voor ons ook in dat wij dus vermoedelijk nog jarenlang hier op het kindonvriendelijke appartement zitten zonder balkon of lift in plaats van die eensgezinswoning met tuin die ik zo graag zou hebben, met een schommel en een zandbak Scheve mond
Nou ja, ik heb gisterenmiddag anderhalf uur rondgestapt met Gioya's pony omdat zij er maar niet van af wou terwijl zowel de pony als ik het al spuugzat waren, dus ik denk dat Gioy dat eerder onthoudt dan het gegeven dat ze nu op het KDV zit omdat ik hier zit te studeren om een inkomen te kunnen garanderen wanneer het inkomen van papa weg zou vallen Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:02

Brittkitt, behalve een paar vloekpartijtjes was het wel leuk hoor! Met een beetje gezag was dat ook wel weer opgelost, 't was 1 kind wat 2 anderen met zich mee trok. MIjn dochter vond het geweldig dat ik er was!
En scholen zijn alleen verplicht om een ruimte ter beschikking te stellen, verder moeten de ouders dit zelf regelen. 't Is allemaal in ons eigen belang dus. Pling
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 06-11-08 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:06

Kinderen hebben een bijzonder gevoel voor welke woorden "not done" zijn. Sinds mijn dochter op school zit komt ze ook met vreselijke dingen thuis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:08

faye schreef:
Kinderen hebben een bijzonder gevoel voor welke woorden "not done" zijn. Sinds mijn dochter op school zit komt ze ook met vreselijke dingen thuis.

Hoe pak jij dit dan aan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:10

Misschien dat mijn vader een enorm natuurlijk overwicht had maar ik durfde het niet in mn hoofd te halen om dat soort woorden thuis te gebruiken Clown

Op school pik je vanalles op en gebruik je ze ook best wel eens ooit, maar thuis of bij vriendinnetjes thuis of ergens waar volwassenen waren durfde ik dat niet Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:12

MamaMiesje schreef:
Er zijn zat scholen die trouwens van ouders die hun kind naar de overblijf laten gaan, verlangen dan ze 1x in de maand (waar hebben we het dan over) ook bij de overblijf aanwezig zijn.

Meen je dat nu serieus? Nou, ik hoor zelf voor de klas te staan in het middelbaar onderwijs, ik moet het echt niet durven om elke maand aan te komen dat ik een dag vrij wil hebben hoor. Ik heb vrij tijdens de schoolvakanties en dat is dat. Op kantoor pak je dan misschien een verlofdag, wat dan dus inhoudt dat het overblijven van je kind het gezin gelijk hun jaarlijkse vakantie kost omdat je in juli ook niet aan hoeft te komen dat je een week naar Centerparcs wil.
Zullen de ouders van mijn leerlingen ook tof vinden trouwens, ik een vrije dag per maand! Ben benieuwd wat de oudercommissie daar op te zeggen zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:15

katiavl schreef:
faye schreef:

Hoe pak jij dit dan aan?

Ik zeg haar dat ik dergelijke taal niet wil horen, maar ze moeten het toch uiten op de een of andere manier, dus voor hetzelfde geld doet zij dat ook op school, dat weet ik niet.
Toen ze 2 was heeft ze in de stad het woord gvd gehoord. Dus dat zei ze thuis. Dat mocht niet van mij, dus pakte ze de donald duck en ging "voorlezen" : En Donald duck zei gvd......
ROFL
Tja, ze weten gewoon dat het niet mag, maar vinden het wel interessant. Ik besteed er dus zo min mogelijk aandacht aan, vertel alleen dat ik het niet wil horen. Voor thuis werkt dat prima.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:20

Eigenlijk is dat ook wel een erg goede manier, vind interessant om te lezen. Een cursus kan toch nooit tippen aan mama ervaring.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:43

Wat betreft het overblijven, er zijn natuurlijk altijd ouders die echt niet kunnen. Maar de mensen die wel een baan hebben waarbij ze wel zo nu en dan eens vrij kunnen nemen voor de overblijf, zouden dat ook moeten doen. Want wij vinden het ook fijn dat andere ouders daar de moeite voor nemen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:51

Overblijven vind ik dus echt een zaak van de school, op de toekomstige school van ons Gioy staan de juffen van de klas plus de concierges voor de klassen in, groep 1 tot en met 4 zit apart van groep 5 tot en met 8.
Excursies en schoolvoorstellingen daar kan ik me meer bij voorstellen dat het veel draait op ouders.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:13

Ik weet niet of dat echt zo is, het is toch een zaak van ouders om er zorg voor te dragen dat hun kinderen onderdak hebben? Het is leuk dat er overblijf geregeld wordt, maar dat is primair toch geen taak van de school? De primaire taak van het onderwijs is het verzorgen van onderwijs, that's it.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:17

Wij aten in de klas en hadden daarna een half uur speeltijd buiten op het plein. Hiervoor hadden we gepensioneerde dames voor de klas staan die ons dan in de gaten hielden en een oogje in het zeil hielden tijdens de pauze. Zo hadden de leraren zelf ook een beetje pauze.

Weet uiteraard niet of zij ervoor betaald werden of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:17

Sanne heeft een continu rooster, dus verplicht overblijven Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:19

Wij ook en ik vond het heerlijk. Je was eerder uit dan iedereen uit je straat Haha! langere speeltijd met vriendinnetjes na school en school was sneller achter de rug.
Daarnaast werkten mijn ouders allebei dus had er niet eens iemand thuis kunnen zijn tussen de middag Clown

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:14

hier dus ook continurooster, heerlijk vind ik het.. de kinderen weten niet beter, en ik heb mn handen 'vrij' van half negen tot half 3... gelukkig is mijn baas, man en schoonouders flexibel, dus ik heb tot nu toe geen verdere bso nodig gehad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:16

Wat is een continurooster?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:16

Alet74 schreef:
Ik weet niet of dat echt zo is, het is toch een zaak van ouders om er zorg voor te dragen dat hun kinderen onderdak hebben? Het is leuk dat er overblijf geregeld wordt, maar dat is primair toch geen taak van de school? De primaire taak van het onderwijs is het verzorgen van onderwijs, that's it.

Wij moeten apart overblijfgeld betalen, dus dat lijkt me daarvoor te zijn. Eten en drinken geven we nl. zelf mee Lachen
Gioya gaat de eerste tijd straks halve dagen naar school dus dan blijft ze niet over, maar dat is alleen omdat ik zelf een kindje van 2,5 a 3 jaar nog te klein vind om de hele dag op school te zitten. Bloos

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:56

Gioya (waar komt die naam trouwens vandaan, mooi!) gaat straks naar de peuterspeelzaal? Dan kunnen ze toch ook nog geen hele dagen, maar twee (en later drie) dagdelen per week?
Wij betalen ook apart overblijfgeld, dat is voor de overblijfouders en voor spelletjes en dergelijke voor de overblijf, heeft niet direct iets voor de school te betekenen.
Zo'n continuerooster lijkt me ook wel wat!