hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:40

Nicolletje schreef:
Zoals altijd bij dit soort topics: wat komen hier veel vooroordelen voorbij Bloos!
Adil18 schreef:
Noem me dom, maar deze zin is in mijn ogen zo tegenstrijdig als de pest Clown

Adil, in een andere discussie mocht ik jou ook niet veroordelen omdat jij meer 'inside information' had over een bepaald onderwerp, nou doe dit nu dan ook niet

Ik ben 35, ongeveer 20 jaar geleden heb ik mijn opleiding door omstandigheden niet afgemaakt.
De situatie zou nu al vanaf de basisschool héél anders zijn aangepakt dan 20 jaar geleden, ik heb daar erg lang mee gezeten, met wat er allemaal gebeurd is.
Mijn IQ is nog steeds (ondanks dat ik al 20 jaar van school ben) ver boven gemiddeld, mijn EQ soms ver onder gemiddeld (ik heb moeite mijn emoties te beheersen bijv.) en vooral dat laatste loop ik tegenaan!
Maargoed, mijn leven is niet over roosjes gegaan en ik heb nooit mijn diploma meer gehaald, omdat ik het financieel en in mijn dagelijkse leven niet kon opbrengen.

Mijn ex kwam uit een andere cultuur; universitair diploma en ontzettend slim, handig, enz. Maar filosoferen, praten, discussiëren kan hij niet.
Zijn familie (ergens van het platteland vandaan, wereldvreemd) had liever een meisje uit zijn eigen cultuur want ik ben te mondig, te geëmancipeerd, de vrouwen daar moeten thuis volgzaam en lief zijn en de man verzorgen en niet tegenspreken.

Zijn familie had 'het beste met hem voor' dus hebben ze mij niet geaccepteerd. Geweldig, zo'n liefhebbende familie Scheve mond

Overigens heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring meer mensen die hoger opgeleid zijn dan ik, dan lager (lager kan bijna niet Lips are sealed ) en er zijn maar weinig mensen die altijd maar zin hebben in of zelfs in staat zijn tot echt diepgaande discussies. Bijna niemand, eigenlijk.

Ik wil hiermee zeggen, er zijn net zoveel kanten aan 1 verhaal, als dat er mensen op de wereld zijn Lachen

Eens, absoluut eens! Ik gaf alleen mijn mening over een bepaalde zin (dat intelligentie en opleiding niks met alkaar te maken hadden) Bloos

Maar je hebt verder wel gelijk hoor... Bloos

Het is alleen...dit is een voorbeeld van hoe het kan zijn, en een voorbeeld waarom mensen hier zo verschillend reageren. Er zijn altijd uitzonderingen!

En zoe werkt een relatie met niveausverschil voor sommigen goed en voor sommigen niet Pling

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:41

BCS schreef:
Zwerte, jij hebt zeker geen enkel idéé, hoeveel een vuilnisman verdiend Clown

Minder dan een chirurg Haha!

(oh sorry, die was heel erg flauw Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:42

Adil18 schreef:
BCS schreef:
Zwerte, jij hebt zeker geen enkel idéé, hoeveel een vuilnisman verdiend Clown

Minder dan een chirurg Haha!

8oh sorry, die was heel erg flauw Knipoog )

ik wilde net hetzelfde zeggen... Echt BCS, als je zo doorgaat ga ik je volledig negeren want dit is geen normale volwassen discussie zo. En tja, dat is toch wel mijn doel hier, om op een respectvolle manier een leuke discussie te voeren. Kunnen we daarmee verder gaan misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:43

DarkDreamer schreef:
Heb niet alles gelezen, maar ik denk dat het verschil tussen mbo en de uni gewoon meer licht aan mentaliteit. Niet aan je IQ.

Tuurlijk zitten er domme mensen op het MBO, maar die zitten overal wel.
Ik doe nu MBO niveau 4 en dan interactiefe vormgeving. Ik wil hierna nog naar het HBO. Een jongen die ik ken, die heeft MBO gedaan en doet nu HBO managment. Maar hij was echt niet veel slimmer dan mij hoor. Alleen op zijn 'vakgebied' wel dan. Maar als ik hem iets uit wou leggen over wat ik leer, dan snapte hij echt maar de helft. En dat is bij heel veel mensen zo. *LOL*

En wij konden het gewoon goed vinden hoor Ja.

Vriendin van mij doet nu VWO examen jaar en zij vraagt mij altijd om haar te helpen met haar Engels. Ik ben met een 9.1 geslaagt voor Engels op mijn VMBO examen. Heb zins het examen nooit meer engels gehad. En toch ben ik er beter in dan zij.

Ik bedoel maar ^^. Ik heb ook VMBO moeten doen omdat ik de Cito niet mocht maken in groep 8, ze dachten dat ik hem toch niet zo best zou maken ivm dislectie en discalculie. Scheve mond

maar dat kan ook gewoon komen doordat jij niet zo goed kan uitleggen, of naja jij zit ervoor op school en leert ervoor. Ik vind het niet zo gek dat als je het dan even aan iemand anders uitlegt dat die het dan niet snapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:43

Zwerte, ik ben bloedserieus? Een vuilnisman verdiend enorm veel geld? En waarom? Omdat het ondankbaar werk is dat niemand wil doen...

Snap niet echt wat er verkeerd is aan die vraag?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:45

BCS schreef:
Zwerte, ik ben bloedserieus? Een vuilnisman verdiend enorm veel geld? En waarom? Omdat het ondankbaar werk is dat niemand wil doen...

verdiend veel misschien maar volgens mij toch echt minder dan de gemiddelde chirurg!

edit: ook doet het er niet toe, het was slechts ter illustratie. Niet noodzakelijk daarover te gaan mierenn**ken dus!
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 17-10-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

BCS schreef:

Maar het staat los van intelligentie! Pling

EDIT: of je moet zeggen: "Het is slim van hem ondankbaar werk te doen wanneer hij daar veel aan verdient".

Die zin kan natuurlijk ter discussie worden gesteld Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

verdienT Tong uitsteken

sarah_m

Zwerte schreef:
Opleiding zegt niet altijd wat van IQ. Zijn al mooie voorbeelden hier langsgekomen, bijv de jongen van het gymnasium die toch liever mbo gaat doen. Dan heb je dus al eigenlijk geen niveauverschil omdat zijn werkelijke "denkniveau" hoger ligt maar zijn passie ligt hier niet.
Ik heb er wel problemen mee gehad. 4 jaar lang een relatie gehad met iemand van het vmbo, deed zelf vwo. Eerste 2 jaar ging prima maar daarna groeiden we toch uit elkaar. Natuurlijk hadden we meer problemen dan alleen het niveauverschil maar dit heeft zeker een belangrijke rol gespeeld. Ik denk het verschil op zich niet maar wel het verschil in gedachtes en leefwijze wat hieruit voort vloeit. Een filosofische discussie hoefde ik echt niet met hem aan te gaan. Sowieso zag hij alles in het leven een stuk simpeler dan ik. Ik analyseer heel veel en denk veel na over achterliggende gedachtes en motivaties bijvoorbeeld. Dat deed hij totaal niet. Zeker een karaktertrekje maar mijn ervaring is dat dit ook samen kan hangen met het niveau. Let op KAN, het hoeft dus niet! Ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat iemand van het vmbo geen discussies kan voeren maar noem slechts een voorbeeld van iets waar hij moeite mee had (mede door mijn vocabulaire)

Heel herkenbaar. Mijn lieve ex schreef mij dit eens;

'Ik houdt van jouw.' (en niet als grapje)
Hij had er over nagedacht, hij had namelijk 'ik hou van jouw' doorgekrast om er vervolgens 'houdt' van de maken.
Dat jouw bezittelijk is zag hij niet eens als mogelijk fout Tong uitsteken
Soms wil je gewoon ook een gesprek op niveau hoe raar het ook klinkt.

Hij was wel ontzettend gezellig en lief en aardig enzo, net als nog veel meer van mijn vrienden die op zijn school zitten dus dat het uit ging komt niet door het niveau maar ik merkte wel dat het soms tussen ons in stond.
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 17-10-08 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:46

@ Kim --> Pavlov's behoeftepiramide vind ik zo kikke en niet te bestrijden theorie! het blok klinkt zeker theoretisch! vind je het leuk? ik heb ook die stromen gehad op het HBO, dat vond ik het allerleukste blok, en daarom ben ik in die richting verder gaan studeren. Clown

@ Hymyar --> mijn zus en ik hebben beiden een wetenschappelijke en praktische opleiding gedaan. en gaat je verhaal ook op als je zelf gediagnosteerd bent met een persoonlijkheidsstoornis? en nee een ervaringsdeskundige wet niet meer dan iemend die de stof uit boeken kent: deze persoon kijkt namelijk met een gekleurde visie naar de situatie ipv met een objectief en onderbouwend oog. de mening is immers gebaseerd op de ervaring met een of enkele gevallen.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:46

@ Menino: Ik leg het vrij duidelijk uit hoor. Moet ik het jou uitleggen? Clown
Ik neem alleen idd niet altijd de moeite om het goed uit te leggen. Dat is gewoon omdat het vrij veel informatie is, en vooral als het om action script gaat is het erg ingewikkelt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:47

Menino schreef:
verdienT Tong uitsteken

Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:48

Mijn vriend heeft VMBO-B gedaan en doet nu een MBO-2 opleiding. Ik heb 2 jaar op het gymnasium gezeten, ben toen atheneum gaan doen en doe inmiddels havo Clown Ik merk vrij weinig van het niveauverschil, het gaat meer om je emotionele intelligentie als het klikt of niet denk ik. En ik heb niet echt behoefte om het over wiskunde ofzo te gaan hebben.
Afentoe praat ik wel te netjes volgens hem Clown

Ing

ojee, nu heb ik als hoogopgeleide ook nog eens spelfouten in mijn tekst staan!!! Blond Slim ROFL

Anoniem

Ik maakte de vergelijking niet met de Chirurg en vuilnisman, dat was Adil.

Adil, het staat helemaal niet los van intelligentie. Jij weet niet met wat voor reden iemand vuilnisman word. Ik zal een voorbeeld geven (Handig van heel sociaal zijn, je hebt zoveel praktijk voorbeelden Knipoog ) een hele goede vriend van mij en mijn broer, heeft zijn moeder op jonge leeftijd aan Kanker verloren. Hij heeft een vader, maar het kwam er op neer dat de 3 jongens zo'n beetje voor zichzelf moesten zorgen.

Hij studeerd(e) aan de uni, maar hij heeft snel en makkelijk, genoeg geld nodig. Dus heeft hij van zijn 18e tot zijn 20e als bijbaantje vuilnisman gehad.

Dus vuilnisman én intelligent. Dát bedoel ik dus. Kijk eens verder dan je neus lang is. Niet iedereen kiest bewust omdat ze het leuk vinden voor een beroep. Dat heeft totaal niks met intelligentie te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:49

Ing schreef:
ojee, nu heb ik als hoogopgeleide ook nog eens spelfouten in mijn tekst staan!!! Blond Slim ROFL

Foei toch...!

Ik was de hele tijd al zo braaf aan het oppassen Huilen van het lachen Tong uitsteken

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:50

whahahahaaaaaa mss heeft dat ook iets te maken met mijn aflatende intelligentie

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:50

Ing schreef:
@ Kim --> Pavlov's behoeftepiramide vind ik zo kikke en niet te bestrijden theorie! het blok klinkt zeker theoretisch! vind je het leuk? ik heb ook die stromen gehad op het HBO, dat vond ik het allerleukste blok, en daarom ben ik in die richting verder gaan studeren. Clown

Ik heb met heel veel plezier geleerd omdat ik echt oprecht geïnteresseerd ben in de mens en allerlei theorieën die mensen van nu en die van het verleden op de mensheid hebben losgelaten. Het was alleen veel teveel en te belangrijk om allemaal in 1 keer in het tentamen te proppen want zo gaat de essentie verloren maar goed dat is een ander verhaal Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:51

Ik heb maar een MBO opleiding gedaan, en zelfs dan zat ik nooit in de klas. Ik ben een leek met D's en T's. Had ik maar verder moeten leren Clown

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:53

Jongens ik hou het voor gezien....niet alleen ga ik nu naar huis (ambtenaar hè Tong uitsteken ) maar ook vind ik dat de discussie geen zier meer heeft te maken met de titel van het topic en dat ik nou eigenlijk waar ik het over wilde hebben, dus TABEE! Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:53

DarkDreamer schreef:
@ Menino: Ik leg het vrij duidelijk uit hoor. Moet ik het jou uitleggen? Clown
Ik neem alleen idd niet altijd de moeite om het goed uit te leggen. Dat is gewoon omdat het vrij veel informatie is, en vooral als het om action script gaat is het erg ingewikkelt.

zo bedoel ik het niet Haha!

Maar als mijn broer bv. begint over differenciëren, snap ik daar geen drol van... Terwijl als ik mss bij hem op school had gezeten, de zelfde voorkennis als hem gehad had, en een docent het me uit had gelegd, ik het mss wel had gesnapt.. (offtopic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:54

BCS schreef:
Ik heb maar een MBO opleiding gedaan, en zelfs dan zat ik nooit in de klas. Ik ben een leek met D's en T's. Had ik maar verder moeten leren Clown

zolang het tegenwoordige tijd is komt er altijd een T achter, tenzij het de ik-vorm is Schijnheilig

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:55

Sorry RijeRijeRije Haha! Maar volgens mij heb je heel wat ontopic reacties gekregen en daarbij heb je heel wat in ons losgemaakt waar je trots op mag zijn Knipoog Hehe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:55

Rijerijerije schreef:
Jongens ik hou het voor gezien....niet alleen ga ik nu naar huis (ambtenaar hè Tong uitsteken ) maar ook vind ik dat de discussie geen zier meer heeft te maken met de titel van het topic en dat ik nou eigenlijk waar ik het over wilde hebben, dus TABEE! Doei, doei

Je moet je mening toch kunnen onderbouwen als je zegt dat "Hij slecht MBO is, en zij universitair afgestudeerd" het juist wél samen gaat of niét samen gaat. Dan moet al snel andere dingen aanhalen. Dat is nu eenmaal een discussie voeren. Zonder argumenten ook geen onderbouwing van je mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:56

Menino schreef:
BCS schreef:

zolang het tegenwoordige tijd is komt er altijd een T achter, tenzij het de ik-vorm is Schijnheilig

Ik schrijf hem op......... Haha!