wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

Born2BCrazy schreef:
Wel opvallend dat met name de rokers denken dat er veel onrust komt, kleine kroegjes failliet gaan..
Beetje positief denken Knipoog Denk zelf dat het wel mee gaat vallen (ben idd een niet roker).
Denk dat mensen er wel gauw aan zullen (moeten) wennen, immers het is overal gelijk..

en die kleine kroegjes..de winst hangt toch niet af van sigaretten?
Of je nou in de grote kroeg niet mag roken of in de kleine kroeg niet mag roken..dan maakt de keuze toch niets uit??

enne dat rokers thuis blijven..dat gaat ook wel vervelen na x aantal maanden lijkt me.
ga er wel vanuit dat deze maatregel 'permanent' is nl.

Ik snap die mensen van de kleine kroegjes wel. Grote kroegen maken een rookruimte in hun kroeg en kleine kroegen hebben daar de plek niet voor.
Dan valt het te raden waar de rokende mens gaat zitten: in de grote kroeg (ik wel althans).
In die grote kroeg zit ik natuurlijk niet alleen maar met mijn rokende en niet rokende vrienden omdat we vaak als groep op stap gaan.
Daarom denk ik dat het met de randverschijnselen wel mee zal vallen.

Ik geloof dat ze in andere landen (waaronder Ierland) ook geen rookruimtes hebben in kroegen waardoor er dus wel veel overlast op straat is. Maar misschien dat iemand anders dat beter weet. Ik ben nog nooit in een rookvrije horeca-land geweest.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:16

Heerlijk! Ik kan weer eens normaal uit zonder dat ik last krijg van mijn ogen waardoor ik het niet langer dan een uur volhoud.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:25

Heb er maar even iets over opgezocht:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1406 ... html?p=1,1

bron: De telegraaf

door dit soort initiatieven zal het dus wel meevallen met de overlast.
Ik vind het een prachtige oplossing. Zo kunnen roker en niet-roker weer gebroederlijk naar het café.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:29

Danneke ROFL die is wel hip Knipoog
Alleen zullen kleine kroegen daar dus het geld niet voor hebben, waardoor je sneller naar een grotere kroeg gaat waar dat wel is Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:30

En toch vraag ik me af waarom er zo een veranderingen moeten puur voor een verslaving.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:32

Ik zat even in het verkeerde topic.

huh zit ik nu weer verkeerd?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:33

katiavl schreef:
En toch vraag ik me af waarom er zo een veranderingen moeten puur voor een verslaving.

De veranderingen zijn voor de nietrokers hoor Clown

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:36

whatever, het probleem is toch opgelost op deze manier. En de horecabazen die het niet zien zitten hoeven het ook niet te doen, het mag.
Das toch juist fijn dat op deze manier iedereen tevreden is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:40

Mystica schreef:
katiavl schreef:

De veranderingen zijn voor de nietrokers hoor Clown

Wat klets je nou? Het gaat nog altijd om de rookvrije werkplek voor de werknemer. Of je nu rookt of niet je hebt daar recht op. Niet rokers profiteren alleen maar van deze regeling.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:49

Wat klets ik nou? Pardon?
Altijd mocht er gerookt worden, nu niet meer, men zoekt een oplossing waardoor dat wel kan, en dan is het onzin dat er veranderingen komen voor rokers? Deze discussie wordt nu wel heel scheef Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:50

Mystica schreef:
Altijd mocht er gerookt worden, nu niet meer, men zoekt een oplossing waardoor dat wel kan, en dan is het onzin dat er veranderingen komen voor rokers? Deze discussie wordt nu wel heel scheef Nagelbijten / Gniffelen

Waarom onzin, ik vraag gewoon af of het wel nodig is om zoveel verandering te maken voor imo een ongezonde verslaving

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:53

Maar de verandering is toch juist begonnen "tegen rokers"( en ik weet dat het voor werknemers is, heb ik zelf ook al een paar keer gezegd etc etc). Nu daar blijkbaar veel weerstand tegen is, wordt er gekeken naar iets waar beide zich in kunnen vinden, en dan is het onnodig?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:56

Persoonlijk vind ik het wel lekker dat er niet meer gerookt wordt. Roken als je gaat uit eten...
Maar ik snap wel dat mensen het niet leuk vinden. Op naar de supersmoker. Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:00

katiavl schreef:
Mystica schreef:

Waarom onzin, ik vraag gewoon af of het wel nodig is om zoveel verandering te maken voor imo een ongezonde verslaving

omdat er ondanks dat het ongezond is veel mensen graag een saffie bij hun drankje hebben.

en omdat het kennelijk de kroegbaas iets oplevert. Anders zou die dat niet doen.

maar goed, wat maakt het uit? Ik gun jou je rookvrije plekje en de bar en ik hoop dat jij mij mn plekje de rookkamer ook gunt.
waarom moeten we elkaar dan toch weer blijven aanvallen? Ik ben geen crimineel hoor, hooguit een junk Clown

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:45

Iedereen mag zich van mij suf roken tot je longen zijn verteerd, zolang ik daar maar geen last van heb. En dat hebik continu. Godzijdank werk ik in een ziekenhuis dus heb ik er op mijn werk geen last van. Maar in het hotel waar ik 2 jaar geleden werkte had ik er continu last van.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:50

Ik stond gisteren meer buiten de kroeg dan er binnen. Clown
Elke keer wanneer ik binnen was had ik weer de drang om te gaan roken, ben je buiten wil je weer naar binnen. Ik moet er nog even aan wennen.
Het was wel erg gezellig buiten, binnen was niemand. Ik heb nog een poging gedaan om de niet-rokers naar hun schone lucht te verbannen, maar het is ook nooit goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:51

Lizzle schreef:
Elke keer wanneer ik binnen was had ik weer de drang om te gaan roken, ben je buiten wil je weer naar binnen. Ik moet er nog even aan wennen.
Het was wel erg gezellig buiten, binnen was niemand. Ik heb nog een poging gedaan om de niet-rokers naar hun schone lucht te verbannen, maar het is ook nooit goed.

Vind het niet zo'n interessante graadmeter nog, aangezien het gisteravond nog bloedheet was. Ik zit dan liever op het terras buiten (hier in Loosdrecht lekker aan het water Go jij! Go jij! ) dan in een benauwde kroeg. Haha! Ben benieuwd hoe het is als het buiten heel koud is. Knipoog

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:54

Ik kom uit België en ik ben een roker... maar ik kan niet wachten tot wanneer ze dat bij ons eens volledig gaan doortrekken (nu hebben we hier enkel een hoop halve regels)... (bijvoorbeeld: je hebt een café (één ruimte) waarin je in de ene helft mag roken en in de andere helft niet, gewoon een kwestie van waar je je voet neerzet dus Clown )

Waarom?
- ik vind het zelf vreselijk om de hele avond in een blauwe rookpluim te zitten / staan
- rook bij m'n eten vind ik al helemaal *****
- de geur die aan mijn kleren hangt na een avondje uit is ook om omver te vallen
- het is niet omdat ik rook, dat iedereen met mij hoeft mee te roken
- ... en zo kan ik nog wel even doorgaan

Als ik dan perse een sigaret wil... ga ik met veel plezier buiten staan!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:57

Nadya schreef:
Lizzle schreef:

Vind het niet zo'n interessante graadmeter nog, aangezien het gisteravond nog bloedheet was. Ik zit dan liever op het terras buiten (hier in Loosdrecht lekker aan het water Go jij! Go jij! ) dan in een benauwde kroeg. Haha! Ben benieuwd hoe het is als het buiten heel koud is. Knipoog

Het was geen terras, maar op straat. Alsnog stonden ze in mijn stinkrook. Knipoog
Het kan natuurlijk aan het weer hebben gelegen, maar ik denk eigenlijk dat dit ook het geval zal zijn als het minder mooi weer is (m.u.v.) regen. De tijd zal het leren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:54

Born2BCrazy schreef:
en die kleine kroegjes..de winst hangt toch niet af van sigaretten?
Of je nou in de grote kroeg niet mag roken of in de kleine kroeg niet mag roken..dan maakt de keuze toch niets uit??

Het antwoord is ook al eerder gegeven: omdat kleine bruine kroegjes geen plek hebben voor een rookruimte.
Dat het 'dan wel om andere reden slecht zal gaan' geloof ik niet helemaal, want als ik kijk naar de gemiddelde stamgast van de echt bruine kroegen hier (en ja ik loop er ook wel eens binnen) dan is het (sorry hoor) wel een bepaald rokend/bierdrinkend type en ik zie deze stamgasten niet zo gauw in de winter op straat staan roken en weer teruggaan naar hun biertje aan de bar.
Het 'hoort' een beetje bij deze types, die vaak na het werk al aan de bar hangen met een biertje en een peuk.
Het lijkt mij niet, dat die vele niet-rokers die nooit in een bruine kroeg kwamen, nu ineens massaal naar een bruine kroeg gaan. Die zullen eerder naar (trendy) bars, discotheken en grand-cafe's gaan. Denk ik.

danneke80 schreef:
Ik ben nog nooit in een rookvrije horeca-land geweest.

Al jaaaaaren geleden in Los Angeles, Amerika; 2/3 van de tent stond buiten te roken en binnen was het nagenoeg leeg.
Ik weet niet hoe het nu is.

IKbenEllen schreef:
Die hebben horecamensen ook neem ik aan.

Behalve in het hotel waar ik werke, heb ik nooit een eetpauze gehad, nee.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:58

Waar niemand bij nadenkt is dat de rookvrije kroegen wel niet rokers aantrekken. En ik denk dat dat inderdaad niet alleen voor mij geld maar ook voor anderen.

Overigens is mijn vriend nu met zijn vrienden nu op kroegentocht en die laten zich toch echt niet tegenhouden door het anti rook beleid. Naja en misschien dat mensen nu sneller overwegen om te stoppen, zou mij niets kunnen schelen maar als je geen lol meer kunt beleven zonder sigaret vind ik dat toch wel redelijk zielig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:01

Kaygee schreef:
Waar niemand bij nadenkt is dat de rookvrije kroegen wel niet rokers aantrekken. En ik denk dat dat inderdaad niet alleen voor mij geld maar ook voor anderen.

Overigens is mijn vriend nu met zijn vrienden nu op kroegentocht en die laten zich toch echt niet tegenhouden door het anti rook beleid. Naja en misschien dat mensen nu sneller overwegen om te stoppen, zou mij niets kunnen schelen maar als je geen lol meer kunt beleven zonder sigaret vind ik dat toch wel redelijk zielig.

Afgod

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:01

Nicolletje schreef:
danneke80 schreef:
Ik ben nog nooit in een rookvrije horeca-land geweest.

Al jaaaaaren geleden in Los Angeles, Amerika; 2/3 van de tent stond buiten te roken en binnen was het nagenoeg leeg.
Ik weet niet hoe het nu is.

Ik wel, ik kom regelmatig in de UK. Zowel voor als na het ingaan van het rookverbod. Dat is daar vorig jaar op 1 juli gebeurd. Ik realiseerde het me toen ik er twee weken later was en ineens een hoop mensen vóór de kroeg zag roken. Kwartje moest even vallen Clown maar sindsdien ben ik er vaker (uit) geweest en ik heb nou niet echt het idee dat men de pubs niet meer vol krijgt. En even egoïstisch: ik vond het al heerlijk dat ik daar niet uitgerookt uit een kroeg of concertzaal kwam (hoef geen haren te wassen, kleren uit te hangen, continu lenzenvloeistof te druppelen omdat mijn ogen zo droog worden van rook) en nu kan dat dus in NL ook.

Overigens hoorde ik laatst van een Zuid-Afrikaan een mooie uitdrukking voor meeroken, hij noemde het 'tweedehands rook innemen'. Ik vind het net zo vies klinken als dat het in werkelijkheid is. Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:09

MISTRAL94 schreef:
Kaygee schreef:

Afgod

Ik vind dit zo kinderachtig.
Laat ze lekker "zielig" zijn! Er zijn mensen die alcohol nodig hebben. Of een grote groep vrienden. Of een bepaalde muzieksoort. Of een rookvrije kroeg. Clown
Ik kan me als ex roker iig voorstellen hoe het voor een roker is om niet te kunnen roken. Jammer dat jullie je niet kunnen verplaatsen en meteen mensen zielig noemen. Dat vind ik persoonlijk pas zielig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:10

Needje in nederland mag je je mening uiten. Als mensen dat zielig vinden vinden ze dat, jij vind dat kinderachtig nou ook prima.