Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:52

Ieder Mensa lid nu:
"En dit is waarom deze mensen niet bij Mensa zitten"
_O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:52

Bowo schreef:
De aanname die jij maakt voor het aantal zijdes van de cirkel is alleen foutief. Een cirkel heeft geen zijdes. Dus dan kan b-c niet

Weet ik, daarom zei ik lijnen! Maar zo werkt mijn hoofd :')
En bij hoeken is het a:d, zoals ik schreef, en ik vermoed dat dat de goede is want logischer.

Test ging overigens verder prima hoor maar ik word altijd zo gefrustreerd van die dingen :'). Hoef ook niet bij Mensa ;')
Laatst bijgewerkt door Sheran op 11-05-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:53

Je kan allerlei creatieve oplossingen verzinnen maar de juiste bij dat soort puzzels is degene die het meest recht door zee is, zo min mogelijk aannames heeft. Bij jouw creatieve oplossing doe je (imo) een aanname, namelijk dat een hoek een lijnscheiding is. Maar bij je eerste (en dus, imo, juiste) antwoord heb je geen verdere aannames nodig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:02

Memories schreef:
Je kan allerlei creatieve oplossingen verzinnen maar de juiste bij dat soort puzzels is degene die het meest recht door zee is, zo min mogelijk aannames heeft. Bij jouw creatieve oplossing doe je (imo) een aanname, namelijk dat een hoek een lijnscheiding is. Maar bij je eerste (en dus, imo, juiste) antwoord heb je geen verdere aannames nodig.

Zit wat in :)
Ik ben zeer creatief, haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:28

Sheran schreef:
Random voorbeeld.

[ [url=m/pSVqMQ.png]Afbeelding[/url] ]

Je kunt kijken naar bijvoorbeeld:
- het aantal hoeken
- het aantal zijden
Stel, je kijkt naar hoeken. Hij gaat van 3 naar 4 hoeken. Je kunt denken in procenten (toename van zoveel procent) maar dan zit het juiste antwoord er niet bij (hoewel het wel zou kunnen, daar raak ik dus ook in de war) dus laten we zeggen +1 hoek. Dan heb je a:d .
Maar je kunt ook naar het aantal lijnen kijken, waarbij een hoek een lijnscheiding is. In dat geval zit je op b:c.

En wat heeft die g5 ermee te maken dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:34

Oh niks, het is een screenshot. g is van de vorige vraag en 5 is het vraagnummer :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:41

Ah oké, tot zover mijn iq dan. Ik raak dan al compleet in de stress omdat ik iets zie staan wat ik niet kan plaatsen en dan kan ik spontaan niet meer nadenken. Voor mij abracadabra zulke vragen. Ik kan helemaal niet logisch nadenken. Ik zal best laag scoren op iq testen vermoed ik. Ik ben slecht in wiskunde, natuurkunde en scheikunde en heb weinig inzicht. Dan houdt het al snel op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:49

Maar dit kon je ook niet weten!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:01

Gelukkig is zo'n vormpjestest maar één van de onderdelen :))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:37

Sheran schreef:
Bowo schreef:
De aanname die jij maakt voor het aantal zijdes van de cirkel is alleen foutief. Een cirkel heeft geen zijdes. Dus dan kan b-c niet

Weet ik, daarom zei ik lijnen!

De zijden van veelhoeken zijn lijn(stukk)en, maar een cirkel bevat geen lijnen of delen daarvan. Een cirkel is een oneindige verzameling punten met een gelijke afstand tot het middelpunt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:42

Het is weergegeven als een lijn op de afbeelding... Weet dus ook gewoon nooit hoe ver je door moet denken :') . Nu had ik deze denk ik wel goed verder hoor (a:d is geloof ik het antwoord) maar het is een erg specifieke manier van intelligentie meten, het is in zekere zin ook een beetje sociale intelligentie ('dit willen ze vast horen'). Dat ontwikkel je ook door het veel te oefenen. Merk het ook wel bij leerlingen uit mijn klassen: juist de minder straightforward kinderen hebben vaak moeite met proefwerken, terwijl ze heel veel weten. Het is puur de vraagstelling. Nu rekenen we het uiteraard goed op een proefwerk als de vraag een beetje ambigu is, maar ze hebben moeite met de boeken :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:10

Nog een random voorbeeld:

Afbeelding

Ik denk dus dat het a is (want het ding beweegt zich eruit en draait een kwartslag.
Maar.
Je kunt ook denken: het ding beweegt zich naar rechts. Dan zijn er drie basisrichtigen mogelijk: omhoog, opzij, naar beneden. Naar onder en opzij hebben we gehad, dus dan mist 'naar boven' en in dat geval is het dus weer d :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:19

Hm ja ik denk ook A.
D kan ook maar is niet zo logisch volgens mijn dochter. Die denkt ook A.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:20

Sowieso A haha.

Het draait met de klok mee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:23

Die vind ik ook duidelijk A.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:29

Sheran schreef:
Het is weergegeven als een lijn op de afbeelding... Weet dus ook gewoon nooit hoe ver je door moet denken :') . Nu had ik deze denk ik wel goed verder hoor (a:d is geloof ik het antwoord) maar het is een erg specifieke manier van intelligentie meten, het is in zekere zin ook een beetje sociale intelligentie ('dit willen ze vast horen'). Dat ontwikkel je ook door het veel te oefenen. Merk het ook wel bij leerlingen uit mijn klassen: juist de minder straightforward kinderen hebben vaak moeite met proefwerken, terwijl ze heel veel weten. Het is puur de vraagstelling. Nu rekenen we het uiteraard goed op een proefwerk als de vraag een beetje ambigu is, maar ze hebben moeite met de boeken :)

Het is een oefentest, de echte test omvat veel meer onderdelen en duurt ook een stuk langer

Ook mensen die 'anders' denken kunnen bij mensa komen. Als je intelligentie maar hoog genoeg is. Dat valt niet te oefenen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:32

Heb je hem zelf gedaan/zit je erbij? :)

Hoef er zelf niet per se bij hoor, het trekt me niet zo, maar die vrienden wel dus het maakte me nieuwsgierig :) Ik geloof inderdaad meteen dat de echte test veel uitgebreider is en 'beter' test, net als een echte IQ-test :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:45

Ik heb weleens zo'n test gedaan, intussen een jaar of 20 terug, en ik kan hem niet meer vinden, daar baal ik van. Ik ken het getalletje dat eruit kwam nog wel, maar ik ben nu veel meer geïnteresseerd in de onderbouwing. Mijn sterkste punt is taal, maar hoe zat het ook weer met de rest, en hoe groot zijn de verschillen? Ik doe nu heel ander werk, zou dat een verschil opleveren in de uitkomst?

Maar ik zou ook heel graag met mijn lief dezelfde test maken en dan kijken waar de verschillen zitten. Lijkt me verhelderend :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:14

Nou ik weet al dat ik gegarandeerd faal op zo’n test. Mijn talent ligt niet bij inzicht en logisch nadenken.
Mijn dochter heeft dat talent wel en heeft altijd hoog op de Cito’s gescoord en haalt ook hoge cijfers op het VWO. Ik vermoed dat zij wel een hoog IQ heeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:36

Sheran schreef:
Het is weergegeven als een lijn op de afbeelding...

Niet op jouw afbeelding.
Een lijn is recht en oneindig lang. Een lijnstuk is een afgebakend stuk van zo'n lijn, maar wel nog altijd kaarsrecht. De begrenzing van een cirkel is dat niet, en is dus nooit een deel van een lijn. Ook niet op jouw afbeelding.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:41

Ik wist het allemaal niet meer, dus ik heb de definities opgezocht. Een lijn is recht, een cirkel is een kromme. Dus nee, een cirkel is geen lijn. Ineens weer op de middelbare school :))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:44

:))

Hoe noem je dat dan, wat je in het gewone taalgebruik een lijn noemt? Zeg maar een stukje zonder hoeken erin? Recht of krom?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:48

Da's ook wiskundig een lijn. Die moet recht zijn.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:55

Prrrr schreef:
Ik wist het allemaal niet meer, dus ik heb de definities opgezocht. Een lijn is recht, een cirkel is een kromme. Dus nee, een cirkel is geen lijn. Ineens weer op de middelbare school :))

Heeft dat ook niet met vakgebied en toepassingen te maken?

L <enter>
@125<30 <enter>
@-40, 50 <enter>

PEDIT <enter>
(en nog wat magie)

2x losse lijn --> polyline --> spline :Y)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:58

Zo ver ging mijn wiskunde B niet :))

Maar als ik moet gokken denk ik dat je iets vrolijks definieert in een taal die ik niet ken... Wat is het?