Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:24

Popstra schreef:
Die modellen waar van Dissel steeds mee komt kloppen vaak van geen kant. Plus die verwachtingen die voor onrust zorgen en vaak naar beneden bij gesteld worden.

Ik heb het vandaag niet gezien.

Maar wat klopt er niet aan de modellen die gebruikt worden en welke modellen moeten er dan wel gebruikt worden? En hoe weet je of de modellen wel of niet kloppen?

BigOne

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:26

Achteraf is het altijd gemakkelijk om te zeggen dat iets niet klopt. Met alles, niet alleen deze voorspellingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:26

Begrijpen hoe wiskundige modellen werken is denk ik nog wel tien keer zo moeilijk als begrijpen hoe exponentiële groei werkt. Als je dan ook nog meeneemt dat die modellen regelmatig worden aangepast op basis van nieuwe data en dat je daardoor compleet veranderde uitkomsten krijgt, dan is het niet zo raar dat de meeste mensen daar niet zoveel mee kunnen. Maar zelfs dan zijn dit soort modellen en de resultaten daaruit veel bruikbaarder dan een glazen bol of koffiedik. Je moet het alleen niet behandelen als een onwankelbaar houvast, wat mensen in onzekere tijden graag willen hebben. Daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:32

Nope, maar wel de neiging die mensen hebben. Velen zijn ten slotte toch wat op zoek naar houvast, en hebben moeite met leven met grote onzekerheden.

Dus ik snáp wel dat het op die manier gebeurt.

Maar er zit ook een zeker risico in.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:45

Karl66 schreef:
Begrijpen hoe wiskundige modellen werken is denk ik nog wel tien keer zo moeilijk als begrijpen hoe exponentiële groei werkt. Als je dan ook nog meeneemt dat die modellen regelmatig worden aangepast op basis van nieuwe data en dat je daardoor compleet veranderde uitkomsten krijgt, dan is het niet zo raar dat de meeste mensen daar niet zoveel mee kunnen. Maar zelfs dan zijn dit soort modellen en de resultaten daaruit veel bruikbaarder dan een glazen bol of koffiedik. Je moet het alleen niet behandelen als een onwankelbaar houvast, wat mensen in onzekere tijden graag willen hebben. Daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld.

Precies....
En omdat er ook nog eens maatregelen worden genomen op basis van de modellen komen de voorspellingen uiteraard nooit uit.
Preventie paradox.
Het is het beste wat we hebben.
Ik had wel gehoopt dat onze regering daar wat openen over zou communiceren. Meer uitleggen tijdens pers conferenties.
Uitleggen dat als 100% vd bevolking bij een mini kuchje ( ja ook een allergie kuchje)thuis blijft. Afstand houdt en 20x per dag 'n handen wast. ( Ook de kinderen) dan zou deze lockdown niet nodig zijn. In Maart /April konden we het wel,en dat hielp ontzettend goed.
Dit werd vandaag tijdens de briefing gezegd. Die heb ik als achtergrond bij m'n werk opstaan :+

Even beetje off topic,maar op bepaalde vlakken toch vergelijkbaar.

Ik kan me sons ook een tikje ergeren aan het geroep dat er geen year 2000 computer problemen waren.. Ja inderdaad daar hebben we nml keihard aan gewerkt ( preventie paradox).. En stiekem heb ik er ook nog een paar achteraf opgelost die veel geld hebben gekost maar daar ging het bedrijf uiteraard niet mee te koop lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:52

Een beetje versoepelen omdat we nog ruimte op de IC hebben is in feite zeggen "we offeren de gezondheid van een paar mensen op tbv de rest".
Gezinnen en families in spanning omdat hun naaste moet vechten voor z'n leven op de IC. Als de rest maar het terras op kan. En die doodstrijd was niet per se nodig. Dat terras kan wel even wachten.

Het aantal zelfmoorden wegens dichte terrassen is vooralsnog niet gestegen. Überhaupt het aantal zelfmoorden niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:00

Popstra schreef:
Die modellen waar van Dissel steeds mee komt kloppen vaak van geen kant. Plus die verwachtingen die voor onrust zorgen en vaak naar beneden bij gesteld worden.

Ik heb zelf een aantal jaar gemodelleerd bij een onderzoeksinstituut. Vergelijk het met het weer voorspellen over vier weken. Half april zal het waarschijnlijk geen 40 graden zijn en ook niet 20 graden vriezen.

Nu zeg jij dat de modellen vaag en onduidelijk zijn als ze 12 graden met regen voorspelden en het blijkt 15 graden bewolkt zonder regen te zijn. Maar je realiseert je niet dat er een enorme onzekerheid meespeelt en dat 12 en 15 dicht bij elkaar liggen. Toch KAN het ook nog steeds 23 graden worden of 3 graden met regen zijn. Als 3 graden het overstromen van de ziekenhuizen betekent, kun je niet zo maar zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk 12 graden wordt en de boel opengooien als de kans op 3 toch nog aanzienlijk is. Dan moet je wachten tot juni als de kans zeer onwaarschijnlijk wordt op 3 graden en dan pas de boel open.

Welkom in de wereld van modelleren.

Als het dan alsnog 14 graden wordt jankt iedereen dat je te voorzichtig was.

Voor wie een indruk wil krijgen van wat minder maatregelen betekent, moet zich even verdiepen in de situatie van Brazilië. Niet alleen overvolle ziekenhuizen, onnodig veel doden maar ook nog eens een mega reactorvat voor mutaties waar een vaccin niet meer tegen helpt en we terug bij af zullen zijn. Bedankt Bolsie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:16

Marcella schreef:
Je kan corona hebben zonder klachten dus beter voorzichtig zijn. Je weet het maar nooit.

Het verschijnsel om corona te hebben zonder klachten heeft ook een hele positieve kant. De mensen die de ziekte op deze manier hebben doorgemaakt, zijn voorlopig beschermd en dragen op die manier bij aan de groepsimmuniteit. Het is misschien wel jammer dat het dus onduidelijk is om hoeveel mensen het gaat en in welke groepen die zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:25

Arabesk schreef:
Een beetje versoepelen omdat we nog ruimte op de IC hebben is in feite zeggen "we offeren de gezondheid van een paar mensen op tbv de rest".
Gezinnen en families in spanning omdat hun naaste moet vechten voor z'n leven op de IC. Als de rest maar het terras op kan. En die doodstrijd was niet per se nodig. Dat terras kan wel even wachten.

Dus dan offeren we de economie en geestelijke gezondheid en evt het leven van de rest maar op tbv een paar mensen?
Vergeet niet dat COVID niet het enige is waar mensen dood aan gaan of voor op de ic komen.
Daar leggen we ook niet alles voor stil.
En prima dat dit nu wel is gebeurd. Maar je begrijpt zelf toch hopelijk ook wel dat dat niet eindeloos door kan gaan?!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:10

Arabesk schreef:

Het aantal zelfmoorden wegens dichte terrassen is vooralsnog niet gestegen. Überhaupt het aantal zelfmoorden niet.

Het versoepelen is nodig omdat gigantisch veel mensen niet meer weten hoe ze uit deze ellende gaan komen. De steun die de overheid geeft is totaal niet toereikend. Bedrijven gaan kapot, gezinnen gaan kapot, levens gaan kapot.

Ik ken horecabedrijven die geen ene cent krijgen. Dit omdat ze in 2019 gestart zijn en toen te weinig omzet maakten. Krijgen 0 euro. Je snapt dat die mensen straks geen uitweg meer zien omdat ze ook al hun privé en geld van familie en vrienden al opgemaakt hebben.

Het virus is gelukkig helemaal niet zo gevaarlijk als we eerst veronderstelden. Als dat zo was dan waren halve dorpen uitgeroeid en dat is gelukkig niet het geval.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:07

Needje schreef:
Dus dan offeren we de economie en geestelijke gezondheid en evt het leven van de rest maar op tbv een paar mensen?
Vergeet niet dat COVID niet het enige is waar mensen dood aan gaan of voor op de ic komen.
Daar leggen we ook niet alles voor stil.
En prima dat dit nu wel is gebeurd. Maar je begrijpt zelf toch hopelijk ook wel dat dat niet eindeloos door kan gaan?!

Dat klopt. Je kunt ook een hartaanval of een ongeluk krijgen of wat dan ook. Maar als de IC’s vol liggen met mensen die aan de beademing liggen met covid, is er voor jou dan ook geen plek. That’s pretty much the point.
En nee, dat kan niet eindeloos doorgaan. Maar hé, er is een oplossing onderweg: vaccineren. Tadaaah...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:16

En dat is in een notendop precies waar we nu staan...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:01

Vandaag twee berichten op nu.nl. De eerste, dat mensen nu in de tweede golf langer ziek thuisblijven. De tweede met de verwachting dat we eind volgend jaar, qua economie, weer op het niveau zitten van voor de coronacrisis.

Nu versoepelen heeft dus duidelijk economische consequenties en de uiteindelijke consequenties van deze crisis zijn waarschijnlijk kleiner dan van een economische crisis, zoals in 2008.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:09

Ik hoop dat we snel het kantelpunt bereiken, maw dat de vaccinatiestrategie zo uitkomt als voorspeld.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:48

Karl66 schreef:
Vandaag twee berichten op nu.nl. De eerste, dat mensen nu in de tweede golf langer ziek thuisblijven. De tweede met de verwachting dat we eind volgend jaar, qua economie, weer op het niveau zitten van voor de coronacrisis.

Nu versoepelen heeft dus duidelijk economische consequenties en de uiteindelijke consequenties van deze crisis zijn waarschijnlijk kleiner dan van een economische crisis, zoals in 2008.

Wat er wel bij vermeld moet worden over het langer ziek thuis blijven:
“Het verschil van bijna een maand wijdt de Arbo Unie aan mentale factoren als somberheid en teleurstelling door de beperkende maatregelen.” Het is dus niet per definitie zo dat mensen zieker zijn door Corona zelf in deze golf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:06

Hier dochter tot nader bericht in quarantaine, omdat een klasgenootje positief is. Wat een gedoe levert dat eigenlijk op. Om 8:05 het bericht en dochter stond op het punt om naar school te fietsen en ik om te gaan werken.
Ik hoef niet in quarantaine en moest dus gewoon gaan werken. Geen vervanging beschikbaar. Dus alleen thuis moeten laten met instructies. Halverwege de middag even snel thuis gaan checken omdat ik langs huis gereden kwam tussen cliënten in. Zat ze netjes thuis met 2 klasgenootjes die op visite kwamen. Die ouders werken ook in de zorg en wisten dus niet dat ze naar mijn dochter waren. Die kregen ook geen vrij en hebben ook hun kind thuis moeten laten met instructies. En dat is helemaal niet goed gegaan :+
Nu merk ik wat een gedoe het oplevert, want werkgever wilt dat je gewoon komt werken en bij ons is het druk. Oppas mag niet, want quarantaine. Naar school mag ook niet. En met 9 á 10 jaar zijn de kinderen eigenlijk nog te jong om alleen thuis te kunnen blijven. Nu even gecheckt in mijn pauze en het huis stond er nog ... Nog 2 uurtjes en dan heb ik weekend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:19

Wat ingewikkeld Vayo! Zitten ze op de basisschool of op de middelbare?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:26

De meeste kinderen zitten met 9 à 10 jaar nog op de basisschool :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:30

Sorry, overheen gelezen _O- Meende me alleen iets te herinneren over een dochter van 13. Maar die klonk weet als basisschool dus ik was in de war. Maar mensen kunnen meerdere kinderen hebben natuurlijk :').

Net 7u gesurveilleerd :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:33

Vayo schreef:
Hier dochter tot nader bericht in quarantaine, omdat een klasgenootje positief is. Wat een gedoe levert dat eigenlijk op. Om 8:05 het bericht en dochter stond op het punt om naar school te fietsen en ik om te gaan werken.
Ik hoef niet in quarantaine en moest dus gewoon gaan werken. Geen vervanging beschikbaar. Dus alleen thuis moeten laten met instructies. Halverwege de middag even snel thuis gaan checken omdat ik langs huis gereden kwam tussen cliënten in. Zat ze netjes thuis met 2 klasgenootjes die op visite kwamen. Die ouders werken ook in de zorg en wisten dus niet dat ze naar mijn dochter waren. Die kregen ook geen vrij en hebben ook hun kind thuis moeten laten met instructies. En dat is helemaal niet goed gegaan :+
Nu merk ik wat een gedoe het oplevert, want werkgever wilt dat je gewoon komt werken en bij ons is het druk. Oppas mag niet, want quarantaine. Naar school mag ook niet. En met 9 á 10 jaar zijn de kinderen eigenlijk nog te jong om alleen thuis te kunnen blijven. Nu even gecheckt in mijn pauze en het huis stond er nog ... Nog 2 uurtjes en dan heb ik weekend.

Dat probleem hebben wij dus ook als mevrouw in quarantaine zou moeten. Nichtje van mij zit nu thuis. Is een echt buitenkind. Haar zus en ouders mogen wel de deur uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:11

Ik zou mijn kind van die leeftijd echt niet de hele dag alleen thuis laten. Mijn oudste dochter wordt binnenkort 9, ik moet er niet aan denken joh. Die is hooguit even een half uur alleen thuis en dan zijn we in de buurt ( bv als wij even lunchrondje lopen met de honden) en dan zijn we in de buurt en kan ze ons zo bellen. Maar echt alleen thuis, nee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:28

Pfff wat ingelopen en nu net thuis. School heeft nog steeds niks gehoord van de GGD! Geen flauw idee wanneer het kind positief getest is, of het klachten had. School mag dit officieel nog niet communiceren tot de GGD klaar is met bron- en contactonderzoek. Dus geen idee op welke dag onze kinderen nu zitten van de quarantaine.

opisop_shop schreef:
Ik zou mijn kind van die leeftijd echt niet de hele dag alleen thuis laten. Mijn oudste dochter wordt binnenkort 9, ik moet er niet aan denken joh. Die is hooguit even een half uur alleen thuis en dan zijn we in de buurt ( bv als wij even lunchrondje lopen met de honden) en dan zijn we in de buurt en kan ze ons zo bellen. Maar echt alleen thuis, nee.

Die van mij is een paar maanden geleden 10 geworden. Wat moet ik dan?? Ik werk in de zorg en moest werken. En de 2 ouders van de kinderen die hier waren ook. Ik heb nog geen vast contract en ik ben afhankelijk van mijn werk. Ik kreeg het nog geen 5 minuten voor ik moest gaan werken te horen. Mijn dochter van 13 was al naar school en was pas om 16:15 thuis. Ik kan aangeven ´jammer, ik kom gewoon niet werken´, maar ik ben bezig met een hypotheek en enorm afhankelijk van mijn inkomen. En oppas mag niet. Daarbij vindt maar eens iemand die dat wel wilt doen. Want dan moet je wel zo eerlijk zijn om aan te geven dat het gaat om een kind in quarantaine en dat een klasgenootje positief getest is. Ik ben niet bepaald met een fijn gevoel gaan werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:31

Vayo misschien met een paar andere ouders, zoals van die meiden die bij je dochter waren proberen om een oppas te vinden die eventueel alla minuut kan komen. Betalen met z’n drieën , eventueel een student die er alleen zit te werken en vooral zelf al Corona heeft gehad. Het is het proberen waard .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:34

Mag iemand toch zelf weten of ze iemand van 10 alleen thuis laat? Zo te lezen was TS dichtbij dus kon ze in geval van nood terug naar huis komen. Het is niet altijd maar zo makkelijk.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:34

hier ook een kind die thuis zit vanwege een klasgenootje positief, er is wel meteen gemeld wanneer we evt. mogen testen en tot wanneer de quarantaine duurt (als we niet testen). Er is niet gezegd welk kindje het is.
@bigone eigenlijk mogen kinderen uit de klas nu niet bij elkaar komen omdat ze elkaar zouden kunnen besmetten.