Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:04

secricible schreef:
spierverlies na een ziekenhuis opname is sowieso altijd heel groot, maar lijkt bij een besmetting met corona nog extremer te zijn.
Wat ook vrij uniek is voor corona is dat de voedingsbehoefte op de IC (extreem) veel lager is dan je zou verwachten, maar dat de eiwitbehoefte weer extreem veel hoger is(eiwitten zorgen voor spieropbouw). Zodanig, dat in sommige ziekenhuizen vegetariërs en veganisten nu onder de risicogroep geschaard worden, omdat zij veel moeilijker kunnen voldoen aan zulke extreem hoge eiwitbehoeftes. Het is voedingstechnisch echt een puzzel, maar spierafbraak in extreme mate zien we in ieder geval overal terug.

Bedoel je dat vegetariërs/veganisten bij voorbaat al onder risicogroep zouden vallen? Ook bij lichte klachten en zonder dat opname logischerwijs noodzakelijk is? De post-IC patiënten hier leven voornamelijk nog op sondevoeding, wat vegetarisch is. Dus ik zie het probleem niet zo.
De spierafbraak is herkenbaar, maar zie wel snel herstel in kracht en motoriek. Dat vind ik heel hoopgevend voor de revalidatie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:05

Gelukkig zijn wij grote vleeseters, maar wist niet dat dit nog ooit zoveel voordelen op zou leveren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:06

Ik denk dat het virus al veel minder snel gaat omdat de meeste mensen nu bij elk klein kuchje thuis blijven. Dat scheelt echt al veel, waar na carnaval iedereen nog rondliep met koorts/hoesten/keelpijn. Dat heeft denk ik voor die grote piek gezorgd.

En ook vind ik de tijd echt heel snel gaan. Ik heb best vaak in zak en as gezeten over de situatie maar dat we al weer een beetje versoepelt zijn vind ik echt heel fijn en dan denk ik, wow nu al? Zo lang duurde het ook weer niet. Ik baal wel echt van alle leuke dingen die ik op de planning had staan en leuke evenementen maar het is niet anders. Als ze volgend jaar maar door kunnen gaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:08

Ik vind het ook maar raar, dat vegetariërs in het nadeel zouden zijn.

Dat veel diëtisten weinig weten over vegetariërs en goed, eiwitrijke vegetarische voeding is natuurlijk wel jammer.
(Want er zijn veel goede redenen om weinig tot geen vlees meer te eten.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:08

Ik ben wel blij dat er nu ook een IMT komt

elnienjo

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:12

Blij dat ik in elk geval een goede vlees/vis/ei/kaaseter ben!
Toch nog iets wat in mijn voordeel werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:14

Janneke2 schreef:
Ik vind het ook maar raar, dat vegetariërs in het nadeel zouden zijn.

Dat veel diëtisten weinig weten over vegetariërs en goed, eiwitrijke vegetarische voeding is natuurlijk wel jammer.
(Want er zijn veel goede redenen om weinig tot geen vlees meer te eten.)

Precies. Het is natuurlijk onzin dat je als vegetariër of veganist niet genoeg eiwitten binnenkrijgt. Alles valt of staat met een uitgebalanceerd dieet.

Neonlight schreef:
Gelukkig zijn wij grote vleeseters, maar wist niet dat dit nog ooit zoveel voordelen op zou leveren.

De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:16

Ik vind dat veel te zwart-wit in denken. Er zijn heel veel veganisten en vegetariërs die heel bewust leven wat betreft voeding. Het gaat er meer om dat je gezond en gevarieerd eet. Er is namelijk niks waar je per se vlees voor moet eten. B12 wordt namelijk ook gesupplementeerd aan dieren, dus of je het nou zelf supplementeert of dat de dieren het krijgen maakt weinig uit. :+

Wel echt hilarisch want als niemand dieren zou eten hadden we heel die griep niet gehad. En dan had ik als vegetariër niet alsnog 10 jaar later van de Mexicaanse griep (van varkens afkomstig) nog last gehad. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:18

Zullen we elders over vegetarisch wel/niet discussiëren ipv hier een pro of contra vega topic van te maken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:20

RedPassion schreef:
Neonlight schreef:

De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

Dit moet je mij toch echt even uitleggen…

Want die link zie ik in het geheel niet, aangezien er nog niet eens is bewezen dat het vanaf een markt is gekomen of van een bepaald dier…

Natuurlijk, die kans is er… Maar wat heeft dat te maken met onze kippen, varkens en koeien?

Is er trouwens al wat meer informatie over dat Amerikaanse onderzoek over de virologisch instituut in Wuhan, naast die markt? :+

MarlindeRooz

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:21

Misschien even Zondag Met Lubach terugkijken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:23

pien_2010 schreef:
Zullen we elders over vegetarisch wel/niet discussiëren ipv hier een pro of contra vega topic van te maken?

Eens!

Merkel heeft trouwens in de Duitse Bundestag gesproken net. Ze was heel realistisch en kritisch, ook naar zichzelf toe. Duitsland staat nog maar aan het begin van de crisis, niet aan het einde, zoals sommigen lijken te denken. Daarom is Merkel ook kritisch op de versoepelingen van de maatregelen in enkele Bundesländer. En dan heb je een partij als de AfD die de Duitse aanpak bekritiseert en vindt dat de overheid te veel doet := Mensen zijn nu gewend aan de maatregelen en houden afstand, dus ze kunnen dan ook wel opgeheven worden. Dat vind ik dan wel weer een hele optimistische gedachtengang van de AfD.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:23

RedPassion schreef:

Goh, heeft nog wel ff geduurd voor de kans gegrepen zou worden hier :D
Want ja jongens, dit virus is ontstaan in de veehouderij }:0 :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:26

MarlindeRooz schreef:
Misschien even Zondag Met Lubach terugkijken.

Sorry, ik werk gewoon… Maar geef gerust een kleine samenvatting…

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:27

Kinke schreef:
RedPassion schreef:

Goh, heeft nog wel ff geduurd voor de kans gegrepen zou worden hier :D
Want ja jongens, dit virus is ontstaan in de veehouderij }:0 :+

En vervolgens de uit oost-europa geadopteerde hond laten spelen in een weiland van een boer…

Thank god for pasteurs…

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:28

pien_2010 schreef:
Sizzle hoe gaat het bij jullie in Zwitserland? Volg je het nieuws ook nog in Nederland of alleen bij jullie?

Wij volgen namelijk het Nederlandse nieuws, Macron als hij speecht en via internet het Franse nieuws van Corona en de nieuwsbrief van deze streek met alle cijfers. Wat mij opvalt is, dat als in Nederland zaken uitgedacht is, dat dan de anderen landen ook volgen en visa versa. Dus wat ik in Nederland en Duitsland hoor op het nieuws of als ontwikkelingen, volgt daarna ook in Frankrijk. Dit geldt ook voor de UK waar we ook af en toe BBC nieuws volgen.
Is dat bij jullie ook zo, dat je het internationale nieuws items als een soort golf ook in de andere landen cq eigen land ziet terugkeren?

Pien, ik ben dan wel niet Sizzle, maar ik kan je indruk beamen. :j Ik heb de belgische nationaliteit, woon in Duitsland en wel zo vlak aan de NL grens (op 2 km; met paard ga ik regelmatig de grens over en ook naar de winkel e.d.) dat ik het corona-gerelateerde nieuws van alledrie de landen op de voet volg. Enerzijds maak ik me wat kwaad over het gebrek aan samenwerking tussen de verschillende EU landen. Anderzijds heb ik inderdaad ook de sterke indruk dat de politiekers meer met elkaar communiceren dan voor ons duidelijk is. Want inderdaad volgen de maatregelen toch wel overal een beetje dezelfde lijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:30

soesita schreef:
pien_2010 schreef:
Sizzle hoe gaat het bij jullie in Zwitserland? Volg je het nieuws ook nog in Nederland of alleen bij jullie?

Wij volgen namelijk het Nederlandse nieuws, Macron als hij speecht en via internet het Franse nieuws van Corona en de nieuwsbrief van deze streek met alle cijfers. Wat mij opvalt is, dat als in Nederland zaken uitgedacht is, dat dan de anderen landen ook volgen en visa versa. Dus wat ik in Nederland en Duitsland hoor op het nieuws of als ontwikkelingen, volgt daarna ook in Frankrijk. Dit geldt ook voor de UK waar we ook af en toe BBC nieuws volgen.
Is dat bij jullie ook zo, dat je het internationale nieuws items als een soort golf ook in de andere landen cq eigen land ziet terugkeren?

Pien, ik ben dan wel niet Sizzle, maar ik kan je indruk beamen. :j Ik heb de belgische nationaliteit, woon in Duitsland en wel zo vlak aan de NL grens (op 2 km; met paard ga ik regelmatig de grens over en ook naar de winkel e.d.) dat ik het corona-gerelateerde nieuws van alledrie de landen op de voet volg. Enerzijds maak ik me wat kwaad over het gebrek aan samenwerking tussen de verschillende EU landen. Anderzijds heb ik inderdaad ook de sterke indruk dat de politiekers meer met elkaar communiceren dan voor ons duidelijk is. Want inderdaad volgen de maatregelen toch wel overal een beetje dezelfde lijn.

Er wordt ook veel onderling gecommuniceerd, dat komt alleen niet altijd naar buiten en is niet altijd even duidelijk. Maar geloof me, de permanente vertegenwoordigingen in Brussel hebben ontzettend veel onderling contact. En tijdens de laatste persconferentie meldde Rutte ook dat hij afgelopen weekend nog met Merkel heeft gebeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:33

Destination schreef:
Er wordt ook veel onderling gecommuniceerd, dat komt alleen niet altijd naar buiten en is niet altijd even duidelijk. Maar geloof me, de permanente vertegenwoordigingen in Brussel hebben ontzettend veel onderling contact. En tijdens de laatste persconferentie meldde Rutte ook dat hij afgelopen weekend nog met Merkel heeft gebeld.

Ik vind het altijd wat naïef om te denken dat het in dit soort tijden ieder voor zich is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:37

Janine1990 schreef:
Destination schreef:

Ik vind het altijd wat naïef om te denken dat het in dit soort tijden ieder voor zich is.

Inderdaad. En het is ook niet zo dat een land als Duitsland zich beseft dat ze wat lege bedden hebben en dan gaat kijken welke landen ze leuk vinden en hulp nodig hebben. Het zijn de landen zelf die als het ware in de groep gooien dat ze hulp nodig hebben of een verzoek indienen bij een specifiek land.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:38

rien10 schreef:
Ik betaal met mijn telefoon. Thuis ontsmet ik hem met alcohol.

Je kan ook gewoon een beetje handzeep en water gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=XwPVqXrJitI

Wel even opletten dat je geen vocht in de openingen krijgt, zoals het oplaadpunt en oortelefoon.
Ik gebruik een microvezel doekje dat ik een beetje vochtig maak met een mini-drupje zeep. En dan gelijk goed drogen met een droog microvezel doekje.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:38

Destination schreef:
Merkel heeft trouwens in de Duitse Bundestag gesproken net. Ze was heel realistisch en kritisch, ook naar zichzelf toe. Duitsland staat nog maar aan het begin van de crisis, niet aan het einde, zoals sommigen lijken te denken. Daarom is Merkel ook kritisch op de versoepelingen van de maatregelen in enkele Bundesländer. En dan heb je een partij als de AfD die de Duitse aanpak bekritiseert en vindt dat de overheid te veel doet := Mensen zijn nu gewend aan de maatregelen en houden afstand, dus ze kunnen dan ook wel opgeheven worden. Dat vind ik dan wel weer een hele optimistische gedachtengang van de AfD.

Niet optimistisch maar simplistisch. AfD is niet zo van het nadenken over consequeties. ;)
Over heel de lijn vind ik dat Merkel het best goed doet. Ze heeft ook niet de gemakkelijkste situaties te doorstaan: vluchtelingencrisis, coronacrisis. Ze kiest een lijn, legt haar standpunt uit (en dat is toch vaak heel menselijk!) en houdt dan waar het gaat voet bij stuk. Je kan het met haar eens zijn of niet, maar dit vind ik toch echt veel betere eigenschappen voor een politicus dan het naar de mond praten en draaien met de wind van vele anderen.

Dat het gevaarlijk is om nu de coronamaatregelen al te lossen ben ik overigens volledig met haar eens. Je ziet zowel in D als in NL dat de mensen er steeds losser en minder consequent mee omgaan. Het lossen van de maatregelen geeft de boodschap dat dat OK is. Ik vrees dat met de mondmaskerplicht in het openbaar vervoer en de winkels de mensen nog minder afstand van elkaar gaan houden. Je kan alleen maar hopen dat ze hun handen grondig wassen voor en na.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:40

Komt die spierafbraak niet vooral voor bij mensen die in coma gebracht worden voor beademing ?
Dan gebruik je helemaal niks van spieren meer en gaat het heel snel.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:41

Janine1990 schreef:
Destination schreef:

Nou ja, als het er écht op aan komt, is dat uiteindelijk wel hoe mensen reageren. Zo naief is het niet helemaal. Survival of the fittest geldt ook vaak in de internationale politiek. Dat "samenwerken" en aan elkaar aanpassen van de verschillende landen is volgens mij ook een deel het controleren van de bewegingen van de ander.

Destination

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden. In Duitsland is er een nieuw hulppakket gekomen. Zo krijgen scholieren uit gezinnen met een laag inkomen €150 om een laptop/tablet aan te schaffen zodat ze online lessen kunnen volgen, wordt de btw voor eten in de gastronomie verlaagd naar 7% en gaan de bedragen voor mensen met werktijdverkorting iets omhoog.

rien10

Roodvos schreef:
rien10 schreef:
Ik betaal met mijn telefoon. Thuis ontsmet ik hem met alcohol.

Je kan ook gewoon een beetje handzeep en water gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=XwPVqXrJitI

Wel even opletten dat je geen vocht in de openingen krijgt, zoals het oplaadpunt en oortelefoon.
Ik gebruik een microvezel doekje dat ik een beetje vochtig maak met een mini-drupje zeep. En dan gelijk goed drogen met een droog microvezel doekje.

Ja, dat weet ik. Maar ik vind mijn iPhone te kwetsbaar om er met water aan te zitten. Vandaar.