Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:36

Erasmus mc gaat testen op afweerstoffen in monsters van mensen die de afgelopen tijd bloed hebben gedoneerd. En een verslag gelezen van een Italië correspondent , hij vertelde wat hij zag, heel veel Italianen die in één keer een hond hebben( die blijkbaar wel uitgelaten mag worden) oudjes die zich niets aantrekken van de regels en elke morgen de dag doornemen op het bankje en in één keer heel veel sporters buiten. En de stomme verbazing van de Chinese artsen die daar zijn over de hoeveelheid mensen op straat. Ik zal zoeken of ik de link terug kan vinden maar voor zover :Lock down in Italië word nogal veel ontdoken .

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:38

Mellow schreef:
Als ik op instagram een filmpje zie van een oud collega die nota bene in de ouderenzorg werkt die aan het proosten is met 2 anderen met een glas wijn en die dus tegen elkaar aankomen en dan zo'n lachende smilie met traantjes erbij zet....

Die houding heb ik het over. En zo zijn er zoveel die die houding hebben. En precies die houding zorgt ervoor dat het dan i.m.o. niet onder controle komt.

Ik ben niet in paniek, maar neem alles wel zeer serieus. Maar als anderen dat niet doen helpt mijn houding dan wel?

Door wel 2 weken op slot te gaan kun je de besmette gevallen wel beter isoleren. Dan zie je wel wie het heeft en wie niet. En nu is het maar gissen.

En als we nu eerst 3 weken halve maatregelen doen en dan alnog naar een lockdown gaan zijn de gevolgen NOG groter. Dan kan het toch beter nu? Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

Dat komt omdat het kabinet niet met een heel duidelijke boodschap komt. Zolang Rutte nog steeds uitdraagt (zoals gisteren in het debat) dat kinderen nog gemakkelijk naar school kunnen, kunnen ze ook nog gemakkelijk in hordes naar de speeltuin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:40

bigone schreef:
Landelijke bloedtest om te zien of in Nederland immuniteit tegen corona ontstaat

https://www.ad.nl/binnenland/landelijke ... ~ae8f611a/

Dat is een leuk idee, maar er is toch al een tijd geleden besloten geen bloed meer te geven juist in verband met Corona? Dus een actuele stand geeft dat zeker niet.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:40

Dit zijn vragen die ik mijzelf stel en probeer te beantwoorden over een lock down, zelf ben ik er geen voorstander voor, ook al snap ik wel dat je zorgt dat het virus niet snel verspreid. Ik ben zelf ook een voorstander voor ‘gecontroleerde’ verspreiding, al kan je jezelf afvragen in hoeverre dit ‘gecontroleerd’ kan/zal zijn.

Ik heb zoveel twijfels aan een lockdown. Hoe lang wil je een land afsluiten? Weken... Maanden.... Jaren? Denk hierbij aan maanden tot jaren om het virus uit het land te krijgen, waarbij de economie is ingestort. Maar goed. Stel, land in lockdown, virus is verdwenen. Dan ben je nog steeds afhankelijk van andere landen. Hoe hebben zij gehandeld? Hebben zij ook allemaal een lange lockdown gehad? Zijn zij ook virus vrij? Als we even nadenken over hoeveel landen er op deze wereld zijn, dan zouden bij wijze van spreken alle landen in een lange lockdown gaan om het virus te laten verdwijnen. Anders zou het toch weer ergens kunnen opkomen. En dan? Wereld in lockdown, economie waarschijnlijk helemaal ingestort, maar de mens is (hopelijk) virus vrij! Dan is er alleen nog 1 groot probleem, waar veel mensen misschien niet aan hebben gedacht en dat zijn de (wilde) dieren. Er zijn vermoedens dat verschillende dieren het virus dragen en kunnen overbrengen op de mens, hoe wil je dit tegen gaan? Dieren uitroeien? Je kan inderdaad stoppen met het eten van deze dieren, maar ik denk persoonlijk niet dat je kan voorkomen dat je geen contact meer hebt met deze dieren of de ontlasting.... dit virus gaat zoveel verder dan het wegkrijgen uit ons land. Met een landelijke lockdown zorg je niet dat het virus verdwijnt en dat zal ook niet lukken. Het enige wat je kan doen is passende maatregelingen nemen, onderzoeken of immuniteit kan en werken aan een vaccin. Vaccin duurt normaliter jaren om te ontwikkelen en om clinical trials uit te voeren en te onderzoeken of het veilig is. Zou jezelf een vaccin gebruiken wat snel is geproduceerd zonder dat je weet wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn? Het is allemaal zo simpel niet... als het zo makkelijk was dan was het geen pandemie geworden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:41

Mellow schreef:
Astorga schreef:
Ik merk dat ik qua toenadering ook minder bang ben voor collega's dan voor alle anderen. Als we samen iemand moeten verzorgen staan we soms gewoon schouder aan schouder of neus aan neus. Gewoon omdat dat op dat moment noodzakelijk is voor zorgverlening. Dan heeft anderhalve meter afstand houden tijdens koffiepauze gevoelsmatig al minder zin.

Ik denk vooral dat we elkaar niet moeten veroordelen. Iedereen doet wat ie kan.

Als jij het ziet als algemene veroordeling snap je helaas mijn punt niet.

Natuurlijk moet jij je werk doen en dat moet je doen zoals dat werkbaar is.

Wbt dat filmpje gaat het mij om het proosten en dan het lachende poppetje en dat zij in de zorg werkt en zij het dus niet serieus neemt. Dan bedoel ik haar houding, niet die van de gehele zorg. Ik snap wel dat je je enigzins aangesproken voelt hoor maar dat is absoluut mijn bedoeling niet.

Het was puur een voorbeeldje dat er dus mensen zijn die het niet serieus nemen en ik het stuitend vind dat juist zij beter zou moeten weten. Ik ben de tijden van het norovirus op die afdeling niet vergeten en juist zij doet er nu wat lacherig om.

Dus excuus als je dacht dat ik de hele zorg bedoelde. ABSOLUUT niet.

Één momentopname zegt toch niets over hoe iemand in haar werk staat? Wij maken ook grapjes over corona, net als allerlei andere dingen die voor anderen misschien als luguber of ongepast overkomen. Dat is een manier van coping en zegt niets over hoe we ons werk doen en welke betrokkenheid we voelen.
(En wij hebben hier ook nog een collectief noro-trauma)

Ik voel me echt niet veroordeeld hoor en je hoeft ook echt geen excuses aan te bieden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:43

Babootje schreef:
bigone schreef:
Landelijke bloedtest om te zien of in Nederland immuniteit tegen corona ontstaat

Dat is een leuk idee, maar er is toch al een tijd geleden besloten geen bloed meer te geven juist in verband met Corona? Dus een actuele stand geeft dat zeker niet.

Waar haal je die info vandaan?
Sanquin gaat gewoon door en alle donateurs zonder klachten zijn enorm welkom.
Het zou echt een ramp zijn als er geen donorbloed meer is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:43

bigone schreef:
Erasmus mc gaat testen op afweerstoffen in monsters van mensen die de afgelopen tijd bloed hebben gedoneerd. En een verslag gelezen van een Italië correspondent , hij vertelde wat hij zag, heel veel Italianen die in één keer een hond hebben( die blijkbaar wel uitgelaten mag worden) oudjes die zich niets aantrekken van de regels en elke morgen de dag doornemen op het bankje en in één keer heel veel sporters buiten. En de stomme verbazing van de Chinese artsen die daar zijn over de hoeveelheid mensen op straat. Ik zal zoeken of ik de link terug kan vinden maar voor zover :Lock down in Italië word nogal veel ontdoken .

Op zich is dit niet heel raar natuurlijk... mensen zijn sociale dieren en die hebben elkaar nodig. Dan is het nog goed dat we social media hebben (soms dan..)
Dat wij zoveel dingen in teamverband hebben is zo oud als wat. Haal je dat weg ga je onrust creëren. Onrust die ook niet goed is.
Tel daarbij op dat buitenlucht natuurlijk ook gezond is en er ook in Nederland veel mensen zijn zonder buitenruimte.
Total lockdown is niet iets wat je zomaar volhoudt. Vraag is of we daar de mankracht voor hebben en of je dit moet willen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:44

Babootje schreef:
bigone schreef:

bloedbank is voor het weekend al weer open gegaan met aangescherpte maatregelen. Juist in deze tijd is bloeddonatie van belang.

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:46

Ik vind het super verwarrend worden dat mensen roeptoeteren zonder onderbouwing van feiten.
Zoals idd van de bloedbank enz,

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:47

Echwel schreef:
Ik vind het super verwarrend worden dat mensen roeptoeteren zonder onderbouwing van feiten.
Zoals idd van de bloedbank enz,

eens, en de media doet net zo hard mee. Telegraaf roept dat alle verpleeghuizen dicht gaan, terwijl er niks bevestigd is. Zo ontzettend verwarrend allemaal...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:48

Astorga schreef:
bigone schreef:

Babootje schreef:

Waar haal je die info vandaan?
Sanquin gaat gewoon door en alle donateurs zonder klachten zijn enorm welkom.
Het zou echt een ramp zijn als er geen donorbloed meer is.

Het staat me bij dat ik dat gelezen heb. Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:49

secricible schreef:
bloedbank is voor het weekend al weer open gegaan met aangescherpte maatregelen. Juist in deze tijd is bloeddonatie van belang.

Dat betekent dat ie toch wel even dicht is geweest ivm het aanscherpen van die maatregelen.
Dan heb ik dat toch niet zo verkeerd gehoord.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:50

Babootje schreef:
secricible schreef:

Dat betekent dat ie toch wel even dicht is geweest ivm het aanscherpen van die maatregelen.
Dan heb ik dat toch niet zo verkeerd gehoord.

Ze zijn idd even dicht geweest om zich te beraden, maar waren alweer vrij snel open. Sterker nog, ze hebben extra locaties geopend omdat de voorraden van bloed beginnen in te storten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:50

Daarom is het verwarrend als mensen eigen meningen neerzetten, terwijl iemand als Femke links plaatst en men te lui is te scrollen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:51

Over het belang van bloeddonatie heb ik een andere mening, maar dat hoort hier niet in het topic thuis.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:52

Ik vind de huidige maatregelen ook niet gek. Ik zie dat naast mensen die wel maf bezig zijn, ook een heleboel mensen die de maatregelen wel serieus nemen.
Als de helft de maatregelen al serieus neemt dan zal het al vertraagd worden. Een lock down zoals ik sommige mensen die bijna zie Eisen lijkt me heel erg onwenselijk.
De economie is niet het allerbelangrijkst, maar wel een belangrijk punt als we door willen gaan in ons leven zoals we gingen.
Wel denk ik dat iedereen de maatregelen moet blijven opvolgen, en mag er bijvoorbeeld misschien wel beter toezicht gehouden worden in en rondom supermarkten.
Het is nu eenmaal een lastige situatie, maar we moeten er zo goed mogelijk mee dealen. Ik vind het bijzonder om te zien hoe snel iedereen zich aan de situatie lijkt aan te passen, en verwacht dat als we met zijn allen ons best doen dit weleens kan gaan werken.

Het is hoe dan ook koffiedik kijken, want precies weten hoe het gaat lopen zowel in deze situatie als die in een lock-down kan je toch niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:54

secricible schreef:
Prachtig, maar dat is gewoon wachten op he. Wuhan heeft zijn vuurtje gedoofd, maar er ligt nog een berg kurkdroog haardhout klaar en de wereld om ze heen brandt. Het is wachten tot er een nieuw vuurtje komt en dan opnieuw hopen dat je dat onder controle kan houden en de boel niet affikt. Je kan geen moment onwaakzaam en je deuren open zetten, voor wie weet hoe lang.

In plaats daarvan heeft Nederland (en bijna heel Europa) er voor gekozen te accepteren dat dat vuurtje nou eenmaal brandt, maar alle focus te zetten op het onder controle houden van dat vuur. En zo lang er geen directe dreiging is dat de bende ongecontroleerd gaat affikken, kiezen ze er voor daar mee door te gaan, in plaats van de boel te blussen (lockdown).

Goed omschreven, mooi begrijpelijk uitgelegd.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:56

Grappig dat mensen erbij blijven dat Wuhan geen heel land is. Nee, het is geen land, maar heeft wel 11 miljoen inwoners...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:56

PTSS is na de corona de volgende massale vijand denk ik.
Onder het zorgpersoneel, in ziekenhuis en nog zwaarder denk ik bij het personeel in verzorginghuizen en revalidatie centra.
Deze plekken zijn al in totale lockdown.

Nederland in beweging is niet meer op tv, recreatiezalen gesloten.

Deze mensen hebben alle een zwakkere gezondheid en ik ben van mening dat deze situatie hun gezondheid niet ten goede komt en zij nog meer zorg en aandacht vragen van het personeel.

De wachtlijsten zullen denk ik snel korter worden voor dergelijke plekken.
Gezien de huidige omstandigheden zullen ze zo min mogelijk nieuwe bewoners opnemen.
Normaal als er iemand stierf, was de kamer binnen 5- 14 dagen weer bewoond.

Gelukkig had je het mis wbt bloeddoneren, babootje.
Sanquin roept juist nu op tot doneren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:57

De boel te blussen ? Niet goed omschreven want dan is het alsnog onder controle houden dat vuurtje ! Want als we lockdown gaan moet dat tot er een vaccin is en dat duurt nog erg lang...

En die mensen in Italië ? Dood ongelukkig wil je de straat op slaan ze je gewoon in elkaar .. honden die hun behoeftes in huis moeten doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:00

Denise_Storm schreef:
Grappig dat mensen erbij blijven dat Wuhan geen heel land is. Nee, het is geen land, maar heeft wel 11 miljoen inwoners...

dat klopt wel, maar het leeft ook op de economie van de rest van China. En dat maakt een groot verschil. Als we hier de deuren dicht moeten gooien ligt het hele land stil. Dat betekend dat het hele land geen economie meer heeft.
Als Wuhan dat doet draait de rest van China door. Aangezien Wuhan groot is doet dat zeer voor China, maar minder zeer dan heel China stil leggen. Ondanks dat Wuhan bijna net zoveel inwoners heeft als NL (wat heet), blijft er nog heel veel China over dat wel draait. In tegenstelling tot in NL. Je moet het in perspectief zien.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:00

Ann schreef:
De Partij voor de Dieren wil dat dierenartsen en dierenverzorgers ook op de lijst komen.

https://www.partijvoordedieren.nl/nieuw ... e-beroepen

Dat was dus ook mijn punt in het vorige corona topic. Ik zag dierenartsen niet op de lijst staan. Je kunt toch niet alle honden/koeien/schapen/paarden/etc zonder medische zorg laten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:01

Janinevv schreef:
De boel te blussen ? Niet goed omschreven want dan is het alsnog onder controle houden dat vuurtje ! Want als we lockdown gaan moet dat tot er een vaccin is en dat duurt nog erg lang...

En die mensen in Italië ? Dood ongelukkig wil je de straat op slaan ze je gewoon in elkaar .. honden die hun behoeftes in huis moeten doen.

Heb je het verslag gelezen dat ik postte ? De werkelijk heid op plekken in Italië is anders .

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:02

Totale lockdown is toch ook gewoon onmogelijk. Mensen moeten eten dus moeten naar de winkel, eten moet geproduceerd worden, vervoerd worden. Mensen in de zorg enz. Er zullen altijd mensen met elkaar in contact zijn/komen.