Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:07

Heb ik al gekeken, maar mijn omgeving kennende doet niemand dat hoor :P Ze zijn hier best 'gewoon', uilen in het algemeen dan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:17

Wat is een 'prima' lak voor buiten schilderen?
Zit op Hornbach te kijken en dan heb je keuze tussen Flexa en Sikkens, scheelt 10 euro op nog geen liter. Wat is nu dan goed? :+ Flexa is voor binnen en buiten, Sikken alleen voor buiten. (en uiteindelijk allebei AkzoNobel :roll: )
Het hoeft niet belachelijk duur te zijn zeg maar :+

En wat is normaal? Ik wil eigenlijk graag zijdeglans, er zit nu hoogglans op... Afschuwelijk :o Bovendien heel snel dof door de zon. :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:33

Ik kom ook even binnen vallen met een vraagje.
Zouden jullie het normaal vinden als er zonder toestemming iemand jouw paard schildert en dat dan vervolgens op Instagram zet met de naam van je paard erbij, maar jou nergens vermeld?
Het gaat over iets van al enkele maanden geleden, maar toen ik plots een schilderij van mijn paard in suggesties zag staan op Instagram verschoot ik me wel even een bult. Het was heel mooi, daar niet van. :+ Maar het schilderij bleek ook al verkocht te zijn toen ik erachter vroeg. Ik kwam het vandaag terug tegen, en vond dat eigenlijk niet 'zo oke' dat een foto van mijn paard zomaar overgenomen wordt zonder toestemming, als ze erachter gevraagd had dan zou ik sowieso ja gezegd hebben. Maar niets, ook niet toen ik een comment zette dat het mijn paard is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:51

Het is inbreuk op het auteursrecht als er een foto van jou is nagemaakt zonder dat daar toestemming voor is gevraagd en gegeven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:50

Shanna schreef:
Het is inbreuk op het auteursrecht als er een foto van jou is nagemaakt zonder dat daar toestemming voor is gevraagd en gegeven.

Maar wanneer niet jouw foto is gebruikt en er wel toestemming is van de rechthebbende, dan heeft iets als portretrecht toch alleen betrekking op een menselijk onderwerp en niet op een voorwerp als een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:54

Dat klopt, ik heb het dan ook over het auteursrecht en niet over het portretrecht. Als de rechthebbende/ auteur toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de foto kan je er niet gek veel mee. Als jij zelf het auteursrecht hebt afgekocht echter wel. Dan ben jij de rechthebbende.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:16

Nee, ik vind dat niet normaal,toch zeker niet als het met een winstoogmerk is gemaakt. Jij hebt het auteursrecht op je gemaakte foto, dus als en wil kan je stappen ondernemen. Een mailtje zou alvast geen kwaad kunnen.

Edit: dit is dus afhankelijk van wie de foto genomen heeft.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:06

heeft zalando gratis retour?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:07

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:09

ja ik heb al op de site gezocht idd maar k kon alleen de max. dagen
vinden :’)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:27

Weet iemand uit welk jaar dit kookboek zou komen?Er staat 1910, maar dat is natuurlijk eerste druk.Er staan geweldige recepten in.
Afbeelding
Afbeelding

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:40

Trui schreef:
ja ik heb al op de site gezocht idd maar k kon alleen de max. dagen
vinden :’)

Ja, zit altijd een retoursticker op de pakbon zeg maar, dan kan je m online aanmelden wat je retour stuurt, plakt doos dicht, sticker over het eigenlijke etiket en je kan m wegbrengen

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:06

Britta31 schreef:
Weet iemand uit welk jaar dit kookboek zou komen?Er staat 1910, maar dat is natuurlijk eerste druk.Er staan geweldige recepten in.
[ [url=m/2ETcZ1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rAVqlK.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.worldcat.org/title/kookboek ... w=true&fq=

Deze website geeft de 10e druk in 1940, maar ook de 9e druk in 1940.
Klikken op het linkje specifiek van de 10e druk zegt 'ca. 1940', dus het is kennelijk een schatting. Maar het zal dichterbij zitten dan 1910.

Sayant detail, in 2017 is nog een 31e druk uitgekomen :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:54

Dank je wel.Het is alleen al leuk om de recepten te lezen.Ook veel vergeten groenten en vlees gerechten staan erin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:03

Janine1990 schreef:
Wat is een 'prima' lak voor buiten schilderen?
Zit op Hornbach te kijken en dan heb je keuze tussen Flexa en Sikkens, scheelt 10 euro op nog geen liter. Wat is nu dan goed? :+ Flexa is voor binnen en buiten, Sikken alleen voor buiten. (en uiteindelijk allebei AkzoNobel :roll: )
Het hoeft niet belachelijk duur te zijn zeg maar :+

En wat is normaal? Ik wil eigenlijk graag zijdeglans, er zit nu hoogglans op... Afschuwelijk :o Bovendien heel snel dof door de zon. :+

Waar het meeste oplosmiddel inzit. Klinkt stom, maar vaak voldoet de lak voor buiten niet aan de arbo norm binnen.
Ik vind watergedragen niet fijn om mee te werken en kies absoluut voor oplosmiddelhoudend.
Merk? Ik heb met beiden geen slechte ervaringen, Flexa zit op de deuren en Sikkens op de trap. Wel in beide gevallen ook geschikt voor buiten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:42

Watergedragen wilde ik ook absoluut niet hoor :)

Het is Sikkens geworden en zijdeglans, was een leuke aanbieding bij de Praxis en m'n vader had dit de laatste keer ook gebruikt. Vorig jaar van Flexa grondverf gehad, wat ik nu dus moet overschilderen en dat was echt fantastisch spul. Zit nog heel erg mooi er op. Maar het prijsverschil is wel heel groot tussen beide merken, dan ben ik toch altijd bang dat Flexa minder kwaliteit is.

En leuk om te weten waarom sommige voor binnen en buiten is, dan kies ik voor buiten toch liever alleen buiten nu ik dit weet :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:54

Schemerdier schreef:
Nee, ik vind dat niet normaal,toch zeker niet als het met een winstoogmerk is gemaakt. Jij hebt het auteursrecht op je gemaakte foto, dus als en wil kan je stappen ondernemen. Een mailtje zou alvast geen kwaad kunnen.

Edit: dit is dus afhankelijk van wie de foto genomen heeft.

Shanna schreef:
Dat klopt, ik heb het dan ook over het auteursrecht en niet over het portretrecht. Als de rechthebbende/ auteur toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de foto kan je er niet gek veel mee. Als jij zelf het auteursrecht hebt afgekocht echter wel. Dan ben jij de rechthebbende.

Ik heb zelf persoonlijk geen idee van welke foto ze het overgeschilderd heeft, maar wss wel een foto gemaakt door een fotograaf en niet door mij. Maar dan nog vind ik het eig niet oke. Ik ben toch de eigenaar van het paard?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:06

Ja maar dat doet er niet toe. Hier gaat het om auteursrechten: iemand die een idee heeft uitgevoerd, een foto of een schilderij of iets dergelijk.

Dan heb je nog het portretrecht, war wil zeggen dat je kan opkomen tegen bijvoorbeeld foto's waar jij herkenbaar opstaat (afhankelijk van hoe je erop staat en met welk doel de foto werd genomen enz...)
Maar een dier heeft geen portretrechten, dus daar kan je niet tegen opkomen. Als iemand vanop de openbare weg jouw paarden in de wei schildert, dan kan jij daar niets tegen doen. (Of ik moet iets over het hoofd zien)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:10

Janine1990 schreef:
Watergedragen wilde ik ook absoluut niet hoor :)

Het is Sikkens geworden en zijdeglans, was een leuke aanbieding bij de Praxis en m'n vader had dit de laatste keer ook gebruikt. Vorig jaar van Flexa grondverf gehad, wat ik nu dus moet overschilderen en dat was echt fantastisch spul. Zit nog heel erg mooi er op. Maar het prijsverschil is wel heel groot tussen beide merken, dan ben ik toch altijd bang dat Flexa minder kwaliteit is.

En leuk om te weten waarom sommige voor binnen en buiten is, dan kies ik voor buiten toch liever alleen buiten nu ik dit weet :D

Ik heb voor een duikfles Tencoferro gehaald, de betere variant van Hammerite. Daar staat heel expliciet op dat het niet aan de arbo voldoet binnen. Gelukkig ligt de fles al sinds 5.30 voorzien van een laagje buiten op kranten in de tuin. Dan kan ik vanmiddag de andere kant doen en morgen kan het netje er dan weer om.
Maar ook binnen gebruik ik rustig oplosmiddelen hoor. Alleen, dan lucht ik wel waar mogelijk en ik begrijp best dat een schilder die 40 uur per week in de stank zit meer schade oploopt dan ik met 1 keer per zoveel jaar een beetje schilderwerk. Maar waar het buiten kan, dan doe ik het buiten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:25

Ik vraag me af of je zomaar een schilderij van een foto mag naschilderen. Je mag namelijk niet zomaar een foto van een ander aanpassen. Dat is zeker inbreuk op auteursrechten.

Google is al heel ver in het vinden van duplicaten van foto's, maar helaas werkt het nog lang niet feilloos.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:21

waarom vind men nagels zo vies? ik lees vaak dat als iemand een nagel ergens ziet diegene dat echt om te kotsen vind etc (of als je iemand zn nagels ziet pulken. )Maar dus ook het feit dat ze er gewoon maar liggen... waarom is dat zo vies? het is dood, droog materiaal, net als haren. haren zitten er ook misschien wel duizenden van in een metro etc. maar dat vinden we niet vies? (ik heb het dan niet over haren in eten ofs maar gewoon uitgevallen/ gebroken haartjes die toevallig aan een bijvoorbeeld metrostoel blijven hangen).
Een nagel geeft niet af, zoals een snotje bijvoorbeeld?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:27

Als je je teennagel vanwege kalk, en aan het misvormen is, weg wilt laten halen, dan kan dit gewoon bij de huisarts toch? Maar doen ze het ook altijd als je het zelf wilt, of alleen bij medische redenen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:38

Dat zal niet helpen, het is vaak een schimmel, of verstoorde groei. Tegen schimmel doe je niets, er is wel spul voor, maar dat is zeer slecht voor je nieren. En anders is er bij ali wel goed spul, daar valt je nagel overigens ook van uit op een gegeven moment en komt mooier terug.
Als de groei verstoord is, dan helpt niets meer.
Een pedicure of jezelf kan een dikke nagel weer mooi laten lijken. Weghalen is ook tricky, want hij moet wel mooi en zonder ingroei terugkomen.
Dus alleen weghalen zal een ha niet doen denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:43

CalipsoLover schreef:
Ik kom ook even binnen vallen met een vraagje.
Zouden jullie het normaal vinden als er zonder toestemming iemand jouw paard schildert en dat dan vervolgens op Instagram zet met de naam van je paard erbij, maar jou nergens vermeld?
Het gaat over iets van al enkele maanden geleden, maar toen ik plots een schilderij van mijn paard in suggesties zag staan op Instagram verschoot ik me wel even een bult. Het was heel mooi, daar niet van. :+ Maar het schilderij bleek ook al verkocht te zijn toen ik erachter vroeg. Ik kwam het vandaag terug tegen, en vond dat eigenlijk niet 'zo oke' dat een foto van mijn paard zomaar overgenomen wordt zonder toestemming, als ze erachter gevraagd had dan zou ik sowieso ja gezegd hebben. Maar niets, ook niet toen ik een comment zette dat het mijn paard is...

De schilderes had niet zo dom moeten zijn de naam van het paard te vermelden. Waarom heeft ze dat in godsnaam gedaan? Je kunt immers nooit bewijzen dat het om jouw paard gaat.

Overigens kan ik ook een foto maken van een willekeurig paard op de wei en die foto verkopen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:50

germie schreef:
Dat zal niet helpen, het is vaak een schimmel, of verstoorde groei. Tegen schimmel doe je niets, er is wel spul voor, maar dat is zeer slecht voor je nieren. En anders is er bij ali wel goed spul, daar valt je nagel overigens ook van uit op een gegeven moment en komt mooier terug.
Als de groei verstoord is, dan helpt niets meer.
Een pedicure of jezelf kan een dikke nagel weer mooi laten lijken. Weghalen is ook tricky, want hij moet wel mooi en zonder ingroei terugkomen.
Dus alleen weghalen zal een ha niet doen denk ik.

welke goed spul dan?