Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:48

Zit er nu wel over na te denken om misschien een paar kippen te gaan houden (proberen of het zou gaan met gezondheid). Worden dan wel dubbeldoel zodat als het niet gaat met gezondheid geslacht kunnen worden. Ze zouden dan onder toezicht los mogen lopen op de moestuin mogen ze gelijk aan slakken en ongedierte bestrijding doen (hopelijk laten ze wel de salamandertjes met rust).

Moeten dus rustig, makkelijk en geen vliegers zijn tussen mij en buurman een laag stukje gaas. Lekkere eieren en lekker vlees. Wat zouden jullie aanraden.

Belangrijkste planten staat toch ook extra gaas omheen vanwege de eenden die soms invliegen. :')

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:50

Absoluut Australorps als je er aan kan komen. Die van mij waren super relaxed, goede leggers en meer dan prima vlees.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:06

Wie heeft hier ervaring met kalkoenen? Ik wil 1 batch doen voor vlees. Welk ras moet ik hiervoor hebben? Op welke leeftijd ga ik ze slachten? Zijn ze vliegerig of kun je ze prima houden achter een hek van een meter hoog? Ik wil een verplaatsbaar hok maken zodat ze mooi op het gras kunnen lopen.

Edit: ik kan hier in de buurt broedeieren kuiken van de Duitse blauwe kalkoen. Zouden deze geschikt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:28

Hier 14 kalkoenkuikens gehad en geen enkele heeft het overleefd. Constant infecties op de luchtwegen. De dierenarts wist mij te vertellen dat als je een bepaalde bacterie in de grond hebt zitten, je geen kalkoenen kunt houden. Ze zouden daar heel teer aan zijn. Dus na 14 kuikens (aan €7 per kuiken...) gaan wij het niet meer proberen.

Ik ken iemand die wel met succes de rode ardenner houd en de narrangansett. Deze zitten achter een draad van een meter. Ook heel goede natuurbroed maar je moet het vrouwtje in de gaten houden. Blijkbaar leggen alle vrouwtjes in hetzelfde nest en gaat 1 vrouwtje broeden. Doordat de andere blijven bijleggen blijft vrouwtje 1 broeden met de dood tot gevolg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:51

Ja, oké. Maar ik zoek broedeieren, voor kalkoenen die gewoon allemaal de pan in gaan. Ik ga ze verder niet houden.
Met welke leeftijd kun je ze slachten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:55

Kalkoenen zijn behoorlijk kwetsbaar als ze jong zijn, ze lang genoeg in leven houden om ze panklaar te krijgen is dus niet altijd simpel. Maar is je oven wel groot genoeg? Kalkoen is een flinke vogel.

Als je "gewoon" een grote vogel wil voor het vlees, dan zijn er ook flink grote soorten kip, eend (muskus eend bv) of gans te vinden die ook als kuiken minder kwetsbaar zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:02

Ik heb Amerikaanse breedborsten. Leuke dieren, mooi om te zien. Jaarrond buiten zonder bijzonder voer (gewoon simpele legkorrel, graantjes, en keuken/tuinafval) en doen het daar goed op.
Ook niet gevoelig voor ongedierte.
Geen handige broeders (lomp dus eieren kapot, niet alle eieren onder de kont waardoor ze allemaal om de beurt koud zijn en dus niets uitkomt) maar fantastische moeders. Ze broeden bij voorkeur met twee of drie samen en voeden het grut ook samen op, een dapper roofdier die daar een kuiken bij weg krijgt. :P
De moeders en jongen houd ik de eerste weken uit een hokje met een uitloop zodat ze evt. opgesloten kunnen, maar het is totaal niet mijn ervaring dat het kwetsbare kuikens zijn. Eigenlijk nauwelijks uitval, hoogstens een keer een kuiken dat al slecht uit het ei komt en gewoon niet meekomt met de rest.

Mijn huidige groep zijn/waren ook verbazend goede leggers (heb nog maar drie hennen). Eigenlijk elke dag een ei sinds de vroege lente, behalve van degenen die proberen te broeden. Grote eieren met een wat sterkere smaak en geur dan kippenei.

Wel zijn ze vreselijk dom, kunnen goed vliegen, en mogen graag aan de wandel gaan. De eerste en huidige groep bleven mooi bij huis, de groep die ik daar tussen had gingen vrolijk de straat in om bij anderen in de tuin te scharrelen. :+

De breedborsten zijn zoals ik ze nu voer eigenlijk pas echt de moeite om te slachten met anderhalf/twee jaar. Ik heb laatst negen of tien dieren geslacht, twee hanen en de rest hennen variëren van 1 tot 5 jaar, en daar een kilo of elf aan puur, gekookt vlees vanaf gehaald. Dat is elke week een beste portie vlees voor één persoon.
Als het nest dat ik nu onder de hen heb uitkomt ga ik die met mestkorrel voeren om te zien of ze dan binnen een jaar slachtrijp zijn.

Samengevat: Leuke vogels, makkelijk in onderhoud mits je niet voor die idiote plofdieren gaat die de 20 kilo aantikken, en zelfs redelijk dubbeldoel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:44

tamary schreef:
Kalkoenen zijn behoorlijk kwetsbaar als ze jong zijn, ze lang genoeg in leven houden om ze panklaar te krijgen is dus niet altijd simpel. Maar is je oven wel groot genoeg? Kalkoen is een flinke vogel.

Als je "gewoon" een grote vogel wil voor het vlees, dan zijn er ook flink grote soorten kip, eend (muskus eend bv) of gans te vinden die ook als kuiken minder kwetsbaar zijn.

Ik hoef hem niet in 1* in de oven te schuiven. Gewoon fileren net als kip.
Ik heb al hele grote kippen, daar doe ik het dus niet voor. Ik wil gewoon eens kalkoenen proberen.

Dank voor je heldere antwoord julius_juut!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 16:47

Ik heb nu 2x een batch gedaan. Geen uitval bij de kuikens. Dankbare dieren, niet de slimste, goede vliegers. De kuikens gekocht in mei en geslacht in november. Hennen waren rond de 3 kilo en hanen tussen 5 en 6. Geen breedborst trouwens of raszuiver, gewoon mengelmoesjes.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:03

Hier loopt het eerste kalkoenkuiken rond. :D Nog elf te gaan. Gisterochtend nog niets aangepikt (toevallig was de hen aan het eten), vanmorgen hoorde ik gepiep, en vanmiddag zag ik hem lopen. Blijft toch prachtig. <3

Reed vanmiddag ook langs een tuin in de buurt waar een stel kalkoenen liepen, als ik uiteindelijk weer een haan wil kan ik daar eens langs gaan en vragen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:31

Hier heb ik nooit problemen gehad met kalkoenkuikens :) Beetje dom zijn ze inderdaad wel, maar wel goed beschermd naar elkaar vanaf een bepaalde leeftijd. Ik heb ze altijd overdekt gehouden, tegen het wegvliegen :j het enige wat ik altijd geleerd heb is dat kalkoenkuikens niet van natte/vieze voeten houden en daar snel ziek van kunnen worden. Hetzelfde als met kwartels zeg maar. Dus als het opfokhok goed schoongehouden wordt, dan zou ik weinig problemen verwachten :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:42

Dank jullie voor de info en ervaringen!
Ik denk dat we het gewoon maar eens gaan proberen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:51

Ik heb ook 2 jaar aan een stuk kalkoenen als kuikens gekocht en met de kerst geslacht.

De eerste ronde heb ik van de 3 kuikens 2 overgehouden. Eentje was aan de straat dood gereden. Ze liepen los rond en gingen graag hoog (op onze auto's) of midden op de weg zitten :Y) (Na dit ene sterfgeval zijn ze opgehokt).

De tweede ronde heb ik van de 6 kuikens er 1 kunnen slachten uiteindelijk. 3 hadden aangeboren afwijkingen aan de poten/spieren die alleen maar erger werden naarmate ze groter werden. Eén is er door de hitte bevangen (ondanks water en schaduw) en 1 is er door een hond gedood. Kuiken stak zijn kopje door het hek heen en de hond gaf een lik. Dat kon het fragiele nekje niet af.
Hier zal ik ook niet snel nog kuikens halen. Waren Kelly Bronze kalkoenen.

Dit jaar nog wel wat gekeken voor kuikens (broed ze liever zelf niet uit), maar niks in de buurt kunnen vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:58

lizy29 schreef:
Absoluut Australorps als je er aan kan komen. Die van mij waren super relaxed, goede leggers en meer dan prima vlees.

Super bedankt voor de tip. Mogelijk mogen ze ook even buurten bij andere tuinen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:11

Wij hebben ook Australorp kuikens trouwens! De hennen voor de eieren en de hanen gaan op wintersport. :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 09:39

Het gaat het bij jullie met de hitte? Wij zijn al flink wat kippen kwijt helaas...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:53

Hoe lang duurt het voor de Australorps slachtrijp zijn trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:02

Moonfight schreef:
Het gaat het bij jullie met de hitte? Wij zijn al flink wat kippen kwijt helaas...

1 konijn, 1 kuiken en 1 kwartel dood. Kippen staan met hun vleugels wijd open en snavel open te puffen. Schapen trekken het ook nauwelijks :n

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 11:01

Balen Molenhoek! Hier al 9 kippen waaronder mijn 2 fokhanen. Schapen heb ik opgehokt met een ventilator erop, lijkt goed te werken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:40

Oh jeetje, bij ons doen ze het goed. Zitten lekker in de schaduw, af en toe komen ze te scharrelen in het gras en gaan weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:44

Moonfight schreef:
Balen Molenhoek! Hier al 9 kippen waaronder mijn 2 fokhanen. Schapen heb ik opgehokt met een ventilator erop, lijkt goed te werken.

Oh wat ruk. 9 is echt wel veel zeg!

Veriye: Welke kipjes zijn het nu geworden?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:47

Wij hebben zijdehoender kriel kippetjes. Bij de 5 zat een haan, die zit nu op een boerderij hier. En 4 hennen, die scharrelen nu lekker door onze tuin.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:58

Hier gaat alles wel prima. Vorige week nog een drietal nieuwe kuikens uitgekomen, die vinden dit weer wel lekker :)
De anderen zitten eigenlijk de hele dag in de schaduw te puffen, komen er af en toe uit voor een hapje en een slokje en gaan dan weer in de schaduw zitten.
Wel weer een broedse hen die doodleuk de hele dag in het hete hok gaat zitten, die bonjour ik elke dag rond de middag naar buiten (als de andere hennen hun ei gelegd hebben) en dan doe ik het luik dicht zodat ze er niet meer in kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:26

Hier leeft alles nog. Alleen ze gaan stug om 6 uur op stok. En het hok is stik benauwd. Zitten ze dan met de vleugels wijd te hijgen. Terwijl ze er in de ren prima bijlopen. Eigenwijze troela's :roll:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:44

Redelijk schaduw gelukkig, jongste lammeren zijn van gisteren. Hun dakje heeft gelukkig een deuk, dus daar emmer water op leeggegooid voor extra koeling. Alles kan verder in de schaduw, en tot dusver leeft alles. Ik ga er maar vanuit dat het enige slachtoffer de wei zelf zal zijn (iets met zandgrond + helling en de stortbuien missen dit plekje telkens weer).