Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:25

Suusie22 schreef:
waar vallen mensen dan onder?
we zijn toch zoogdieren? > is toch ook een 'soort dier' ??

(wat een lastige vraag :P )

Wij zijn gewoon zoogdieren, uiteraard, maar wij doen wat katten met muizen doen en leeuwen met herten. In principe gewoon de werking van de natuur, maar wij zijn zo slim en ontwikkeld geworden dat het natuurplaatje een beetje ver toe zoeken is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

Suusie22 schreef:
ja maar waarom bij dieren wel en mensen niet??

Waarom eten we geen mensen op? Waarom lopen we niet met een mensje aan de lijn door het park? Waarom rijden we niet op mensen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:20

musiqolog schreef:
Suusie22 schreef:

Waarom eten we geen mensen op? Waarom lopen we niet met een mensje aan de lijn door het park? Waarom rijden we niet op mensen?

*kuch* ponyplay :') * en de kannibalen :9

Maar inderdaad omdat onze hersens dusverre ontwikkeld zijn dat wij voor dier begrip een indrukwekkend cognitief vermogen hebben. Dus wij laten ons niet zo snel verleiden tot een 'fokprogramma' (en eugenetica heeft het ook een hele nare nasmaak gekregen) omdat wij een simpele kosten-baten analyse kunnen maken.

Sokje_6

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:04

Waarom is ons oog niet handiger ontworpen? Bij sommige vissen is het zo dat alle oogzenuwen via de achterkant van het oog naar het zenuwcentrum gaan. Maar bij ons is het mega-onhandig via de binnenkant van het oog gegaan, en die verlaten het oog via een soort gat, de blinde vlek.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat bij ons zo onhandig ontworpen is, en het bij sommige zeedieren wel handig is (zij leven dus zonder blinde vlek)? :+

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:07

geen idee, misschien omdat we het niet nodig hebben om te overleven???
misschien hadden we dat ooit maar is verdwenen door de evolutie?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:09

Is dat waar? Dat er dieren/vissen zijn zonder blinde vlek?
Ik denk dat dat eerst beantwoord moet worden.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:22

Citaat:
Waarom is ons oog niet handiger ontworpen? Bij sommige vissen is het zo dat alle oogzenuwen via de achterkant van het oog naar het zenuwcentrum gaan. Maar bij ons is het mega-onhandig via de binnenkant van het oog gegaan, en die verlaten het oog via een soort gat, de blinde vlek.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat bij ons zo onhandig ontworpen is, en het bij sommige zeedieren wel handig is (zij leven dus zonder blinde vlek)? :+

Je hebt 2 paar zenuwen 1 oog. De ene verlaat het via de linker kant van het oog, de andere via de rechter kant. Als er een defect in een van deze 4 zenuwbanen optreed. Zie je altijd nog wat... :+ Dus er is nog over nagedacht hahaha..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:38

Waarom mensen in de tram VOOR instppen, helemaal naar achter lopen, inchekken, weer naar voor lopen en voorin gaan zitten:(
Ik irriteerd me zo aan die mensen!

Stap bij de 1e de beste deur in, chek bij het eerste chekdingetje in, ga op de 1e de beste stoel zitten. KLAAR!!!

of mensen in de tram die dan perse naast mij komen zitten terwijl er nog heel veel bankjes leeg zijn, laat me lekker alleen in de 2-zits bank zitten, dan kan ik mn tas tenminste kwijt!

Neehoor vanmorgen ook een indisch vrouwtje die heeeeeel veel lege stoelen voorbij loopt en prsies naast mij ging zitten. ik dacht echt: ROTOP!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:44

Ik fietste zojuist naar het station en onderweg zag ik een perfect half maantje :) En die snap ik dus niet! :D Wij zien maar gedeeltes van de maan soms, omdat de aarde er dan "voor zit", toch? Al de sikkels in verschillende groottes snap ik, maar hoe kunnen twee bolle dingen (maan en aarde) zorgen voor een silhouet met een rechte kant? :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:21

Hoeveel je wel of niet van de maan ziet hangt af van de hoeveelheid zon die er op valt. Door de elipsvormige baan. De rechte kant van de maan ontstaat door dat de maan dus rond/bolvromig is. Als je lijnen zou tekenen die licht voor stellen krijg je dat het licht nooit veder kan komen dan precies de helft van de bol in het laatste kwartier en eerste kwartier (de standen van de maan ten omzichte van de zon is dat) De rest wat dus niet geraakt voor door die lijnen valt in schaduw.

De fases van de maan:
Afbeelding

Dit is een voorbeeld van die lijnen tekenen. Je ziet dat voorbij de breedste punten er schaduwvorming is. Dit voorbeeld zou je ook kunnen toepassen voor de zon en maan.
Afbeelding

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:32

Whaahaha ik lig helemaal dubbel om jullie reacties :D geniaal :')

musiqolog schreef:
Suusie22 schreef:

uhm wie zegt dat ik dat niet doe? :Y)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:35

Raudkas schreef:
Citaat:

Je hebt 2 paar zenuwen 1 oog. De ene verlaat het via de linker kant van het oog, de andere via de rechter kant. Als er een defect in een van deze 4 zenuwbanen optreed. Zie je altijd nog wat... :+ Dus er is nog over nagedacht hahaha..

Maar als die meteen naar de buitenkant gaan, dus zo vastgemaakt worden dat ze meteen naar buiten lopen, dan heb je toch geen blinde vlek meer :+ En dan zie je toch nog steeds hetzelfde, want het blijven er gewoon 4.

Ik ga een paar docenten aan hun mouw trekken :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:17

misschien ligt dat aan het type kegeltjes dat we hebben, de kleuren die we kunnen zien en type oog. Veel vissen hebben van die platte ogen en ook zijn er ogen die veel meer (water)druk kunnen hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:18

Omdat het oog door willekeurige mutaties is ontstaan. En bij de vissen zijn de mutaties anders begonnen maar is uiteindelijk iets vergelijkbaars ontstaan. Het is dus niet doorontwikkeld, de ogen van vissen en mensen komen niet van een gemeenschappelijke voorouder met oog.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:32

Citaat:
Maar als die meteen naar de buitenkant gaan, dus zo vastgemaakt worden dat ze meteen naar buiten lopen, dan heb je toch geen blinde vlek meer :+ En dan zie je toch nog steeds hetzelfde, want het blijven er gewoon 4.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=oogzenuwen+en+blinde+vlek&biw=1242&bih=585&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=rOdbUcmrJOPM0AXp8IG4DQ#imgrc=LDmiPTN36h5WbM%3A%3Byft7ywWr56tRMM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.laseroogchirurgie.com%252Fzien%252Fimage007.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.laseroogchirurgie.com%252Fhet_visuele_baansysteem.htm%3B603%3B358

Dit bedoelde ik :) Inderdaad, beide zenuwen van één oog, (dus het zwarte en het grijze) het ook verlaten, daar zit de blinde vlek. Maar door deze blinde vlek lopen 2 zenuwen. En inderdaade, de maten waarin je dat kunt zien hangt van dat kegeltjes en staafjes gedoe af :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:45

Waarom krijgen kinderen die te vroeg geboren worden als geboortedatum hun eigen geboortedatum? Omdat ze dan geboren zijn, klopt. Maar waarom niet als datum op het moment dat ze echt 'af' zijn, zoals een baby die op de 'juiste datum' geboren word.

Als je gaat tellen vanaf dat een kindje geboren is, maar dan nog maar 7 maand in de buik zit ipv 9, dan blijft die kindje toch altijd achter lopen op zijn leeftijdgenootjes? Want praktisch gezien zijn die 2 maand ouder. Ook al zijn ze rond dezelfde tijd geboren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:50

Uiteindelijk gedenk je de datum dat het kindje geboren is op de verjaardag. Dus dat is gewoon de geboortedatum. Maar er wordt wel rekening mee gehouden door bv. consultatiebureaus en scholen. En dan hoor je dus ook gerust voorbij komen dat een kind -4 weken oud is. Klinkt bizar, maar het wordt wel gedaan :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:53

Musiess schreef:
Waarom mensen in de tram VOOR instppen, helemaal naar achter lopen, inchekken, weer naar voor lopen en voorin gaan zitten:(
Ik irriteerd me zo aan die mensen!

Stap bij de 1e de beste deur in, chek bij het eerste chekdingetje in, ga op de 1e de beste stoel zitten. KLAAR!!!

of mensen in de tram die dan perse naast mij komen zitten terwijl er nog heel veel bankjes leeg zijn, laat me lekker alleen in de 2-zits bank zitten, dan kan ik mn tas tenminste kwijt!

Neehoor vanmorgen ook een indisch vrouwtje die heeeeeel veel lege stoelen voorbij loopt en prsies naast mij ging zitten. ik dacht echt: ROTOP!

Stel je niet zo aan ;)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:01

Monster_tos schreef:
Waarom krijgen kinderen die te vroeg geboren worden als geboortedatum hun eigen geboortedatum? Omdat ze dan geboren zijn, klopt. Maar waarom niet als datum op het moment dat ze echt 'af' zijn, zoals een baby die op de 'juiste datum' geboren word.

Als je gaat tellen vanaf dat een kindje geboren is, maar dan nog maar 7 maand in de buik zit ipv 9, dan blijft die kindje toch altijd achter lopen op zijn leeftijdgenootjes? Want praktisch gezien zijn die 2 maand ouder. Ook al zijn ze rond dezelfde tijd geboren.

Te vroeg geboren (premature) kinderen lopen inderdaad 'achter' in hun ontwikkeling in vergelijking met op tijd (a terme) geboren kinderen. Daarom wordt er gewerkt met een gecorrigeerde leeftijd. Rond de leeftijd van 4 jaar is het verschil in ontwikkeling tussen premature en niet-premature kinderen nihil meer, vanaf die leeftijd wordt er dus ook niet meer gewerkt met een gecorrigeerde leeftijd.

Er wordt alleen in leeftijd gecorrigeerd bij te vroeg geboren kinderen, niet bij te laat geboren kinderen (meer dan 42 weken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:11

Waarom hebben mensen verschillende interesses? Waarom vindt de een hockey geweldig, en de andere tennis, en de andere leest graag broeken. Waarom? :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:14

Thanks dames!! Bedacht mij dit gister opeens tijdens het kijken van Grey's :+

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:22

musiqolog schreef:
Suusie22 schreef:

wat een leuk topic is dit, ik denk een paar antwoorden te hebben:
Waarom eten we geen mensen op? Antwoord, omdat dat is verboden.
Waarom lopen we niet met een mens aan de lijn door het park: Sommigen doen dat wel, ook rijden op mensen, word ook wel fetish, sm of aparte hobby genoemd ~~}> :=

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:25

Die mensen die in de bergen een vliegtuig chrash hadden overleefd hebben wel de resten van hun reisgenoten op gegeten. Maar die waren al dood en het was puur voor overleven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andesvliegramp

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:01

miss_lizje schreef:
Die mensen die in de bergen een vliegtuig chrash hadden overleefd hebben wel de resten van hun reisgenoten op gegeten. Maar die waren al dood en het was puur voor overleven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andesvliegramp

Zéér interessant stuk om te lezen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:05

We eten geen mensen omdat we daar ziek van worden, is ooit al eens een topic over geweest. Door het eten van mensen (vooral door eten hersenweefsel) krijg je de ziekte Kuru. http://www.youtube.com/watch?v=C8tmgpOiWRw

Kuru is verwant aan Creutzfeld Jakob en aan BSE, Scrapie en andere priongerelateerde hersenziekten. BSE en scrapie zijn ontstaat doordat koeien en schapen eiwitten in hun voer het vlees kregen van soortgenoten, dit geeft een fatale opstapeling van eiwitten in de hersenen. Zeer besmettelijk en overdraagbaar naar andere soorten. Vandaar dat er nu hele strenge regels zijn op de herkomst van eiwitbronnen in diervoeding.