Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lieveli schreef:stef schreef:wat is er in/om zaandam nog meer voor leuks? Om nou alleen voor de primark te gaan vind ik ook weer overdreven en zonde van de benzine
Een hele winkelstraat, met alle bekende winkels.
Suor schreef:CalvinenGino schreef:
Uhm een mileusticker..? ik ga maandag naar Essen, maar waar haal die vandaag en waarom zijn ze nodig?
Ik heb hem bij de ANWB-winkel besteld en dan krijg je hem thuis gestuurd. Officieel binnen 5 werkdagen, maar ik had hem de dag erna al. Het kost 13,95. Het is verplicht in de meeste Duitse steden geloof ik.
stef schreef:ah, action is altijd leuk
Citaat:Milieusticker
Een groot aantal Duitse stadscentra is alleen met een speciale milieusticker (Umweltplakette) toegankelijk. De milieuzones worden met borden aangegeven.
Met deze maatregel hoopt men het hoge fijnstofgehalte in de lucht en de luchtverontreiniging terug te brengen en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren.
Oudere dieselauto's of auto's die geen katalysator hebben, mogen het centrum helemaal niet meer in.
Voorbeeld van steden met een milieuzone: Berlijn, Bochum, Bonn, Bottrop, Dinslaken, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Halle/Saale, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Leipzig, Magdeburg, Mannheim, Markgrönningen, München, Münster, Neuss, Oberhausen, Osnabrück, Schramberg, Stuttgart, Wuppertal.
De autosnelwegen die door deze milieuzones lopen zijn uitgezonderd. Als u dus op doorreis bent naar Oostenrijk of Zwitserland, hebt u geen milieusticker nodig.
Alle auto's, kampeerauto's, bussen, vrachtwagens, op alle brandstofsoorten (zelfs elektrische), moeten een sticker hebben. Dit geldt ook auto's met een buitenlands kenteken.
Er bestaan drie varianten: een groene, een gele en een rode. De kleur die wordt toegekend voor uw voertuig is afhankelijk van de uitstoot ervan. De toekenning geschiedt aan de hand van het kenteken.
De groene sticker verliest zijn geldigheid niet. De gele en rode sticker zijn zo lang geldig, als het door de desbetreffende milieuzones in Duitsland is vastgelegd. U kunt ervan uitgaan, dat het binnenrijden in een milieuzone met een rode of gele sticker binnen 1 tot 2 jaar na de invoer van het milieuzoneprincipe niet meer toegestaan zal zijn.
De sticker dient rechtsonder (van binnenuit gezien) op de binnenkant van de voorruit geplakt te worden. Als de sticker niet goed zichtbaar is aangebracht, riskeert u een boete van € 40.
Verkrijgbaarheid en kosten
Bij alle ANWB-winkels. De sticker wordt dan binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. U moet de sticker persoonlijk aanvragen en uw kentekenbewijs meenemen. De kosten bedragen ongeveer € 14 incl. verzenden.
Via de websites van TÜV Nord (http://www.tuev-nord.nl) en Dekra Nederland (http://www.dekra.nl). De kosten bedragen ongeveer € 14 incl. verzenden.
De milieusticker is ook te krijgen bij de meeste garages of keuringstations in Duitsland zelf. U hebt hiervoor het kentekenbewijs van de auto nodig. Aan de hand van de gegevens (bouwjaar, gewicht, benzine- of dieselmotor) wordt bepaald welke kleur sticker nodig is. De sticker krijgt u vervolgens gelijk mee. De kosten bedragen rond de € 6.
Vrijstelling
KMF schreef:Bedoelde ook of het in een winkelcentrum zit of iets, aangezien het op google een grijs vlak is en geen straat.
Maar vooral lekker negatief blijven dames, lang leven bokt.
DaiskeLover schreef:Mirjamsel schreef:Hebben ze er ook wat langere truien? Met lange mouwen, zonder dikke col? Ik draag met mijn brede heupen en dikke kont graag wat langere truien
Ik dacht dat ik er wel een paar had gezien, maar dat weet ik niet zeker, volgensmij wel van die langere wollige vesten met knopen