Hij wil er een eind aan maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:10

Het is 'Uitweg, een waardig levenseinde in eigen hand' van Chabot/Braam.
Is bedoeld voor mijn man als voorbereiding zeg maar, maar ook voor mij.
De mislukte pogingen staan er vooral in ter lering, dus om zelf die fouten te vermijden.
Op deze manier móét hij het samen met mij delen, omdat je een aantal weken van tevoren
moet stoppen met bepaalde medicijnen, en ik ga over de pillen.
Ik hoop juist dat dat geen extra drempel voor hem is, dat de definitieve aanloop te lang is en
hem te weinig privacy biedt. Dat hij niet toch voor een snelle maar onprettige manier kiest.

Het wordt toch tijd dat de politiek eens een stap vooruit zet op dit vlak.
Dat je ook bij uitbehandelde psychische klachten een officiele euthanasie kan krijgen.
Nu is er voor deze groep mensen eigenlijk bijna geen andere mogelijkheid dan een zelfmoord,
met daarbij ook alle gevolgen voor de nabestaanden.

lesilla

Re: Hij wil er een eind aan maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:11

Euthanasie heeft ook zware gevolgen niet onderschatten, beiden hebben gevolgen voor je zoontje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:33

Het boek wat ik noemde is er een van de NVVE. Geeft ook een overzicht van alle humane manieren om een einde aan het leven te maken.
Je kan wel euthanasie krijgen bij psychische klachten, maar dat is slechts in zeer uitzonderlijke gevallen. Het is gewoon lastig om te bepalen wanneer iemand uitbehandeld is.

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:40

Lesilla, ik heb ook liever dat hij gewoon op z'n 83ste in zijn slaap dood gaat,
maar ja, hoe reëel is dat op dit moment?
Dan denk ik dat ik een euthanasie toch beter aan mijn zoontje uit kan leggen dan een zelfmoord.

Nikka, die had ik nog niet gevonden.
Ik zal hem ook bestellen bij de NVVE, dank je voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:53

Diep, heeeeeeel diep respect voor je...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:05

Ik word er stil van.....
Sluit mij aan bij Sonja.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:11

Lasorda schreef:
Dan denk ik dat ik een euthanasie toch beter aan mijn zoontje uit kan leggen dan een zelfmoord.

Lieve, lieve Lasorda,
Ik lees al vanaf het begin mee en reageer wel eens vaker, ten eerste wil ik zeggen dat ik echt zóveel respect voor jou (en je man) heb. Want het is niet makkelijk..

Maar ik wil je ook meegeven dat het écht anders gaat worden.. Op dit moment gaat het niet goed, en het gaat al langer dan een jaar niet goed. Maar een flinke depressie kan echt lang duren! Maar er is uit te komen.. Het is te genezen! Probeer dat wel in te zien & te onthouden. Wat je man heeft dat gaat in de meeste gevallen over, dus geef niet op hè!

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:27

We geven zeker niet op hoor.
We knokken er iedere dag weer voor.
Maar als het zo dicht bij komt wil ik niet m'n kop in het zand steken.
Dat is letterlijk een gemiste kans.
Ooit kijken we hier met z'n drietjes op terug, :j dat is waar ik me aan vast houd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:51

kan alleen maar zeggen, zoveel enorm diep respect, liefde, en kracht. Dat is hoe jij op mijn overkom. Ondanks dat je van binnen schreeuwt van verdriet. Dat je zo enorm sterk kan zijn voor je man. Dat je zoveel liefde in je heb, dat je hem begrijpt in zijn keuze. En dat je ergens de kracht vandaan haalt om dit te doen, te steunen en te begeleiden.

En ik hoop zo, dat jullie hier jaren later op dit topic terug kijken en tegen elkaar kunnen zeggen. We zijn heel diep gegaan, maar we zijn er nog, met ons 3

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:14

Lasorda schreef:
Ooit kijken we hier met z'n drietjes op terug, :j dat is waar ik me aan vast houd.

Wauw,.... _/-\o_

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:16

Patty14 schreef:
Ik word er stil van.....
Sluit mij aan bij Sonja.

:j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:16

Valina schreef:
Lasorda schreef:

Wauw,.... _/-\o_

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:45

Meiske, respect voor je.

Ik herken je gevoelens heel goed, zonder er op in te willen gaan, maar ik zit in een zelfde soort situatie.......

Ik heb een heel stuk van het topic doorgelezen, soms met tranen, maar altijd met veel bewondering voor jou. Heb jij zelf nu ook gesprekken? En hoe oud is jullie kind, hoeveel heeft hij in de gaten? Als je zelf nog niet naar een psycholoog gaat, kan ik je aanraden om dat wel te doen, Bokt is zeker een fijne uitlaatklep, maar jij hebt ook steun nodig, anders red je het niet.

Dikke knuf.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:51

Wat een topvrouw dat je lectuur over zelfdoding koopt en leest.
Als er een hemel bestaat ga jij er zeker heen na je dood.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:18

Wat ben jij een enorm moedig mens ...

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:12

Nogmaals, ik vind jullie ontzettend sterk.. Hoe jullie hier mee om kunnen gaan .. Menig mens was hieraan kapot gegaan en jullie blijven dapper door gaan. Respect en ik wil je nogmaals ontzettend veel sterkte toewensen!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:11

Zo ontzettend veel respect voor jou, menigeen zou in jouw schoenen allang weg zijn gegaan. Heel veel sterkte de komenden tijd, hoe het ook aflopen mag!

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:52

Weggaan is echt nooit, nooit een optie voor me geweest.
Al snap ik heel goed dat niet iedereen daarvoor zou kiezen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:08

Ik ben sprakeloos, na een tijd dit topic weer eens geopend, waar jullie toen omhoog gingen is het denk ik nu weer compleet gekelderd, kan me er geen voorstelling van maken hoe jij je moet voelen zeker met een zoontje.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:23

Charaz schreef:
Ik ben sprakeloos, na een tijd dit topic weer eens geopend, waar jullie toen omhoog gingen is het denk ik nu weer compleet gekelderd, kan me er geen voorstelling van maken hoe jij je moet voelen zeker met een zoontje.

Ook ik ben me rot geschrokken, jullie zaten inderdaad in de lift omhoog. Weliswaar met af en toe een terugval, maar nu lijkt het wel alsof jullie weer terug bij af zijn. Van deze kant ook heel veel bewondering en respect voor jou Lasorda.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:28

Kippenvel. Meid, wat heb ik een diep, ontzettend diep respect voor je. Ik heb er geen woorden voor, ik kan je ook alleen maar sterkte toewensen vanaf deze kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:48

Lasorda schreef:

Ook ik heb heel veel respect voor je.

Maar hoe leg jij euthanisie uit aan je zoontje?
Ik kan niet zonder mijn vader, hij is nodig en hij zal uiteindelijk boos worden op hem :j

Hier uit ervaring van een 13 jarige :D
Met een vriendin wiens vader 'ethanisie' heeft gepleegd.
Verder maak het niks uit voor het verhaal (voor je zoontje) of het zelfmoord is of een 'betere' manier.

Nogmaals veel respect, dit is niet als afkraken bedoeld.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:06

@Passieappel : Ik kan je vertellen dat langdurig leven met iemand die depressief is en een doodswens heeft ook geen pretje is voor een kind. Het is allebei waardeloos voor een kind.
Zelfmoord of euthanasie maakt ook niet zo veel uit voor het kind denk ik, behalve dat bij het 2e andere mensen ook aangeven dat het geen houdbare zaak is. Wel belangrijk is dat het kind de ouder niet onverwachts vindt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:03

Y;( Virtueel bloemetje van mij.
Weet niet wat ik moet zeggen. Kon ik maar iets voor jullie doen!

Weet uit eigen ervaring, maar ook uit mijn omgeving dat het écht allemaal weer goed kan komen. Maar ken net zo goed die andere kant...
Goed in ieder geval dat jullie met z'n allen (je man, psych, jij) bezig zijn met de 'wat als'. Heb zelf wel eens op een dergelijk punt gestaan, en vond het elke keer het verschrikkelijkste dat je zm eigenlijk altijd in je eentje moet doen. Dat je er zo ontzettend alleen in/bij bent. Met je naasten om je heen gaan, is naast heel heel heel verdrietig, toch nèt anders. Beter wil ik het niet noemen, maar denk dat je het wel zult begrijpen.

Ontzettend vel liefs en kracht gewenst, en aan je man zou ik willen zeggen: Het kán! Niet alles wat je niet kunt zien, niet kunt voelen en niet kunt geloven bestaat niet. Genezing en geluk bestaan wel, en ik hoop verschrikkelijk hard dat jij ze snel zult vinden!

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 07:38

Bij een eventuele euthanasie kunnen we onze zoon er op voorbereiden,
dan hoeft het voor hem niet anders te gaan dan een 'gewoon' sterfproces van een ouder.
Vergeet niet dat er bij mijn man niet alléén een depressie speelt.
Ik kan mijn zoon dus uitleggen dat pappa heel erg ziek is en dat zal hij ook zelf terug kunnen koppelen
aan alle ziekenhuis- en doktersbezoeken de afgelopen jaren (cardioloog, internist, longarts, neuroloog,
orthopeed, revalidatie-arts, huisarts, 'praatdokter') en de pot met pillen die m'n man elke dag naar binnen werkt.
De rolstoel, krukken, het ziekenhuisbed in de woonkamer, noem maar op.
Alleen afgelopen week al stond er iedere dag een arts/behandeling/therapie op de agenda.