Vergeet daarbij niet dat het recht van meningsuiting een verticaal recht is, en niet is bedoeld om je naasten te beledigen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
christel1857 schreef:Hoe dealen jullie eigenlijk met feiten uit de bijbel die bewezen zijn dat ze niet correct zijn. Zoals de omschrijving van de zon die om de aarde heen draait, terwijl het in werkelijkheid de aarde is die om de zon draait?
Hoe kan god dit verkeerd hebben geformuleerd in de bijbel?
Zooist schreef:Kan je mij vertellen waar dat staat Christel?
Citaat:Het is een oud punt voor mij waar ik mijn hoofd wel eens over breek. Niet zozeer dat "zon om de aarde standpunt" want dat interesseert me weinig, maar veel meer wat je uit de bijbel letterlijk neemt en wat niet. De bijbel pretendeert berust te zijn op historische feiten, zoals een historische Jezus, een daadwerkelijke opstanding uit de dood, een schepping als actieve daad van God, maar ook een daadwerkelijke Hof van Eden met een fysieke Adam en Eva als eerste en enige mensen mensen, een daadwerkelijk gebeurde zondeval in ruimte en tijd, en een zondvloed die alle mensen en dieren buiten de ark deed omkomen.
Het gehele leerstuk van de bijbel is sluitend. Haal 1 pijler weg en er blijft niets van over. Haal Adam en Eva en de zondeval uit het verhaal weg en je hebt niets meer in handen wat de verlossing door Jezus betreft.
Kortom, de Bijbel is waar, inclusief de voor de wetenschap belachelijk aandoende wonderen en het ingrijpen van God. Of het is niet waar, maar dan is het hele christelijke geloof een vermakelijke onzinnige poppenkast en verwordt tot gekwezel over lief zijn voor elkaar. En daar heb ik het christelijk geloof niet voor nodig.
Ziedaar het dilemma.
Blue_Eyes schreef:Om het enigszins begrijpelijk te houden is de bijbel wel geschreven in mensentaal en niet in godentaal
Blue_Eyes schreef:Ik weet niet wie het geschreven heeft, maar ik zie het toch echt totaal anders. Je kunt aan de teksten zien, aan de literatuursoort, hoe ze bedoeld zijn. Ik wil niet zeggen dat ik van alles precies weet hoe en wat, want ik lees geen Hebreeuws, maar na veel gesprekken met deze en gene en uitleg die ik her en der bij gekregen heb, weet ik er toch wel het een en ander vanaf. Zie de voorbeelden die ik in een eerdere post ook al noemde over wetboeken, verzetsliteratuur etc.