Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:40

Ik vind ook dat iedereen een eigen mening mag hebben, maar je hoeft hem niet overal te pas en te onpas te spuien. Sommige dingen mag je best voor je houden. Wat heeft een ander eraan om te weten dat je tegen homo's bent??

Vergeet daarbij niet dat het recht van meningsuiting een verticaal recht is, en niet is bedoeld om je naasten te beledigen... ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:45

Die persoon zal wel vinden dat het relevant is. Er zijn ook mensen die boos worden omdat je homo's verdedigd omdat ze er heel erg tegen zijn. Je kunt wel denken de absolute waarheid te weten, maar dat valt vies tegen hoor. Zoveel mensen denken ergens anders over.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:14

Verootjoo. Ik heb vaak ook een andere mening dan anderen. Die slik ik soms gewoon in omdat het er de plek / tijd niet naar is om daarover te discussieren!

Als iemand vraagt wat ik ervan vind, zal ik het wel eerlijk zeggen :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:17

Hoe dealen jullie eigenlijk met feiten uit de bijbel die bewezen zijn dat ze niet correct zijn. Zoals de omschrijving van de zon die om de aarde heen draait, terwijl het in werkelijkheid de aarde is die om de zon draait?
Hoe kan god dit verkeerd hebben geformuleerd in de bijbel?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:18

Kan je mij vertellen waar dat staat Christel?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:29

geloof niet in god. áls ik geloofde zou ik sowieso niet naar de kerk gaan, 1 corrupte bende.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:44

Hoezo is de kerk corrupt?

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:51

Ik geloof wel een beetje maar ik ga niet meer naar de kerk.
kan thuis ook wel geloven.. de kerk zegt mij ook echt niks je zit wat op die harde banken te zitten liedje te zingen en te bidden terwijl er zoveel narigheid in de wereld is.
ik geloof in god verder niks ga niet bidden ofzo dat is aub maar naar de hemel mag gaan en bla bla

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:09

christel1857 schreef:
Hoe dealen jullie eigenlijk met feiten uit de bijbel die bewezen zijn dat ze niet correct zijn. Zoals de omschrijving van de zon die om de aarde heen draait, terwijl het in werkelijkheid de aarde is die om de zon draait?
Hoe kan god dit verkeerd hebben geformuleerd in de bijbel?

Ik ben ook wel benieuwd waar je dat hebt zien staan, ik heb het nog nooit gelezen en kan het zo gauw ook niet vinden. Maar goed, kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.
Antwoord op je vraag: zoals je eerder hebt kunnen lezen in mijn antwoorden, neem ik niet alles letterlijk wat er in de bijbel staat. Ik kijk naar de manier waarop iets geschreven is, waaruit je vaak al voor een heel groot deel kunt afleiden hoe iets bedoeld is. Sommige boeken zijn bedoeld als verzetsliteratuur (bv Daniel), anderen als liedboek (bv Psalmen, Klaagliederen, Hooglied), weer anderen als wetboek en de oorsprong daarvan (bv de Thora). Er zijn bemoedigende brieven (Romeinen) en vermanende brieven (1 Korinthe). Noem maar op. Alles wat in de bijbel staat heeft zijn bedoeling in de plaats en tijd waarin het geschreven is, en daaruit kunnen wij ook lering trekken. Als dat inderdaad in de bijbel staat, zou ik moeten weten waar ik het kan vinden, zodat ik de context erbij heb en kan zien wat de bedoeling van de hele tekst is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:10

Loose schreef:
geloof niet in god. áls ik geloofde zou ik sowieso niet naar de kerk gaan, 1 corrupte bende.

Thanks ;) Dat er kerkbesturen zijn die corrupt zijn, dat is een feit. Het geldt echter lang niet voor alle besturen van alle kerken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:23

Zooist schreef:
Kan je mij vertellen waar dat staat Christel?

prediker 1:5
De zon komt op, de zon gaat onder,
en altijd snelt ze naar de plaats waar ze weer op zal gaan.

Duidelijke beschrijving dat de zon in feite beweegt.

Jozua 10:13
En de zon stond stil
en de maan bleef staan,
tot Israël zijn vijanden had afgestraft.
Dit staat opgetekend in het Boek van de Oprechte. De zon bleef een volle dag boven aan de hemel staan voordat ze onderging. 14 Het is voor noch na die dag ooit voorgekomen dat de HEER op die manier gehoor gaf aan de bede van een mens, maar de HEER streed dan ook voor Israël.

Het staat er toch echt!
Er staat niet “de aarde hield op met draaien”.
De zon stond stil en de maan bleef staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:24

Die verwijzingen staan er wel meer. Maar dat is ook gewoon dagelijks taalgebruik. Vanwaar de zon opgaat, tot waar zij ondergaat. Dat is echt normaal dagelijks taalgebruik dat in de hele wereld (zij het ieder in zijn eigen taal) gebezigd wordt en dat er puur aan refereert dat wij dat zo zien. Voor ons oog maakt de zon een halve cirkel aan de hemel.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:25

Dat denk ik ook, maar de vraag is dan natuurlijk waar de grens ligt. Als mensen halsbrekende toeren uithalen om te bewijzen dat de mens pas 6000 jaar op aarde leeft, waarom geloven diezelfde mensen dan niet dat de zon om de aarde draait? En wat is de reden dat zij bij wijze van spreken het verhaal over Noach dan weer wel letterlijk nemen?

EDIT: Wanneer god het boek geschreven zou hebben, waarom heeft hij het er dan niet meteen goed neer gezet. Want het is en blijft theoretisch fout natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 27-05-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:26

Ik kan daar geen antwoord op geven, want ik kan niet in de hoofden of overtuigingen van andere mensen kijken. Ik zal eens navragen in mijn kennissenkring wie er zo over denkt en of die daar iets meer uitleg over kan geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:27

Wij zeggen toch ook: De zon gaat onder/De zon komt op , en niet de aarde draait zo, zodat wij de zon niet zien??

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:27

*wijst naar de zon en zegt: "Kijk, De aarde gaat naar boven" LOL

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:29

Brainless schreef:
Wij zeggen toch ook: De zon gaat onder/De zon komt op , en niet de aarde draait zo, zodat wij de zon niet zien??

Ik ga er toch echt van uit dat god het boek vanuit een ander perspectief op de aarde bekijkt dan wij mensjes.... ???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:30

Om het enigszins begrijpelijk te houden is de bijbel wel geschreven in mensentaal en niet in godentaal ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:31

Citaat:
Het is een oud punt voor mij waar ik mijn hoofd wel eens over breek. Niet zozeer dat "zon om de aarde standpunt" want dat interesseert me weinig, maar veel meer wat je uit de bijbel letterlijk neemt en wat niet. De bijbel pretendeert berust te zijn op historische feiten, zoals een historische Jezus, een daadwerkelijke opstanding uit de dood, een schepping als actieve daad van God, maar ook een daadwerkelijke Hof van Eden met een fysieke Adam en Eva als eerste en enige mensen mensen, een daadwerkelijk gebeurde zondeval in ruimte en tijd, en een zondvloed die alle mensen en dieren buiten de ark deed omkomen.

Het gehele leerstuk van de bijbel is sluitend. Haal 1 pijler weg en er blijft niets van over. Haal Adam en Eva en de zondeval uit het verhaal weg en je hebt niets meer in handen wat de verlossing door Jezus betreft.

Kortom, de Bijbel is waar, inclusief de voor de wetenschap belachelijk aandoende wonderen en het ingrijpen van God. Of het is niet waar, maar dan is het hele christelijke geloof een vermakelijke onzinnige poppenkast en verwordt tot gekwezel over lief zijn voor elkaar. En daar heb ik het christelijk geloof niet voor nodig.

Ziedaar het dilemma.

EDIT: NIET MIJN WOORDEN, maar interessante kost om over na te denken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:43

Blue_Eyes schreef:
Om het enigszins begrijpelijk te houden is de bijbel wel geschreven in mensentaal en niet in godentaal ;)

Hoe anders is god van ons? Hij schiep ons toch in zijn evenbeeld, wij zijn toch allen zijn zonen en dochters?

Ten eerste wat ik daar als grapje aan wil opmerken is: Het is alleen al erg vreemd dat god zijn evenbeeld zo lelijk is. Serieus, neem een douche 's morgens en kijk naar jezelf in de spiegel. Als dit dezelfde god is die sneeuw, bergtoppen en groene valleien heeft gemaakt, waarom heeft ie ons dan in godsnaam zo lelijk gemaakt? :+ Ik weet niet, het gaat er bij mij op de een of andere manier niet in :P Het beste argument zou kunnen zijn dat ie een off-day had oid :P

Ten tweede, waarom hebben we een appendix? Waarom heeft ie dat in ons lichaam gestopt wanneer het niets anders doet dan je sporadisch de dood in jagen? En waarom hebben we een overblijfsel van een staartspier, die we niet gebruiken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:44

Ik weet niet wie het geschreven heeft, maar ik zie het toch echt totaal anders. Je kunt aan de teksten zien, aan de literatuursoort, hoe ze bedoeld zijn. Ik wil niet zeggen dat ik van alles precies weet hoe en wat, want ik lees geen Hebreeuws, maar na veel gesprekken met deze en gene en uitleg die ik her en der bij gekregen heb, weet ik er toch wel het een en ander vanaf. Zie de voorbeelden die ik in een eerdere post ook al noemde over wetboeken, verzetsliteratuur etc.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:46

Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet wie het geschreven heeft, maar ik zie het toch echt totaal anders. Je kunt aan de teksten zien, aan de literatuursoort, hoe ze bedoeld zijn. Ik wil niet zeggen dat ik van alles precies weet hoe en wat, want ik lees geen Hebreeuws, maar na veel gesprekken met deze en gene en uitleg die ik her en der bij gekregen heb, weet ik er toch wel het een en ander vanaf. Zie de voorbeelden die ik in een eerdere post ook al noemde over wetboeken, verzetsliteratuur etc.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik snap echt wel wat je zegt. Maar ik dacht ik zal eens weer wat leven in de brouwerij blazen en de discussie heropenen met wat dingetjes die door mijn hoofd waaien zo nu en dan :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:50

Wij zijn denk ik niet zozeer lichamelijk Gods evenbeeld alswel geestelijk. Iemand met wie hij op voet van gelijkwaardigheid had kunnen praten, als we niet letterlijk gelijkwaardig hadden willen zijn en die -al dan niet spreekwoordelijke- appel niet van die boom hadden getrokken. God is geen mens met handen en voeten. Hij werd mens in Jezus, maar dat was ook niet standaard.
Er wordt wel beeldspraak in de bijbel gebruikt over Gods hand e.d., maar dat is volgens mij meer om ons brein een opening te geven om ons voor te kunnen stellen wat God bedoelt.

Ik vind het jammer voor je dat jij jezelf lelijk vindt. Ik weet niet hoe je eruit ziet dus ik kan het beamen nog ontkennen ;) maar ik weet wel dat er mensen zijn waar ik met plezier een hele poos naar kan kijken! En als je ziet hoe alles samenwerkt, hoe ingenieus het ondanks die blindedarm (althans dat aanhangsel) en die staart in elkaar zit... niks lelijks aan. Fascinerend eerder.

Prima dat jij dingen door je hoofd en door de discussie laat waaien :D Het komt iig de levendigheid ten goede. :)
Ik ga even een bakkie thee drinken en dan plat, ik heb vandaag wel een off day - koppijn %)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:53

Ik ga zometeen een dvd kijken van mn stiefvader, over een man die door levensgevaarlijke vissen (oid) gebeten is en door God gered is (zoals hij het zelf zegt)
Ben benieuwd :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:03

Ik heb ook geen problemen met een uurtje naar Brad Pitt staren. En nee ik vind mezelf niet lelijk in vergelijk met andere mensen. Ik vind mezelf wel bijzonder lelijk wanneer je me vergelijk met wonderlijke dingen zoals bergtoppen, zeezicht, zonsondergang, paarden, panda's, katten, dolfijnen etc. Mensen zijn maar heel kaal en lelijk in vergelijking met bijna al het andere op de wereld :P En als dat dezelfde persoon is geweest.... waarom had ie ons dan niet ff net zo mooi kunnen maken als een steenarend of een vlinder, en boven alles: Waarom had ie ons niet de geur kunnen geven van een frisse regenbui ipv die nasty zweetlucht waar we nu mee moeten dealen. Serieus... soms verbaas ik mezelf over de stank die ik als mens kan produceren!