Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:56

Ik hoor hier nog wel helicopters, maar volgens mij is het allemaal goed onder controle en zijn ze aan het nablussen.
Zal als het gebied 'vrijgegeven' word wel foto's maken, en hier plaatsen!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:02

eempiej schreef:
Phoe, mijn raam stond open... Zelfs hier hangt een brandlucht... niet heel sterk maar je ruikt hem wel...

23.54 uur: Containerbrand in Spanbroek, Roozendaalstraat (www.monitor.livep2000.nl)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:20

Hier komen de helikopters ook weer over, maar dat kan ook zijn omdat ze vanuit de lucht camerabeelden maken.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:50

Hopelijk is het nablussen snel klaar, en kan de natuur weer gaan herstellen!!
Em laat het vooral niet weer aanwakkeren. Sterkte allemaal

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:01

Er blijft niet veel meer over van ons mooie duingebied ;(

Afbeelding

en al die arme beestjes die niet weg konden komen; spitsmuizen, salamandertjes, konijnen etc.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:12

e_horse schreef:
eempiej schreef:
Phoe, mijn raam stond open... Zelfs hier hangt een brandlucht... niet heel sterk maar je ruikt hem wel...

23.54 uur: Containerbrand in Spanbroek, Roozendaalstraat (http://www.monitor.livep2000.nl)

Haha dat verklaard een hoop want dat is om de hoek :') Olé ook een pyromaan in het dorp.... dit zijn de bouwketen van de bouwvakkers....

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:23

volgens mij is degene die dat zou hebben aangestoken, beide branden, echt aan het kicken op al het nieuws enz.. echt erg dat iemand zoiets kan doen... hoop eerlijk gezecht dat het een andere oorzaak heeft, afwachtten maar denk ik!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:41

Ik weet het niet, maar zie hier nog beste rookwolken boven de duinen uitkomen, zou het weer oplaaien?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:50

vast niet, maar ze zullen nog wel even moeten blijven blussen, toen in schoorl zijn ze ook nog een week bezig geweest met nablussen. Sein was brandmeester, houdt niet in dat het al uit is.

Ze hebben op rtv-nh ook een patroon ontdekt, nu al :+...

Even spammen, nu zijn er weer wat meer mensen:
[LZP] Vrijwilligers patrouille in Schoorlse duinen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:54

ruth91 schreef:
volgens mij is degene die dat zou hebben aangestoken, beide branden, echt aan het kicken op al het nieuws enz.. echt erg dat iemand zoiets kan doen...

Vorige keren kon hij zich amper twee weken beheersen en stak hij (of zij) weer een brand aan. Daar hou ik dan ook maar weer rekening mee. -O-

Vrienden van mij werken bij ecn en als die naar huis rijden hebben ze vol zicht op het gebied (lege polder ervoor waardoor je heel ver kunt kijken). Via hen hoor ik meestal het eerste dat er weer wat loos is, of via Caira die sirenes hoort.

Als alles straks zwart is in schoorl, wat pakt ie dan? Egmond? Petten? Daarna de Veluwe?

Ik heb zoiets van 'piromaantje je hebt je lol nu gehad, zoek nu maar weer een andere hobby' maar ja kenmerkend is dat het verslavend werkt. Toen met die pyromaan in Het zand (of zoiets) ging dat ook zo, en toen werd ie onvoorzichtig en werd gepakt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:59

t'Zand idd, dat ging ook steeds verder
Ik hoop dat de dader snel gepakt word, al het mooie natuur gaat er aan.... :(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:03

Daar hopen we allemaal op, maar de kans dat je zo iemand pakt is natuurlijk zo klein! Daarom hoop ik dat er ook meerdere bokkers zijn die mee willen helpen met patrouille lopen, dan kunnen tenminste nog iets doen!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:16

ik kan op ze minst helpen met paarden aan de hand veranderen van plek ... heb auto en kan wel paar honden opvangen...

kan helaas geen paarden vervoeren via de trailer... maar alle helpende handen zijn gewoon beter toch??

gelukkig is de brand onder controle...maar ik hoop eigenlijk dat diegene die het doet stopt.
want het blijft toch wel eng dichtbij iedere keer.

(valt me nog mee dat hij/zij nog niet begonnen is met fikkie steken in de bossen,duinen in egmond)

snap alleen niet de waarom van de branden

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:17

Evacuatie is nu niet meer nodig lijkt me, tenzij er weer een nieuwe fik komt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:22

op dit moment weetje het niet.. lijkt btw wel op die kaart alsof diegene verplaatst richting egmond.

t gaat echt van deel naar deel.

ook vanuit egmond blijven er zand auto's rijden richting bergen.
ook kwam ik vanmorge op de weg naar bergen de ME tegen.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:25

hyppolyte schreef:
Daar hopen we allemaal op, maar de kans dat je zo iemand pakt is natuurlijk zo klein! Daarom hoop ik dat er ook meerdere bokkers zijn die mee willen helpen met patrouille lopen, dan kunnen tenminste nog iets doen!

denk dat dat weinig zin heeft, het gebied is zo groot, dat je al verspreid moet lopen, en dan is het ook niet echt gezellig, en na een week heeft niemand er meer zin in..

vind eerder dat ze een bord bij alle "ingangen" moeten ophangen met een waarschuwing en een telefoon nummer dat als mensen (wandelaars, toeristen enz.) iets verdachts zien, dat ze metteen de boswachter kunnen bellen (die loopt/fietst toch in het gebied ) en die kan dan metteen erop af en de "verdachte" persoon in de gaten houden.

maar zelfs dan is al moeilijk, want als hij of zei met een hond loopt, valt het al bijna niet op..

want het is nog niet bevestigd, maar ikzelf ben er van overtuigd dat het aangestoken is.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:30

En vooral alles goed in de gaten houden als er een harde wind staat ;)
Alle keren dat het is aangestoken, stond er een harde wind waardoor de brand zich snel verspreidde.
Ik hoorde het namelijk op de TV gister en toen zei ik meteen 'oh, dat is waar ook...het waait hard vandaag' :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:51

owens-mama schreef:
Hopelijk is het nablussen snel klaar, en kan de natuur weer gaan herstellen!!

Er werd vanmorgen op tv gezegd dat dat zeker 10 tot 15 jaar duurt |(

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:00

ik zie de rookwolk zich nu toch verplaatsen, tis vanuit ons uitzicht vanuit de egmondermeer een flink stuk naar rechts verplaatst in de loop van deze ochtend.

Nouja, we wachten het af... Waardeloos dit

En het is onwijs moeilijk om iemand te betrappen in zo'n enorm gebied, toevallig kwam ik er gister achter dat ze na de vorige branden echt heel uitgebreid hebben gezocht naar potentiele daders, mensen ook echt nagetrokken hebben wie waar op welk moment was.
Dat wist ik niet, maar werd door zo iemand gister gebeld.

Maar it wasn't me. :o Ik had een alibi, haha en degene om wie het ging ook.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:33

Wat een gedoe weer. Gelukkig is het voor de bewoners in Bergen aan Zee voorlopig goed afgelopen.

Gisteren rond een uur of half 6 zag ik een grote rookpluim vanuit de richting Bergen en toen dacht ik al "het zal toch niet weer zo zijn" en helaas was het wel het geval. Het geeft wel een angstig gevoel als je daar in de buurt woont. Waar zal het de volgende keer toeslaan.

Ik hoop dat het niet meer zover zal komen natuurlijk, maar ik ben er wel bang voor.

In ieder geval zie ik helemaal geen rook meer. Ik werk op het randje van Alkmaar, met uitzicht op de duinen. Dus ik weet niet wat voor rookwolk jij ziet Tries_en_Faf. Misschien dat wij het hier net niet kunnen zien natuurlijk.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:57

er is 1 stuk toch ook nog helemaal niet zeker of ze dat in de hand kunnen houden omdat daar geen brand stop is gegraven dat zeide ze op tvnh vanmorge?? mijn buurvrouw is daar aan t blussen vanaf gisteravond 2 uur

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:31

Pfooeee zeg.. Al die brandweerlieden zullen wel bek en bek af zijn maar heb zeer veel respect voor ze ;)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:57

Fijn dat de brand onder controle is..

Jammer dat in veel van deze gevallen nooit de dader gepakt zal worden. Maar misschien idd met het patrouilleren, op heter daad.. Dat zou wat zijn!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:09

Idd patrouilleren zou een uitkomst kunnen bieden en dat de dader dan vervolgens op heter daad betrapt zal worden! Alleen dan zou je met bokt bijv wel een grote team op kunnen gaan zetten en dan in groepjes verdelen van die en die groep patrouilleerd overdag en die en die groep patrouilleerd s´avonds
en dat de politie zelf de nacht bijv doet, of er moeten ook bokkers zijn die graag s´nachts willen patrouilleren :o .

Maar ook ik vind het afschruwelijk van mij part mogen ze die dader als ze hem/haar hebben gepakt ook eventjes in de hens laten zetten kijken of ie het dan ook zo fijn en lekker vind ... Maar goed die dader zal wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelste veeeeeeeeeeeeeeeeel tv hebben gekeken naar branden etc ...

Een ding is zeker die dader is GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN natuur mens :D

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:11

Weet iemand wat er nu aan de hand is?
Hoor echt weer heel veel sirene... :O