wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:00

danneke80 schreef:
Daarnaast bekruipt mij in deze een gevoel van hypocrisie. Aan de ene kant wel iets willen doen voor de volksgezondheid/werknemers, maar eigenlijk de centjes niet willen missen die al dat gepaf oplevert.

Ik snap op zich wel waar dit idee vandaan komt, ja. En ik snap ook hoe jij het redeneert, is op zich logisch. Toch denk ik dat voor veel rokers een totaalverbod echt te ver zou gaan, en ik vind het als niet-roker eigenlijk ook wel erg betuttelend om mensen in hun eigen huis zoiets te verbieden. Dan zou je drank en caffeïne ook kunnen gaan verbieden - en hoewel dat wel makkelijk zou zijn voor mensen die er zelf niet af kunnen blijven, vind ik het ook wel erg ver gaan. Vervelend ook voor mensen die er bewust voor kiezen te roken/drinken/blowen/whatever.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:02

Degene die roepen om de centjes zijn toch wel de rokers hoor Lachen naar mijn idee onder vals propaganda want uiteindelijk komt het op de verslaving neer.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:04

katiavl schreef:
Degene die roepen om de centjes zijn toch wel de rokers hoor Lachen naar mijn idee onder vals propaganda want uiteindelijk komt het op de verslaving neer.

deze begrijp ik even niet. Waarom roepen rokers om centjes dan?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:17

Jolandaa_ schreef:
waarom verdubbelen ze de sigaretten niet?
ik heb er geen last van als niet-rokerzijnde.
nu mogen ze eens met ons rekening gaan houden.
ipv dat wij altijd met de roker rekening houden.

want ik als niet-roker moet de volgende dag mijn kleren wassen omdat ze stinken. want ik als niet-roker moet mijn haren wassen door de rook.
want ik als niet-roker moet mij insmeren met zalf omdat een of andere roker zijn sigaretten niet bij kan houden en waardoor ik als niet-roker die op mijn arm gebrand krijg.
want ik als niet-roker moet de volgende dag ontzettend hoesten van de rook die nog in mijn longen brand.
want ik als niet-roker wil ook een keer uitgaan zonder in de stank te zitten van een ander.

dus wil ik als niet-roker een heerlijk avondje uitgaan.
zonder rokers.

Wat verdubbelen van de sigaretten? De prijs? Verward Vraagje, als je toch nergens meer binnen mag roken, wat voor last heb jij dan nog van rokers?
Ik houd overigens als roker vrij goed rekening met niet-rokers. Maar er zijn wel grenzen. Zo werd ik laatst vuil aangekeken op straat omdat de wind de rook in de richting van een vrouw uitblies die al de hele tijd hardnekkig aan díe kant van mij stond. Ze vertikte het ook om één stap opzij te doen (dan had ze uit de rook gestaan), ja hallo.
*Haalt schouders op*
Mag je ergens binnen niet roken, rook ik er niet. Weet ik niet of iedereen het oké vind dat ik een sigaret op steek, vraag ik het even. Sta ik op het station, rook ik bij de rookpalen. Ik ben best een sociale roker. Dus ik vind éigenlijk niet dat ik het verdien dat ze de prijzen zouden verdubbelen, éigenlijk. Clown

Overigens heb ik ook echt weleens een sigaret tegen me aangehad van iemand die niet uit z'n doppen keek. Nooit zalf voor nodig gehad hoor. Tong uitsteken
Ik heb zelf ook astma. Een tijd geleden (toen ik een tijdje niet rookte) had ik er heel erg last van als ik bijvoorbeeld uitging. Ben er nu redelijk overheen gegroeid en heb er geen last meer van met uitgaan (rookte zelf altijd even hard mee, sorry), maar weet dus opzich wel hoe het voelt. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:26

Nimue schreef:
maar aan de andere kant een totaalverbod beter zou vinden.

Een totaal rookverbod lijkt me niet echt een strak plan. Dan krijg je toestanden zoals in deAmerikaanse drooglegging

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:29

Idd, de sigaret de illegaliteit in? Krijg je straks een gedoogbeleid net als voor coffeeshops. Nee hoor, stel maar gewoon regels op. Hier mag het wel, daar mag het niet. Weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:31

Ik rook dan wel zelf niet en voor mij zou er dus weinig veranderen.
Maar ik vind het heel goed dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden(is voor niet rokers heeel vies om daar tussen te eten).
Maar dat er ook in de kroegen/discotheeks niet meer gerookt mag worden vind ik dan weer onzin.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:34

Ik vind dat bullschit ik vind dat echt dom je moet dan kei lang op je eten w8en en je mag gen sigaret roken

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:34

Het enige wat ik jammer vind is dat die echte kleine bruine kroegjes nu niet meer rendabel zullen zijn en waarschijnlijk over de kop gaan. Voor zulke mensen is de kroeg niet alleen werk, maar hun hele leven.

In restaurants enzo vind ik het niet zo gek, wel jammer voor mezelf maargoed. Ik denk alleen dat ik het irritant zou vinden als ik zou werken in een discotheek en je kan niet even naar buiten om een peukie te doen.
Meestal is het daar gewoon te druk voor.

Ik weet niet hoe het zit met coffeshops (buiten blowen??) maar als ik elke dag door die wietwalm zou moeten lopen of erin zou moeten zitten omdat ze onder mijn raam staan te blowen, zou ik niet echt happy zijn, ik word al stoned van de lucht alleen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:35

Monikske schreef:
Ik vind dat bullschit ik vind dat echt dom je moet dan kei lang op je eten w8en en je mag gen sigaret roken

Wat een enorm intelligente reactie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:40

Bovenstaande reactie vind ik nou typisch een reactie waarom de niet-rokers zich zo ergeren aan 'ons'.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:42

Karin schreef:
Monikske schreef:

Wat een enorm intelligente reactie.

haha inderdaad ROFL

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:45

Moderatoropmerking:
Iedereen mag een mening hebben, graag zelfs. Maar wel met respect en op een normale manier reageren. Bedankt voor de medewerking.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:20

http://www.ad.nl/binnenland/2413947/Rec ... ca_op.html :
Citaat:
Rechter schort oordeel roken in kleine horeca op
DEN HAAG - De voorzieningenrechter in Den Haag ziet geen reden tussentijds te oordelen over het sinds dinsdag geldende rookverbod in kleine horecaondernemingen. Volgens de rechtbank volstaat het dat de landsadvocaat dinsdag al toezegde dat er tot 9 juli geen boetes worden uitgedeeld.
Dat meldt Ton Wurtz namens de stichting Red de kleine horecaondernemer.
Driehonderd uitbaters die zijn verenigd in die stichting willen een uitzondering op het wettelijk vastgelegde rookverbod voor kleine horecaondernemingen die vaak geen personeel hebben en ook geen ruimte en geld voor een aparte rookruimte. Grote vrees van de eigenaren is nu dat de rokende klanten elders hun heil zoeken in zaken waar wel een aparte rokersruimte is.
De rechtbank bepaalt 9 juli of het rookverbod ook voor deze groep horecaondernemers moet gelden.

Tot 9 juli mag er iig ook in de kleine café's niet gerookt worden maar tot die tijd worden alleen schriftelijke waarschuwingen gegeven en nog geen boetes opgelegd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:54

Mooi, dan blijf ik voorlopig nog maar even weg uit de cafe's

(of, eignelijk is dat niet mooi. Vraag me af waarom er nu weer uitstel gegeven moet worden).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:55

Dat snap ik ook niet, omdat degene die het roepen in problemen zitten door andere redenen. En die nu proberen redden door het rookverbod. En zij zijn tegenover de grote cafe's beter in staat om dat in handen te houden.
Gewoon direct beboeten, wat heb je nu aan een schriftelijke waarschuwing

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:00

Als het onzin is, en ze toch al problemen hebben, zal dat echt niet veranderen als er wel gerookt mag worden, en zullen ze alsnog het schip in gaan. Afwachten dus Haha!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:28

Ik moet zeggen dat ik het oprecht banketstaaf vind voor rokers.
Maar ik ben toch wel blij dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden.
Voor de rokers die al zoveel mogenlijk rekening houden met niet-rokers OK dan!

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:44

Jenna schreef:
Ik moet zeggen dat ik het oprecht banketstaaf vind voor rokers.
Maar ik ben toch wel blij dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden.
Voor de rokers die al zoveel mogenlijk rekening houden met niet-rokers OK dan!

Ik vind het ook hoor Haha!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:11

er onstaan nu zoveel andere randproblemen,ben ook benieuwd naar de overlast op straat wat dit zeker gaat veroorzaken,als er buiten de kroegen, ineens hele clubjes mensen staan te paffen!
mensen die met hun glaasje alcohol op de stoep gaan staan roken(niet elk cafe heeft een terras!?)
en met een glas alcohol op straat mag ook niet,dus krijg je daar weer gemier over!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:48

Nicolletje schreef:
Het enige wat ik jammer vind is dat die echte kleine bruine kroegjes nu niet meer rendabel zullen zijn en waarschijnlijk over de kop gaan. Voor zulke mensen is de kroeg niet alleen werk, maar hun hele leven.

In restaurants enzo vind ik het niet zo gek, wel jammer voor mezelf maargoed. Ik denk alleen dat ik het irritant zou vinden als ik zou werken in een discotheek en je kan niet even naar buiten om een peukie te doen.

Ik weet niet hoe het zit met coffeshops (buiten blowen??) maar als ik elke dag door die wietwalm zou moeten lopen of erin zou moeten zitten omdat ze onder mijn raam staan te blowen, zou ik niet echt happy zijn, ik word al stoned van de lucht alleen.

Dan liepen die kroegen toch al niet goed

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:02

Wel opvallend dat met name de rokers denken dat er veel onrust komt, kleine kroegjes failliet gaan..
Beetje positief denken Knipoog Denk zelf dat het wel mee gaat vallen (ben idd een niet roker).
Denk dat mensen er wel gauw aan zullen (moeten) wennen, immers het is overal gelijk..

en die kleine kroegjes..de winst hangt toch niet af van sigaretten?
Of je nou in de grote kroeg niet mag roken of in de kleine kroeg niet mag roken..dan maakt de keuze toch niets uit??

enne dat rokers thuis blijven..dat gaat ook wel vervelen na x aantal maanden lijkt me.
ga er wel vanuit dat deze maatregel 'permanent' is nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:08

Nou aankomende zondag moet ik er aan geloven Haha!
Ben van 12 tot 24 in de HMH en daar zal het rookverbod ook gewoon gelden neem ik aan....
Ben heel benieuwd hoe het zal zijn Ja

Verder vind ik het wel grappig om te zien, hier op de hoek zit zo'n klein bruin kroegje en iedereen zit nu buiten Haha!
Het is dat de biljart tafel niet naar buiten kan, anders hadden ze dat ook gedaan volgens mij.
Maar nu hebben we dus 'hang-opa's' Knipoog ze zitten, inclusief kroegbaas allemaal buiten te kaarten en te roken Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:44

Nicolletje schreef:
Ik denk alleen dat ik het irritant zou vinden als ik zou werken in een discotheek en je kan niet even naar buiten om een peukie te doen.

Ik werk niet in de horeca, maar mag ook niet zomaar gaan roken, daar heb ik 1 pauze voor, de eetpauze. Die hebben horecamensen ook neem ik aan.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:50

IKbenEllen schreef:
Nicolletje schreef:
Ik denk alleen dat ik het irritant zou vinden als ik zou werken in een discotheek en je kan niet even naar buiten om een peukie te doen.

Ik werk niet in de horeca, maar mag ook niet zomaar gaan roken, daar heb ik 1 pauze voor, de eetpauze. Die hebben horecamensen ook neem ik aan.

Mensen die bij ons in de bediening werken mochten ook niet zomaar gaan roken Haha! Na 10 uur mocht je wel een sigaretje roken binnen, maar je werk mocht er niet onder lijden! Nu mogen ze geloof ik na 10 uur om de beurt buiten gaan staan met hun peuk Clown Lekker gezellig..