Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:11

Urbanus schreef:
Wij hebben Squla want ik wil dat mijn kinderen excelleren op school en mij onderhouden later maar daar zit dus ook Engels tussen en dat pakken mijn 2 kleuters bizar goed op.

Ik vind het trouwens hartstikke prima want ze zijn er nu ontvankelijk voor.

_O-

Sheran

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:13

Als het goed is wordt het op de middelbare toch wel weer recht getrokken. Kinderen komen binnen met enorme niveauverschillen, maar dat zegt uiteraard niks over wat ze aankunnen. Heb ook kinderen in de klas die thuis Engels spreken, maar die zijn ook vaak echt niet beter in Engels (alleen in het spreken).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:20

Mijn dochter kreeg al als kleutertje Engels op school en ik denk dat het zeker heeft geholpen. Inderdaad in groep 5-6 al best moeilijke woorden en zinnen. Ook veel YouTube gekeken in de basisschooltijd. Toen ze op de Middelbare kwam sprak ze al netjes Engels. Mijn Engels was toen ik op de Middelbare kwam nog maar heel basic. Ik denk dat het wel goed is dat ze al zo jong een andere taal aangeboden krijgen. Ze pakken het heel snel op.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:41

Suzanne F. schreef:
Mijn dochter kreeg al als kleutertje Engels op school en ik denk dat het zeker heeft geholpen. Inderdaad in groep 5-6 al best moeilijke woorden en zinnen. Ook veel YouTube gekeken in de basisschooltijd. Toen ze op de Middelbare kwam sprak ze al netjes Engels. Mijn Engels was toen ik op de Middelbare kwam nog maar heel basic. Ik denk dat het wel goed is dat ze al zo jong een andere taal aangeboden krijgen. Ze pakken het heel snel op.

Dat ben ik met je eens hoor. Maar waarom beginnen met zulke extreem moeilijke woorden?
De meeste kinderen kunnen in haar klas de Nederlandse vertaling nog niet eens foutloos schrijven. En dan bijv, Jongen, dat wordt vertaald als Fellow. Waarom niet Boy?
Ik had eerder verwacht dat ze zouden beginnen met eenvoudige zinnetjes.
Maar mijn vraag was meer: herkennen bokkers met kinderen in die leeftijd dit? Blijkbaar wel en ook weer niet

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:46

Ik kreeg kreeg ook pas Engels in groep 7 (2004). Ik weet dat ze nu in de kleuterklas al laagdrempelig met Engels beginnen en vind dat niet verkeerd. Maar ik weet niet op welk niveau ze dan in groep 5 zitten...

Maar jongen als fellow vertalen? >;) dat is gewoon verkeerd lijkt me?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:59

_Karlijn schreef:
Ik kreeg kreeg ook pas Engels in groep 7 (2004). Ik weet dat ze nu in de kleuterklas al laagdrempelig met Engels beginnen en vind dat niet verkeerd. Maar ik weet niet op welk niveau ze dan in groep 5 zitten...

Maar jongen als fellow vertalen? >;) dat is gewoon verkeerd lijkt me?

Niet verkeerd, maar er zit wel wat betekenisverschil tussen fellow, boy, lad, bloke, guy, etc., waarbij elk van die woorden ook weer meer betekenissen heeft dan alleen 'jongen'. Bovendien zitten er behoorlijke verschillen tussen de diverse regionale vormen van Engels in het gebruik van dit soort woorden. Voert allemaal erg ver om dat in groep 5 al mee te geven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:23

Theoretisch gezien is 'fellow' vertalen naar jongen niet fout.
Persoonlijk zou ik hem eerder vertalen naar vriend.
In de context van 'He's a jolly good fellow, he's a jolly good fellow' :)ddd
Maar ook als ik naar Downton Abbey kijk 'My dear fellow'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:27

Hm fellow is meer vent eigenlijk. Boy is jongen. Vriend is friend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:53

truus1957 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat ben ik met je eens hoor. Maar waarom beginnen met zulke extreem moeilijke woorden?
De meeste kinderen kunnen in haar klas de Nederlandse vertaling nog niet eens foutloos schrijven. En dan bijv, Jongen, dat wordt vertaald als Fellow. Waarom niet Boy?
Ik had eerder verwacht dat ze zouden beginnen met eenvoudige zinnetjes.
Maar mijn vraag was meer: herkennen bokkers met kinderen in die leeftijd dit? Blijkbaar wel en ook weer niet
Omdat het bij de “21st century skills” waar de Nederlandse overheid zo op kickt niet boeit als kinderen in hun moedertaal praktisch analfabeet zijn. :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:24

Voor ze naar school gaan kenden de Kids van vrienden al Engels.. van Engelse tekenfilms en squla en YouTube ect

De wielen van de bus gaan rond en rond in het Engels en wel meer dingen

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:23

Afbeelding
Wat voor vlinder deze rups wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:40

Kleine wintervlinder?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:26

Stel dat het Songfestival wordt gewonnen door Oekraïne (ik verwacht het wel een beetje, aangezien er al vaker 'politiek gestemd' is en Rusland al volledig is geweerd van deze editie)... hoe zouden ze dat daar dan moeten organiseren? Zouden ze het weer uitstellen? Of het misschien in een buurland organiseren? Ik kan me zo voorstellen dat Oekraïne over een jaar nog niet klaar is om zoiets op poten te zetten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:32

Voor de mama’s hier in dit topic: uit onderzoek is gebleken dat vroeg tweetalig basis onderwijs geen voordeel heeft voor kinderen. Dingen als omgeving en gezin etc spelen een grotere rol in het leren van Engels dan de basisschool. :))

Mensen met interesse kan ik wel een onderzoek sturen (heb er zelf denk ik 10 gelezen hierover ofzo).

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:46

marley93 schreef:
Stel dat het Songfestival wordt gewonnen door Oekraïne (ik verwacht het wel een beetje, aangezien er al vaker 'politiek gestemd' is en Rusland al volledig is geweerd van deze editie)... hoe zouden ze dat daar dan moeten organiseren? Zouden ze het weer uitstellen? Of het misschien in een buurland organiseren? Ik kan me zo voorstellen dat Oekraïne over een jaar nog niet klaar is om zoiets op poten te zetten.

Het wordt dan in een ander land georganiseerd, ik heb de namen van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland al horen vallen. Hetzelfde als wanneer Australië zou winnen, dan gaat de organisatie ook naar een ander land.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:59

MarlindeRooz schreef:
Voor de mama’s hier in dit topic: uit onderzoek is gebleken dat vroeg tweetalig basis onderwijs geen voordeel heeft voor kinderen. Dingen als omgeving en gezin etc spelen een grotere rol in het leren van Engels dan de basisschool. :))

Mensen met interesse kan ik wel een onderzoek sturen (heb er zelf denk ik 10 gelezen hierover ofzo).

Zou je mij dat willen sturen? Niet alle 10 hoor, maar een beetje toegankelijk onderzoek en liefst in het Nederlands? :D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:03

Vroeg me af: ik heb voor mijn hondje een tracker van Tractive. Heel fijn ding dat het het gros van de tijd prima doet. Valt me wel op dat hij soms geen gps verbinding kan maken op plekken wat het gisteren en vorige week vlekkeloos ging. Kan dat te maken hebben met de positie van Nederland tov de satelliet(en) op dat moment? Resetten helpt niet en als we naar huis rijden ( 7 km verderop ) pakt hij het signaal wel weer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:28

Twee vrienden van mij aan aan het overwegen lid te worden van Mensa (die club) en ik ging voor de lol de thuisIQ-test doen op de site. Ik loop er altijd tegenaan dat ik, vooral bij oefeningen met figuurtjes, altijd meerdere opties zie om ze af te maken als ik goed genoeg kijk. Dit probleem heb ik ook altijd met meerkeuzevragen :'). Nu weet ik dat je die testen kunt oefenen natuurlijk, maar er is vast ook goed over nagedacht. Wat bepaalt dat de ene oplossing 'beter' is dan de andere?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:10

Het is gewoon goed of fout toch?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:32

Sheran schreef:
Twee vrienden van mij aan aan het overwegen lid te worden van Mensa (die club) en ik ging voor de lol de thuisIQ-test doen op de site. Ik loop er altijd tegenaan dat ik, vooral bij oefeningen met figuurtjes, altijd meerdere opties zie om ze af te maken als ik goed genoeg kijk. Dit probleem heb ik ook altijd met meerkeuzevragen :'). Nu weet ik dat je die testen kunt oefenen natuurlijk, maar er is vast ook goed over nagedacht. Wat bepaalt dat de ene oplossing 'beter' is dan de andere?

Bedoel je bijvoorbeeld van die 3D figuurtjes? Of een patroon dat je moet afmaken (bijvoorbeeld een zwart balletje in een vierkantje dat eerst linksonder zit, dan linksboven, dan rechtsboven en de volgende moet je zelf achter komen?
Er kunnen bij zo'n patroon wel meerdere oplossingen als je maar ver genoeg doordenkt, maar dan moet je denk ik gewoon voor de minst ingewikkelde gaan. Want je moet niet te ver doordenken, dat is ook belangrijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:35

Er is echt maar 1 oplossing volgens mij bij dat abstract redeneren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:46

Random voorbeeld.

Afbeelding

Je kunt kijken naar bijvoorbeeld:
- het aantal hoeken
- het aantal zijden
Stel, je kijkt naar hoeken. Hij gaat van 3 naar 4 hoeken. Je kunt denken in procenten (toename van zoveel procent) maar dan zit het juiste antwoord er niet bij (hoewel het wel zou kunnen, daar raak ik dus ook in de war) dus laten we zeggen +1 hoek. Dan heb je a:d .
Maar je kunt ook naar het aantal lijnen kijken, waarbij een hoek een lijnscheiding is. In dat geval zit je op b:c.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:48

Nee, want c heeft twee hoeken waar a er nul heeft, dus dat is een groter verschil.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:50

De aanname die jij maakt voor het aantal zijdes van de cirkel is alleen foutief. Een cirkel heeft geen zijdes. Dus dan kan b-c niet

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:51

Hij is inderdaad duidelijk A-d. Percenten is niet relevant omdat daar geen juiste combo voor is en dat is ook niet te weten van deze tekeningen.