Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:58

Neonlight schreef:
Ik hoorde van mijn buurvrouw ook dat het verschrikkelijk is, het spierverlies. Bij hun was nu iemand van de IC af, en die kon alleen het hoofd bewegen, en na een paar dagen zijn vingers wat. Echt heel erg.

Dat hoorde ik ook.
Ik heb hier aan het ziekenhuis legpuzzels gedoneerd, voor de revalidatie.
Ik had er meerdere op marktplaats staan en werd gebeld door het ziekenhuis hoeveel ik wilde hebben. Zo een goed doel, dus weggegeven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:05

Destination schreef:
Vanochtend bij het boodschappen doen heb ik trouwens een nadeel van de gezichtsmaskers ontdekt. Ik kan mijn telefoon niet meer ontgrendelen met gezichtsherkenning _O-

Als je je medemens wil beschermen blijf je sowieso van je telefoon af tenzij je dat ding braaf ontsmet.
De combinatie mondmasker en telefoon in de hand vind ik bijna ironisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:07

Bizar dat plan van Air France/KLM. Was net die bonus van de Nederlandse topman van de baan, nu dit weer. In wat voor wereld leef je als je denkt dat dit een goed idee is? Ik vind het bericht helemaal geen stemmingmakerij, schandalig dat ze het zelfs maar durven te bedenken.
https://www.nu.nl/economie/6046613/topm ... steun.html

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:08

Sizzle schreef:
Destination schreef:
Vanochtend bij het boodschappen doen heb ik trouwens een nadeel van de gezichtsmaskers ontdekt. Ik kan mijn telefoon niet meer ontgrendelen met gezichtsherkenning _O-

Als je je medemens wil beschermen blijf je sowieso van je telefoon af tenzij je dat ding braaf ontsmet.

Ik betaal met mijn telefoon en mijn klantenpas heb ik ook op mijn telefoon, zodat de caissière hem niet hoeft aan te pakken. Als ik de winkel uit ben, ontsmet ik naast mijn handen ook mijn telefoon. Bovendien heb ik hem alleen maar bij de kassa zelf vast, wanneer ik niets anders meer hoef aan te raken in de winkel. Niet zo snel oordelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:08

rien10 schreef:
Oh, kleine fout in mijn bericht. Zwager is niet van de IC af maar naar een andere IC kamer verhuisd. Ik vond t ook al zo snel. Gelukkig letten ze goed op hem. Ik meen dat de fysiotherapeut ook al langs geweest is. Het Spierverlies is fors.

Dat spierverlies was bij mijn vader ook zo enorm.
Verschil tussen vrijdag laatste dag dat ie deed wat ie nog kon en opname tweede paasdag viel me heel erg op. En het gekke is, toen hij overleden was waren zijn benen en armen helemaal niet zo dun.
Terwijl mijn moeder de pezen in zijn arm zo voelde toen ze aan zijn bed mocht blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:12

Sizzle schreef:
Pien, dat hebben ze bij ons eigenlijk continue gezegd: kinderen mogen samen blijven spelen. Toch hielden de ouders ze angstvallig binnen.
De woorden van 1 van de moeders was letterlijk: ik weet niet wat ik moet geloven, blijkbaar viel het toch wel mee.
Dat is hoe de versoepelingen blijkbaar voor sommige mensen werken (mentaal), alsof er een knop omgegaan is.

Sizzle hoe gaat het bij jullie in Zwitserland? Volg je het nieuws ook nog in Nederland of alleen bij jullie?

Wij volgen namelijk het Nederlandse nieuws, Macron als hij speecht en via internet het Franse nieuws van Corona en de nieuwsbrief van deze streek met alle cijfers. Wat mij opvalt is, dat als in Nederland zaken uitgedacht is, dat dan de anderen landen ook volgen en visa versa. Dus wat ik in Nederland en Duitsland hoor op het nieuws of als ontwikkelingen, volgt daarna ook in Frankrijk. Dit geldt ook voor de UK waar we ook af en toe BBC nieuws volgen.
Is dat bij jullie ook zo, dat je het internationale nieuws items als een soort golf ook in de andere landen cq eigen land ziet terugkeren?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:16

Sizzle schreef:
Destination schreef:

Ik doe juist boodschappen met telefoon bij de AH scan ik alles met mijn telefoon en betaal ook met de telefoon. Zo raak ik alleen de boodschappen aan en de kar. Kom ik niet in contact met de caissière en zij niet met mijn boodschappen. Zoveel mogelijk contactloos is de boodschap in de winkels en dat gaat dan het beste met mijn telefoon. Ik ben ook de enige die mijn telefoon gebruikt dus daarmee komt ook verder niemand in aanraking met evt virussen of bacillen die ik erop heb zitten.

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:17

Ik betaal met mijn telefoon. Thuis ontsmet ik hem met alcohol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:17

Destination schreef:
Sizzle schreef:

Ik betaal met mijn telefoon en mijn klantenpas heb ik ook op mijn telefoon, zodat de caissière hem niet hoeft aan te pakken. Als ik de winkel uit ben, ontsmet ik naast mijn handen ook mijn telefoon. Bovendien heb ik hem alleen maar bij de kassa zelf vast, wanneer ik niets anders meer hoef aan te raken in de winkel. Niet zo snel oordelen.

Inderdaad een beetje overdreven reactie zeg.

Dat viel me trouwens altijd op in Duitsland: dat die kassières vaak je pas wilden en dan voor je in het apparaat gingen stoppen. En dan mocht jij je pin invoeren. Gekke gewoonte vond ik dat altijd. Sinds de intrede van het contactloos betalen is dat er al een beetje uit gelukkig. Nu met corona zal het wel helemaal klaar zijn. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:19

dat pinpas pakken doen ze echt in heel veel landen! Op vakantie eigenlijk bijna altijd. Net of ik dat zelf niet kan :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:19

safina schreef:
Dat viel me trouwens altijd op in Duitsland: dat die kassières vaak je pas wilden en dan voor je in het apparaat gingen stoppen. En dan mocht jij je pin invoeren. Gekke gewoonte vond ik dat altijd. Sinds de intrede van het contactloos betalen is dat er al een beetje uit gelukkig. Nu met corona zal het wel helemaal klaar zijn. :D

Gek genoeg gebeurt het nog steeds wel := Ik sta er ook altijd een beetje van te kijken, ik ben echt wel in staat om zelf mijn pas in een apparaat te stoppen. En laatst wilde ik bij de bakker ook pinnen, maar dat mocht niet, want het bedrag was te laag. Nou schiet mij maar lek hoor. Wel 1,5 meter afstand houden, maar ondertussen niet kunnen pinnen onder de €5.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:22

sureido schreef:
dat pinpas pakken doen ze echt in heel veel landen! Op vakantie eigenlijk bijna altijd. Net of ik dat zelf niet kan :+

Dat zou ik dan in deze omstandigheden niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:23

sureido schreef:

Stom he? En ik dacht dan altijd: 'Afblijven! Mijn!!!' :D

Maar daar zijn we nu hopelijk binnenkort voorgoed van verlost.

Nu nog hopen dat er snel een tijd aanbreekt dat we weer als vanouds op vakantie kunnen. -O-

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

Dan moet je de caissières hier eens zien kijken wanneer ik niet eens een pinpas tevoorschijn haal, maar met mijn telefoon zelf betaal. Echt zo'n verbaasde blik :wow: En ik heb een telefoonhoesje met een klepje aan de achterkant voor mijn passen en daar krijg ik ook vaak een opmerking over. Dat lijkt ze toch verrekte handig, want ik heb en geen flapje voor mijn scherm en geen handtas bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:30

Daihyo schreef:
Ik kwam net deze tekst tegen op FB. Normaal ben ik niet zo van de teksten delen, maar ik vond deze wel zo enorm treffend.
Citaat:
Ik heb gehoord dat we allemaal in dezelfde boot zitten, maar zo is het niet. We zitten in dezelfde storm, maar niet in dezelfde boot. Jouw schip kan schipbreuk lijden en het mijne misschien niet. Of vice versa.

Voor sommigen is quarantaine optimaal. Een moment van reflectie, van opnieuw verbinden, lekker op je slippers in de achtertuin in de zon, met een cocktail of koffie, je kasten uitruimen en dat muurtje schilderen. Voor anderen is dit een wanhopige financiële en gezinscrisis.

Voor sommigen die alleen wonen, is het een confrontatie met eindeloze eenzaamheid, het niet kunnen bezoeken van geliefden en vrienden. En voor anderen een tijd is met hun gezin, spelletjes spelen en eindelijk weer eens goede gesprekken.

Sommigen ontvangen steun om te overleven waar andere ondernemers nul op het rekest krijgen.
Sommige bedrijven hebben meer klanten dan ooit waar bij andere bedrijven geen klant meer te vinden is.
Sommigen kunnen door met hun werk omdat er de mogelijkheid tot thuiswerken is. Anderen werken veel meer uren vanwege het feit dat alle tijdelijke medewerkers zijn ontslagen.

Sommigen waren bezorgd over het tekort van toiletpapier of de asperges voor Pasen, anderen waren bezorgd of er nog wel genoeg in de schappen zou liggen na hun lange, emotionele en zware diensten in het ziekenhuis.

Sommigen willen weer aan het werk omdat ze niet in aanmerking komen voor de uitkering en langzaamaan hun spaargeld zien verdampen. Anderen zijn woest op de mensen die zich niet aan de opgelegde regels van de quarantaine houden.

Sommigen besteden 2-3 uur per dag thuis aan het helpen van hun kind met online onderwijs, terwijl anderen 2-3 uur per dag besteden aan het onderwijzen van hun kinderen bovenop een werkdag van 10-12 uur.

Sommigen hebben de dood van het virus bijna meegemaakt, sommigen hebben er al iemand aan verloren en weer anderen weten niet zeker of hun geliefden het zullen redden.
Sommigen hebben op een harde manier afscheid moeten nemen van hun oude ouders. Anderen missen hun ouders al een tijdje en zijn tegelijk blij dat hun ouders deze vreemde en angstige tijd niet mee moeten maken.

Er zijn mensen die niet geloven dat dit een groot probleem is of zelfs dat het een samenzwering is om andere problemen te verdoezelen. En sommigen blijven binnen en dragen gasmaskers als ze naar buiten gaan.
Sommigen mensen hebben vertrouwen in een God en verwachten in 2020 wonderen. Anderen zeggen dat het ergste nog moet komen.

Dus facebookvrienden, we zitten niet in dezelfde boot. We maken een tijd door, waarin onze percepties en behoeften totaal anders zijn. Ieder van ons zal op onze eigen manier uit deze storm komen.

Het is erg belangrijk om verder te kijken dan wat op het eerste gezicht te zien is. Niet oppervlakkig, maar echt zien wat er bij de ander speelt. Zo alleen kunnen we begrip voor elkaar opbrengen en samen deze storm aan.

We zijn allemaal op verschillende schepen tijdens deze storm en beleven een heel andere reis.

Bron :onbekend

Ja, die is erg mooi. Al denk ik bij een enkeling soms wel even: damn, jij zit echt op een dikke, zeewaardige mammoettanker en je piept alsof het een roeibootje is.

Maar goed, het valt en staat bij de kapitein natuurlijk. Die moet het schip wel een beetje kunnen sturen. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:33

Citaat:
Wij wachten lekker een week of 4 af wat het daadwerkelijke effect is van die versoepeling en het weer op een hoop gooien van die kinderen..... ik ben benieuwd. Hoop dat het inderdaad dusdanig meevalt dat combinatie van kinderen weer loslaten en mensen die de maatregelen wel een beetje zat worden, niet gaat zorgen voor een te grote nieuwe piek.... eind mei zullen we het wel weten :)

We weten weinig van dit virus, maar het spaart de jeugd.
Het grootste effect van 'weer naar school' is het halen en brengen, denk ik zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:38

Gelukkig is de bonus voor de topman van KLM geschrapt. Nu die voor die van air France nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:40

Destination schreef:
Dan moet je de caissières hier eens zien kijken wanneer ik niet eens een pinpas tevoorschijn haal, maar met mijn telefoon zelf betaal. Echt zo'n verbaasde blik :wow: .

Op de grens begonnen ze er eindelijk een beetje aan te wennen met al die Hollanders in de winkels. :D

Ik vind dat met telefoon betalen trouwens erg fijn in deze tijd. Ik heb hogere bedragen met pin beschermd, maar die pin toets ik op mijn eigen smartphone in. En inderdaad, de klantenkaarten staan ook in mn telefoon. Zo hoef ik alleen maar mn boodschappen op de band te leggen en van de band te halen...die drie keer dat ik de afgelopen maanden naar de winkel ben geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:42

spierverlies na een ziekenhuis opname is sowieso altijd heel groot, maar lijkt bij een besmetting met corona nog extremer te zijn.
Wat ook vrij uniek is voor corona is dat de voedingsbehoefte op de IC (extreem) veel lager is dan je zou verwachten, maar dat de eiwitbehoefte weer extreem veel hoger is(eiwitten zorgen voor spieropbouw). Zodanig, dat in sommige ziekenhuizen vegetariërs en veganisten nu onder de risicogroep geschaard worden, omdat zij veel moeilijker kunnen voldoen aan zulke extreem hoge eiwitbehoeftes. Het is voedingstechnisch echt een puzzel, maar spierafbraak in extreme mate zien we in ieder geval overal terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:44

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wij wachten lekker een week of 4 af wat het daadwerkelijke effect is van die versoepeling en het weer op een hoop gooien van die kinderen..... ik ben benieuwd. Hoop dat het inderdaad dusdanig meevalt dat combinatie van kinderen weer loslaten en mensen die de maatregelen wel een beetje zat worden, niet gaat zorgen voor een te grote nieuwe piek.... eind mei zullen we het wel weten :)

Ik hoop dat je gelijk hebt Janneke :j
Ik vind er nog aardig wat onzekerheden in zitten als je het hele rapport van de OMT leest.

Zeker als je een kleuter hebt die je prima zelf bezig kan houden, dan wegen de voordelen van weer naar school, voor ons niet op tegen het potentiële risico.

[edit] ik zie dat de NOS er nu ook een duidelijke kanttekening bij geplaatst heeft, dit legt precies onze terughoudendheid na het lezen van het OMT rapport / advies uit +:)+

https://nos.nl/artikel/2331232-heropeni ... perts.html

Prima dat anderen het wel al aandurven: wij wachten liever nog even af :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:53

secricible schreef:
Zodanig, dat in sommige ziekenhuizen vegetariërs en veganisten nu onder de risicogroep geschaard worden, omdat zij veel moeilijker kunnen voldoen aan zulke extreem hoge eiwitbehoeftes. Het is voedingstechnisch echt een puzzel, maar spierafbraak in extreme mate zien we in ieder geval overal terug.

Dat is precies de reden, omdat ik dit vermoeden al had, dat wij hier nu heel bewust elk weekend vlees eten en door de week een of twee keer vis. Wij aten heel erg weinig vlees en vis voor de corona, echt sporadisch en ook heel weinig producten waar dierlijke iets in zat, en toen dit gedoe met het virus begon, dacht ik dat het beter zou zijn voor de eigen gezondheid en gezondheid van manlief (77 jaar) om nu nog meer te mixen en weer wat meer vlees en vis aan het menu toe te voegen. Tevens zoeken wij nog bewuster als anders, het buitenlicht op als het weer het enigszins toelaat vanwege de vitamine D.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:59

Oh oh. Mijn zwager is vegetariër.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:03

elnienjo schreef:
Ik vind de bonus voor de KLM topman verwerpelijk.
Ze schoppen hun personeel massaal de WW in en eisen toch overheidssteun.
Van mij kon KLM verrekken nadat ze hun schulden hebben voldaan. Staat ongetwijfeld wel weer een of andere rijke zakenman op die deze schaamteloze vertoning een herstart kan geven.
De K zou in elk geval van de naam afmoeten, dit is toch niet meer te verantwoorden naar de bevolking?
Laat de Koning het maar financieren als ie nog steeds achter het Koninklijke van KLM staat.

Heb je het over de KLM topman, of over de AirFrance-KLM topman? Die laatste schijnt extra bonus te krijgen als hij staatssteun binnenhaalt.
De KLM topman heeft afgezien van bonus verhoging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:04

Janna schreef:

Citaat:
Ik hoop dat je gelijk hebt Janneke .

In dit opzicht heb ik gelijk. ;)
Punt. :j
(Sorry, maar paniek zaaien heb ik een hekel aan.)

Ja, het is onzeker.
Het OMT spreekt over 'de mate waarin' kinderen het virus kunnen overdragen.
Dat waarschijnlijk niet nul, maar we weten zeker dat het laag is.
In 1919 stierven juist de kinderen bij bosjes.
Dat het nu anders is, ligt niet aan onze toegenomen kennis, maar aan de ziekte zelf.

Het OMT spreekt dus NIET van 'we gaan een gok nemen', ofzo.

Citaat:
Zeker als je een kleuter hebt die je prima zelf bezig kan houden, dan wegen de voordelen van weer naar school, voor ons niet op tegen het potentiële risico.
[/quote]
Jij loopt meer gevaar bij het brengen en halen (tenzij de school er een brave 'modern ballet' route voor gemaakt heeft waarbij iedereen op anderhalve meter blijft) dan je kind.

De kans dat je kind jou besmet is ook uiterst beperkt.

Uiteraard: als jij het niet aandurft, niet doen.
Maar dat is niet wat het OMT zegt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-04-20 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt