Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:20

Ik weet niet of het wel of niet beter word, met de regel je mag niet weigeren op afkomst van een land. Dan zou het moeten zijn of alles is weer open voor iedereen of alles dicht?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:23

moonsparkle schreef:
Betekend dit niet wildkamperen in Noorwegen -O-? Al is het maar omdat je Denemarken dan niet doorkomt

Je kan ook met de boot vanaf Kiel in Noord-Duitsland, er gaat een rechtstreekse naar zowel Noorwegen als Zweden.

Thokkadisje

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:32

Dat stukje over Denemarken en de grens klopt, maar waarom daar nou persé massatoerist bij gezet moet worden is mij een raadsel. Zo is het echt niet gezegd door Mette F.

Fijn dat ik weer naar familie in Noorwegen kan, maar vreemd idee dat ik eigenlijk niet naar Nederland mag.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:47

Als ik het goed begrijp zou je dus ook niet op doorreis mogen door Denemarken om naar Noorwegen te gaan (mocht Noorwegen wel weer open gaan)? Dan zou de enige optie dus inderdaad via Duitsland zijn.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:57

Op dit moment mag doorreis wel, naar Zweden bijvoorbeeld. Je mag alleen niet stoppen in Denemarken. Ik ben er nog niet achter hoe het dan met Noorwegen zit. Maar aangezien die niet voor 20 juli (of waarschijnlijker - 20 augustus) open gaan is het voorlopig nog niet aan de orde.
Duitsers, IJslanders en Noren zijn overigens van harte welkom in Denemarken. Massatoerist of niet.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:05

Bedankt voor je antwoord Thokkadisje. Vanuit Nederland zou je dan dus wel op doorreis mogen naar Noorwegen via Denemarken? Als Noorwegen open is

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:06

NatasjavE schreef:
Nou, Nederland nog niet vanaf 15 juni naar Griekenland.

https://www.greece-is.com/news/the-29-c ... LPkljJXczQ

Waarschijnlijk vanaf 1 juli

Europese Commissie maakt bezwaar. Was net ook op het radionieuws.

https://nos.nl/artikel/2335570-nederlan ... zwaar.html

Citaat:
(...)
Ook Nederlanders die bijvoorbeeld in Duitsland op een vliegtuig naar Griekenland stappen, komen het land niet in. De Grieken selecteren dus op nationaliteit en niet op de herkomst van het vliegtuig. Maar dat mag helemaal niet, zegt de Europese Commissie. Een woordvoerder zegt tegen de NOS dat landen die hun grens openstellen voor bepaalde andere landen, alle reizigers op die route op dezelfde manier moeten behandelen.

"Een land mag op basis van de gezondheidssituatie in een ander land reizigers tegenhouden of onderwerpen aan een verplichte test of verplicht in quarantaine zetten", zegt de woordvoerder. Dat is nu nog voor iedereen die Griekenland bezoekt het geval en zou na 15 juni ook nog voor Nederlanders gelden. Dat mag voor vluchten die bijvoorbeeld vanaf Schiphol vertrekken, maar niet als een Nederlandse toerist vanaf bijvoorbeeld een vliegveld in Duitsland naar Griekenland reist.

Volgens de EC-woordvoerder geldt dan het non-discriminatiebeginsel: "Er mag niet op nationaliteit gediscrimineerd worden. Een Nederlandse passagier aan boord van dat vliegtuig moet precies hetzelfde behandeld worden als een Duitse of een Belgische. Gebeurt dat niet, dan kan een reiziger eerst naar de nationale, maar uiteindelijk ook naar de Europese rechter om zijn gelijk te halen."
(...)

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:20

Ik ben nog steeds in afwachting hoe het komt met onze vakantie naar Mallorca 6 juli. Ik ga sowieso niet, maar zou graag zien dat tui het gewoon annuleert. Anders moeten we omboeken, maar ja, naar wanneer dat dan. Hopelijk is er gauw meer duidelijk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:29

Nathalie__ schreef:
Ik ben nog steeds in afwachting hoe het komt met onze vakantie naar Mallorca 6 juli. Ik ga sowieso niet, maar zou graag zien dat tui het gewoon annuleert. Anders moeten we omboeken, maar ja, naar wanneer dat dan. Hopelijk is er gauw meer duidelijk...

Tui heeft net aangegeven dat ze vanaf 1 juli weer sommige vluchten opstarten .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:48

Geen Belgenmop: https://m.hln.be/in-de-buurt/de-panne/d ... ~a4bdc254/

HLN.be schreef:
Dagje naar het strand van De Panne?
“Baken zelf je zone af met een stuk touw van exact 16 meter”

Wie deze zomer naar het strand van De Panne wil, brengt schepjes, zonnecrème en... een touw van exact 16 meter lang en 1 centimeter dik mee. Daarmee mag je ‘jouw kot’ op het strand afbakenen. Binnen de cirkel, driehoek of het vierkant mogen er maximaal vier badgasten plaatsnemen.

Handige tip. :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:50

Karin schreef:

HLN.be schreef:

Wie deze zomer naar het strand van De Panne wil, brengt schepjes, zonnecrème en... een touw van exact 16 meter lang en 1 centimeter dik mee. Daarmee mag je ‘jouw kot’ op het strand afbakenen. Binnen de cirkel, driehoek of het vierkant mogen er maximaal vier badgasten plaatsnemen.

Ik vind dit toch wel heel Belgisch _O- Komt de politie dan ook je touwtje opmeten om te kijken of hij niet te lang is?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:52

Of te dik _O- daar stel ik me nog meer vragen bij eigenlijk....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:57

SinneJ schreef:

Als je dik touw hebt, wordt je vakje groter oid? Wordt een run op de bouwmarkten voor touw, ben benieuwd of je ze al voorgesneden kan kopen of dat er iemand permanent bij staat om ze te snijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:22

moonsparkle schreef:
Ik weet niet of het wel of niet beter word, met de regel je mag niet weigeren op afkomst van een land. Dan zou het moeten zijn of alles is weer open voor iedereen of alles dicht?

Ik weet het ook niet...
Ik snap de Europese commissie wel, stel jij woont als Nederlander in Duitsland met een Duitse partner, dan zou jij niet naar Griekenland mogen, maar je partner wel. Dat is natuurlijk bizar binnen de EU.
Maar ik snap de Grieken ook wel hoor. Maar zullen er nu zoveel mensen via een buurland toch binnen proberen te komen? Dat valt misschien wel mee?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:24

Marie_Anne schreef:
moonsparkle schreef:

Ik weet het ook niet...
Ik snap de Europese commissie wel, stel jij woont als Nederlander in Duitsland met een Duitse partner, dan zou jij niet naar Griekenland mogen, maar je partner wel. Dat is natuurlijk bizar binnen de EU.
Maar ik snap de Grieken ook wel hoor. Maar zullen er nu zoveel mensen via een buurland toch binnen proberen te komen? Dat valt misschien wel mee?

Gaat het niet om het land waar je in woont? Want een Duitser in Nederland loopt meer risico dan een Nederlander in Duitsland in die zin. En anders wordt het ook lastig voor mensen met dubbele paspoorten, mag de linkerhelft dan wel en de rechterhelft niet? :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:25

Ik heb even gekeken wat de boottocht kost van kiel naar Oslo, ik schrok er van, het is wel twintig uur en dus een overnachting maar dat kwam voor twee personen met een auto op bijna 1000,- -O- en dan heb je nog niks te eten. Dan hoop ik toch door Denemarken te kunnen. Maar als je er niet mag stoppen alleen mag doorreizen, mag je dan wel een plasje doen :')?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:30

Destination schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik weet het ook niet...

Gaat het niet om het land waar je in woont? Want een Duitser in Nederland loopt meer risico dan een Nederlander in Duitsland in die zin. En anders wordt het ook lastig voor mensen met dubbele paspoorten, mag de linkerhelft dan wel en de rechterhelft niet? :=

Nee, ze hebben echt een lijst met nationaliteiten die er niet in mogen. Waarvan de Europese commissie dus zegt dat dat niet mag.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:48

SinneJ schreef:

Ik heb plannen om ergens deze zomer toch nog wel een keer naar de Belgische kust te gaan. Ik bedacht dat ik dan wel twee longeerlijnen van 8 meter kon meenemen, maar ik dacht meteen: oh nee, te dik. _O-

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:49

Karin schreef:

HLN.be schreef:

Voor ons zou gelden dat er eentje niet mee mag. Of mag je ook twee cirkels afzetten, we zijn met vijf :+

Wat betreft het weigeren op nationaliteit. De EU kan het wel verbieden, maar als je tegengehouden wordt heb je volgens mij toch een probleem. Ik zou die gok niet durven te nemen. Dat je later je gelijk zult krijgen zal, maar wat gebeurt er in die tussentijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:09

Karin schreef:

HLN.be schreef:

_O- _O- _O- Wat een giller ! Die had ik nog niet eerder gezien.
Denk dat ik maar een dagje naar de Ardennen ga. Of zou je dan ook een touw om de bomen moeten spannen ? :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:29

Ik zit nu toch maar te denken aan Duitsland, ik denk dat we als Nederlander daar nog het meeste kans op maken om heen te gaan. Ik zit dan wel een beetje van moet ik reserveren of niet? Ik ga normaal altijd buiten het hoogseizoen op de bonnefooi maar dat was voor dit jaar geen mogelijkheid. Ik wil wel heel graag even weg de natuur/bergen in. Even m'n hoofd leeg maken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:59

moonsparkle schreef:
Ik zit nu toch maar te denken aan Duitsland, ik denk dat we als Nederlander daar nog het meeste kans op maken om heen te gaan. Ik zit dan wel een beetje van moet ik reserveren of niet? Ik ga normaal altijd buiten het hoogseizoen op de bonnefooi maar dat was voor dit jaar geen mogelijkheid. Ik wil wel heel graag even weg de natuur/bergen in. Even m'n hoofd leeg maken.

Als je niet vast zit aan een gebied/camping etc. Kan je natuurlijk ook voor je weg gaat een camping bellen of er plek is? Een soort last minute reserveren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:06

Zojuist op het radionieuws: Nederlandse toeristen zijn vanaf 15 juni toch welkom in Griekenland. Bij aankomst wordt er een test uitgevoerd. Test je negatief, dan moet je een week in zelfquarantaine (al wordt dat niet gecontroleerd). Test je positief, dan moet je twee weken verplicht in (begeleide) quarantaine.

Dan moet je dus wel heel graag naar Griekenland willen :7 Ik dacht nog: hoor ik het goed? Ja dus.

De info tussen haakjes heb ik uit dit bericht gehaald: https://nos.nl/artikel/2335675-nederlan ... taine.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:22

Nou ik wil wel heeeel graag naar Griekenland. Maar eerst een week in quarantaine zie ik inderdaad niet zitten.

Al klinkt het wel weer als een Griekse gedoogconstructie. Test je negatief dan controleren ze niet. Ergo,.je kan gaan en staan waar je wil.

Hoe willen ze dat met ons op die boot ook doen? Om helemaal rond de Peloponnesos te gaan zullen we direct moeten vertrekken. Er is als we in de haven aan komen,.. niemand die vraagt waar we vandaan komen en hoelang we al in Griekenland zijn.

Tenzij we de havenpolitie treffen. Maar dat is voor ons pas op Erimione. Dan liggen we bij het restaurant van Michaelis...die brengt ons wel wat te eten als we de boot niet af mogen. :+
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-05-20 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:24

Zou dit dan tot september gelden? Ik weet het niet hoor.