Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:06

Ann schreef:
Babootje schreef:
Het is Wuhan tot nu toe wel gelukt. Die stad is even groot als heel Nederland en nog dichter bevolkt. Als het daar is gelukt dan moet dat in NL ook kunnen. En ja daar moet op gehandhaafd worden. En ja de politie zal zich daarop moeten voorbereiden. Dat gebeurt nu dan ook.

Het is te kort dag om te zeggen dat het gelukt is in Wuhan. Pas over een aantal weken is dat te beoordelen in mijn ogen.

Hoe doen we het hier dan. Wuhan ging al op slot bij 639 bevestigde gavallen. Daarna ging het alsnog als een speer de lucht in. Welke kant moet het hier dan wel niet op gaan.

Ik zou het niet weten. Maar ik heb het idee dat onze experts het ook totaal niet weten. Tot nu toe is alles veel en veel slechter gegaan dan dat het RIVM ons ooit heeft doen vermoeden. Bovendien wordt de lijn in Nederland steeds steiler.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:07

Janinevv schreef:
Met de cijfers kunnen we niks qua besmettingen. Veel zullen het geen eens door hebben dat ze hebben gehad.

De media maakt de mensheid bang!!

Als mensen blijven denken zoals jij dat doet, gaan we deze oorlog niet winnen... -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

Babootje schreef:
secricible schreef:
dat is het hele probleem met de term "lockdown". De definitie van een lockdown werd al eerder geplaatst:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockdown

maar die is voor een gebouw, of misschien hoogstens een wijk. Een "lockdown" van een land is ongekend en onmogelijk, al helemaal voor maanden. Het betekend dat NIEMAND, maar dan ook NIEMAND meer de plek mag verlaten waar hij is. Voor geen enkele reden. Een lockdown wordt gebruikt wanneer er bijvoorbeeld in een gebouw iemand zou zijn met een wapen. Dan houden ze iedereen beschermd in kamers, totdat diegene opgepakt is.
Waar mensen op doelen is op strengere sociale maatregelen. En hoe die ingevuld worden, moet een land zelf bepalen.

Het is Wuhan tot nu toe wel gelukt. Die stad is even groot als heel Nederland en nog dichter bevolkt. Als het daar is gelukt dan moet dat in NL ook kunnen. En ja daar moet op gehandhaafd worden. En ja de politie zal zich daarop moeten voorbereiden. Dat gebeurt nu dan ook.

Kijk even wat er gebeurd in Hong Kong, geen lock down gewoon verstandige bevolking.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:09

Palmera schreef:
Ann schreef:

Hoe bedoel je dit?

Ik woon in spanje. En mijn honden mag ik alleen nog kort aan de lijn uitlaten, puur voor hun noodzakelijke behoeftes. Lopen om het lopen mag niet en gaat ook niet, want bos, berg, strand, natuurgebied, alles wat leuk is, is verboden.

Heb ik mazzel dat ik een vrij ruime tuin heb....
En toch nog een ilegale losgooi gelegenheid uit het zicht en binnen rondje aan de lijn afstand.

Is het toegestaan om bij nood naar de dierenarts te gaan of om medicatie op te halen?

Ik heb onze quotes omgedraaid zie ik. :+

Ja, dierenartsen hier zijn geopend. Maar alleen op afspraak. Een kennis van me had gisteren een geval, heeft de DA gebeld, krijg een tijd door en die bevestigd op whatsapp, zodat ze dat eventueel aan een politiecontrole kon laten zien.
Uiteraard mag je dan daarna ook door naar de apotheek om medicatie te halen.
Apotheek valt in spanje sowieso onder wet van de dingen die nog wél mogen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:09

@ Babootje Maar die gaan we pas winnen als er een vaccin is, niet eerder.
Zolang onze ziekenhuizen het nog aan kunnen gaat het prima

Ik ben voorstander om FB twee weken een Corona-verbod te geven

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:10

Hoe lang is wuhan eigenlijk in lockdown geweest? En hoe lang is Italië dat nu?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:10

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:11

Babootje schreef:
Janinevv schreef:
Mellow maar met lockdown krijg je zelfde zoals in China nu, weer nieuwe besmettingen.
Dat is gewoon pogingen tot uitstellen..

Geen nieuwe besmettingen gemeld in Wuhan
https://nos.nl/artikel/2327584-geen-nie ... wuhan.html

uit je eigen artikel:

Citaat:
Twijfel over gunstige cijfers

Wantrouwen over de cijfers van de Chinese overheid is er ook: een deel van de daling wordt mogelijk veroorzaakt doordat de Chinese overheid minder of geen tests meer laat uitvoeren.

In het land zijn volgens de autoriteiten ruim 80.000 mensen besmet met het coronavirus, van wie een groot deel in Wuhan. Meer dan 70.000 mensen in China zijn inmiddels hersteld.

Toch is de druk, ook elders in het land, nog groot, zegt Den Daas: "De meeste Chinese steden hebben strenge quarantainemaatregelen. Men waakt voor een nieuwe uitbraak op andere plekken. We zien het aantal inkomende reizigers dat besmet is, rap toenemen, dus men maakt zich hier nog wel zorgen over wat er nog komen gaat."

Daarnaast zijn Europese landen moeilijk te vergelijken met bijvoorbeeld een Zuid-Korea, waar men al vaker met dit bijltje heeft gehakt en de bevolking daardoor meer doordrongen is van de noodzaak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:11

Er wordt telkens gemeld, zo gauw de lock down eraf gaat kan je op de eerste besmettingen wachten, dan moet je de lockdown erop laten tot er een vaccin is

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:13

@Babootje

In dat artikel staat ook dat er twijfel is over de gunstige cijfers. Wel alles in de juiste context plaatsen...
Laatst bijgewerkt door Ann op 19-03-20 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:14

moonsparkle schreef:
Hoe lang is wuhan eigenlijk in lockdown geweest? En hoe lang is Italië dat nu?

een week of 7. En nog steeds fors afgesloten, mensen mogen de stad niet uit, nauwelijks hun huis uit and so on. Ze gaan nu heel langzaam weer opstarten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-03-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:14

Babootje schreef:
Janinevv schreef:
Mellow maar met lockdown krijg je zelfde zoals in China nu, weer nieuwe besmettingen.
Dat is gewoon pogingen tot uitstellen..

Geen nieuwe besmettingen gemeld in Wuhan
https://nos.nl/artikel/2327584-geen-nie ... wuhan.html

Hier kun je niet vanuit gaan, maar het is wel sterk terug gedrongen daar.

Gewoon even om een beetje uit te leggen waar mijn gevoel weg komt.

Als ik op instagram een filmpje zie van een oud collega die nota bene in de ouderenzorg werkt die aan het proosten is met 2 anderen met een glas wijn en die dus tegen elkaar aankomen en dan zo'n lachende smilie met traantjes erbij zet....

Die houding heb ik het over. En zo zijn er zoveel die die houding hebben. En precies die houding zorgt ervoor dat het dan i.m.o. niet onder controle komt.

Ik ben niet in paniek, maar neem alles wel zeer serieus. Maar als anderen dat niet doen helpt mijn houding dan wel?

Door wel 2 weken op slot te gaan kun je de besmette gevallen wel beter isoleren. Dan zie je wel wie het heeft en wie niet. En nu is het maar gissen.

En als we nu eerst 3 weken halve maatregelen doen en dan alnog naar een lockdown gaan zijn de gevolgen NOG groter. Dan kan het toch beter nu? Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:15

Vergeet ook niet dat in China en ook veel in Italie de families bij elkaar in wonen.
Hier 7 weken je familie niet mogen zien hakt er toch wel in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:16

Mellow, als we test hadden om iedereen dan te testen, en de hele bevolking zich na die 2 weken lockdown volledig zou gaan gedragen door alles precies op te volgen zou er een optie zijn. Ain't gonna happen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:18

7 weken dan maak ik me wel serieus zorgen over de economie, en dan zijn er al een hoop bedrijven die nu al dicht zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:21

Babootje schreef:
Janinevv schreef:
Met de cijfers kunnen we niks qua besmettingen. Veel zullen het geen eens door hebben dat ze hebben gehad.

De media maakt de mensheid bang!!

Als mensen blijven denken zoals jij dat doet, gaan we deze oorlog niet winnen... -O-

Nee maar uitstellen van iets is ook niks, en het is een feit veel zullen er ziek worden !

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:25

Mellow schreef:

Als ik op instagram een filmpje zie van een oud collega die nota bene in de ouderenzorg werkt die aan het proosten is met 2 anderen met een glas wijn en die dus tegen elkaar aankomen en dan zo'n lachende smilie met traantjes erbij zet....

Die houding heb ik het over. En zo zijn er zoveel die die houding hebben. En precies die houding zorgt ervoor dat het dan i.m.o. niet onder controle komt.

Ik ben niet in paniek, maar neem alles wel zeer serieus. Maar als anderen dat niet doen helpt mijn houding dan wel?

Ik merk dat ik qua toenadering ook minder bang ben voor collega's dan voor alle anderen. Als we samen iemand moeten verzorgen staan we soms gewoon schouder aan schouder of neus aan neus. Gewoon omdat dat op dat moment noodzakelijk is voor zorgverlening. Dan heeft anderhalve meter afstand houden tijdens koffiepauze gevoelsmatig al minder zin.

Ik denk vooral dat we elkaar niet moeten veroordelen. Iedereen doet wat ie kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:26

knollentuin schreef:
Er wordt telkens gemeld, zo gauw de lock down eraf gaat kan je op de eerste besmettingen wachten, dan moet je de lockdown erop laten tot er een vaccin is

Dat klopt voor een deel. Het klopt dat na de lockdown het virus nog steeds niet helemaal weg is.
Maar het is sterk verminderd. Er zit een gat in de ketting van besmettingen waardoor je de controle weer terug kunt krijgen op het virus. Maar dan moet wel iedereen met symptomen en al diens contacten worden getest. Die zullen dan langer in quarantaine moeten. Op die manier dooft het virus uit.
Het aantal geïnfecteerden zal minder zijn dan nu omdat er minder besmettingen hebben kunnen plaatsvinden.
Waardoor de druk op de zorg ook vermindert.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:27

k_m schreef:
Vanuit België komt er in ieder geval enorm veel commentaar op Nederland. Het is een enorm risico dat genomen wordt. Mss valt het mee, misschien loopt het uit op een absoluut drama. Om daar mee te spelen is gewoon onverantwoord...

Er is niks gemakkelijker voor buurlanden om op elkaar af te geven, dat leidt af van de dingen die in eigen land anders hadden gemoeten.
Landen blijken net mensen te reageren.

Als de buurvrouw wel rondje jogt en de rest van de straat blijft uit voorzorg thuis, niet omdat het moet maar uit angst, heeft de rest van de straat commentaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:30

Popstra schreef:
ik Heb begrepen dat in Italië de honden in huis nu hun behoefte doen...

Terwijl
Die correspondent van nos zegt, dat hond uitlaten wel gewoon buiten mag.
Maar strikt dat en niet een uitgebreide wandeling.
Dus tja, wat is nu waar.

Misschien dat de hele voorzichtige bange mensen, fikkie de behoefte in huis laten doen.
Met alle gevolgen van dien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:31

Bovendien is de boel zo dichtgooien als andere landen doen OOK een experiment dat op een ramp kan uitlopen. Ik noem het scenario waarbij het land 2 maanden dicht blijft en daarna weer langzaam open en een herbesmetting krijgt waarbij de bevolking in opstand komt en een tweede lockdown niet lukt.
Feit is dat we allemaal niet weten wat de beste oplossing is en nog nooit met dit bijltje gehakt hebben. Ieder land doet wat hun goed lijkt, obv hun cijfers en bevolkingseigenschappen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:32

Babootje schreef:
knollentuin schreef:

Dat klopt voor een deel. Het klopt dat na de lockdown het virus nog steeds niet helemaal weg is.
Maar het is sterk verminderd. Er zit een gat in de ketting van besmettingen waardoor je de controle weer terug kunt krijgen op het virus. Maar dan moet wel iedereen met symptomen en al diens contacten worden getest. Die zullen dan langer in quarantaine moeten. Op die manier dooft het virus uit.
Het aantal geïnfecteerden zal minder zijn dan nu omdat er minder besmettingen hebben kunnen plaatsvinden.

Maar zodra het reizen weer begint dan heb je snel weer een nieuwe brandhaard natuurlijk.
Mijn hoop is gevestigd op een snellere ontwikkeling van een vaccin. Nu de hele wereld in zwaar weer zit, is zullen ze wellicht alle gebruikelijke bureaucratische onzin achterwege laten.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:33

Astorga schreef:
Mellow schreef:

Ik merk dat ik qua toenadering ook minder bang ben voor collega's dan voor alle anderen. Als we samen iemand moeten verzorgen staan we soms gewoon schouder aan schouder of neus aan neus. Gewoon omdat dat op dat moment noodzakelijk is voor zorgverlening. Dan heeft anderhalve meter afstand houden tijdens koffiepauze gevoelsmatig al minder zin.

Ik denk vooral dat we elkaar niet moeten veroordelen. Iedereen doet wat ie kan.

Als jij het ziet als algemene veroordeling snap je helaas mijn punt niet.

Natuurlijk moet jij je werk doen en dat moet je doen zoals dat werkbaar is.

Wbt dat filmpje gaat het mij om het proosten en dan het lachende poppetje en dat zij in de zorg werkt en zij het dus niet serieus neemt. Dan bedoel ik haar houding, niet die van de gehele zorg. Ik snap wel dat je je enigzins aangesproken voelt hoor maar dat is absoluut mijn bedoeling niet.

Het was puur een voorbeeldje dat er dus mensen zijn die het niet serieus nemen en ik het stuitend vind dat juist zij beter zou moeten weten. Ik ben de tijden van het norovirus op die afdeling niet vergeten en juist zij doet er nu wat lacherig om.

Dus excuus als je dacht dat ik de hele zorg bedoelde. ABSOLUUT niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:34

PSvanLot schreef:
Er wordt hier volop gesproken over een lockdown. Ik vraag me hierbij af of mensen weten wat dat inhoudt.

In geen enkel land in Europa is er een lockdown ivm het virus.

Zoals Rutte ook zei, een lockdown zal er niet komen. Aanscherping van de maatregelen kan wel.

Het lijkt me een goed idee om het woord lockdown niet meer te gebruiken?

Klopt, maar de politiek en Media gebruiken dit zelf natuurlijk ook.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:34

Babootje schreef:
knollentuin schreef:

En dan dooft het virus in Nederland uit. ..

Maar zodra het normale leven weer hervat wordt en alle vluchten weer gaan vliegen, heb je zó weer een nieuwe besmetting in Nederland en gaat het hele riedeltje weer van voor af aan beginnen.

Corona krijg je misschien Nederland wel uit, misschien zelfs Europa en de VS,AU NZ enz, maar in de armere gebieden zoals in Azië en Afrika, zal corona blijven bestaan.

Dan hoeft er maar één besmetting uit die gebieden hier heen te komen en het is weer raak.

En alle vluchten enz schrappen totdat er een vaccin is en dat vaccin aan 90% van de bevolking is toegediend....

Dan is er geen economie meer over.